Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

mobile station 60652 valt regelmatig uit

Gestart door BR24 dinsdag 18 augustus 2020, 20:54:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mobile station 60652 valt regelmatig uit
hallo. 
Ik heb hier een simpele baan liggen met C-rails en een mobile station 60652.
Die baan lag tot 1 maand geleden in een ruimte die redelijk koel was, ook tijdens een hittegolf,
maar toen is die baan verhuisd naar de zolder, waar ik veel meer ruimte heb,
maar waar het ook warmer kan worden tijdens een hittegolf.
2 weken lang heeft alles goed gewerkt en toen ineens stokte een rijdende trein,
de frontlichten gingen uit en het display van het mobile station gaf niets meer aan.
Er stond op dat moment ook geen spanning meer op de baan.
Alles gecontroleerd, soldeerverbindingen van trafo met gelijkrichter 66181
(men zegt dat het een schakelende voeding is maar dat is het zeker niet,
het is gewoon een trafo met 4 zware diodes en een elco) opnieuw gemaakt
en bij de aansluitrail ook.
Maar de storing bleef en is ook heel onduidelijk.
De ene keer valt het scherm gewoon uit, de andere keer staat het "vast" op de rijstand,
terwijl de trein stil staat en het scherm ook niet meer reageert op de knoppen.
Of het mobile station is tijdens opnieuw opstarten ineens alle instellingen kwijt.
Locs moeten dan opnieuw in geprogrammeerd worden.
Wat wel opvalt is dat ik de eerste keer 5 minuten kan rijden, en na uitvallen en opnieuw opstarten
nog 1 minuut en bij een 3e poging nog 10 seconden. Het lijkt dus heel sterk op iets wat warm wordt
in het mobile station en wat af moet koelen.
Ik vermoed dat ik deze storing nu krijg vanwege de hitte en misschien een zwakke plek in het mobile station.
Componenten van aansluitrail en 66181 zijn doorgemeten en goed, het moet dus iets in het mobile station zijn.
Kabels hangen doodstil op het moment als er een storing optreed en vóór die tijd maakt het niet uit als ik de kabels beweeg.
Heeft iemand hier ervaring in?  Ben heel benieuwd want meestal vind ik een storing wel maar nu dus niet.
Re: mobile station 60652 valt regelmatig uit
Hallo Br 24 ik heb een soort gelijke storimg gehad in een warme treinenkamer,ong 25'C en de MS gaf aan ongeveer 34'C apparaattemperatuur.De MS2 schakelde uit na ongeveer 10 minuten gebruik en was na 15-20 minuten weer bruikbaar Deze storing had ik meerdere keren Ik heb toen een koelelement(uit de vriezer) onder de MS2 gelegd. Alle treinen (4-5 stuks) bleven gewoon een halfuur rijden Dus mijn conclusie voor deze storing is :Te hoge gebruikstemperatuur ! Verkoelende groeten Ruud
Re: mobile station 60652 valt regelmatig uit
hallo Ruud
Welk mobile station heb jij dan want die van mij geeft geen temperatuur aan.
Staat ook niets van in de Märklin handleiding over uitschakelen bij een te hoge temperatuur
maar ik neem het meteen van je aan dat het zo is.
Op mijn zolder was het ruim boven de 30 graden trouwens.
60652 is dat een MS1 of MS2?

groeten
Jan
Re: mobile station 60652 valt regelmatig uit
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: mobile station 60652 valt regelmatig uit
Nummer 60652 is gekoppeld aan een MS-1.

Je probleem klinkt en leest als een vorm van overbelasting. Overbelasting kan ook door de hitte zijn.
Re: mobile station 60652 valt regelmatig uit
wat van materiaal heb je op het spoor staan als de MS1 uitvalt?
Je hebt op het moment maar een 18VA trafo/voeding de MS1 gebruikt daar al iets van dus meer als een 15W zal je niet hebben.
Re: mobile station 60652 valt regelmatig uit
Ik heb een 4 assige stoomloc op de baan staan, nummer weet ik zo niet. Verder niets.

Volgens Märklin kan ik 3 locomotieven tegelijk laten rijden.
Re: mobile station 60652 valt regelmatig uit
Hallo,in de MS2 vind je bij verbruiksgegevens o.a. Stroomsterkte,spanning en temperatuur,die was daarnet26'C(alleen even aan en uit gedaan) Groeten Ruud
Re: mobile station 60652 valt regelmatig uit
@citaat de topic starter heeft een MS1 dus zal hij niet veel hebben aan info over/van de MS2.
Re: mobile station 60652 valt regelmatig uit
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: mobile station 60652 valt regelmatig uit
Ik denk dat je ms1 er geweest is.

Net zoals bij videokaarten zit er een beveiliging op bepaalde componenten die zorgen dat alles uitvalt na een bepaalde temperatuur. Na afkoeling gaan ze dan ook weer aan.

Gezien je het apparaat wel los kan maken zou ik het nog niet proberen.

Lijkt een beetje vreemd, maar als je een koeler hebt, of een diepvries. Leg het apparaat daar in en start hem op.  Kijken wat hij doet na die 5 min. Valt hij dan minder uit of niet dan weet je de oorzaak.

Een ventilator kan misschien werken, maar of deze de ms1 koud genoeg krijgt. ????

Ik rijd zelf met een ms3 op een zolder. Daar kan de temp oplopen tot boven de 35 graden. Dan ga ik alles natuurlijk niet aanzetten.
Tevens vond ik dit in de handleiding van een ms1

''
Bescherm het Mobile Station tegen sterke temperatuur-wisselingen.
Door plotselinge temperatuurwisselingen kan er vocht binnen inde behuizing van het apparaat condenseren. Om het ontstaan van condenswater te voorkomen dient u het Mobile Station beschermd te bewaren en te transporteren voordat u het vaneen plaats met een beduidend hogere of lagere temperatuur verplaatst.

Behandel de bewegende delen met voorzichtigheid.

Gebruik bij het bedienen van de toetsen en de draairegelaar van het Mobile Station geen geweld.

Bewaren
Bewaar het Mobile Station niet op plaatsen waar de volgende ongunstige omstandigheden heersen:
*Hoge luchtvochtigheid of onvoldoende ventilatie.
*Temperaturen boven 50° C (dergelijke temperaturen kunnen in de buurt van verwarmingselementen, of bij directe zonne-straling ontstaan) of onder –10° C.
*Luchtvochtigheid boven 60%

''
Re: mobile station 60652 valt regelmatig uit
Ik kan er in meegaan dat de MS1 zichzelf uitschakelt bij te hoge temperatuur
maar als het goed is zou deze dan niet de ingestelde waarden moeten verliezen.
Die van mij verloor alle instellingen en zelfs nu nog zie ik in het display het plaatje
van de verlichting niet meer. Ik kan wel op het knopje voor de verlichting drukken
en die gaat dan ook branden in de loc maar in het display is daar niets meer van te zien.
Om uit te vinden wat de storing kon zijn heb ik ook eens eens gelijkstroomvoeding
van 12Vdc op de aansluitrail gezet. De MS1 werkt dan wel maar de locs kunnen niet rijden.
Wat opvalt is dat de MS1 dan onbeperkt lang kan werken.
De orginele Märklin-voeding geeft 18V gelijkgericht maar niet goed afgevlakt waardoor je 23V meet.
Deze hoge spanning wordt in de MS1 verlaagt naar ca 13V wat op de baan staat. Er zit dus een component
in die de spanning verlaagt en stabiel houdt en die zal warmte afgeven. Als er een lagere spanning op de MS1 komt te staan
geeft die component ook minder warmte af waardoor de MS1 niet meer thermisch uitvalt.

Ik wil het ook nog gaan proberen met een koelelement onder de MS1 en met een regelbare voeding waarbij ik de spanning dan vanaf 18V steeds wat lager zet.

Jan