Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouwen 37971

Gestart door Zilte dinsdag 11 augustus 2020, 18:03:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen 37971
Zilte
gast

Ombouwen 37971
 :error:
Re: Ombouwen 37971
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouwen 37971
Volgens mij zou het met een Marklin  mLD of een Esu zondemeer moeten kunnen. (mocht ik het fout hebben .... wordt ik graag terechtgewezen  ;) )
Re: Ombouwen 37971
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ombouwen 37971
Het lijkt mij inderdaad zonder meer mogelijk om deze decoder te vervangen door iets anders (heb de loc zelf niet). Lijkt me dan ook zinnig om dat middels een 21MTC adapterplaatje te doen (ESU los kopen of Märklin geleverd bij de decoder), zodat je nu alleen de draadjes hoeft los- en op de nieuwe weer vast te solderen en je later evt. de decoder makkelijk weer kan omwisselen voor bijv. een geluidsdecoder.
Ik zie alleen niet goed of er aan deze print nog verlichting is bevestigd. Als die er inderdaad aan vast zit, zal je daarvoor iets anders moeten verzinnen (zelf iets knutselen met LEDs en weerstanden).
Groet, Paul
Re: Ombouwen 37971
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouwen 37971
Ik rijd met een MS2 met alle protocollen door elkaar. Tot nu toe geen probleem. Ik heb Delta, Tams, Esu, Marklin en Uhlenbrock decoders die Motorola oud, nieuw, DCC en Mfx door elkaar praten.
Meestal zijn er maximaal 3 locomotieven actief, misschien dat ik daardoor geen problemen ervaar.

Als de rijeigenschappen met de oude decoder bevallen zou ik hem lekker laten zitten  :)
Re: Ombouwen 37971
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Ombouwen 37971
 @citaat mee eens.
Re: Ombouwen 37971
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 37971
Even voor de duidelijkheid, Delta is geen protocol, maar een door Märklin gebruikte naam voor modellen met een uitgeklede Motorola decoder.
Dit is overigens geen Delta loc, maar een loc met 6090-familie decoder, geschikt gemaakt voor klokankermotor, met 80 adressen en potmeters voor snelheid en optrek/afrem vertraging.
Wel heeft de decoder nog een 701.13 chip die z'n rijrichting vergeet, wat lastig kan zijn bij automatisch bedrijf.
Re: Ombouwen 37971
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouwen 37971
Als je er geluid in wilt hebben zul.je een Msd3(vanaf 70 euro)of loksound 5(vanaf een 90 euro) in moeten plaatsen.
Re: Ombouwen 37971
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 37971
Je kan de huidige print vervangen door een op maat gezaagde expirimenteerprint (gaatjesprint) en de lichtgeleider (met led en weerstand) daarop overzetten.
Onder de print lijkt me genoeg ruimte voor een sounddecoder met speaker.
Re: Ombouwen 37971
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouwen 37971
Hi Gerrit,

Maak foto's, tijdens het uit elkaar halen dat is makkelijk voor het in elkaar zetten.

groet
Harald
Re: Ombouwen 37971
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ombouwen 37971
Beste Gerrit,

Niet alle 6090X decoders zijn "vergeetachtig" v.w.b. de rijrichting, het is makkelijk te testen: zet spanning op de baan, laat de lok een centimeter rijden, neem de lok van de rails, keer de rijrichting om, zet de lok weer terug in dezelfde richting als waar hij in stond, rijd hij dan de andere kant op dan is het een 6090X decoder die niets vergeet, een Motorola "Nieuw" decoder.

Op zich zijn deze decoders heel goed, ik heb er nog één rijden, prima, probleem kan zijn dat de snelheid op stap 1 te hoog ligt.

Groet, Anne W
Re: Ombouwen 37971
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 37971
 @citaat Anne, het betreft hier een 6090 decoder, zoals ik al eerder schreef en geen 6090x decoder.
Verschil is dat de 6090 een Motorola I (Oud) decoder is en de 6090x een Motorola II (New).
Een 6090 is polariteitsgevoelig kent geen functies, ondersteunt 14 rijstappen is te herkennen aan o.a. de 701.13 chip, terwijl de 6090x in de meeste gevallen een 701.22B chip heeft, of een 701.17B bij deltadecoders.