Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase

Gestart door Hansa zaterdag 05 september 2020, 11:43:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Hallo,

sinds een jaar ben ik terug bezig met een modelbaan te ontwerpen. Het ontwerp heb ik gemaakt met Wintrack versie 14. In het begin was het wat moeilijk om Wintrack onder de knie te krijgen maar daarna is was het vlot werken. Met vlot werken bedoel ik dat je het plan kan drukken op schaal 1/1 op papier en daarna kan uitleggen op de plank.
Ik heb er ook wat randanimatie aan toegevoegd om toch een beetje een sfeerbeeld te bekomen. Persoonlijk denk ik dat je veel tijd verliest met rails te leggen en zo verder te bouwen. Als je een huis gaat bouwen laat je ook een plan opmaken door de architect.
Ik heb nu gekozen voor een groot station met wat rangeer mogelijkheden. Omdat ik hou van het Zwarte Woud heb ik er wat bergen in verwerkt en tunnels. De modelbaan bestaat uit:
- niveau 0 waar het station zich bevindt;
- niveau -1 is een schaduw station;
- niveau -2 is een schaduw station.
De bedoeling is dat ik met veel verschillende trienen wil rijden en die niet om de minuut terug verschijnen. De bedoeling is de modelbaan aan te sturen met Traincontroller Gold waar je op een eenvoudige manier kan gebruik maken van dienstregelingen.
Voor diegene die werken met Wintrack geef ik het bestand mee in de bijlage. Een tweede bijlage zit het niveau 0 voor een algemene kijk.
Alle voorstellen en aanpassingen zijn welkom.
Bedankt voor de hulp.
Hans


Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Mooi spoorplan, je hoeft je niet te vervelen als je dit allemaal daadwerkelijk gaat bouwen!
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
In een vorig door jou gestart topic riep ik het onderstaande al in mijn enthousiasme, maar terecht wees Ben erop dat het hele topic daarmee een andere kant op zou gaan en liet zelf helaas een nadere inhoudelijke reactie zitten over servo's en hun aansturing. Hopelijk pakt hij of iemand anders die draad daar nog nog op!

Maar, goed, dit had ik uitgeroepen:

Nou, zeker een indrukwekkend en ambitieus plan, Hans.
Optisch maakt het stationsemplacement een heel mooie indruk. Het andere deel bevat wel heel veel bogen, lussen en vooral tunnels.
Dat bergt twee risico's in zich. Ten eerste dat het eruit gaat zien als een Zwitserse gatenkaas en ten tweede dat de verborgen sporen onvoldoende bereikbaar zijn. Misschien dat dit nog enige aandacht verdient.

Groet,

Peter
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
@citaat op niveau -1 en -2 komen nog schaduwstations; daar zullen die sporen wel naartoe gaan verwacht ik, Lucien.
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Citaat van: lokje 23 op zaterdag 05 september 2020, 19:35:03
Dan nog de bedenking van de draaischijf dient enkel om de Loks te draaien wat jammer is bij een draaischijf dient een loods te staan als onderhoud werkplaats toch alle stoom depots die ik heb bezocht en het zijn er veel.
Dat klopt inderdaad. Al heb je niet per se een lokloods nodig. Als je de jaren na de oorlog uitbeeld kun je nog zeggen dat de lokloods plat gebombardeerd is.
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Het station is in principe overbodig, de treinen komen aan beide kanten uit hetzelfde punt.

Waarom zou je als reiziger al die moeite doen als je toch weer op hetzelfde punt uitkomt?

Wat ik wil zeggen is dat één van de sporen van het station ergens anders moet verdwijnen om het realistischer te maken.
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Of bij een draaischijf ook een loods hoort?
Ja, maar het hoeft zeker geen ringloods zijn die aan de draaischijf ligt. In Nederland en in Engeland komt het vaak genoeg voor dat er rechte loodsen werden gebruikt en dat de draaischijf eerst en vooral de functie had locs te keren en niet als 'wissel' om een plek in de loods te zoeken.
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
 @citaat @citaat Je doelt op spoor F van Nebenbahn, dat viel mij ook op. Maar het kan wel, ergens halverwege is een stop met passeerspoor.

Mij viel ook dit op, best druk:

Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Ik bedoel dat stukje onder in jouw uitsnede. De brug met het spoor wat rechts uit het station komt gaat over het spoor wat links uit het station komt.

Ik vind dat persoonlijk niet zo realistisch.
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
De modelbaan is verre van definitief. Er is nog werk aan de winkel. Het plan had ik eerst uitgetekend op papier en enkele weken laten liggen om daarna het om te zetten in Wintrack en om een idee te krijgen schematisch uitgezet in Traincontroller voor de werking.
Ik geef hier in bijlage het schema weer.
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
 @citaat @citaat Hoe dan ook: een trein vertrekt vol beladen uit een station of depot aan bijvoorbeeld de linker kant en zou daar ook weer leeg terug moeten komen. Oftewel: ze gaan naar een bestemming en komen weer terug. Een rondje rijden is er niet bij, althans niet in mijn beleving. Het schema geeft ieder geval inzicht.

Gr, Ben.
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Dat klopt, daar ben ik het mee eens. Een trein moet terug komen aan de kant waar deze vertrekt.

Maar de hoofdbaan die links uit het station gaat, loopt vlakbij de hoofdbaan die rechts uit het station gaat. Ze kruisen elkaar en gaan zo'n beetje in dezelfde richting. Dat vind ik, persoonlijk, niet zo realistisch.
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
CiteerDan nog de bedenking van de draaischijf dient enkel om de Loks te draaien wat jammer is bij een draaischijf dient een loods te staan als onderhoud werkplaats toch alle stoom depots die ik heb bezocht en het zijn er veel.
Dat klopt inderdaad. Al heb je niet per se een lokloods nodig. Als je de jaren na de oorlog uitbeeld kun je nog zeggen dat de lokloods plat gebombardeerd is.
Zoals eerder reeds gezegd is er nog veel werk aan de winkel en mijn bedoeling was ook om in eerste instantie de toepassingen zoals Wintrack en Traincontroller onder de knie te krijgen.
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Dit is wel een plan dat mij aanspreekt, met name het ruim opgezette station. Wel jammer van dat ene rondje om de kerk (rondgaand spoor met kleine passeerhalte; is mooi op het Traincontroller schema te volgen dat dit eigenlijk gewoon een rondje is; Ben heeft er ook al op gewezen).
Is er geen mogelijkheid om dit spoor aan te laten sluiten op 1 van de schaduwstations? Dan krijg je een veel mooier wisselend treinenverloop.

Verder is de tegenstelling tussen het strakke station en de rest van de baan groot. De kans op een gatenkaas of konijnenhol is aanwezig, maar alles hang af van de aankleding van/in het landschap, dus daar ben ik wel benieuwd naar.

gr. Gertjan
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Citaat van: Zilte op vrijdag 25 september 2020, 11:15:51
het baanplan Zoutkamp.
:offtopic: Dat vond ik een interessant onderwerp om te lezen.
Re: Modelbaan Hansa met station Baden-Baden eerste fase
Hallo Gertjan,

zoals reeds eerder gezegd is het spoorplan een denkpiste en er kan wel wat veranderd worden. Als je werkt met Wintrack wil ik zeker het plan met jouw delen?
Een sterk spoorplan komt nooit van 1 persoon.

Mvg,
HAns