Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Modelbaan ontwerp Maerklin Magazin

Gestart door rubenderks92 zondag 09 augustus 2020, 22:07:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelbaan ontwerp Maerklin Magazin
Hallo Allemaal,

Ik ben met een baan ontwerp bezig, en nu zie ik elke keer in de Marklin magazine een ontwerp staan. de "Modellbahn fur anfanger". Hier heb ik een ontwerp in gevonden welke mij wel aan staat, maar nu is mijn vraag heeft hier al eens iemand een baan nagebouwd uit het maerklin magazine, en hoe was de ervaring daar mee? Het ontwerp van uitgave 4 uit 2015 lijkt mij wel wat.

Hoor en zie het graag van jullie.

Groeten Ruben Derks
Re: Modelbaan ontwerp Maerklin Magazin
Dag Ruben,

In een grijs verleden heb ik een baan gebouwd uit een banenboek van M maar toch heb ik er zelf een draai aan gegeven. De meeste voorbeelden vond ik toen eigenlijk vrij stom: heel veel rails, nauwelijks scenery en ongeloofwaardig treinverkeer.
Wat dat betreft zitten de nieuwere voorbeelden beter in elkaar.
Snel gezocht op internet, zag ik een ontwerp met een station 'Kehl' op een oppervlakte van 420x160 cm. Wordt dat hem?
De breedte is een probleem als je er aan de achterzijde niet bij kunt. Verder snap ik de aftakking niet naar keerlus C. Beide andere richtingen hebben schaduwstations, deze niet. De trein komt dus heel snel weer terug. Die aftakking zou ik schrappen.
Verder de gebruikelijke krappe radiussen: 36 cm. Kan prima, maar soms toch niet. Modern IC materieel kent rijtuigen van 30 cm lengte. Die kunnen moeite hebben met zoiets kraps. Stoomlocs met vier of vijf starre assen ook, zeker van andere merken.
Dan zijn er vaak nogal stevige klimpartijen. Märklin neemt meer dan eens 3,5 procent. Of meer. Niet elke loc doet dat goed.
Het plan biedt een leuk uitgangspunt, maar pas op voor de genoemde valkuilen!

Groet,

Peter
Re: Modelbaan ontwerp Maerklin Magazin
Mee eens met Peter. Gebruik ze als inspiratiebron, teken ze over in je ontwerp programma en geef er je eigen draai aan. Ik heb dat zelf ook gedaan met een ontwerp uit MM.
Re: Modelbaan ontwerp Maerklin Magazin
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Modelbaan ontwerp Maerklin Magazin
Ik heb de Anlage für aufsteiger van 4 - 2015 gebruikt als inspiratie.
Ivm mijn ruimte heb ik hem gespiegeld en 20 cm ingekort m.b.v. het programma Scarm.
Ik heb er zelf nog een pendelbaantje aan toegevoegd.
Dus inderdaad, gebruiken als inspiratie...
De  bouw kun je vinden in mijn playlist op youtube

Jan