Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”

Gestart door Mizarel donderdag 13 augustus 2020, 09:42:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
dag Gerrit, een nieuw ontwerp misschien kan je er wat mee en mij blij maken
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Het station ontbrak
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Bij deze hierin heb ik ook gestoeit met het schaduw gedeelte de enige voorwaarde is dat ik bij de twee in/uitgangen moet komen met de hoogtes kan ik nog alle kanten op
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Gestoeld met het schaduw gedeelte ik zelf kom tot de volgende oplossing ik hoop datik het goed heb als beginnend leek, de twee uit/ingangen zijn wel bepalend voor de hoogte aansluiting naar de parade maar er is mee te Spelen.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Dank je wel Gerrit, ik ga er mee aan de slag.
Ik wil dit weekeinde eindelijk beginnen met de bouw. Ik hou je op de hoogte.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Daar ben ik weer,
Na puzzelen, uitproberen en alle goede adviezen ben ik nu eindelijk klaar en kan ik beginnen met het bouwen van een nieuwe baan. (zie foto)
De tafel 2.50 x 1.30 is in opbouw klaar, staat op wieltjes zodat ik vanuit mijn rolstoel overal bij kan.
Gezien de beperkte ruimte zie ik af van een echt schaduwstation maar gebruik ik de ruimte voor het keren van de treinen zodat ik niet alleen rondjes kan rijden.
Voorlopig heb ik nog maar 1 loc voor een tweede wordt gespaard.
Het baan tracé maak ik in triplex met daar op kurk? of ondertapijt. Dit vind ik eigenlijk natuurgetrouw, heeft iemand daar ervaring mee? Het is 5mm dik en uiteraard komt daar langs de rail nog ballast.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Het totaal plaatje
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
De rail op ondertapijt
Re: Goeden dag forum leden
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Goeden dag forum leden
Hoi Anton,

Neem aan dat je het ondertapijt voor geluids-isolatie gebruikt? Ga je die nog bedekken met een laag gips oid? Lijkt me dat ondertapijt anders voor heel veel stof gaat zorgen op je rails.

Mvg,

Johan (treinsmurf)
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Mijn bedoeling is/was om hierop nog een bedding van grind tegen de rail aan te brengen. Op de foto lijkt het wollig maar het is vrij vlak en dicht. Ik dacht het is weer wat anders dan kurk of die groene platen (ben de naam even kwijt).
Maar ik neem je opmerking ter harte en ga een wat groter stuk eens uitproberen.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Goeden dag forum leden
Hoi Anton,

Misschien is het tijd, om de topictitel aan te passen ( naam van de baan bijvoorbeeld ).
Kwestie van naar je eerste bericht hier gaan en verander aan te klikken, de rest wijst zich vanzelf  ;)

Grtz Tony
Re: Mijn eerste digitale baan met als naam “Paulinzell”
Dank Tony, ik hoop dat mijn poging gelukt is. Ben nog niet erg thuis in een forum.
Een vraagje soms log ik in en zijn er heel veel nieuwe topics, hoe vind ik dan snel mijn eigen topic tussen al die andere mooie topics?
Re: Mijn eerste digitale baan met als naam “Paulinzell”
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn eerste digitale baan met als naam “Paulinzell”
 @citaat Op de startpagina naar modelbaanbouw gaan, Anton.
Zolang je regelmatig wat post, vind je jezelf op de eerste pagina daarvan weer snel terug  ;)
Anders naar de volgende pagina's gaan.

Het meeste hier wijst zich vanzelf, zelfs voor digibete Tony  :D
En anders gewoon vragen, er komt bijna altijd goede hulp.

Grtz Tony
Re: Mijn eerste digitale baan met als naam “Paulinzell”
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Mijn eerste digitale baan met als naam “Paulinzell”
Citaat van: Mizarel op donderdag 15 oktober 2020, 14:13:11Een vraagje soms log ik in en zijn er heel veel nieuwe topics, hoe vind ik dan snel mijn eigen topic tussen al die andere mooie topics?

Een lijst van eigen topics kun je gemakkelijk bekijken via je profiel. Dat gaat in twee stappen (zie het eerste plaatje): ga eerst via Profiel naar Mijn posts, selecteer daarna het tabblad TOPICS.


Zelf vind ik trouwens "Toon nieuwe reacties op jouw berichten" handiger, dat is één van de links helemaal rechtsboven (zie tweede plaatje). Dat levert een lijst van alle topics op waarin ik zelf heb gepost met een reactie die ik nog niet heb gelezen. Inclusief reacties in mijn eigen topics.
Re: Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
Nog even terugkomend op het ondertapijt: ik zou het niet doen. De kans op stof en draadjes in de motoren is groot. Verder trekt er veel lijm in als je iets op wilt 'zaaien' vrees ik.
De dunne blauwe schuimplaten die je onder laminaat kunt leggen,  zijn prima geschikt als geluiddemping en veel schoner om mee te werken.

Groet,

Peter
Re: Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
Dank je wel Peter, ik neem je advies ter harte en zal overstappen op kurk of de stevige blauwe platen.
Re: Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
Ik heb een vraag,
Ik vroeg mij af als ik straks toe ben aan de opbouw en er ook tunnels gemaakt moeten worden, dan gebeurd er iets in de tunnel om wat voor reden ook bv ontsporing.
Hoe kom je er dan bij ??
Zij hier oplossingen voor en zo ja welke.
Wie helpt mij verder.....
Re: Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
of zover mogelijk met je arm erin :D of je hebt een spantenonderbouw waarbij je er onderlangs bij kan komen
Re: Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
Afhankelijk van de grootte, kun je een tunnel of een deel daarvan ook los neerzetten. Dan kun je dat deel weghalen als je erbij moet. Dat kan ook met een klep of luik die je dan wegwerkt in de zijkant van je tunnel. Dat kan bijvoorbeeld met het plaatsen van een muur aan de basis van je berg/tunnel. Dan heb je een mooi plat vlak waarvan je een luik/klep kunt maken.

Zoals hierboven al gemeld, bij een groter geheel kun je werken met een open constructie of een mangat zodat je er van onder de tafel bij kunt.

Een voor de hand liggende mogelijkheid is natuurlijk om de achterkant (niet zichtbare zijde) open te houden.

Groeten,
Wico

Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Goeden dag forum leden
Citaat van: Zilte op donderdag 24 september 2020, 07:29:06
Persoonlijk vind ik de geometrie van de c-rail wel heel goed doordacht.
Daar heeft Märklin ruim 70 jaar over mogen nadenken  ....
Re: Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
Als je niet kunt kruipen of je ergens langs wurmen, dan zul je misschien moeten afzien van tunnels en moeilijk bereikbare niveaus. Alleen als je gemakkelijk om de hele baan heen kunt lopen of, eh rollen/rijden, dan kun je door het openhouden van de achterkant en zijkanten nog wel ingrijpen. Anders zou ik het je sterk ontraden om ingewikkelde bouwwerken te maken met veel verborgen sporen.

Groet,

Peter