Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Marklin remmodule 72442 korter noodstop traject?

Gestart door rubenlambers zondag 16 augustus 2020, 18:21:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin remmodule 72442 korter noodstop traject?
Dag allemaal een vraagje.

Wat als ik de nood stop sectie geen 36cm maak. Gebeurt er dan iets bijzonders of moet ik de rem sectie langer maken? Of is dit gewoon niet mogelijk??

Vg Ruben
Re: Marklin remmodule 72442 korter noodstop traject?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin remmodule 72442 korter noodstop traject?
Ik rij natuurlijk nog analoog. En zou me er niet mee moeten vermoeien. Maar:

Er spelen in hoofdzaak  2 zaken in het bepalen van de remweg-lengte:
1. de lengte van de loc
2. het gewicht van de totale trein

1. de meeste locs zijn 18-20 cm, 16 cm extra is niet zo heel lang. Maar er zijn ook locs van 36 cm ...
2. het gewicht van een trein bepaalt de lengte van de remweg

Vergelijk het maar met je eigen auto (lengte, gewicht, snelheid).

Analoog los je het vaak op door op bepaalde plekken lagere snelheden te hanteren, dat scheelt al in de remweg.
En dat bereik je dan door bijvoorbeeld verschillende trafo's te nemen voor verschillende secties, of door een handvol diodes ertussen te schakelen. Neemt niet weg dat het treingewicht (al dan niet vergroot door een helling met een zeker percentage), bepalend is voor de mate waarin een trein doorschiet, zelfs als rijspanning ter plekke acuut compleet weg valt.

Het noodstop traject is gewoon ruim genoeg gekozen om effectief te zijn ongeacht de variabelen.
Zodra je daarop bezuinigt, moet je zeker weten dat je geen uitschieters hebt rijden (hetzij qua gewicht, hetzij qua lengte, hetzij qua snelheid).
Re: Marklin remmodule 72442 korter noodstop traject?
Citaat van: rubenlambers op zondag 16 augustus 2020, 18:21:14

Wat als ik de nood stop sectie geen 36cm maak. Gebeurt er dan iets bijzonders of moet ik de rem sectie langer maken?


De noodstop sectie is bedoeld voor noodstop en dan is 18cm voldoende. Als je trein daar regelmatig in komt is de rem sectie te kort.

Gr, Ben.
Re: Marklin remmodule 72442 korter noodstop traject?
Oké prima dan weet ik genoeg. Bedankt allemaal voor de snelle antwoorden.

Vg Ruben