Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin 3324 en Marklin 3672

Gestart door Dane donderdag 13 augustus 2020, 13:06:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3324 en Marklin 3672
Hallo,

Ik heb onlangs een marklin 3324 en een marklin 3672 gekregen. Nu heb ik een marklin mobile station 1 en wilde ik deze toevoegen daarop. Als ik naar databank ga is het nummer 3324 niet te vinden. Als ik vervolgens nummer 3672 instel als nieuwe locomotief, dan gaat deze niet rijden.

Weet iemand of er voor deze locomotieven andere nummers in de databank moeten worden gebruikt? En als dit niet het geval is, hoe zou ik dit dan kunnen oplossen?
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
De 3324 is een Analoge lok en zal nooit te regelen zijn als hij op een digitale baan staat.

Als de lok wel is omgebouwd naar digitaal, dan zit het probleem mss in de bovenleidingsschakelaar tussen de (draaistellen) die omhoog staat ipv naar beneden.

Je zult als deze lok wel is omgebouwd naar digitaal de kap moeten openen om te zien op welk adres de dipswitches nu staan en dit dan vervolgens in de MS1 invoeren.

De 3672 zul je onder de kap ook moeten instellen op het adres wat jezelf wilt, of kijken op welk adres hij nu staat en dit invoeren op de MS1
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
Mag ik hier ook even een aanvullende vraag stellen?

Ik heb een 3672 overgenomen. Deze wordt op mijn MS3 wel herkend, ik kan ook het licht aanzetten, maar rijden, ho maar!
Verkoper claimt dat loc bij hem nog prima reed. Wat kan ik doen om 'm aan de praat te krijgen?
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
Zet de lok eens op een analoog stuk spoor.

Dat is de test die de meeste verzamelings-opkopers doen: lok uit de doos op een stuk spoor van 30cm; stukje vooruit stukje achteruit: okay.

Ingebouwde decoders zijn ook geschikt voor het analoog werk. Scheelt de verkoper weer uitzoeken welk adres de lok heeft.

Daarnaast kan je kijken of de wielen 'soepel' draaien. Even de koolborsteltjes uit het motor schild wippen, en de wielen zouden redelijk makkelijk moeten draaien.

Jan-Peter
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
Analoog al geprobeerd, geen beweging.Adres is bekend, loc wordt ook herkend. kan verlichting aan- en uitzetten.
De wielen zitten vast.
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
En omdat ik geen diepte zie, durf ik niet zelf de koolborstels te vervangen.....
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
@Cees aan koolborstel vervangen kun je niet veel verkeerd doen,het is alleen een gepruts om ze erin te krijgen.
Gebruik zelf altijd een pincet om ze erin te zetten.

@Dane je zult even de kap van beide modellen af moeten halen om te zien wat erin zit,het fabrieks nr zegt bij oudere modellen niet zoveel omdat er veel al zijn omgebouwd naar digitaal wat op verschillende manieren kan.
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
Cees,

Hoor je een brommend geluid in de motor van de loc als je de regelaar op de CS3 open draait?
Als de wielen vast zitten, dan is de olie verharst en moet je deze eerst reinigen met wasbenzine en dan alle as(bussen) en tandwielen van een klein drupje olie voorzien.
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
Ad, hij bromt inderdaad. Ik ga het proberen. Dank voor de tip.
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
Hoi Cees,

Niet te lang laten brommen, want dan brandt de decoder door.
Onderaan de loc, net achter de koppeling zit een schroefje waarmee je de draaistelframe immitatie kunt los nemen.
Schroef dan de metalen beugel onderaan het motorstel los en dan kun je het motordraastel langs de bovenkant er uit halen en schoonmaken.
Waarschijnlijk zijn de antislipbandjes ook aan vervanging toe.

Mvg Ad
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 3324 en Marklin 3672
Meestal is het de motor die vast zit.
Kunnen je wielen nog een beetje bewegen?
Dan is het de motor.

Van het draaistel afblijven.

Kap losnemen.
Klein drupje wasbenzine op draaipunten motor en tandwiel-assen laten vloeien om los te weken.
Na een uurtje nogmaals proberen door anker te bewegen.

Mvg
Marcel