Wat mij betreft kan er wel een slotje op.
De vraag is al een tijdje geleden beantwoord. (#52)
De vraagsteller is bevriend met de familie van de overledene, en het belangrijkste deel van de verzameling is financieel in kaart gebracht. Wat men er mee wilt, is aan de familie.
En zoals al eerder opgemerkt valt het meestal lager uit dan men verwacht.
De treinen waren allen gedigitaliseerd en met zorgvuldigheid gebruikt door een echte liefhebber. En dat is het belangrijkste. De voormalige eigenaar heeft er optimaal plezier aan beleefd!
Vaak zie ik lijsten met aankooppprijs en gemaakte kosten van digitalisering en reparaties.
Dat zijn de uitgaven. Op dat moment is dat de waarde voor de bezitter. Na verloop van tijd ontstaan soms schades en slijtage. Ook verouderd een model waardoor de interesses meer naar nieuwere worden verlegd.
De waarde veranderd, maar bijna nooit voor de bezitter. (Afschrijving)
Echter, als treinen in andere handen overgaan, veranderd / verdwijnt de emotionele waarde en wordt het handel. Handel is een spel tussen vraag en aanbod. Voor een actuele prijs is staat, (nieuw/omgebouwd/schade/verpakking) authentiekheid de leidraad. Kijken naar aanbod en verkochte exemplaren. Hieruit ontstaat een realistische richtprijs.
Mvg. Marcel