Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Christian Fuchs Modellbau

Gestart door Laenderbahn027 maandag 17 augustus 2020, 09:21:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Christian Fuchs Modellbau
Goedemorgen,

Op Marktplaats kwam ik een aantal (prijzige) modellen tegen van de firma "Christian Fuchs Modellbau" uit Zuid-Duitsland, net boven München. Heel veel is er niet te vinden over "Christian Fuchs Modellbau".

- De locs zijn geproduceerd in de jaren '80 en '90;
- Over aantallen heb ik niets kunnen vinden, maar aangezien het bedrijf te boek staat als een "Kleinserienhersteller" zullen het er niet al teveel zijn;
- Ze zijn handgemaakt, dus termen als "Ms-Blech", "Feinzinn-guss" en "Messingguss" komen voorbij;
- Ze zijn uitgerust met een Faulhabermotor met "Schwungmasse" (hoe noem je dit ook alweer in het Nederlands?);
- Detaillering is, voor zover ik kan zien, meer dan prima, zeker gezien het feit dat ze al ca. 30-40 jaar oud zijn.

Maar, zijn er hier mensen die nog meer informatie hebben over deze producent? Ik vermoed dat hij niet meer actief is, dus ik verwacht geen echte up-to-date informatie. Wellicht iets uit oudere tijdschriften bijvoorbeeld? Ik ga zelfs ook eens zoeken op mijn MIBA-DVD...

Met vriendelijke groet,
William
Re: Christian Fuchs Modellbau
Hij doet meer dan alleen modelbouw:

Name:Fuchs Christian Konstruktionsbüro
Straße:ULMENSTR. 11 Ort:82256 Fürstenfeldbruck  - BuchenauLand:Bayern
Telefon:08141 18987

Je kunt hem eens bellen.
Re: Christian Fuchs Modellbau
Hoi Maarten,

Bedankt voor je reactie. Die informatie had ik ook al, en ik denk dat ik dat maar eens gaan doen. Eens kijken wat eruit komt ;-).

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Christian Fuchs Modellbau
Schwungmasse is vliegwiel werking.

Maar ja, wat wil je met bovenstaand, ben je van plan Fuchs modellen aan te schaffen?

Gr, Ben.
Re: Christian Fuchs Modellbau
De handmade Fuchsmodellen zijn (voor zover ik kan nagaan) analoog 2 rail.
Wél mooi. En prijzig !  ;)
Re: Christian Fuchs Modellbau
Citaat van: ACTS.zuid op maandag 17 augustus 2020, 10:36:50
Schwungmasse is vliegwiel werking.

Maar ja, wat wil je met bovenstaand, ben je van plan Fuchs modellen aan te schaffen?

Gr, Ben.

Hoi Ben,

Goed je weer te "zien" hier! Vliegwiel, inderdaad, dat woord zocht ik. Dank je.

Wat ik ermee wil? Wellicht ga ik Fuchs-modellen aanschaffen, maar zoals Wim al aangeeft: prijzig. En 2-rail, maar inmiddels heb ik toch al de nodige 2-rail modellen uit Epoche I, dus wie weet doe ik ook eens een "Bennetje"  ;). Of ik maak een diorama/ modulebaantje voor de 2-rail collectie...

Verder ben ik zo'n nerd die dol is op obscure, onbekende verhalen achter exclusieve modellen... Ik vind dat gewoon leuk om te weten. Wat zeggen ze dan? "Iedere gek z'n gebrek"?

Citaat van: nobody op maandag 17 augustus 2020, 10:39:19
De handmade Fuchsmodellen zijn (voor zover ik kan nagaan) analoog 2 rail.
Wél mooi. En prijzig !  ;)

Hoi Wim,

Dat klopt, ze zijn 2-rail analoog. Ombouwen kán wel, getuige deze video:



Maar ja, of dat makkelijk is én of je dat moet willen met dergelijke modellen...

Groeten,
William
Re: Christian Fuchs Modellbau
Hoi,

Wentink Occassions had destijds zo'n hele collectie kleinserie fabrikanten. Overgenomen van een verzamelaar die een hele collectie had. Deze zou hij in fases op de markt zetten. Er is een niet zo heel groot publiek voor dat soort materiaal. Goed, mogelijk dat dat niet helemaal gelukt is en deze nu via andere aanbieders alsnog op de markt komen. Er zijn in Duitsland veel van dat soort kleinseriefabrikanten. Meestal zijn ze heel goed gedetailleerd en uit messing. Je zal toch de modellen willen zien. Goedkoop zijn de meeste echt niet  ;)

Groet Ronald.
Re: Christian Fuchs Modellbau
Lid sinds: 2012

offline
Re: Christian Fuchs Modellbau
Dag allemaal,

Het grote nadeel vind ik, dat al deze handgemaakte modellen als "analoog" op de markt komen.
Ik vind het zelf een te groot risico om een loc van ongeveer 900 euro, te voorzien van een decoder (of laten doen).
En wanneer dit niet lukt, het model dan maar in de vitrine te zetten op een prominente plek. Ik hoop dat de makers/ontwikkelaars meelezen.. B)
In mijn optiek laten ze een grote markt/klanten links liggen. Neemt niet weg dat het zeer fraaie modellen zijn :thumbup: :thumbup:
Re: Christian Fuchs Modellbau
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Christian Fuchs Modellbau
Citaat van: brutes op maandag 31 augustus 2020, 19:38:47
(...)dat al deze handgemaakte modellen als "analoog" op de markt komen.
Elk nadeel heeft z'n voordeel. Al deze handgemaakte modellen zijn analoog. Ze zijn bijna zonder uitzondering DC.
Dat wil zeggen dat ze bijna allemaal een mashima-achtige motor hebben. En dat ze dus bijna allemaal op dezelfde manier digitaliseerbaar zijn. Als je het trucje één keer kent, werkt het voor bijna allemaal op dezelfde manier.
Re: Christian Fuchs Modellbau
Citaat van: brutes op maandag 31 augustus 2020, 19:38:47
Dag allemaal,

Het grote nadeel vind ik, dat al deze handgemaakte modellen als "analoog" op de markt komen.
Ik vind het zelf een te groot risico om een loc van ongeveer 900 euro, te voorzien van een decoder (of laten doen).
Ik zie er geen nadeel in eerder een uitdaging welke vaak alleen inhoud zie ruimte voor de decoder te krijgen.
Ik vind 900 euro ook niet echt een no go,dat zijn meer de antieke modellen die een paar duizend waard zijn.
Re: Christian Fuchs Modellbau
Citaat van: brutes op maandag 31 augustus 2020, 19:38:47
Het grote nadeel vind ik, dat al deze handgemaakte modellen als "analoog" op de markt komen.

Voordeel is dat je zelf kan kiezen of je wil gaan digitaliseren.

Citaat van: brutes op maandag 31 augustus 2020, 19:38:47
Ik vind het zelf een te groot risico om een loc van ongeveer 900 euro, te voorzien van een decoder (of laten doen).

Het zal meestal wel een uitdaging zijn om de messing modelletjes om te bouwen. 99 van 100 keer is het niet even een decoder inprikken. Je moet een bepaalde durf hebben om het te doen.

Citaat van: brutes op maandag 31 augustus 2020, 19:38:47
In mijn optiek laten ze een grote markt/klanten links liggen.

Valt wel mee. Het zijn meestal kleine series. Die vaak al voor de productie al uitverkocht is.

Groet Ronald.
Re: Christian Fuchs Modellbau
 @citaat

Sowieso is Epoche I niet het meest populaire tijdperk... Meer iets voor romantici ;-)...

Groeten,
William
Re: Christian Fuchs Modellbau
 @citaat Inderdaad. Het is niet het meest gewilde tijdperk  :) Tijdperk 3 is in duitsland veel en veel populairder  :)
Re: Christian Fuchs Modellbau
@citaat dat zal waarschijnlijk ook met nostalgische herrineringen van veel modelspoorliefhebbers te maken hebben ;)
Re: Christian Fuchs Modellbau
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Christian Fuchs Modellbau
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 01 september 2020, 13:56:48
@citaatnostalgische herrineringen
@citaat
Ik besef dat ik ook alleen maar voor tijdperk III (CH) ga, al zwerven er een paar IV en V goederenwagons rond.
Uiteraard 2-rail modellen. Märklin bracht ze pas uit toen de andere firma's al op de fles waren.
Nostalgie, je kunt wel eens gelijk hebben!  O:-D
Re: Christian Fuchs Modellbau
Deze modellen zorgen/ zorgden er bij mij iig weer voor dat de reeds jarenlang sluimerende twijfel of ik niet zal overstappen op 2-rail weer oplaait/ oplaaide...

Maar dat is compleet  :offtopic:  ;)

Groeten,
William
Re: Christian Fuchs Modellbau
 @citaat Gewoon doen  :D Je hoeft niet in één keer over  O:-D Goed. Dat krijg je ook wel een beetje met schaal nul modellen  ;)
Re: Christian Fuchs Modellbau
Lid sinds: 2020

Eine Kuh macht muh, Kühe machen mühe :D

offline
Re: Christian Fuchs Modellbau
Citaat van: ronaldk op dinsdag 01 september 2020, 10:45:50
@citaat Inderdaad. Het is niet het meest gewilde tijdperk  :) Tijdperk 3 is in duitsland veel en veel populairder  :)

Is ergens wel begrijpelijk gezien de gebeurtenissen in epoche 2, maar persoonlijk vind ik de modellen uit epoche 1 wel errug mooi.... bovendien begint epoche 2 in 1920, dus dat is zelfs nog voor de eerste 'putsch' in 1923... Tuurlijk zijn de einheitsloks ook super om te zien, maar toch... Overigens hoor je mij niet klagen, want op deze wijze blijven er meer epoche 1 setjes/treintjes liggen voor ondergetekende...