Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Kwaliteit nieuwe Marklin modellen

Gestart door Adjebelle donderdag 20 augustus 2020, 16:23:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Ik begin me zo zachtjes aan mateloos te ergeren aan de kwaliteit van nieuwe Marlin locs. Nu weer met een gloednieuwe BR 38 (39380).
Wilde er "eventjes" een rookgenerator in zetten. Hiervoor moet je aan de onderkant 3 schroeven van de kap losdraaien en volgens de gebruiksaanwijzing moet je dan ook heel voorzichtig zijn dat je de bedrading niet beschadigd, want die loopt voor vuurkorf en cabineverlichting van kap naar beneden. Gelukkig had ik dit vooraf al goed gezien. Omdat je de loc op z'n kop moet zetten had ik 'm in een zacht schuimrubberen loc case gelegd. Prima dus...kan er niks beschadigen. Rookgenerator erin gezet, kap er terug op....zie ik een rode, wat na contact met Marklin een zgn "Traeger" zou moeten zijn. Zie foto. Zouden volgens Marklin aan beide zijdes van de loc moeten zitten. Alleen ik zie er helemaal geen. Ik heb de loc opnieuw open geschroefd en dat was maar goed ook, want de tweede Traeger lag ook los in de ketelruimte. Ik heb er nu dus weer twee, alleen.....ik heb totaal geen idee waar ze zouden moeten zitten.
Ik laat het maar zitten zo, want het valt zeker niet op dat ze er niet aanzitten. Ik zet de loc terug rechtop, zie ik een miniscuul klein kraantje los liggen. Blijkt op de kap in een gat te moeten zitten. Na heel wat gefriemel lukt het uiteindelijk om dat hele kleine ding er terug in te krijgen. Zet loc rechtop....ligt zo'n zelfde kraantje aan de andere kant van de ketel eraf.
Kortom: ik ben uren bezig geweest om al dat geneuzel van Marklin te herstellen (had die kraantjes misschien maar beter gelijk met wat lijm vast moeten zetten).
Waar het me om gaat: ik vind dat dit niet moet kunnen. Marklin behoort dit al gelijmd af te leveren zodat dit soort miniscule deeltjes er sowieso niet zomaar af kunnen vallen.

Ik krijg meer en meer het idee dat Marklin meer waarde hecht aan het produceren van uitermate gedetailleerde vitrinemodellen dan aan goed rijdbare producten voor op de modelbaan.

Hoe denken jullie hierover?


Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Nieuw moet je bij Roco zelf alle losse onderdelen erop zetten...

Door alle details van tegenwoordig laat er ook wel eens wat los..
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Citaat van: Adjebelle op donderdag 20 augustus 2020, 16:23:07

Ik krijg meer en meer het idee dat Marklin meer waarde hecht aan het produceren van uitermate gedetailleerde vitrinemodellen dan aan goed rijdbare producten voor op de modelbaan.

Hoe denken jullie hierover?


Dat heb je mis. Gedetailleerd en goed rijdbaar gaat prima samen hoor. Maar in de tijd dat je dit topic typt had je het vast kunnen lijmen, ik doe dat met Micro Kristal Klear, is in water oplosbaar.

Gr, Ben.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Hi Ad,

Ik begrijp je niet, je schrijft dat je geen flauw idee hebt waar die hoeksteunen moeten zitten, maar je zet wel een deel van de explosietekening in je post, waarin precies staat waar ze moeten komen, namelijk tegen het frame van de lok, tussen het tweede en derde aandrijfwiel.

Hoe rijdt deze lok?
Ik heb twee "oudere" Br 38 locs (37030 en 37035) en die rijden best goed.
De construktie van de 39380 is toch weer anders lijkt wel, want daar zitten die steuntjes vast aan de onderkant van de omloop.

En ja, modelspoorders hebben jarenlang geklaagd dat Märklin locs niet gedetailleerd genoeg waren en nu zijn ze gedetailleerd en is het ook niet goed.
Het klopt wel dat het extreem voorzichtig moet zijn met de nieuwe modellen, vanwege de vele opgezette details.
Deze kun je eenvoudigweg niet zo gedetailleerd uit één stuk maken.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Dank voor je antwoord Ad...haha...je moet zo'n tekening maar goed kunnen lezen.....ik zal nog eens goed kijken dan tussen het 2e en 3e aandrijfwiel. Punt is ook dat ik pas sinds vanmiddag weet dat er twee moeten zitten. Aan elke kant 1. Ik ga dit soort hele kleine zaken gelijk goed vast zetten met Micro Kristal Clear in elk geval. Bedankt voor die tip Ben!

Qua rijden ben ik tot dusverre zeer tevreden met deze loc, maar ik heb hem ook nog niet zo lang. Heel rustig en heel goed reagerend op snelheidswijzigingen. Mooi langzaam ook. Daar komt bij dat deze loc voorzien is van een stroomvoerende koppeling waar de nieuwe Umbau wagensets waarvan ik er nu 1 binnen heb perfect bijpassen en dus de verlichting daarvan via de loc te schakelen is.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Dus eigenlijk heel tevreden met die lok, lijkt me zo  :D
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Wat ook goed werkt is een heel klein beetje houtlijm op het nokje wat in het chassis gaat.
Die tip kreeg ik >>>hier<<< ook.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Veel goede tips hier  :thumbup:
Heb ik er ook nog eentje:
Exploded views downloaden bij tante M en afdrukken op A4 formaat. Dat is veel beter leesbaar.
Hetzelfde doe ik ook voor bouwpakketten voor zover de fabrikanten die ter beschikking stellen.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Beste Ad,

Elk foordeel heb z'n nadeel, wij willen beter gedetailleerd materiaal, dat gaat samen met een toename van het "breuk" risico......

Maar gewoon kijken op de website van Tante dan vind je meestal de plaats wel.

Groet, Anne W
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Ik snap Adjebelle wel. Gelet op de prijzen die je voor loks moet neertellen bij tante M mag je toch wel verwachten dat ze perfect worden afgeleverd.
Bij duitse automerken verwacht je toch ook niet dat je bij aankoop er zelf nog bvb de deurklinken moet op bevestigen ?
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
@citaat heb je wel eens gekeken hoe auto's bij de dealer binnen komen?
Niks voor niks betaal je rij klaar maak kosten.
En ik maak liever zelf de keuze om bepaalde onderdelen vast te lijmen,naar mijn mening moet een goed model helemaal demontabel zijn fabrieks af.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Bedankt weer voor alle goede tips in deze.
In elk geval heb ik nu via de exploded view eindelijk gezien waar dit onderdeel zou moeten zitten. Via PC helemaal inzoomen werkt dus echt veel beter om e.e.a. goed te kunnen overzien. Ik ga ze in elk geval ook aan mijn database toevoegen.
En vooral ook dat ik deze deeltjes goed vast kan gaan zetten!
Nogmaal superbedankt want jullie hebben me hiermee echt goed geholpen!
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
@citaat
Ik vind nog altijd dat het eigenlijk niet moet kunnen anders hoor. Het feit dat ik nu geholpen ben om e.e.a. weer te corrigeren heeft daar verder niets mee van doen.
Je betaalt de hoofdprijs voor zo'n moderne loc (adviesprijs maar liefst 450 euro!.....we praten niet over een paar tientjes hier he)  en dan wil je ook kwaliteit zien en niet dat wanneer je de kap loshaalt ineens te maken krijgt met allerlei loslatende onderdelen.

Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
 @citaat Onze meningen verschillen dan dus. Je betaalt niet de hoofdprijs, Marklin is gewoon een grootserie speelgoed fabrikant, net als Piko of Roco of enz.. Echte kwaliteit vind je bij merken waar je het 3 of 4-voudige betaalt voor een model.

Ik vind mopperen over iets wat los zit een beetje zeuren en ik zou daar dus nooit een topic over starten om de kwaliteit ter discussie te stellen want dat is wat je doet. Maar even goede vrienden hoor. ;)
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Gratis tip die ik ooit van een winkelier kreeg. Zeker bij fragiele modellen (zoals stoomlocs) met veel aangezette kleine onderdelen, kunnen die onderdelen blijven "haken" in het schuimrubber en dan dus loskomen. De oplossing is simpel maar doeltreffend: plaats eerst een stuk folie/plastic om je model, voordat je het in de schuimrubber houder plaatst. Het plastic dat Märklin in zijn verpakking gebruikt om een model te beschermen is hier prima geschikt voor. Heeft niets met kwaliteit te maken, maar voorkomt wellicht ergernis :).

Groeten,
Wico   
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
 @citaat @citaat @citaat Ad, wat pas erg (ergerlijk) is: Losse onderdelem die óók nog eens ontbreken.
Tijd kwijt door terugsturen, óf (indien mogelijk) het ontbrekende onderdeel zelf maken.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Bedankt voor deze zeer goede tip Wico! Aangezien ik een schuimrubberen locbase gebruik ga ik dat bij volgend onderhoud zeker toepassen!
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Ik gebruik al heel lang een stuk (blauw) (piepschuim?) U-profiel. Destijds "gevonden" bij een verbouwing van kozijnen, tegenwoordig ook verkrijgbaar op de beurs in o.a. Houten in verschillende formaten (zelfs voor spoor Z). Is stevig, stabiel en toch zacht.

Maar over de kwaliteit van M* ben ik niet echt vrolijk: de laatste 7 jaar teveel locs terug moeten sturen met mankementen, zowel motorisch, licht, slecht gemonteerde vensters, ontbrekende onderdelen, open verbindingen tussen railbus en aanhanger die de puko's raakte (plof!) - en dan terugkrijgen met verkeerd werkende verlichting dus nog een keer naar Göppingen, decoders die net na de garantieperiode stuk gaan en ga zo maar door. Setjes goederenwagons die te kort gekoppeld zijn (bergaf in een bocht in elkaars buffers blijven haken en uit de rails lopen). Op een enkel wens-model na ben ik gestopt met aanschaffen van nieuwe locs.

Maar tweedehands oudjes is ook niet alles: zo ben ik al maanden in afwachting van Roco-onderdelen (die ook in een nieuw model worden gebruikt, dus nog wel geproduceerd worden).

Groet, Paul
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
@citaat de kwaliteit is naar mijn mening prima,maar vergeet niet dat de modellen met de hand in elkaar worden gezet getest en gecontroleerd worden.  Laat je dit uitgebreider doen zullen de kosten ook stijgen.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Ik koop veel op ebay, in nieuwstaat, of nauwelijks gebruikt en eigen weinig problemen.
Wel een stoomlok (39023) waar ik een trappetje aan de voorkant heb vervangen, omdat één van de houdertjes kapot was, zie >>>Klik<<<.
Maar daar was de prijs dan ook naar.
En een Br 23,die ik hier eerder noemde, waar het derde frontsein ontbrak en de verkoper heeft deze extra kosten vergoed.
Vorige week een nieuwe loc (39880 Br44 oliestook) gekocht bij Olaerts in Diepenbeek en die hanteert veel lagere prijzen dan de UVP.
Het blijft een hoop geld, maar of je nu de uvp van €470,- betaalt, of €385,- scheelt een hoop vind ik.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
en ondertussen worden de modellen duurder en duurder waarbij je dan soms nog zelf onderdelen mag aanbrengen  :)

nou modellen op vijftigduizend exemplaren, ik denk dat die tijd ook stilaan achter de rug is en de oplagen veel veel kleiner zijn niet ?

spoorse zomerse groeten,

Erwin
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Citaat van: ErwinLamens op vrijdag 21 augustus 2020, 16:04:22
en ondertussen worden de modellen duurder en duurder

En dat is een understatement. Als we naar de koopkracht kijken in vergelijking met 1965 toen de BR44 in de catalogus zat komen we er bekaaid af. De BR44 (3047) kostte 68 DM, ongeveer 74 gulden. Als we de koopkracht naar nu omzetten komen we op een krappe 200 euro uit, hoezo regering de koopkracht gaat er ieder jaar op vooruit, of is Marklin nu zo duur geworden? Metaal (1965) versus Kunststof (heden)....
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Tussen het gemiezemaus door staan er pareltjes van tips. Tuurlijk, treinen zijn bepaald niet gratis. En ze vallen uit elkaar als je ze uit de doos haalt, of met de details erop geplakt in de doos terug legt (als dat dan nog past, bij Liliput past dat meestal niet).

Modeltreinen vormen een prachtige hobby, vooral voor mensen die ze in vitrines plaatsen. En daar houden fabrikanten graag rekening mee. Liever dan met mensen die een beetje dollen met treintjes op hun baan. Want de vitrinisten kopen veel vaker een extra speeltje dan dollers. En dollers raken sneller onderdelen kwijt.
Je moet er niet aan denken dat je van elk model onderdelen op voorraad moet willen houden. Dat deden Hag, Märklin, Roco, Fleischmann en Liliput vroeger wel. Nu nog wel, maar niet meer zo langdurig.
Ik herinner me nog de tijd dat van Hag-onderdelen compleet nieuwe locs werden gemaakt door de kleinserie fabrikanten. Dat waren nog eens tijden.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
 @citaat

daarop aansluitend, ik heb een bakje vol met onderdelen (en ik ben niet de enige  :D) waarvan ik niet weet op welke lok of wagon ze zaten.
Maak mij ook niet uit, de lok is toch wel mooi en voor mij is het rijgedrag van een lok belangrijker als de details.
Niet dat details er niet toe doen, maar elk voordeel heeft een nadeel in deze.

mvg,

Ruud

Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
@Lucien ik denk wel dat elke lok getest word voordat ze de doos in gaan,bijna alles is handwerk dus even testen kost dan niet veel extra.
Maar even test is precies wat ze doen vooruit,achteruit,branden de lichten en werken alle geluiden kost maar een paar seconden.
Het is natuurlijk een groot verschil tussen even testen en uitgebreid testen wat wel gebeurt met één op de zoveel loks.

Off topic over een aantal jaar komen de reserve onderdelen gewoon uit de printer dan is alleen een contructie tekening/bestand noodzakelijk.

@Chris voor de 200 euro die je opnoemt kun je natuurlijk prima een 3047 maken en er dan nog en leuk centje mee verdienen.
Maar je bent in je verhaal om eerlijk te zijn wel appels met peren aan het vergelijken,vergelijk je verhaal bvb eens met auto's deze zijn ongeveer in dezelfde verhouding duurder geworden.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Citaat van: lokje 23 op vrijdag 21 augustus 2020, 14:34:59
Marc.

Citeerde kwaliteit is naar mijn mening prima,maar vergeet niet dat de modellen met de hand in elkaar worden gezet getest en gecontroleerd worden
Je bent reeds al eens naar een opendeur geweest bij märklin . Maar dat geloof je nu zelf toch niet dat alle modellen voor ze in de doos verdwijnen door die drie mooie dames die daar zitten getest worden voor verzending geloof dat nu echt niet hoor. Het zijn steekproeven die ze doen maar om het mooi te laten overkomen laten ze ons geloven dat alles getest word voor ze het fabriek verlaten kom dan moeten daar zeker 100 mensen zitten testen 24/24 uur . Als men weet dat een bepaalde loc reeks verschijnt op 50 a 60.000 stuks en soms meer . Als ze dit zouden doen verklaar me dan even hoe men hier nu en dan leest loc uit de doos gehaald en hij doet het niet en dit lezen we dan alleen nog maar op ons forum ( Getest ??? ) denk het niet.
Maar goed zoals vele zeggen meningen en overtuigingen verschillen nu eenmaal.
We willen allemaal de perfectie en zo getrouw mogelijke modellen Maar men heeft daar ook niks aan zoals veel gebeurd dat men een lok op de baan zet en en even pech hebt dat er iets gebeurd ontsporen  en laat ons hopen voor niemand soms net naast de baan valt dat men een veegborstel moet hebben om alle stukjes samen te vegen en hopen dat we nog weten waar ze moeten zitten. We kopen de meesten onder ons treinen om te reiden en niet voor een vitrine denk ik toch. Is dat bij märklin alleen nee zeker weten andere merken hebben ook dat probleem.

lucien.



Marklin zou er van dromen als ze vandaag de dag nog 50.000 a 60.000 stuks van een lok zouden verkopen.
Zelfs als we over wagons praten zijn dit soort aantallen niet meer van toepassing.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 22 augustus 2020, 12:04:09
Citaat van: SBB-CARGO op zaterdag 22 augustus 2020, 08:22:39

Marklin zou er van dromen als ze vandaag de dag nog 50.000 a 60.000 stuks van een lok zouden verkopen.


Dat gebeurt nog steeds hoor en niet alleen bij Marklin: kleurvarianten. De body met inhoud is identiek, het printproces maakt de variant. Uitmelken heet dat, de enige manier om financieel gezond te blijven.

Kijk maar eens naar de Vectron, er is een continue wedstrijd tussen de fabrikanten onderling wie de rechten krijgt.

Gr, Ben.

Als je het bekijkt dat een model in meerdere uitvoeringen gemaakt wordt zijn deze getallen helemaal niet raar. Neem de Taurus. Daar zijn al meer dan 20 varianten van. Stel dat er van elk 3000 gemaakt zouden zijn, zit je toch al aardig over de 60.000
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
De Taurus bestaat ook in 3 varianten qua pantografen, en in minimaal in 4 motor uitvoeringen.
Daar zit dus best nog wat verschil in. Dito met de besturing.
Mvg. Marcel
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Dat klopt. Echter de basis is wel nagenoeg gelijk. Gaat om het idee  :)
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Een een nuance op mijn post en die van lokje 23

Uitmelken van bepaalde loks is bekend, de 2 grooste melkkoeien van de afgelopen jaren waren o.a. de Re460 en de Vectron.

Maar die 50 - 60.000 van een type lok is anno 2020 een utopie.

We leven in 2020 en niet meer in de 60er 70er 80er jaren wat hoogtij jaren waren voor o.a. Marklin.

De Marklin omzet ligt actueel rond de 100 miljoen.

Stel een HO lok af fabriek prijs kost gemiddeld 125,-, dan zouden ze bij 800.000 HO Loks al aan hun omzet zitten.

Echter, ze hebben rond de 100 Marklin HO Loks in het huidige assortiment zitten, dus zijn er gemiddeld nog maar 8000 Loks per model nodig om aan dit bedrag te komen.

Daarnaast zit in deze omzet behalve Marklin, ook Trix, LGB, Hübner enz. en ze verkopen niet alleen Loks maar ook de rest van het assortiment van Rails - Wagons - Seinen - en al het andere en dan nog de verschillende schalen van Z, N, HO, 1, G.

Jullie zullen begrijpen dat de aantallen beduidend lager ligt dan dat hier gedacht wordt.

Het is dan ook bijzonder dat ze nog zo'n enorm assortiment hebben.










Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
50.000 stuks van 1 model? Ik betwijfel dit ten zeerste. Het zal eerder in de buurt van een 25.000 zijn (wat nog heel veel is).
In dit artikel (https://www.tijd.be/dossier/rekenmeester/marklin-treinen-kruipen-uit-kelder/10202879.html) lees je dat hun omzet nu 117 miljoen is. Wetende dat dit alles betreft: locomotieven, wagons, sporen, sets, central-stations, seinen,... en niet enkel H0, maar ook de andere gekende schalen! Als je van 1 uitvoering 50.000 stuks maakt en je verkoopt deze aan een gemiddelde prijs van €300, dan zit je aan 15 miljoen. Hoeveel verschillende locomotieven produceren ze ongeveer per jaar? Een 10-tal? dan heb je al 150 miljoen omzet. Neem van mij aan dat van bepaalde modellen (en dan niet op jaarbasis, maar met heruitgaven, andere uitvoeren etc. over verscheidene jaren heen) 50.000 heel veel is.

Wist-je-dat-je: Weet er trouwens iemand welk model het meest geproduceerd werd???? Dit zou nog steeds de Märklin 3000 zijn (Tenderlocomotief BR89.0 van de DB). Om een idee te geven: over bijna 67 jaar productie, zouden ze nu al boven de 6 miljoen zitten. Deze zit nu nog steeds in hun gamma, maar nu onder nummer 30.000 en is nu ondertussen ook uitgerust met MFX.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Is dat zo? Zoals ik al aangaf de taurus met meer dan 20 verschillende kleuren, en natuurlijk wetende dat er vier motor versies en meerdere pantograaf uitvoeringen, qua basismodel met misschien 2500 per variant toch al meer dan 60000 zijn geproduceerd.

Dus denk ik dat 50000 geen vreemd getal is.

Natuurlijk van een exact model zal er een maximum zijn die de 50000 niet benaderd. 3500 is zo'n getal denkende aan de gouden krokodil. Maar die krokodil weer als basismodel waarop de diverse varianten bestaan is dan weer een hoog getal.

Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Dit topic gaat gaat over de kwaliteit van Märklin modellen
Langzaam glijdt men af naar de kwantiteit van rijdend materieel in speelgoedland.

edit nobody: Spelling verbeterd van het woord kwantiteit... (1 x de letter "i" verwijderd).
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
 @citaat2 is ook wel interessant ;) ;


mvg,
Michel
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
 @citaat Er zijn nog véél meer zaken belangwekkend, maar hier niet ter zake... ;)
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
 @citaat
Onze modelspoor " priester" heeft weer gesproken, dit waren weer mooie stichtelijke woorden...

Amen
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
Heren laten we het hier wel gezellig en on-topic houden.
Kwaliteit en kwantiteit zijn vaak omgekeerd evenredig aan elkaar, maar hier is vooral de kwaliteit ter sprake.
Re: Kwaliteit nieuwe Marklin modellen
 @citaat @citaat Hier wordt niet gediscussieerd.
In dit topic worden nieuwe Märklin H0 modellen besproken! :D