Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

welke houtsoort

Gestart door emiel dinsdag 03 november 2020, 18:26:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welke houtsoort
emiel
gast

welke houtsoort
hoi allemaal
vraagje welke houtsoort gebruiken jullie wat je gebruikt waar je baan van maakt??

@Edit by Sascha : titel aangepast
Re: welke housoort
Lid sinds: 2010

offline
Re: welke housoort
hoi,

Citaat van: emiel op dinsdag 03 november 2020, 18:26:09
vraagje welke houtsoort gebruiken jullie wat je gebruikt waar je baan van maakt??

Wat heb je allemaal al zelf aan gedacht te gaan gebruiken? En waarom? Of waarom niet?

Ik weet het wel waarom ik iets gebruik heb. Zie daarvoor ook mijn draadje.

Groet Ronald.
Re: welke houtsoort
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: welke houtsoort
Ik gebruik spaanplaat, al jaren en het bevalt me prima.
Goedkoop, makkelijk te verwerken en in meerdere diktes verkrijgbaar.
Lijm, (water)verf en gips hechten er prima op, maar toch ook best wel makkelijk weer weg te krabben mocht het nodig zijn.
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar ook een veel gebruikte.

Dirk-Jan
Re: welke housoort
emiel
gast

Re: welke housoort
bedankt voor jullie antwoorden
ja zat zelf ook aan spaanplaat te denken
Re: welke housoort
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: welke housoort
voor mijn zichtbaar deel heb ik multiplex berken (hier goedkoopste).Voor de spiraal gewoon MDF 10 mm.Dat gelul van vocht moet je niet bekijken want als er op je treinkamer vocht komt heb je veel ergere problemen dan dat je plaat dat zou opnemen. Multiplex is wel stabieler als je de 12 mm versie neemt en in belgie is dat de juiste maat omdat gewoon hout voor je opbouw in veelvouden geschaaft wordt (2.4 en 3.6 en 4.8 cm)
Re: welke housoort
Lid sinds: 2010

offline
Re: welke housoort
hoi,

Citaat van: emiel op dinsdag 03 november 2020, 19:33:14
ja zat zelf ook aan spaanplaat te denken

Niet doen. Gewoon berkenplex of peppelplex gebruiken. Investeer liever in de basis dan dat je een extra treintje koopt. Goed hout hoeft niet duur te zijn. Ga niet naar de grotere bouwmarkten maar naar de kleinere bouwmarkten waar ze ook spullen op maat maken voor klanten (zoals de Hubo). Die weten namelijk dat ze geen slecht hout kunnen verkopen voor hun eigen projecten. Ga ook niet voor de standaard "treintjesplaat" maar bedenk eerst wat voor een baantje je wil maken. Scheelt ook hout  ;)

Citaat van: bellejt op dinsdag 03 november 2020, 19:36:38
Voor de spiraal gewoon MDF 10 mm.Dat gelul van vocht moet je niet bekijken want als er op je treinkamer vocht komt heb je veel ergere problemen dan dat je plaat dat zou opnemen.

MDF is om meerdere redenen niet handig. Gewicht is er één van. Anderen vinden de chemicaliën in het spul niet fijn. Het zakt met wat grotere overspanningen wat sneller door. Gewicht is wel de belangrijkste. Je wil

Groet Ronald.
Re: welke houtsoort
Lid sinds: 2010

offline
Re: welke houtsoort
Zoals al eerder gezegd: je komt van alles tegen op dit forum en ieder heeft zo z'n eigen voorkeuren. Daar is niks mis mee! Maar ter info ook mijn ervaringen. Zo'n 10 jaar geleden ben ik ooit begonnen met spaanplaat. Dat heeft positieve eigenschappen, maar voor mij ook negatieve: het is o.a. veel te zwaar, het stuift nogal bij bewerken en het 'brokkelt' makkelijk af. In mijn topic van eind 2019 -toen ik de hobby weer oppakte- heb ik het volgende geschreven:

CiteerBij de bouw van de tafel heb ik ervoor gekozen om geen 'bunker' te bouwen, maar de materialen zo licht mogelijk te houden. Populieren multiplex van 9 mm en een raamwerk van 18x28mm. Voor het schaduwstation is dat stevig genoeg en voldoet dat prima, maar voor de bouw van de rest van de baan ga ik een iets steviger raamwerk bouwen (18x70mm); daar wordt meer op geleund en aan gewerkt. De grondplaat van 9mm voldoet goed. Ik had ook het plan om de poten te voorzien van deze stelpoten. Dat had ik gewoon moeten doen, want de vloer bleek niet helemaal waterpas te zijn 8o. Bij het andere deel van de baan ga ik die zeker wel gebruiken.

En nu, dik een half jaar later ben ik nog steeds helemaal blij met die keuze. Ik heb er 3mm dik kurk opgelegd en ook het geluid bij rijden valt mee. Maar treinen maken nu eenmaal herrie, dus helemaal weg is het niet :)

Succes met je keuze,
Rob.

NB: ik heb dat houtwerk na nauwkeurig tekenen overigens online besteld en op de mm nauwkeurig laten zagen. Ook omdat ik niet de gereedschappen heb om dat netjes te doen. Wat een luxe om op zo'n manier een treintafel te kunnen bouwen. Ik heb gelijk ook wat extra multiplex besteld voor toekomstige scenery.
Re: welke houtsoort
Lid sinds: 2020

offline
Re: welke houtsoort
Ik gebruik multiplex 9 mm, is makkelijk te zagen, licht en sterk. Ook makkelijk schroefjes in te boren zonder voor te boren.
https://www.yumpu.com/de/document/read/62828499/brima-broschure-neu-2019
Kijk ook eens in deze folder hoe de pro's het doen, heb ik ook inspiratie uit gehaald..
Re: welke houtsoort
Lid sinds: 2010

offline
Re: welke houtsoort
Ik heb een balkenframe van 27x40mm balken (vuren) en multiplex underlayment 9mm daarop geschroefd.
Het underlayment is geen strakke plaat en daardoor goedkoper, maar ik gebruik daarop isolatie waardoor je dat toch niet ziet.

Groet,
Mathijs
Re: welke houtsoort
Lid sinds: 2015

offline
Re: welke houtsoort
Ik gebruik dreischichtholz fichte (19mm dik) voor de onderbouw. Haal ik bij bauhaus in Aken. Voor de spanten 10mm okoume multiplex, voor de horizontale 8mm okoume.

Waarom? In zag dat ze dat bij Brima ook gebruiken. Is goed hout met goede eigenschappen, wel iets duurder.
Re: welke houtsoort
Lid sinds: 2009

offline
Re: welke houtsoort
Ik gebruik oude delen van keuken en mdf. Gr henk
Re: welke houtsoort
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: welke houtsoort
Dag Emiel.

Ik heb voor mijn M-rails ondersteuning 12mm MDF toegepast.
Dit vanwege de flexibiliteit ervan, zodat er geen knikken zijn.
Ik heb dit dan ook enkel voor ondersteuning van het sporenplan.
Ondersteuning middels M10 draadeinden of MDF dwarsspanten.

Groeten,

Erik.