Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

OC32/NG aansturen met Koploper

Gestart door MarcRaad vrijdag 10 juli 2020, 00:38:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
OC32/NG aansturen met Koploper
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
OC32/NG aansturen met Koploper
Heb onlangs een OC32/NG aangeschaft met de bedoeling hiermee vanuit koploper v9.4 seinen aan te sturen. De OC32/NG heb ik hiertoe via een U485J-USB converter en een UTP kabel op mijn PC aangesloten.
Voor de OC32/NG heb ik de laatste nieuwe OC32Config file v3.0.1 op mijn PC geïnstalleerd plus een U485-USB driver die nodig is om de U485J-USB met mijn Windows XP te kunnen laten werken.
Na het OC32Config programma overeenkomstig de handleiding te hebben geconfigureerd en met Write All naar de OC32/NG te hebben geschreven kan ik de seinen vanuit dat programma correct aansturen.
In dit programma heb ik "Start numbering at 1" aangevinkt, omdat Koploper ook alles vanaf 1 nummert.
De aansturing vanuit Koploper v9.4 lukt echter geheel niet en mijn vraag is daarom hoe dit in detail in de diverse Koploper schermen ingesteld dient te worden.
De Koploper schermen waarvan ik graag wil weten wat hier precies ingesteld moet worden zijn:

Bij Algemeen - Instellingen per database - Parallel63/OM32/OC32/Plaatjes/Auto bij de items OM32 Serial en OC32 Serial.
Aangezien ik uitsluitend een OC32/NG heb begrijp ik uit de Koploper handleiding dat er bij het item OM32 niets dient te worden ingevuld en bij het item OC32 hetzelfde poortnummer als in het OC32/NG programma.
Ik heb geëxperimenteerd door beide dan wel één van beide items in te vullen en bij het OM32 item heb ik daarbij de locatie van het OC32 config bestand ingevuld maar steeds zonder succes.

Bij Onderhouden - Baan definities - Digitale onderdelen, heb ik bij Type onderdeel zowel OC32 Serial als OM32 Serial toegevoegd en met beide geëxperimenteerd maar ook hierbij zonder succes.

Bij Onderhouden - Baan definities - Seinen - Seinen, heb ik het Standaarf 3 standen sein (Rood, Groen en Geel) geselecteerd en bij Elektrische aansluiting voor 3 adressen gekozen.

Bij Onderhouden - Baan definities - Baanontwerp - Tool seineigenschappen, heb ik voor Soort functiedecoder voor elk sein OC32 Serial geselecteerd, het seinnummer geselecteerd dat overeenkomt met het pin nummer in het OC32 programma en onder uitgebreid alle seineigenschappen verwijdert (op 0 gezet). Dit laatste had ik ergens in een opmerking van VPEB gelezen.

Ik weet niet of er nog andere zaken ingesteld dienen te worden, maar hoe ik bovenstaande instellingen ook wijzig, niets werkt.

Dit is ook te zien aan het feit dat de LED op de U485J niet knippert op het moment dat er een signaal naar de OC32/NG zou moeten gaan. Als ik een sein direct vanuit het OC32Config programma aanstuur knippert die LED wel. Het is daardoor duidelijk dat er vanuit Koploper geen signalen naar de OC32/NG gestuurd worden.

Hoop dat iemand aan kan geven wat ik verkeerd doe of anders in moet stellen. Bij voorkeur met schermafdrukken erbij.

Alvast bedankt.

Gr. Marc
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Begrijp jouw ??? Erik, maar ik heb mijn tekst een paar keer aan moeten passen omdat er veel regels over elkaar heen afgedrukt werden en daardoor niet leesbaar waren. Is nu wel in orde.


Gr. Marc
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Hoe kwam dat nou?
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Ik heb echt geen idee hoe dat kwam.
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Heb na verder experimenteren alsnog de oorzaak en oplossing van het niet werken gevonden.
Daarom hier voor anderen die tegen dezelfde problemen aanlopen een toelichting met schermafdrukken hoe één en ander in te stellen.


Om te beginnen dient men met het OC32 Config programma alles in te stellen en met de "Write All" knop naar de OC32/NG te sturen, waarbij deze instellingen in het geheugen van de OC32/NG opgeslagen worden.
In de VPEB handleiding van de OC32/NG staat beschreven hoe dit moet.
Heeft men meerdere OC32/NG's dan dient dit voor elke OC32/NG apart uitgevoerd te worden.
In Koploper dient naderhand hetzelfde Port nummer te worden ingevoerd als hier in OC32 Config.
Het OC32 programma kan daarna gesloten worden en heeft men alleen nog nodig om eventuele wijzigingen van de instellingen in te voeren en naar de OC32/NG weg te schrijven.
Zie de bijlagen met de schermafdrukken van een OC32?NG voor het aansturen van seinen.


In de OC32/NG zijn de pinnen genummerd van 0 tot 31. In Koploper van 1 tot 32.
Door "Start numbering at 1" aan te vinken nummert OC32/NG ook van 1 tot 32.
Men dient dan bij de pin aansluit nummers volgens afbeelding 02 steeds 1 op te tellen.


Merk op dat pin 1 op afbeelding 03 dus overeenkomt met aansluiting 00 op afbeelding 02.


Op afbeelding 04 zijn de Definities voor de Nederlandse seinen toegevoegd aan de Generic seinen.


In mijn volgende reactie zal ik de Koploper instellingen omschrijven.
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Vervolg op mijn voorgaande reactie. De instellingen in Koploper.


In Koploper - Instellingen per database - Parallel63_OM32_OC32
dient alleen hetzelfde poortnummer als in OC32 Config te worden ingevuld. Zie afbeelding 10.


In Koploper - Onderhouden - Baan definities - Digitale onderdelen
dient het onderdeel OC32 Serial te worden toegevoegd. Zie afbeelding 11.


In Koploper - Onderhouden - Baan definities - Seinen - Seinen
dienen de Nederlandse 3 kleuren seinen vastgelegd te worden. Zie afbeelding 12.


In Koploper - Onderhouden - Baan definities - Baanontwerp - Sein eigenschappen + Uitgebreid
dient bij Seinnummer het eerste pin nummer van het betreffende sein te worden ingevuld. Zie afbeelding 13.
Op dit pin nummer zit het rode licht van het sein aangesloten. Op de twee daarop volgende pin nummers 2 en 3 zitten respectievelijk het groene en het gele licht van dit sein aangesloten.
Het eerstvolgende sein krijgt daarom in dit scherm Seinnummer 4 en zit aangesloten op de pinnen 4, 5 en 6.


Vul geen volgend hoofdsein in, want dan werkt de aansturing van de seinen door Koploper niet !!!
Dit was de oorzaak dat één en ander bij mij niet werkte.


Bij "Uitgebreid" mag ook niets worden ingevuld !!!


Ter info: Koploper stuurt in feite alleen maar "Aspect" signalen naar de pinnen van de betreffende seinen.
Houdt het daarom simpel door alleen dat in te voeren wat strikt nodig is anders werkt e.e.a. niet.
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Hoi Marc,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg  :thumbup: :thumbup:

Op mijn oude baan gebruikte ik de om32 voor mijn seinen en na het lezen van bovenstaande komt er het een en ander boven  :)

Met de OC32 heb ik bij Leon wel eens een cursus gevolgd, daarna niets meer mee gedaan door het afbreken van de oude baan.

Ondertussen ben ik een nieuwe baan aan het bouwen en is het de bedoeling dat straks de OC32 ingezet gaat worden voor de seinen en het aansturen van verlichting in huisjes en degelijke.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Hi Marc,

Binnenkort ga ook ik weer aan de slag met de OC32
Handig om dit te lezen en te bewaren als naslagwerk  :thumbup:

groet
Harald
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Lid sinds: 2013

ESH-4444 uit 1924

offline
Re: OC32/NG aansturen met Koploper
Ben blij dat ik er anderen ook mee heb kunnen helpen.


Peter, als je in de toekomst zowel jouw om32 als een OC32 gaat gebruiken heb ik uit de VPEB handleiding begrepen dat je in Koploper - Instellingen per database - Parallel63_OM32_OC32 zowel de velden voor de OM32 als voor de OC32 in moet vullen, waarbij voor de OM32 ook de locatie van de OC32kl.cfg file opgegeven moet worden.
Dit komt, voor zover ik begrepen heb, doordat in de OM32 de instellingen niet worden opgeslagen, maar steeds uitgelezen worden uit de OC32kl.cfg file terwijl bij de OC32/NG deze data in de OC32/NG zelf worden opgeslagen.
Bij Koploper - Onderhouden - Baan definities - Digitale onderdelen moet de OM32 dan natuurlijk ook worden toegevoegd.


Ik ben ook nog op zoek naar de verkrijgbaarheid en mogelijkheden van de Parallel63 modules, want zo ver ik begrepen heb zou dat de mogelijkheid bieden om met één OC32/NG in combinatie met een Parallel63 print 256 uitgangen aan te sturen en daarmee dus bijvoorbeeld 85 drie kleuren seinen.
Ben benieuwd of er iemand is die daar meer over kan vertellen of er ervaring mee heeft, want dat zou in een grote kosten besparing resulteren.


Gr. Marc