Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Puko strip Weichen-Walter

Gestart door flevoland2012 dinsdag 11 augustus 2020, 23:58:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Puko strip Weichen-Walter
Ik zou me om de exacte RAL-kleur nou niet zo druk maken. Het (kunst-)licht binnen in huis verschilt ten opzichte van het licht buiten en dat varieert ook nog eens. Daarbij ziet natgeregend beton er weer anders uit dan zongestoofd beton. En ten slotte komt er op enig moment een laag roestgekleurd stof overheen door de rijdende treinen.
Gewoon een proefstukje lekker lichtgrijs verven, railtjes roestig maken, ballast strooien (varieert ook in kleur!) en er nog eens met 'de vervuiler' overheen; dat kan verdunde zwarte verf zijn, een waas roest met airbrush of poeders, of allemaal.
Veel belangrijker lijkt mij trouwens de vorm van de biels. Grijs geverfd hout is nog geen betonbiels. Dus, welke fabrikant maakt qua vorm en maat het meest acceptabele product? Dan ga je daarmee aan de slag.

Groet,

Peter
Re: Puko strip Weichen-Walter
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 17 augustus 2020, 08:47:48
Dus, welke fabrikant maakt qua vorm en maat het meest acceptabele product? Dan ga je daarmee aan de slag.

Dan kom je bij de Tillig's, de Peco's en Piko's, weinerts en ook bijvoorbeeld: Zeitgeist-models. Het assortiment voor 2-rail wordt steeds groter daarin. Voor 3-rail mag je aan de hobby met extra puko-strips.

Groet Ronald.
Re: Puko strip Weichen-Walter
Lid sinds: 2007

offline
Re: Puko strip Weichen-Walter
Gloednieuw beton uit de fabriek is heel lichtgrijs, bijna wit. Ik gebruik daarvoor Revell SM371. Vind je dat nog te grijs, dan nog wat wit door een potje roeren.

Ik vind de Rocoline betondwarsliggers behoorlijk lijken op hetgeen in Nederland vaak wordt gebruikt. Maar echt verkeerd zullen er wel niet zijn, omdat de vorm in werkelijkheid ook verschilt.

Dit is dan mijn proefstukje, ook met rare belichting trouwens.  :)
Re: Puko strip Weichen-Walter
 @citaat

Ziet er heel mooi uit  :thumbup: :thumbup:
Re: Puko strip Weichen-Walter
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Puko strip Weichen-Walter
 @citaat
Citaat van: flevoland2012 op vrijdag 14 augustus 2020, 14:15:07
iemand zei hier dat peco rails niet te combineren was met k-rails
Heb ik ook gelezen. En nog niet bemerkt. En ik heb van beide nog wel wat losse.
Wat moet ik meten, waar moet ik op letten? En wat zou er fout gaan? Waarmee?
Re: Puko strip Weichen-Walter
Volgens mij ging die opmerking over het in het zicht tegen elkaar leggen van de rails. Het railprofiel van Märklin K-rail is veel grover dan van Peco of eigenlijk van elke andere fabrikant. Daardoor ziet het er niet uit als je het direct naast elkaar ziet.
De oplossing is: overgangen uit het zicht leggen en misschien zelfs alle K-rails. En ik denk ook dat er misschien wat gevijld en geslepen moet worden aan de K-rail om een geleidelijker overgang bij de railkoppen te realiseren.
Verder is er uiteraard geen vuiltje aan de lucht.
Intussen modder ik gewoon door met K-rail, mij bewust van de esthetische beperkingen. En wie weet, bouw ik ooit nog wel eens iets met 2-rail... Oef, geloof de tweede keer dat ik het zeg op dit forum -  al ben ik niet van plan de 3-rail baan ervoor op te geven. Dat dan weer niet.

Groet,

Peter
Re: Puko strip Weichen-Walter
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Puko strip Weichen-Walter
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 18 augustus 2020, 13:04:15
De oplossing is: overgangen uit het zicht leggen en misschien zelfs alle K-rails.
Laat ik dat nou net andersom aan het doen zijn geweest: de peco (beton-)rails op het onzichtbare deel leggen, en de k-rails achter de hand houden voor de bovenbouw. De motivatie destijds was de veel betere stroomgeleiding van peco+pukkels t.o.v. k-rails, niet het mooiere railsbeeld. In het tijdperk van mijn treinen bestond er nog geen betonrails (dacht ik).
Re: Puko strip Weichen-Walter
hoi,

Citaat van: d.vanaalst op vrijdag 14 augustus 2020, 07:58:55
Ik ben het volledig met Laurent eens. Je krijgt spijt van k-rails naast Peco. Het loont zeker de moeite om net even dat beetje extra te doen omdat deze twee rail soorten niet mooi op elkaar aansluiten.

In de BNLS-forumbaan heeft een hele tijd K-rails en Peco 100 naast elkaar gelegen. De bak van Lenne-übung was in K-rails. De rest van de baan was Peco. Alles reed er gewoon goed over. Er zijn nog wel filmpjes en foto's van.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 18 augustus 2020, 13:55:19
In het tijdperk van mijn treinen bestond er nog geen betonrails (dacht ik).

Betonnen dwarsliggers zijn al behoorlijk lang in gebruik bij de NS. Zie ook dit artikel: Nieuwe Betonnen dwarsliggers voor NS. Vanaf de jaren 50 / 60 in diverse uitvoeringen.

Groet Ronald.
Re: Puko strip Weichen-Walter
Citaat van: ronaldk op dinsdag 18 augustus 2020, 15:18:45
In de BNLS-forumbaan heeft een hele tijd K-rails en Peco 100 naast elkaar gelegen. De bak van Lenne-übung was in K-rails. De rest van de baan was K-rails.
Ik neem aan dat een van de twee Peco had liggen? :D
Re: Puko strip Weichen-Walter
Hallo,

Ik vrees dat mijn opmerking over de K-Rail naast Peco verkeerd begrepen is, onduidelijk geformuleerd is: ik doelde zoals Peter/Blikken Tinus zegt op het optische verschil tussen beide soorten. Zo begreep ik Laurent's opmerking. Dus bedoelde niets te zeggen over of het technisch aansluit of niet.

Groet Dennis
Re: Puko strip Weichen-Walter
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Puko strip Weichen-Walter
Citaat van: ronaldk op dinsdag 18 augustus 2020, 15:18:45
Vanaf de jaren 50 / 60 in diverse uitvoeringen.
Die met dat zigzagverband herinner ik me nog.
Maar als niet NS-rijder kijk ik naar m'n fotoarchief in den vreemde.
En denk dan, ja NS was nogal voorlijk.
Re: Puko strip Weichen-Walter
Citaat van: d.vanaalst op dinsdag 18 augustus 2020, 16:31:23
ik doelde zoals Peter/Blikken Tinus zegt op het optische verschil tussen beide soorten. Zo begreep ik Laurent's opmerking. Dus bedoelde niets te zeggen over of het technisch aansluit of niet.

Bij de BNLS-forumbaan zagen 99 van de 100 bezoekers op tentoonstellingen niet eens dat in de ene bak K-rails (3-rail) lagen en in de rest van de bakken Peco (2-rail). Het is meer het idee van de modelspoorder zelf.

Citaat van: Jan22 op dinsdag 18 augustus 2020, 17:30:38
Die met dat zigzagverband herinner ik me nog. Maar als niet NS-rijder kijk ik naar m'n fotoarchief in den vreemde. En denk dan, ja NS was nogal voorlijk.

Lees even dit verhaal: Bahnschwelle - Betonschwelle en Gleisbau-welt: Betonschwellen. Vanaf de jaren 1920 werd al geëxperimenteerd met beton als materiaal voor dwarsliggers. Gezien de grootte van het Duitse spoorwegnetwerk waren ze wel een bijzonderheid.

Groet Ronald.
Re: Puko strip Weichen-Walter
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Puko strip Weichen-Walter
@Ronald
Bedankt voor de links. Interessant. In Zwitserland gebruikten ze de betonschwellen in de beginjaren vooral in tunnels omdat er harder op kon worden gereden. Pas sinds de jaren '80 zie ik ze meer en meer, ook buiten tunnels, vooral op nieuwere tracé's.