Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)

Gestart door jurgenk zaterdag 16 februari 2008, 20:44:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Hoi,

Met WinTrack ben ik een baanplan aan het ontwerpen. 't Is te zeggen: ik probeer een baanplan te ontwerpen. Ik ben zeker al 15x opnieuw begonnen (en heb natuurlijk ook veel voorbeelden gezocht op dit forum en elders op internet) maar toch ben ik nog niet 100% tevreden. Ik ben (voorlopig) ook nog 'beperkt' ben in mogelijkheden. De C rails die ik heb aangeschaft hebben mij immers al een flinke duit gekost en mijn budget is al op.  :? Dit is mijn voorraadje rails.


Ziehier mijn ontwerp:



en ook een 3D view:



Wintrack file: click


Ik wil met de rails die ik nu heb een soort van 'basis-baanplan' ontwerpen dat ik later (als ik terug budget heb) makkelijk kan gaan uitbreiden. Ik wil graag dat de trein(en) langs twee kanten het station kunnen binnenrijden (keerlussen voorzien dus) want in één richting rondjes rijden gaat snel vervelen denk ik. Dit is mijn poging nummer 'ik ben de tel al kwijt'  :? Ik zie graag stoomlocs; later zal er dus ergens nog een stoomloc depot bij moeten kunnen.

Graag hoor ik jullie commentaar, tips en/of ideeen!  :)

Groetje
Jurgen

Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
ziet er goed uit echter zie ik zo 1,2,3 niet waar je een evt draaischijf kan plaatsen
maar goed
complimenten
groet robert
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Ha die Jurgen,

Leuk ontwerp en waarschijnlijk ook niet je laatste er valt altijd wel weer wat te verbeteren.
Het ontwerp is je eigen smaak en dus persoonlijk. En vergeet niet kijk goed naar het oppervlak dat je beschikbaar hebt, bedenk wat voor thema dat je zou willen voeren ik bedoel daarmee gaat je voorkeur uit naar bijvoorbeeld industrie, veel natuur, groot station met stad(je) enz.
En vooral niet vergeten soms is minder meer :wink:

Groetjes Bert

Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Leuk ontwerp ga vooral zo door.

Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Jurgen,

In je plan heb je slechts 2 sporen met een stootblok.
Verder heb je geen ruimte om treinen of wagonnen neer te zetten.
Waar lopen die sporen naar toe ?
Vooral het spoor dat 2 sporen vanaf het station combineerd en dan met een boog naar het station terugdraaid en dan sluit met een stootblok vind ik vreemd. 
Heb je hier een speciale bedoeling mee ?

groetjes
Henk
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Jurgen jouw baanplan ziet er best wel mooi uit maar ik denk dat je meer rangeermogelijkheden moet maken dat is erg mooi.
Voor de rest ziet je plan er top uit.

Groetjes, Tim
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
misschien kun je die twee onderste keerlussen aanpassen zodat je echt rond kan rijden ?? En dan een paar verdekte opstelspoortjes, zodat je van trein kan wisselen :)
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Vincent dat is nog niet eens zoon slecht idee.. Maar wel met wat extra rangeermogelijkheden anders vind ik de baan niet echt zoo helemaal mooi :P
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
zonder dat vind jij de baan niet mooi :) maar wat vindt Jurgen ;)
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Het doet goed te horen dat mijn ontwerp toch niet helemaal 'fout' is. Natuurlijk zitten er nog onlogische dingen in en kan er altijd wel iets verbeterd worden. Het is daarom dat ik hier op dit forum naar jullie goede raad kom vragen  :lol:

Citaat van: baureihe 103 op zaterdag 16 februari 2008, 21:38:40
En vergeet niet kijk goed naar het oppervlak dat je beschikbaar hebt, bedenk wat voor thema dat je zou willen voeren ik bedoel daarmee gaat je voorkeur uit naar bijvoorbeeld industrie, veel natuur, groot station met stad(je) enz.
Ik zie graag stoomlocjes en industrie. Passagierstreinen en stadsbeelden zeggen me minder.

Citaat van: baureihe 103 op zaterdag 16 februari 2008, 21:38:40
En vooral niet vergeten soms is minder meer :wink:
Dat klopt. Maar als ik sporen over heb laat ik me altijd vangen en probeer ik die alsnog kwijt te geraken in mijn plan (vandaar ook soms rare bochten etc.). Ik moet afleren zo te redeneren  :)

Citaat van: Henk op zondag 17 februari 2008, 00:03:49
In je plan heb je slechts 2 sporen met een stootblok.
Verder heb je geen ruimte om treinen of wagonnen neer te zetten.
Waar lopen die sporen naar toe ?
Vooral het spoor dat 2 sporen vanaf het station combineerd en dan met een boog naar het station terugdraaid en dan sluit met een stootblok vind ik vreemd. 
Heb je hier een speciale bedoeling mee ?
Neen, heb ik geen speciale bedoeling mee. Ik heb er duidelijk nog te weinig over nagedacht. Zoals ik al zei maak ik de fout dat ik AL mijn sporen probeer te gebruiken.  :roll: Goede opmerking, bedankt!.

Citaat van: Vince op zondag 17 februari 2008, 00:06:24
misschien kun je die twee onderste keerlussen aanpassen zodat je echt rond kan rijden ??
Volkomen mee eens :wink:. Ik heb zoiets al wel geprobeerd, maar het is mij nog niet gelukt met de sporen die ik op dit moment heb  :?

Citaat van: Vince op zondag 17 februari 2008, 00:24:46
zonder dat vind jij de baan niet mooi :) maar wat vindt Jurgen ;)
Jurgen is nu ook overtuigd!  :mrgreen:

Bedankt allemaal voor de commentaar. Ik ga nog wat verder prutsen in wintrack  :wink:

Groetje
Jurgen
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Ik denk dat het wel leuk is om al je sporen te gebruiken, maar heb je dan ook echt een baanplan dat je mooi vindt of dat handig is.
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Citaat van: marklin h0 op zondag 17 februari 2008, 07:32:23
Ik denk dat het wel leuk is om al je sporen te gebruiken, maar heb je dan ook echt een baanplan dat je mooi vindt of dat handig is.
Inderdaad, die vraag stel ik me nu ook.

Groetje
Jurgen
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Hallo Jurgen,

Ziet er goed uit, en inderdaad moet je afleren om alle rails te gebruiken dat maakt raare sprongen in je baanplan.

Voor de rest veel succes met de bouw.

Groeten Piwie.
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Hallo,

Door de keerlussen nog een behoorlijke rijlengte.

Veel succes met de bouw.
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Hallo Jurgen!

Ziet er leuk uit! En heeft volgens mij veel rijmogelijkheden. Ik heb even wat geprobeerd met betrekking tot het aan elkaar maken van de twee keerlussen. Het is maar een ideetje, en misschien zijn er veel betere oplossingen, maar hopelijk krijg je er wat inspiratie door :wink:


alleen de onderste laag rails heb ik overgenomen

Op deze manier kunnen de treinen zowel terugrijden naar hun 'oude spoor' zoals ook nu het geval is met je keerlussen. Maar ze kunnen ook vanaf de andere kan het station weer inrijden. In het schaduwstation heb ik nu drie sporen, maar dit kan er natuurlijk ook eentje zijn om mee te beginnen (en dan later uitbouwen... ik kan me alleen we voorstellen dat je dan de ruimte goed bereikbaar moet houden). De gebruikte rails komen trouwens niet overeen met jouw lijstje, en is dus enkel als voorbeeld bedoeld.

Het doodlopende spoortje rechtsonder (op jouw baanplan) vind ik persoonlijk niet zo mooi. Het is ook iets wat in het echt niet snel zal voorkomen. Het is misschien leuker om dit als dubbelsporig traject richting het schaduwstation te laten gaan. voorbeeld:



Bij deze zul je zeker de hellingspercentages moeten controleren, maar ook hieraan is nog genoeg aan te verbeteren.

Succes verder met het plannen. Mocht je interesse hebben in de wintrack bestanden kun je me een berichtje sturen. Daarnaast kon ik jouw wintrack bestand kon ik niet openen, waarschijnlijk omdat het .trs bestand mist.

Met vriendelijke groet,

Sjoerd
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
hoi jurgen
gaarne de fotoos kleiner houden wordt en beetje gek
van het heen en weer geschuif
met de muis 
gaarne bedankt
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Citaat van: jonkhout op maandag 25 februari 2008, 12:56:02
hoi jurgen
gaarne de fotoos kleiner houden wordt en beetje gek
van het heen en weer geschuif
met de muis 
gaarne bedankt

Bij deze aangepast!

Jurgen
Re: baanplan van jurgen (nieuw op dit forum)
Citaat van: jochem05 op maandag 25 februari 2008, 12:15:20
Hallo Jurgen!

Ziet er leuk uit! En heeft volgens mij veel rijmogelijkheden. Ik heb even wat geprobeerd met betrekking tot het aan elkaar maken van de twee keerlussen. Het is maar een ideetje, en misschien zijn er veel betere oplossingen, maar hopelijk krijg je er wat inspiratie door :wink:


Hai, bedankt voor je reactie! Ik ben afgelopen week zelf nog wat aan het knoeien geweest. Dit is het resultaat:


(alleen onderste niveau)

Maar nu ik jouw voorstel gezien heb wil ik er straks toch ook iets mee proberen in wintrack! Merci!

Groetje
Jurgen