Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Keerlus met 24630?

Gestart door Robbie50! vrijdag 14 augustus 2020, 16:41:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Keerlus met 24630?
Driewegwissel, keerlus maken....

(misschien een beetje "dom" maar........)

Hoe maak ik met de Märklin 24630 driewegwissel een keerlus waarbij ik gebruik maak van de linker en rechter wisselzijde? :help:
Ik heb al allerlei rails aan elkaar geklikt, maar hij wordt niet "netjes", is er ergens een tekening waar staat welke type bochten ik moet gebruiken? :idea:
(middelste baan gebruik ik voor rangeerspoor of zo....)

Graag reactie(s)

Groet,

Rob
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Keerlus met 24630?
 @citaat @citaat Dank je wel Zilte!!
Is deze tekening ergens nog scherper te vinden?
(wat betekenen die (niet te lezen) kleine cijfers?)

Groet,

Rob
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Keerlus met 24630?
 @citaat Sorry jij was sneller dan mij!
Dank alweer!

Rob
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Keerlus met 24630?
 @citaat dank!!
En dat alles sluit je aan op 24130 6x aan beide zijde en in het midden 24077?

Ik was hier nooit uitgekomen >:-D, omdat de rails welke jij hierboven meldt helemaal niet in het schema te vinden zijn.....of mis ik info of een truc?

Groet,


rob
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Keerlus met 24630?
 @citaat
Ik keek op het eerste plaatje en kon e.e.a. niet vinden, tweede is duidelijk en ik begrijp welke nodig zijn.
24206, 24071 en 24077 heb ik niet in voorraad, dus maar gelijk besteld.

Waar heb jij deze tekening vandaan? Misschien kan ik de volgende keer zelf zoiets vinden.
In de folders welke bij C1,2,3,4,5 zaten is zoiets niet terug te vinden.
Is een tekensjabloon van Märklin C rails hierin een goede aanschaf, of is deze niet duidelijk genoeg?

Groet en ik ga "keerlussen"..... :-)

Rob

Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Keerlus met 24630?
 @citaat Gerrit,
Dank voor de info. :thumbup:
Aan "graden" berekeningen ben ik nog lang niet toe.
Ik heb inderdaad alle C dozen + startdoos.
Dit is eigenlijk mijn eerste uitstapje naar iets anders.

Kan je in zo'n programma ook opgeven welke rails/wissels ect. je allemaal heb en geeft hij dan "baanvoorbeelden", dat zou een mooie functie kunnen zijn.....

Ik ga door met "baantjes bedenken" en je komt mij vast nog wel eens weer tegen met zo'n "onbenullige" vraag.....

groet,


Rob
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Keerlus met 24630?
 @citaat het leek mij gewoon leuk om de 24630 hiervoor te gebruiken, verder geen speciale reden.
Wat is er mis met de 24130? :thumbdown:
En waarom is de 24230 beter?

Ik bewaar ook deze keerlus, evt. voor "later"....

Groet,

Rob
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Keerlus met 24630?
Beste Rob,

Een paar redenen:

je gebruikt één derde deel van de wissel niet

als je hem elektrisch wilt maken dan moet je 2 aandrijvingen installeren

als je hem dan ook nog digitaal wilt maken, dan heb je twee decoders (nummers) nodig

je moet altijd twee zaken vlak na elkaar (laten) schakelen: eerst de ene recht schakelen en dan de andere afbuigend schakelen.

Groet, Anne W
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Keerlus met 24630?
In plaats van het korte bochtje 24206 kun je ook met de wisselbocht 24224 werken, minimaal twee.

Het eerste voorbeeld hieronder gaat nog wat verder, er liggen er zes. Het is allemaal R2 en er zijn geen passtukjes nodig. Als je dit te groot vindt, zul je wat bochten 24130 moeten gebruiken. Ik doe dat alleen als het echt niet anders kan. Als je iets meer ruimte hebt, is het tweede voorbeeld misschien een idee. Hierbij zijn de overgangen van gebogen naar rechte sporen vloeiender door het toepassen van flauwe bochten 24912. En zo zijn er oneindig veel oplossingen, afhankelijk van de beschikbare ruimte.
Re: Keerlus met 24630?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Keerlus met 24630?
Nog een variant, met alleen 24230 en war passtukjes.
Overigens kun je de de Wintrack Demo gratis downloaden en gebruiken om te ontwerpen.
Je kunt alleen je ontwerp niet opslaan.
Deze hieronder is ook met een demo versie gemaakt.
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Keerlus met 24630?
Bij de demo versie van anyrail kun je t/m 50 stuks rails gaan welke je ook op kunt slaan.
Zo heb ik in eerst instantie mijn baan gemaakt meerdere ontwerpen van 50 stuks rail wat een complete baan vormde.
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Keerlus met 24630?
@Kappa: Zoals Gerrit eerder al aangaf, kun je met de bochtjes 24206 de boog weer op 30° krijgen. Als je in plaats daarvan bochtjes 24207 gebruikt, moet je in de keerlus 3,6° smokkelen om hem sluitend te krijgen. Dat gaat op zich best bij een lus als deze, maar waarom zou je wat spanning in de rails leggen als het niet nodig is? Sterker nog, met een paar bochtjes 24206 en verder alleen maar bochten 24230 past het perfect, zie het eerste plaatje hieronder.

Overigens vind ik het mooier als er geen tegengestelde bochten tegen elkaar aan liggen. Ik zie er liever een stukje recht tussen. Niet dat dat noodzakelijk is bij R2, het is een kwestie van smaak. Daarmee wordt het geheel echter wel iets groter en daar moet maar net ruimte voor zijn. Over ruimte gesproken, zo heb ik er nog wel eentje op basis van een paar bochten 24224, zie het tweede plaatje. Deze vind ik mooi omdat de bocht van 240° heel ruim begint met een 24530 en stap voor stap overgaat op R2 en weer terug.

Kan het nog mooier? Met een driewegwissel 24630 als uitgangspunt denk ik dat dat lastig wordt, maar ja, wat is eigenlijk mooi? Helaas bestaat er geen andere driewegwissel in C-rail. Met een slanke zie ik nog wel mogelijkheden :P.
Re: Keerlus met 24630?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Keerlus met 24630?
En er zit een flinke S Bocht in. Laat ook veel Märklin rijtuigen dat nou niet leuk vinden. De S Bocht in wissels gaat nog net, maar hier vraag ik het mij af.
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Keerlus met 24630?
 @citaat Ik heb blijkbaar wel WAT losgemaakt! :idea: :o)

Rob
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Keerlus met 24630?
Dan doe ik ook even een duit in het zakje,
Keerlus met normale wissel  :)
Re: Keerlus met 24630?
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Keerlus met 24630?
Citaat van: Zilte op zaterdag 15 augustus 2020, 15:23:08
@citaat

Leg eens uit, laurent. Jij hebt veel ervaring, maar een s-bocht in wissels is toch een kortere s-bocht, dan hier in de keerlus? Ik vat hem dus even niet.

Wat Laurent bedoeld is als je uit een bocht naar rechts komt beter een recht stuk volgt voordat je naar links afbuigt. Veel wagons en ook wel locomotieven willen wel ontsporen als je dat niet doet.