Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Lopi 5 DCC doet het wel maar ook niet

Gestart door Yoshi4184 zaterdag 15 augustus 2020, 13:38:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Lopi 5 DCC doet het wel maar ook niet

Net Joost de deur uit gewerkt.
De lopi 5 decoder doet het op een IB met booster prima. Heeft de hele avond probleemloos meegereden. En hier wordt DCC gereden met nog enkele MM wissel decoders onder de baan.

We gaan het volgende nog testen de komende dagen.

-Booster aansturen via de booster uitgang van de Ecos.

-Wissels van de baan af. ( ter test en indien mogelijk de M inbouw decoders op DCC zetten. )
-Het MM protocol uitzetten.

Zit het hier niet in dan is de bezetmelding in de baan het volgende aandachtspunt.

M g Robin
Re: Lopi 5 DCC doet het wel maar ook niet
Goed bezig Robin! Jullie gaan mooi stapsgewijs dit probleem te lijf. Hopelijk zit het m niet in de bezetmelding (das best veel werk om na te lopen.
Ben wel benieuwd wat de oorzaak blijkt te zijn.

Groet Dennis
Re: Lopi 5 DCC doet het wel maar ook niet
Citaat van: Anne W op vrijdag 21 augustus 2020, 22:21:19

Jij weet donders goed dat ik dat niet doe, iets met Raptor.......en de "Muis, X-Pressnet en Koploper" kongsi waar ik destijds onvoorbereid en met open ogen "inliep".


Als gezegd: Karst zit ook hier en ik heb part noch deel aan jou ruzietjes bij de buren.

Graag weer on-topic Anne.

edit typo
Re: Lopi 5 DCC doet het wel maar ook niet
Hallo allemaal, even een korte update.

Zoals Robin zei, bij hem deed de loc het gewoon probleemloos dus ergens in mijn baan zit een probleem. De tot nu toe geprobeerde suggesties:
- Aangedreven wissels van de baan gescheiden; Geen resultaat.
- Booster op de Data en GND aansluiting van de Ecos; Dan doet helemaal niets het. Die ShMKL en Enable kan ik niet kwijt op de booster. Moet verder onderzocht worden.
- Alle stroomgevoerde stukken rails los getrokken en stuk voor stuk aan het testen; Nieuwe probleem ontdekt wat later aangepakt gaat worden maar de loc reageerd nog steeds niet.

Aangezien ik ook nog met de bouw bezig ben is dit heel even op een zijspoor gezet. Er is inmiddels 1 klimspiraal en de 2e wordt vandaag verder aan gewerkt. To be continued...

Ik moet zeggen dat ik me gesterkt voel door iedereen die meedenkt dus daarvoor nogmaals mijn hartelijke dank!
Re: Lopi 5 DCC doet het wel maar ook niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Lopi 5 DCC doet het wel maar ook niet
De boosteruitgangen van de centrales voor het aansturen van boosters hebben een ander spanningsniveau en signaaltype, er is het één en ander te vinden voor de Edits booster, die ook niet rechtstreeks op de b.g. boosteruitgangen kan, vriend Sprinter weet hier wel het één en ander van denk ik.

Groet, Anne W
Re: Lopi 5 DCC doet het wel maar ook niet
Even een update van mijn kant, tussen het klimspiraal bouwen/voorbereiden op rails door. Er is net even een buurman van me langsgeweest met een oscilloscoop om even wat goed meetwerk te doen. Het digitale signaal uit de booster is het zelfde als wat er origineel uit de Ecos komt met als enige kleine verschil dat de hele kleine piekjes iets heftiger zijn uit de booster dan uit de Ecos. Dat zou volgens hem geen verschil mogen maken. De buurman heeft zowieso iets meer skills dan ik en heeft ook even een goede multimeter tegen wat verdeelpunten aangehangen en is tot de ontdekking gekomen dat de stroom op sommige punten niet lekker doorkomt en dat kan ruis in het digitale signaal veroorzaken, oftewel ik mag wat punten beter solderen. In de hoop dat dit het probleem oplost... Nu weet ik niet of ik dit vanavond al ga doen maar als het gebeurd is laat ik jullie de resultaten uiteraard weten.

Bottomline, mijn soldeerskills zijn niet 100% en het is hoog tijd dat ik zelf een goede multimeter aanschaf!


Update om 23:15.
Ik heb de soldeertbout een slinger gegeven en met de multimeter bekeken of de stroom nu wel goed uit alle verdeelpunten komt, dat is het geval. Toch maar een LoPi v5 even getest en ik kan 1 commando geven voor ik de controle kwijt ben. Ik kan dus rijden maar niet versnellen/afremmen/stoppen of ik kan licht aanzetten en direct daarna is de controle verdwenen. Er is dus toch meer mis kennelijk alhoewel er iets meer gebeurd dan voorheen. We gaan nog rustig verder zoeken.

Hartelijke groet aan iedereen.