Ik rij natuurlijk nog analoog. En zou me er niet mee moeten vermoeien. Maar:
Er spelen in hoofdzaak 2 zaken in het bepalen van de remweg-lengte:
1. de lengte van de loc
2. het gewicht van de totale trein
1. de meeste locs zijn 18-20 cm, 16 cm extra is niet zo heel lang. Maar er zijn ook locs van 36 cm ...
2. het gewicht van een trein bepaalt de lengte van de remweg
Vergelijk het maar met je eigen auto (lengte, gewicht, snelheid).
Analoog los je het vaak op door op bepaalde plekken lagere snelheden te hanteren, dat scheelt al in de remweg.
En dat bereik je dan door bijvoorbeeld verschillende trafo's te nemen voor verschillende secties, of door een handvol diodes ertussen te schakelen. Neemt niet weg dat het treingewicht (al dan niet vergroot door een helling met een zeker percentage), bepalend is voor de mate waarin een trein doorschiet, zelfs als rijspanning ter plekke acuut compleet weg valt.
Het noodstop traject is gewoon ruim genoeg gekozen om effectief te zijn ongeacht de variabelen.
Zodra je daarop bezuinigt, moet je zeker weten dat je geen uitschieters hebt rijden (hetzij qua gewicht, hetzij qua lengte, hetzij qua snelheid).