Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

realistische trein /rijtuiglente grote baan

Gestart door flevoland2012 woensdag 19 augustus 2020, 23:16:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
realistische trein /rijtuiglente grote baan
Wat is een realistische trein /rijtuiglente grote baan van 7x5m, dus totale lengte incl. loc of treinstel, eventueel gekoppeld?
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Dat licht er een beetje aan van wat je zoekt,dacht dat de Berlijn express 9 rijtuigen is. Een koploper kan in elke variantie.
Goederen treinen zie ik hier van kort,10 wagens of soms zelfs nog korter tot meer dan 250 mtr lange combinaties.
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Zou dan een station bouwen wat niet de gehele lengte beslaat, maar de helft zodat je gemakkelijk een trein van zeg 2,5 mtr kan laten afremmen.
Een gemiddelde lok is tussen de 20 en 25 cm en de rijtuigen ligt er aan in welke schaal je ze kiest.

Een 1:100 rijtuig is 26 cm lang en de 1:93,5 zijn 28 cm gemiddeld.
Dus zes tot zeven rijtuigen plus lok gaat al aardig richting de 2,5 mtr.

Waarom deze lengte van 3,5 mtr voor het station?
Vindt het mooi als je niet direct uit de bocht in een wissel knalt, maar dat je hem verder weg kunt inbouwen, zodat je ook wat rijlengte krijgt voor het paradespoor.

Mooi dat er zoveel lengte is en ben nu wel benieuwd naar hoe het geheel eruit gaat zien ;)
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Tramlocje, twee wagonnetjes, maximaal.

En verder niks anders dan prachtig landschap waar het trammetje doorheen sjouwt. Realistischer kun je het niet krijgen!

Maar zonder gekheid: de afmetingen van je beschikbare ruimte zeggen niet heel veel. Wel kun je op de lengte die jij kunt gebruiken, makkelijk treinen met 6 of 7 IC rijtuigen laten rijden en goederentreinen met 20 wagons of meer. Zelfs veel meer, maar het is ook leuk om de trein in zijn geheel te zien rijden (niet een soort slang waar geen eind aan komt) en om niet alleen stationssporen te zien  liggen.

Groet,

Peter


Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
tot nu toe had ik stammen samengesteld van 5 rijtuigen a 1:87, maar had dus makkelijk 7 rijtuigen kunnen zijn en en gekoppelde koploper 2x 4 moet ook kunnen?

stationsgebied word maximaal 3 meter, 4 spoors waarvan 2 kop sporen en 2 doorrij sporen.
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Ik vind die slangen waar geen eind aan komt dan juist weer leuk. Maar vind het niet nodig dat die bij een station kunnen stoppen. Het zichtbare deel van mijn baan wordt viersporig met alleen de laatste modelmeter van twee stoptreinperrons. De kop van een stoptreintje kan dan zichtbaar stoppen op de buitensporen. De intercities (max 10 bakken) en de goederentreinen (max vijf meter) passeren alleen. In de wijde omgeving van Utrecht heb je veel van dat soort stoptreinstations, sorry sprinterstationnetjes.  :) Ik heb wel een zichtbare wisselovergang met lange wissels gemaakt, zodat lange treinen een beetje interessant van spoor kunnen wisselen.

In het schaduwstation (het grootste deel van mijn baan) zijn opstelsporen waar ik die treinen kwijt kan.
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Het ligt er een beetje aan hoe realistisch je wilt zijn. Daar kun je je in verdiepen. Op het www is best veel te vinden. Veel spoorwegmaatschappijen hebben standaardstammetjes die worden aangevuld met extra rijtuigen of met elkaar gecombineerd. In de jaren '70 reed NS bijvoorbeeld standaard met Plan E stammetjes van 3x 2e klasse, 1x 1e klasse en een restauratierijtuig. Met een loc ervoor zit je dan rond de 180 cm in 1:87. In de jaren '80 werd de standaardstam ICR 2x 2e klasse, 1x 1e klasse en 1x (bagagerijtuig / 2e klasse). Dat is ongeveer 130 cm in 1:87.
Kijk ook eens hier: www.seinarm.nl

Ik weet dat DB haar treinen samenstelde uit korte standaardeenheden. Daar zou je naar kunnen zoeken. Hier vind je meer info over vooral internationale treinen die door Duitsland reden: http://www.welt-der-modelleisenbahn.com


Voor goederentreinen had NS in de jaren '70 bepaalde bloktreinen. Die bestonden vaak uit een vast aantal wagens. De maximale lengte en gewicht was vastgelegd. Een bloktrein voor erts bestond bijvoorbeeld uit 33x vierassige zelflossers en tractie door 4x 2200. Meer kon niet omdat de tractie voor de vol beladen trein dan ontoereikend was. In model is zo'n trein al gauw richting de 500cm lang. Leeg werden ze wel eens door een eloc 1200 of zelfs 1100 gereden. Rond 1980 werd er in gemengde tractie gereden met 1x 1300 en 2x 2200. Later werden deze treinen gereden door 3x 6400. Op zeker moment kon de trein uit 40 wagens bestaan, begrensd door de maximale lengte. Dat is wel zo'n beetje het langste en zwaarste dat in Nederland gereden heeft denk ik. Kortere treinen komen zeker voor, tot aan loc plus één wagen toe.

Succes met de zoektocht!
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
op mijn baan U vorm in ruimte 3 op 4 meter rijdt ik met treinstammen loc + 5 tot 6 personenrijtuigen (lengte 27cm per rijtuig)

spoorse groeten,

Erwin
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Eigenlijk is niks realistisch op een baan van 5x7 meter.
10 meter rail op je baan is 870 meter in het echt, dat is 3 treinlengtes.
De trein komt op die lengte niet eens op snelheid. :D
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
 @citaat
laat dat nou de magie van modelspoor zijn, iets wat totaal onrealistisch is , op jouw baan realistisch te doen lijken.
ook op een baan van pakweg 4 meter kan een treinstammetje van 6 personenrijtuigen vanuit jouw ooghoek er bijna "echt" uitzien. :)
Dat is nu de kracht van onze hobby  :D
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
Bonsoir,

Thuis heeft niemand een baan op schaal. In een Franse forum worden erg veel geklaagd over de Maerklin modellen, niks klopt. Zij gaan met vergrootglas, schuifmaat, microscoop etc de modellen onderzoeken op fouten. Het is altijd wat te vinden. Zoals bijv het stoomlocomotief op sachaal 1 van Maerklin, de SNCF 241 65.
Deze machine is net uitgebracht. Zijn gaan zeuren over de dikte van de wielen.
Maar wie heeft thuis een baan op schaal om deze machine te laten rijden.
Deze machine heeft curven nodig van minimum 350 meters, en met een snelheid van 10km/uur. Wie van ons heef een zo groot tuin om zo een baan te bouwen, volgens mij niemand.
Wie heeft thuis een baan op schaal om een TGV, ICE, Thalys, met 300km/uur te laten rijden. Niemand toch !!!!.
Philippe
Re: realistische trein /rijtuiglente grote baan
 @citaat Gaat ook op voor hobby boeren, dus ook modeltreinboeren!