Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”

Gestart door Mizarel donderdag 13 augustus 2020, 09:42:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Mijn eerste digitale baan “Paulinzell”
Ben 74 jaar, jeetje oud hè, heb vroeger een grote analoge baan gehad.
Door veel vrije tijd mij oude hobby weer op gepakt en wil dit nu wel digitaal doen.
Heb inmiddels een baanplan en ligt het hout voor een tafel klaar.
Maar nu mijn eerste probleem dat ik geen enkel kennis heb over het digitaal gaan en ik tot op heden nergens hier documentatie over kan vinden. Kan ik bv gewoon zoals ik gewend ben een railplan uitleggen en dan later digitaliseren en hoe.
Jullie merken het al ik hoop op dit forum mijn weg te vinden, oh een stamtafel bezoeken is voor mij waarschijnlijk geen optie aangezien ik helaas rolstoel afhankelijk ben geworden.
Maar niet getreurd
Re: Goeden dag forum leden
 @citaat
Hallo Anton,   
Veel plezier hier én met de modelspoorhobby :exclaim:
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Goeden dag forum leden
Welkom op het forum Mizarel.

Groet Michel
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Goeden dag forum leden
Hi Mizarel,

Ook, vanuit hier, een welkom op dit Forum.
Op dit Forum is veel te lezen, te zien en te leren.
En wat je niet weet, gewoon even vragen en antwoorden komen dan vast wel.
Heb plezier in je(onze) hobby, thuis én hier, en als je eens gezellig wil kletsen, over onze hobby, of info / hulp nodig hebt, dan kan je eens op bezoek gaan bij een "3RailForum-Stamtafel" bij jou in de buurt (Daar zijn vast ook rolstoelvriendelijke bij of iemand die je wil ophalen).
klik hier
Waar woon je ergens ?

groet
Harald
Re: Goeden dag forum leden
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Goeden dag forum leden
Hallo en welkom bij het forum.
Leuk dat je nog intresse toont in modelspoor.

Voor digitaal kan je inderdaad gewoon even een baantje leggen en later voorzien van een centrale.
Je moet ook weten wat je budget is en waar je wilt beginnen.
Heb je al treinen, zo ja, hoeveel en zijn deze al voorzien van een decoder.
Zo nee wil je dat en kan je dat zelf uitvoeren.

Heb je rails. M rails of toch al C rails.
Als je M rails hebt dan kun je een losse centrale kopen. Goedkoop is de Marklin 6021, maar wel sterk verouderd.
Als je iets meer kan besteden een MS2/3. Het laatste kost je zo gemiddeld €100. Kan altijd goedkoper.

Bulk je van het geld en je vindt uitgeven geen probleem dan kan je gelijk gaan voor een CS3 ( + ). Heb je later ook meer mogelijkheden. Op afstand bediende wissels etc. een MS 2/3 kan dit ook.

Mocht je nog geen rails hebben dan is Marklin 29000 een goed pakket om mee te beginnen. Zit een digitale controle in en een redelijke rondje met goede bochten.

Gezien je in een rolstoel zit weet ik niet wat je vrijheid zal zijn. Opbouwen op de grond lijkt te lastig dus je moet ergens een tafel hebben waar je wat dingen op kunt doen.
Ook zal ik voorstellen gelijk al je wissels te voorzien van elektrische bediening en als je het kan betalen een digitale decoder er bij doen. Overige opties zijn er wel, maar om nu onder een baan te kruipen voor bedrading etc...... Vraag dit anders maar even na op het forum en je krijgt dan andere mogelijkheden.

Even een opsomming wat mogelijk kan zijn als je nog moet beginnen en dan met C Rails.

Marklin 29000 ( Digitaal pakket met MS3 )
Marklin 24611 en 24612 ( Wissels )
Marklin 74491 ( Wissel aandrijving )
Marklin 74462 ( Wissel decoder )
Marklin 24188 ( Rechte rail )
Marklin 24172 ( Rechte rail )
Marklin 24224 ( Wissel tegenbocht )

Wat je ook kan doen is uitbreidings set aanschaffen. Je hoeft dan alleen maar de Wissel aandrijving aan te schaffen en de decoders.
Marklin 24902, 24903,24904, 24905

Hopelijk ben je al iets wijzer anders maak maar even een topic aan.

Ter info: Dit is een mogelijkheid, misschien niet helemaal het beste, maar het is een overweging.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Ben een beetje beduusd, heel veel info voor mij als nieuwe starten
Ben er erg blij mee mijn dank is groot.
En ja mijn grootste probleem zal de bouw worden uiteraard op een tafel je ziet de angst in mijn ogen met alle draadjes die dan onder de tafel komen dat is lastig vanuit de rolstoel. Ik zoek een oplossing, is dit niet in de sinery te verwerken?
Nogmaals dank
Anton
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2014

offline
Re: Goeden dag forum leden
Marklin C-rails is zo gemaakt dat bedrading ook onder de rails kan en decoder voor wissels kunnen ook onder de wissel worden gebouwd.
Helaas heeft dit 2 nadelen namelijk dat de decoders duurder zijn en dat je gebruik maakt van het baan vermogen. Wat inhoud dat je met minder treinen tegelijk kunt rijden,of je moet extra vermogen bij plaatsen door gebruik te maken van boosters.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Goeden dag forum leden
Welkom op het forum, Anton.

"digitaal gaan", zoals je het zelf noemt, kan verschillende dingen betekenen.

Om te beginnen zijn er de digitale treinen. Om die op een baan te laten rijden, hoef je niets bijzonders te doen. De huidige digitale 3-rail modellen rijden zelfs op een oude M-rail baan. Om de digitale mogelijkheden van de treinen te kunnen gebruiken, volstaat een digitale centrale. Als je die nog niet hebt en je gaat vooral met Märklin locomotieven rijden, raad ik een Mobile Station 2 (ofwel MS 2) + aansluitbox aan. Die vind je in veel startsets. Inclusief bijpassende voeding, wat rails en een treintje heb je daarmee een prima start - vooropgesteld dat je voor C-rail kiest.

De volgende stap begint met aandrijvingen voor de wissels. Dat is een stuk gemakkelijker mee te nemen tijdens de bouw van de baan dan achteraf in te bouwen. In eerste instantie kun je ervoor kiezen om de wissels (en ontkoppelrails) via drukknoppen te bedienen, zoals dat al vele jaren wordt gedaan. Om ze digitaal te maken, zijn er decoders nodig. Dat hoeven helemaal geen dure inbouwdecoders te zijn, dat kan ook met externe decoders. Als er toch al aandrijvingen zijn, kun je die heel gemakkelijk later alsnog gaan gebruiken. Met decoders heb je geen drukknoppen meer nodig, in plaats daarvan kun je met de centrale de wissels omzetten (en ontkoppelen). Dat kan zelfs met een MS 2, maar zodra het aantal wissels en ontkoppelrails een beetje begint op te lopen, is dat nogal onhandig. Dan kun je het beter bij drukknoppen houden. Er zijn ook centrales met veel meer mogelijkheden, daarmee gaat het prima, maar die centrales zijn ook een stuk duurder. Er zijn ook verschillende minder dure centrales (niet van Märklin) die je zelf via de computer kunt bedienen, dan kun je op de computer de wissels omzetten. Daar moet je je dan wel in verdiepen.

De meest vergaande vorm is een geautomatiseerde baan. Eventueel kun je ook zelf nog een aantal dingen besturen. De centrale moet hiervoor aan een computer worden gekoppeld en een computerprogramma zal dan op z'n minst een deel van wat er allemaal gebeurt regelen. Dat koppelen is makkelijk, maar om dat computerprogramma uit te leggen hoe je wilt dat jou baan bestuurt moet worden is een heel ander verhaal. Voor wat betreft de baan is daarvoor een systeem nodig waardoor de computer weet waar elk van de treinen is. Voor 3-rail is massadetectie het meest gebruikte systeem. Wat je ook kiest, het is véél gemakkelijker om daar bij de bouw van de baan al rekening mee te houden dan om het achteraf alsnog te doen.



Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Dank voor je info,
Mijn bedoeling is zeker te bouwen met C rail en ik ga in iedergeval de wissels gelijk digitaal met decoders inbouwen anders word het voor mij achteraf niet meer te doen
Nog een misschien stomme vraag vroeger sloot je de trafo aan met een speciale aansluit rail zo dicht mogelijk bij de bedienings plaats, is dit met digitaal het zelfde of zijn er ook speciale zaken om rekening mee te houden
Re: Goeden dag forum leden
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Goeden dag forum leden
speciale aansluit rails is er niet meer met een MS2/3

Wel nog met een MS1, maar gezien die al is verouders zou ik die afraden.

Je kunt nu op elke willekeurige plaats met elke willekeurige rail je aansluiting maken.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Goeden dag forum leden
Welkom Anton !

Misschien is een baan in de vorm van een U een idee.
50-60 cm diep langs de muren en op de uiteinden 90 cm (of wat minder) en dan zo, dat je er op de uiteinden van de zijkant er met je rolstoel bij kunt.
Wanneer je voor zo'n vorm kiest, zou je dat in de afdeling banenplan ontwerpen een topic kunnen starten. Met daarbij je wenslijstje van wat je graag wil.
Dan krijg je vanzelf ideeën aangereikt en ik kan je wel vertellen, dat er hier ware railplan-kunstenaars op het forum aanwezig zijn.
Bijgaand een plaatje van wat ik bedoel  ;)

Een topic starten in modelbaanbouw is ook een aanrader; dan krijg je meteen antwoord op vragen die je hebt of anderszins.

Grtz Tony 
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Herintreder Marklin Ho

offline
Re: Goeden dag forum leden
Goedemorgen Mizarel,

Welkom op het 3 Railforum.

Vragen staat vrij, want domme vragen bestaan niet  :cool:

Met groet Michel.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Goeden dag forum leden
Hoi Anton,

Nog een opmerking/overdenking mijnerzijds; heb je nog veel metalen rails en elektrische wissels, dan zou je die nog goed kunnen gebruiken. Het is zelfs zo, dat die oude wissels betrouwbaarder zijn dan die van de C-rail.
Zo zou je bijvoorbeeld digitaal kunnen rijden en de wissels ouderwets analoog schakelen.
En als je niet echt automatisch wilt rijden, heb je dan aan een Mobile station 2 al genoeg.

Overstappen op C-rail is een dure grap en ook het ombouwen van analoge loc's kan aardig in de papieren lopen en vereist de nodige kennis en handigheid.

In deze fase is het raadzaam, eens goed na te denken wat je precies wil.
Ik rijd bijvoorbeeld altijd maar met een trein tegelijk op mijn banen. Dan is automatiseren helemaal niet nodig.
Op één baan kan ik naar believen analoog óf digitaal rijden. Kwestie van een stekker omwisselen.
Ik bouw ook daarom geen loc's om en het leuke is, die digitale loc's rijden analoog ook prima  ;)

Ik denk maar wat met je mee  ;)

Grtz Tony
Re: Goeden dag forum leden
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Goeden dag forum leden
Gezien dit nu een modelbouw draadje is, gelieve wat meer details hier neer te zetten en wat je mogelijkheden zijn. Wij kunnen dan kijken wat wij voor je kunnen beteken.
Graag ook even een opsoming maken wat je al hebt aangezien dit handig kan zijn bij opbouw.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Dag allemaal,
Excuses voor de late of geen reacties maar moest helaas even in het ziekenhuis opgenomen worden.
Was wel een goed moment om alles te overwegen voor mijn eerste baan.
Hieronder het ontwerp wat ik voor ogen heb, gemaakt in annyrail.
Graag eventuele opmerkingen.
Mijn rolstoel probleem denk ik op te lossen door iets verhoogd van de tafel te beginnen z8dat er ruimte ontstaat tussen de bodem schaduw station en de tafel waarin ik dan de bedrading kan verwerken.
En ja ik wil alles in C rail uitvoeren.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Goeden dag forum leden
Hoi Anton,
Is het zittend vanuit je rolstoel te doen om te reiken naar de achterkant van je baan?
Zou rot zijn als daar iets ontspoorde en je kan er niet bij!
Jan
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Is geen Probleem onder alle poten van de tafel zitten wieltjes zodat ik ook rondom kan komen.
Re: Goeden dag forum leden
Hoi Anton,
Mocht je meer willen weten over de digitale modelspoorbaan dan is deze videoserie misschien iets voor jou:
Klik

Groeten,
Albert.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Dank je wel Albert hier heb ik erg veel aan een zeer duidelijke uitleg.
Een vraag heb ik nog wel
Waarom een schaduw station, het gebruikt ontzettend veel rails en je ziet er niets van.
Als er een storing plaats vindt kan je er nagenoeg ook nog eens niet bij
Anton
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Goeden dag forum leden
Een schaduwstation hoeft helemaal niet, het is een keuze. De rails zie je inderdaad niet en je krijgt er desondanks geen korting op bij de koop. Er is echter een groot voordeel: er passen heel wat meer treinen op de baan, dat geeft afwisseling. Als je dat niet belangrijk vindt, heb je geen schaduwstation nodig.

Een schaduwstation kun je ook naast de baan leggen in plaats van eronder, dan is de bereikbaarheid doorgaans beter. Daar moet je dan echter wel genoeg plaats voor hebben. Een recent voorbeeld is het ontwerp van Donald: Nieuw baanplan zonder naam). Een heel ander idee, lastiger te maken maar eveneens prima als het om bereikbaarheid gaat, is een loclift.

Overigens vraag ik me af hoe het zit met de hoogtes in jouw ontwerp: als het spoor bij de wissel van het schaduwstation rechtsachter al op 45 mm komt, lijkt het me dat er onvoldoende tussenruimte overblijft voor de verborgen lus direct erboven. Die ligt daar immers niet veel hoger dan 100 mm. Of zie ik iets over het hoofd?
Re: Goeden dag forum leden
Hoi Anton,
Bedankt voor je compliment, fijn dat de video's je helpen.
Zoals de naam al aangeeft ligt een schaduwstation 'in de schaduw'. Dus je ziet er inderdaad weinig of niets van.
De functie van een schaduwstation is om je treinen op te stellen om ze daarna naar je hoofdbaan te laten rijden. Als je hoofdbaan groot genoeg is om al je treinen te laten rijden hoef je natuurlijk geen schaduwstation te maken.
Ik kan rondom mijn baan lopen dus ik kan overal goed bij maar ik kan me voorstellen dat dat vanuit een rolstoel een probleem kan zijn.
Bereikbaarheid is altijd een belangrijk onderdeel om rekening mee te houden bij de aanleg.
In deze video zie je hoe mijn schaduwstation er uit ziet: https://youtu.be/poZu3O4cqp8.
Re: Goeden dag forum leden
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Goeden dag forum leden
Zoals je had gezien is een schaduw station vrij diep.

Jij moet je zelf in een rolstoel wat gaan afvragen. Ook je leeftijd gaat mee spelen.

-In welke tijdsbestek wil ik mijn treinen laten rijden.
-Wat wil ik er mee bereiken.
-Wat is mijn bewegelijkheid en mijn lengte.

Persoonlijk wat ik zou doen in jouw situatie:

- Mijn arm lengte op meten: Tot hoever kan ik een object pakken
- Kan ik met veel steun ook verder komen.
- Moet ik alles alleen doen of krijg ik mega veel hulp bij de opbouw.
- Wat is de status van mijn gezondheid. Kan en wil ik over 1 jaar klaar zijn met mijn baan of mag het wel 2 jaar duren.

Mogelijkheden:
- Geen schaduw station wegens bereikbaarheid en opbouw tijd. Geld kan ook een optie zijn.
Baan 1:
- U Vorm: Overal makkelijk bij en mogelijkheden tot een leuke baan waarin je zelf alles kunt pakken, herstellen etc.
Baan 2 :
Rechthoek of vierkant waar je omheen kunt rijden. Alles bereikbaar.

Geeft even stof tot nadenken.
Mocht je het willen vertellen hier dan kunnen wij je ook beter adviseren hoe wat en waar.
Plannen kunnen leuk zijn, maar ergens iets niet mij kunnen wegen technische en in jouw geval ook lichamelijk problemen maken de hobby er niet leuker om.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Dank je wel Tony voor het meedenken, ik waardeer het enorm.
Even mijn situatie
De tafel is 250 X 230 maar alle poten hebben wieltjes zodat het geheel verrijdbaar is en ik er volledig rondom vanuit de rolstoel kan komen. Voor het maken van de tafel heb ik hulp gehad maar voor de verdere opbouw moet ik het zelf doen maar heb alle tijd voor mijn zelf, dus geen probleem.
Ik vind het tijdperk III het mooist
Vwb een schaduw station twijfel ik enorm, ik neig er naar om dit te laten vervallen aangezien ik toch niet meer dan twee a drie loks wil en kan laten rijden, geld gebrek..... Er kan er altijd 1 op een station of rangeer stukje staan
Moet alleen puzzelen om in mijn baan plan het schaduw gedeelte weg te laten.
Bijgaand een foto van de huidige situatie
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Goeden dag forum leden
 @citaat Qua budget is zoiets ook prima zelf te maken: klik

Groeten,

Erik.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Goeden dag forum leden
In het baanontwerp in post 17 mis ik wat keermogelijkheden. Het kan al snel saai worden als de treinen altijd maar dezelfde kant op rijden. In de foto zie ik dat je al wat rails hebt. Dat is mooi, dan kun je alvast een baantje neerleggen om wat treinen te laten rijden. Zelfs met iets simpels als een ovaaltje met een inhaalspoor en wat zijsporen merk je al snel wat het betekent dat de treinen niet kunnen keren.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Hartelijk dank voor je reactie
Is het mogelijk dat je aangeef hoe ik dan zo keer lus maak?
Ik heb nog niet zoveel ervaring ben nog volop aan het uitproberen
M.vr.gr. Anton
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Goeden dag forum leden
Hoi Anton,
Leeftijd is alleen maar een getalletje. Het gaat er om hoe oud je je voelt. Er zijn hier heel wat meer 70 plussers, waaronder moi. Welkom dus in de club en veel plezier.

Verstandig dat je het schaduwstation weglaat. Denk dat dat in een rolstoel wel een heel moeilijk verhaal gaat worden. Als je, zoals gezegd om de tafel heen kunt is het een mogelijkheid om op circa 2/3 van de diepte een schot te plaatsen waarachter een klein schaduwstation gemaakt kan worden.
Dan even een zorgpuntje. Je zegt dat de afmetingen van de tafel 250 x 230 cm zijn. Dat betekent dat de halve diepte en dus ook de maximale reikwijdte 115cm is. Nu ben ik zelf 190cm lang en mijn reikwijdte bedraagt met moeite 105 cm. En dan sta ik stevig op beide benen. Daarom de raad om dat nog eens terdege te controleren.

Een keerlus maak je bijvoorbeeld zo. Vertek vanaf spoor x naar rechts, maak een 3/4 cirkel of iets minder en kom dan met een tegenboog terug op spoor x in tegenovergestelde richting. Kan nu geen tekeningetje maken of zo maar hoop dat je dit begrijpt. Op dit thema zijn uiteraard vele variaties te bedenken maar het principe is altijd hetzelfde.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Dank je wel Henk
En ja je hebt gelijk de tafel wordt in de breedte 135 ik kan eventueel nog uitbreiden naar een L vorm.
Ben aan het uitproberen met baan ontwerpen.
Tja ik voel me 25.... :wink: :lol: :lol:
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Mooi dank je wel kan het mooi wegwerken in een tunnel of berg
Re: Goeden dag forum leden
Hoi Anton,
Ik weet niet of je er al uit bent met wel of geen schaduwstation maar je zou mooi 2 keerlussen kunnen maken in plaats van het schaduwstation.
Dus waar op de tekening van je schaduwstation de hoogte 55 staat maak je een keerlus en waar de hoogte 75 staat ook een keerlus.
Dus in plaats van dat je trein rondjes rijdt via het schaduwstation keert hij om en komt er aan dezelfde kant weer uit.
Het is maar een idee dus zie maar wat je er mee doet.

Succes,
Albert.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Beste forum leden,
Zezeggen wel eens domme vragen bestaan niet dus heb ik het forum naar mijn mening doorgespit maar geen antwoord kunnen vinden dus dan maar hier ben maar een beginneling
Wat is nu precies de doorrij hoogte van bv een tunnel, brug etc gemeten vanaf de bovenkant rail of de grond ik gebruik C rail, wel rekening houdend met eventuele bovenleiding
De ruimte tussen de rail heb ik wel kunnen vinden maar weer niet bv in een bocht dit met uitslaande wagons
Ik hoop dat ik niet al te dom over kom
Anton
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Goeden dag forum leden
De hoogte van C-rail van onderzijde bedding tot bovenkant railstaaf is 11mm. Doorrijhoogte voor stoom en diesellocs is 67 mm. De tunnelhoogte komt dan op een veilige 80cm vanaf de plaat.
Voor elocs komt daar dan nog de panto bij. Als je onder de draad rijdt veert de panto minder hoog uit dan zonder draad. Een veilige hoogte voor een tunnel is dan 10cm vanaf de plaat.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Eine Kuh macht muh, Kühe machen mühe :D

offline
Re: Goeden dag forum leden
 @citaat @citaat Hahaha 80 cm is inderdaad wel een heel veilige doorrij hoogte.
Sorry maar dit was té uitlokkelijk.... Ik begrijp dat er 80mm bedoeld werd, maar ik moest er wel even mee lachen
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Dank je wel Henk,
Kan ik weer verder bouwen
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Nu ik toch bezig ben nog maar een vraagje
In veel baanplannen zie dat in de meeste gevallen een keerlus gemaakt wordt met de C rail 24230
Als leek denk ik waarom niet met 24130 dat kost minder ruimte
Ik zal wel iets over het hoofd zien
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Mijn dank is groot
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Goeden dag forum leden
Citaat van: Mizarel op maandag 21 september 2020, 16:10:18
Als leek denk ik waarom niet met 24130 dat kost minder ruimte
Ik zal wel iets over het hoofd zien
Die ruimtebesparing door met R1 te werken, heeft onbedoelde gevolgen.

1. Er zijn steeds meer (nieuwere) locs en wagons die problemen hebben met R1.
2. De NEM, een normeringssysteem, gaat uit van een minimale straal van 400 mm, en dan zit je al snel op R2.
3. De zogenaamde S-bocht vormt een probleem voor veel koppelingen; de oplossing is daar een stukje recht tussen te zetten, maar als je dat overweegt dan kun je net zo goed een grotere straal toepassen.
4. Bovenleidng: mensen die met bovenleiding rijden, zitten bij R1 met meegebogen rijdraden ...
5. Er zijn 3 roco stomers die een minimale straat hebben van 41,9 cm, omdat er vier assen zitten aan een star blok metaal.
6. Er zijn synthus/veolia/veluwelijn modellen die alleen als dubbel tweetje (in tractie) te koppelen zijn, mits de straal groter is dan 42 cm.

Ik zie vast nog wel een paar punten over het hoofd ...
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Dank je wel Jan Willem,
Fijn je uitleg en tips, ik wist niet dat er nem normeringen waren een ander lid gaf daar ook al en verwijzing naar
Dank jullie hartelijk ik heb weer veel huiswerk, zo blijf je van de straat
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Goeden dag forum leden
Ik heb me eens uitgeleefd en een paar keerlussen toegevoegd en enkele details aangepast. Het belangrijkste detail is dat er net iets meer ruimte is tussen het middelste en het achterste stationsspoor; zoals jij het had ontworpen, zou het erg krap worden als er een lang rijtuig op de wissel in het achterste spoor staat en een trein met een ander lang rijtuig over het middelste spoor langsrijdt. Verder heb ik minder passukjes gebruikt.

De bovenste keerlus is onderdeel van de zichtbare baan. Ik denk dat het wel mooi oogt als je een deel ervan verstopt, bijvoorbeeld linksachter in een berg. Van de onderste keerlus voeg ik een apart plaatje bij, anders is het niet goed zichtbaar. De boog 24224 bij de pijl kan eventueel worden vervangen door een wissel 24611 als je er toch een schaduwstation bij zou willen maken.

Het laatste plaatje is een 3D-impressie. Of de brug die je daar ziet in die maat te koop is, weet ik niet; als je daar zo'n boogbrug wilt, moet je misschien zelf aan het knutselen.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Goede morgen...... is dat wakker worden
Ik ben ontzettend blij Rob, ik krijg morgen weer wat nieuwe rails binnen zodat ik zeker met behulp van jouw plan deze voor 80% in het weekeinde kan uit leggen
Belangrijk is voor mij dat ik dan goed kan bepalen of ik overal goed bij kan vanuit de rolstoel. De tafel staat op wieltjes en de rolstoel kan ook omhoog
We gaan het zien.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Goeden dag forum leden
Voor het geval je het zelf in een ontwerpprogramma wil invoeren, heb ik nog wat plaatjes gemaakt met hoogtes erbij. Niet dat het per sé zo moet, er zijn vele manieren, maar zo heb je alvast een startpunt wat je naar eigen inzicht aan kunt passen.

De maximale stijging is 3% en alle overgangen tussen vlakke en stijgende trajecten zijn geleidelijk. Het spoor op de brug ligt 90 mm hoger dan het onderdoorgaande spoor. Voor diesel- en stoomlocomotieven is dat ruim, maar voor bovenleiding is dat net iets te weinig. Als je dat toch wilt, moet je de hoogtes wat aanpassen. Eventueel kun je iets sterker stijgen dan 3% omdat er op een vrij kleine baan als deze toch geen lange treinen zullen rijden.

Er zijn ook nog wat trucs die je zou kunnen toepassen.

C-rail is relatief hoog door de bedding, terwijl die bovenop de brug niet eens nodig is. Je kunt met een zaag of dremel een stukje van de onderkant afhalen. Precies weet ik het niet, maar ik schat dat je daarmee een halve centimeter extra ruimte onder de brug kunt bereiken. Een alternatief is om K-rail te gebruiken op de brug. Voor C-K-overgangsrails is in het ontwerp geen plaats, maar dat hoeft ook niet. Met zaag of dremel haal je gewoon weg wat er in de weg zit om C- en K-rails strak tegen elkaar aan te leggen.

Als je de brug zelf bouwt, kun je hem net zo dun maken als je zelf wilt. Hij hoeft ook niet overal dezelfde dikte te hebben; alleen waar hij boven het onderdoorgaande spoor ligt, is het belangrijk dat hij dun is. In combinatie met K-rail of bewerkte C-rail kun je zodoende van de 90 mm hoogteverschil minstens 80 mm overhouden. Dat is de beschikbare ruimte boven de railstaven. Voor diesel- of stoomlocomotieven heb je minimaal 59 mm nodig (Morop norm 102). Voor electrische locomotieven en bovenleiding is het een ingewikkelder verhaal.

In grootspoor is in Nederland en Duitsland de afstand tussen de bovenkant van de railstaven en de onderkant van de rijdraad van de bovenleiding veelal 5,5 m (zie o.a. Prorail). Als je dat op de modelbaan in H0 nabootst, wordt dat 63 mm. Dat past makkelijk. (Volgens Morop norm 201 is de normale afstand met 69 mm trouwens een stuk hoger, maar de minimale afstand is zelfs maar 60 mm). Boven de rijdraad van de bovenleiding hangt echter ook nog een draagkabel. Anders dan de rijdraad is die niet horizontaal, hij hangt door. Het laagste punt is midden tussen twee masten. Dat kun je gebruiken door de masten naast het onderdoorgaande spoor ongeveer even ver aan weerszijde van de brug te plaatsen. Aangezien ik zelf geen bovenleiding heb, weet ik niet precies hoeveel ruimte er dan op het laagste punt tussen de draagkabel en de rijdraad van de bovenleiding zit, maar ik denk dat het nog nét past. Desnoods maak je zelf voor onder de brug een niet-standaard stukje bovenleiding waarbij de draagkabel wat extra doorhangt.

In de tunnel (de rode keerlus) is het een stuk eenvoudiger. Realistische bovenleiding is niet nodig, je ziet er immers toch niets van. Om toch treinen met pantografen te kunnen laten rijden, span je gewoon een rijdraad boven het spoor om te voorkomen dat de pantografen tegen de bovenkant van de tunnel komen. Een draagkabel is niet nodig en dus is er overal genoeg ruimte boven de sporen, ook zonder trucs. Als je googlet naar 'pantograafvanger' of 'pantografenvanger' (en ook naar 'pantogravenvanger' want niet iedereen schrijft het meervoud correct), kun je leren wat je daarvoor bij de tunnelingang moet doen.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Goeden dag forum leden
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 22 september 2020, 22:14:37
Er zijn ook nog wat trucs die je zou kunnen toepassen.
1. onder de brug (...)draagkabel op z'n laagst
2. in een tunnel geen draagkabel wel rijdraad
3. in een tunnel geen rijdraad, maar in de tunnelmond een 'pantograafvanger'
Ik heb voorgaande geprobeerd samen te vatten, en genummerd.

Ik ben wel een bovenleiding freak dus bij mij zul je geen pantograaf afvanger tegen komen.
Maar met rijdraad valt te spelen, op allerlei manieren (lasdraad, zelfklevend kopertape, alutape, spoorstaaf met of zonder biels, ingefreesd of niet ingefreesd in het tunneldak)

Met een brug valt ook te spelen: dure  Hack H0 Kastenbrücken zijn extreem dun, zeker vergeleken bij Märklin bruggen, maar ook de oude stalen M-spoor boogbrug is dun.

Als je de rijdraad met isolerende lijm vastzet onder de brugbodem, en de draagkabel met isolator klosjes aan de brugzijkant verlijmt, dan past het bij een hoogte van 69-73 mm boven de spoorstaaf zonder meer. Bij tunnelmonden kun je het zelfde doen.
Neem die ruimte van circa 70 mm minimaal want oude panto's veren slecht op als ze omlaag zijn gedrukt.

Bij een schuin dakbeschot moet je ook uitkijken met bovenleiding. Zelfs als de rijdraad-draagkabel goed hangt, kan er nog te weinig ruimte =breedte)  zijn voor de pantograaf (terwijl mastjes daar wel of net niet passen of in de binnenbocht moeten staan). Er zijn trucs voor bedacht, en die hebben hier op het forum gestaan (staan er niet meer).
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Na alle goede adviezen ben ik nu voor het eerst in Annyrail begonnen met een baan plan ontwerp
En pfff loop ik gelijk tegen een probleem dat ik de beoogde  keer lus niet sluitend krijg zie hieronder
Wat doe ik verkeerd?
Re: Goeden dag forum leden
Hoi Anton,
Heb je deze al eens bekeken: https://wiki.3rail.nl/index.php/C-rail_Deeloplossingen?

Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Goeden dag forum leden
Wissels 24611/612 maken een hoek van 24,3°. Het korte bochtje 24206 is 5,7°, daarmee kun je op 30° komen. Dat kan handig zijn, maar vaak is het helemaal niet nodig. Net als de wissels maakt bocht 24224 een hoek van 24,3° en als die de andere kant op draait, kom je op 0°. Net zo handig. En die 24224 kan op allerlei plaatsen in de keerlus gelegd worden. In de keerlus die ik eerder had gepost, zit er ook een.

Een belangrijk punt bij een keerlus is dat er altijd minstens één omslag zal zijn van een linksdraaiende naar een rechtsdraaiende bocht (of omgekeerd). Als twee bochten in tegengestelde richting direct tegen elkaar aan liggen, maken de treinen daar een abrupte beweging. Hoe scherper de bochten, hoe groter dat effect. Met krappe bochten (denk aan de 24130) kan dat tot problemen leiden, tot ontsporingen aan toe. Met tegengestelde bochten 24230 gaat het op zich nog wel goed, maar ik vind het rijgedrag niet mooi. Daarom leg ik er liefst een rechte tussen. Het eerste plaatje toont het basispatroon van een keerlus op basis van dat idee: een wissel, twee rechten en twee bochten. Met elk van die vijf onderdelen kun je spelen.

  • Bij C-rail kun je kiezen uit gewone wissels 24611/612 dan wel slanke 24711/712.
  • Voor de korte bocht kun je kiezen uit een groot aantal mogelijke hoeken. Bij C-rail liggen 30° en 60° het meest voor de hand. Voor 30° kun je kiezen uit vijf verschillende rails, voor 60° uit 25 combinaties. Als je de 24130 wilt vermijden, blijven er altijd nog 4 verschillende rails en 16 combinaties over.
  • Als je kiest voor wissel 24611/612 en een korte bocht van 30° of 60°, kun je de lange bocht maken met één 24224 en 7 of 8 rails van 30°. Daarvoor bestaan enorm veel combinaties, waar 8 rails 24230 maar één van is.
  • Na de keuze voor een wissel en voor de bochten heb je twee losse fragmenten. Door ze precies uit te lijnen zodat de open einden in elkaars verlengde liggen (ontwerpprogramma's zijn daar heel geschikt voor, al moet je wel eerst leren hoe dat werkt), zie je vanzelf hoe lang de twee rechten moeten zijn. Voor het opvullen staat in onze 3rail wiki een artikel C-rail mogelijke combinaties van rechte stukken.

Werkt dit stappenplan nu altijd? Helaas, de werkelijkheid is weerbarstig. Stel, je kiest voor een wissel 24611 en een korte bocht van 60° met 2 rails 24230. De lange bocht moet dan 264,3° zijn, bijvoorbeeld één 24224 en 8 rails 24230. Na uitlijnen blijkt dan dat er een korte rechte van 87 mm nodig is, maar dat gaat niet in C-rail. Sommigen zetten dan gewoon de zaag er in, anderen leggen er een 24094 of 24077 neer en benutten de speling die C-rails biedt om de keerlus toch te sluiten. Dat lukt best, al komt er een klein beetje stress op de bochten te staan. In WinTrack kun je sjoemelen als het eigenlijk niet goed past, daarmee heb ik het tweede plaatje gemaakt.

Zelf puzzel ik liever nog even verder. En omdat dat korte rechte stukje lastig blijkt, kies ik na de korte bocht éérst een korte rechte voordat ik de lange bocht ontwerp, zodanig dat hij netjes uitgelijnd uitkomt voor het lange rechte spoor. Met één 24224 die op allerlei plaatsen mag liggen plus 8 nog te kiezen rails van 30° zijn er enorm veel mogelijkheden voor die lange bocht. Daaruit kies ik er dan eentje waarbij de bocht mooi vloeiend loopt, met zo min mogelijk ruimte en in dit specifieke geval met genoeg ruimte voor de sporen erboven. Zo was ik op bovenstaande keerlus gekomen. Het derde plaatje toont nog een andere. Dit zijn echter maar een paar van de vele mogelijkheden.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Goeden dag forum leden
Wat Gerrit al zegt, dit wordt hem niet. Vanaf de (donkerblauwe) boogwissel 24672 moet de buitenbocht omlaag en de binnenbocht omhoog, maar dat stijgende spoor komt al heel snel boven de (lichtblauwe) keerlus. Op zo'n korte afstand is het onmogelijk om voldoende hoogteverschil te bereiken. Zelfs niet met extreme stijgingspercentages want er is nog iets belangrijkers: in één keer van vlak naar sterk stijgend spoor gaat niet: bij een abrupte toename van de stijging kunnen wielen of sleper het contact met de railstaven of puco's kwijtraken en dan loopt er geen stroom meer of je krijgt een ontsporing. Ook kunnen koppelingen of buffers zó laag komen dat ze de puco's raken. Een abrupte afname van de stijging levert eveneens problemen op. Märklin adviseert niet voor niets een toe- of afname van het stijgingpercentage van maximaal 1% per rail van normale lengte (zie Technik-Tipp 412). Door die beperking kun je hooguit zo'n 15 mm hoogteverschil bereiken op het punt waar het donkerblauwe spoor boven de lichtblauwe keerlus komt.

Voor wat betreft het ontwerp van de keerlussen: de gele klopt exact, de lichtblauwe scheelt 3 tot 4 mm. In de praktijk is zo'n kleine afwijking in een keerlus geen probleem. Anyrail klopt echt wel (en WinTrack ook), dus als je de rails hebt neergelegd en het klopt niet, is er maar één mogelijke verklaring: je hebt iets anders neergelegd dan wat in het ontwerp staat. Ik denk dat dit de meesten wel eens is overkomen, mij ook. En dan zit er maar één ding op: de al neergelegde rails stuk voor stuk controleren, kijken of het dezelfde is als in het ontwerp. Als je het niet kunt vinden kun je de boel desnoods afbreken en nog een keer neerleggen, dat is soms sneller dan het zoeken naar de fout(en).
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Goedendag heren,
Na 50 jaren wil ik mijn oude hobby weer opnemen, helaas is veel kennis verdwenen ik Google en lees veel in de wiki
Ze zeggen dat je niet te oud bent om te leren, dat doe en probeer ik ook maar gezien m8jn leeftijd gaat dat niet zo vlot meer
Oké mijn trein plan heb ik uit de folder van marklin die bij mijn starter kit zat
Een hele goede opmerking van een lid dat in dat ontwerp de treinen alleen maar rondjes rijden gaf mij aanleiding om het schaduw station om te bouwen in twee keer lussen hier ging ik met mijn gebrekkige kennis de mist in, helaas
Een schaduw station heb ik niet echt nodig
Nog maar 1 loc er komt een tweede, dus voorlopig twee treinen op de baan (alleen een aowtje dus...)
Ik heb gister avond tot midden nacht zitten spelen in oa anny rail maar ik kom er niet uit
Mag ik een beroep doen op jullie kennis
Ps ik wilde twee keer lussen zodat er van twee kanten gereden kan worden
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Goeden dag forum leden
 @citaat Er is iets misgegaan met de plaatjes, de .jpg bestanden zijn leeg. Ik ontwerp met WinTrack, Anyrail heb ik niet geïnstalleerd. tafel-ontwerp.any kan ik dan ook niet openen.

Citaat van: Mizarel op zaterdag 26 september 2020, 11:21:49Ze zeggen dat je niet te oud bent om te leren, dat doe en probeer ik ook maar gezien m8jn leeftijd gaat dat niet zo vlot meer
Geeft niets, dan duurt het gewoon wat langer. Veel leden van dit forum zijn trouwens ook niet meer de jongste.


De makkelijkste manier om op een beperkt oppervlakt een interessante baan twee keerlussen te ontwerpen is om met hoogteveschillen te werken, waarbij minstens één van de keerlussen (deels) verborgen is onder de zichtbare baan, bijvoorbeeld zoals in post #46.

Een ander soort ontwerp met twee keerlussen is een 'achtje'. Dat oogt wat minder interessant, maar is heel makkelijk om te bouwen want de sporen kunnen gewoon vlak liggen. Uitgaande van de vorm van het station uit jouw eigen ontwerp heb ik dat eens uitgewerkt.

In eerste instantie kun je dit gewoon op een plaat leggen, dan kun je meteen gaan rijden. Als alles goed werkt en je bent tevreden met de rijmogelijkheden, kun je een deel van de sporen in een berg verstoppen, zoals in de onderstaande 3D-impressie. Ook al weet je waar de treinen zijn, als je ze niet steeds kunt zien geeft een baan toch een spannender indruk. Ik heb daar nog eens extra gebruik van gemaakt door achteraan een parallelspoortje te maken. Daar kun je onzichtbaar een kort treintje parkeren, alsof het een mini-schaduwstation is. Nu kan er bijvoorbeeld van links een treintje de tunnel in rijden en op het achterste spoor stoppen, terwijl ongeveer tegelijkertijd een ander treintje dat in de tunnel stond te wachten naar rechts weg kan rijden. Je kunt zelfs op beide sporen een treintje parkeren, dan kan er nog steeds een derde via het achtje rijden. Iets voor de toekomst.

Dat er geen hoogteverschillen nodig zijn, wil overigens niet zeggen dat alle sporen per sé vlak moeten liggen, je kunt rustig een beetje spelen met de hoogtes. Een ander idee om het wat levendiger te maken is een riviertje maken, dan kun je een brug in de baan opnemen waar het spoor over het water gaat.
Re: Goeden dag forum leden
Lid sinds: 2020

Een herintreder

offline
Re: Goeden dag forum leden
Dank je wel,
ik ga het morgen eens uitleggen en zien dan of het lukt en anders maar 1 keerlus, moet toch nergens beginnen. Ben al twee maanden bezig en alleen de tafel is klaar  :(
Bijgaand opnieuw de plaatjes in de hoop dat het nu wel goed gaat
Re: Goeden dag forum leden
 @citaat Geduld is een schone zaak, Anton ;)