Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

zoektocht naar een taxateur

Gestart door Jimmy vrijdag 07 augustus 2020, 15:28:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2018

offline
zoektocht naar een taxateur
Voor een bevriende relatie ben ik op zoek naar een taxateur voor een recent nagelaten Marklin erfenis, bestaande uit meer dan 30 locomotieven, tientallen personen- en goederenwagons en toebehoren. De collectie is opgebouwd van begin jaren 60 tot heden en is grotendeels gedigitaliseerd. Alles is uitgebreid gedocumenteerd. De collectie bevindt zich in Winsum (Groningen). Wie kan en wil helpen?
Re: zoektocht naar een taxateur
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Hoi.

Ik weet niet of er bevoegde taxateurs voor dit soort verzamelingen bestaan. Maar wat ik zou doen, is drie handelaren uitnodigen en een bod laten uitbrengen. Dan weet je ongeveer de handels waarde. Dat is dus niet de waarde die je van een particulier krijgt.
En daarna kun je beslissen hoe je het wilt gaan verkopen.

mvg
Jurrien
Re: zoektocht naar een taxateur
Of een gok nemen en contact opnemen met Catawiki als je alles wilt verkopen of gaat het om een waarde bepaling alleen?
Je zou ook de Koll als richtlijn kunnen aanhouden dan weet je ongeveer de waarde,maar dat betekend niet dat je dat ook krijgt bij een eventuele verkoop.
Re: zoektocht naar een taxateur
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Op zich heeft het een voordeel als je de koll gebruikt. Daar staan namelijk ook de varianten in die zelfs een handelaar niet altijd weet. En het kromme is dat een variant van een bepaalde lok soms weinig waard is maar ook soms veel ten opzichte van dezelfde modellen.

En de waarde aangegeven in de koll gaat uitban 100% conditie met 100% nette verpakking. Maar het is in ieder geval een richtlijn.

Bedenk wel dat een handelaar vaak rond de 25% biedt voor wat jij ervoor zou kunnen krijgen met een beetje moeite en tijd erin steken. Een handelaar moet er ook aan verdienen. Het klinkt wel lekker als een handelaar zegt 5000 euro terwijl je er misschien wel meer dan 15000 voor zou kunnen krijgen. Hou ik mijn kinderen ook voor, voor als mijn tijd is gekomen  ;)
Re: zoektocht naar een taxateur
Google is je beste vriend Jimmy, je hebt die rare boekies helemaal niet nodig.
Re: zoektocht naar een taxateur
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Je kunt ook contact opnemen met CC Rail in Belgie, zie https://www.cc-rails.com/
Ze staan ook vaak in NL op beurzen.
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Ik heb een pb gestuurd.
Mvg. Marcel
Re: zoektocht naar een taxateur
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 07 augustus 2020, 17:25:30
Google is je beste vriend Jimmy, je hebt die rare boekies helemaal niet nodig.

Ik denk dat je daar niet de varianten van elk model goed ziet. Soms zijn de verschillen minimaal. De koll omschrijft ze gewoon. Zeker oude modellen kennen veel varianten/verschillen
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Of als je heel veel tijd hebt, neem je de gok door ze één per één te koop te zetten en vooraf grondig rond te kijken op het net en op beurzen wat deze gaan. Fora zoals deze zijn ideaal. Heb ooit als vriendendienst eens iemand geholpen met het (probere) te verkopen van al zijn locomotieven en wagons. Het waren er meer dan 100. Heb er weken ingestoken om alles op te zoeken en te catalogiseren. Ik had een schatting gedaan op de toen meest courante vraagprijs van Ebay, 2de hands, marktplaats, beurzen en kennissen in het wereldje en daar 5% onder gebleven. Volgens de erfgenaam was deze prijs helemaal niet correct en zeker 50% hoger. Hij ging mijn prijzen niet hanteren... Hij heeft ondertussen nog meer een stuk of 5 zaken verkocht (Bijna allemaal exact aan de vraagprijs die ik had vooropgesteld). Ik spreek van over meer dan 15 jaar geleden.   Toen zochten mensen nog achter specifieke Märklin modellen. Het vervelende is dat als ze bespeeld zijn, omgebouwd (in mijn specifiek geval reden alle e-loc's op bovenleiding) en van veel zaken geen originele verpakking meer is, dan heeft dit ook weer een enorme negatieve invloed op de prijs.

Weet dat veel mensen de waarde van hun eigen spullen vaak veel hoger inschatten en dat de verzamelwaarde van de gemiddelde loc, nu ook een pak lager ligt dan toen. (Dat is één van de redenen waarom ik Koll's niet meer gebruik). De tijd dat een treinenverzameling een investering was die opbracht op termijn, geldt helaas niet meer voor alle modellen (of nog sterker, veel van de nieuwe modellen halen de aankoopprijs ook niet meer bij verkoop). Vraag en aanbod speelt nu eenmaal ook mee. Als je bijvoorbeeld een DHG500 van de allereerste reeks, quasi nieuw en on-vertimmert in de originele verpakking liggen hebt, dan is de kans groot dat je de €56 (fictief voorbeeld) uit de Koll's nooit gaat halen, omdat 1) er een overaanbod van is en 2) de vraag naar dit model zelf niet zo hoog is (om te verzamelen dan toch).

In elk geval: heel veel plezier met het uitzoeken van alles. Het is leuk om er mee bezig te zijn. Ik heb toen ook het één en ander geleerd over de modellen en over de denkwijze van mensen  :?
Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: Olav op vrijdag 07 augustus 2020, 20:28:32

Ik denk dat je daar niet de varianten van elk model goed ziet. Soms zijn de verschillen minimaal. De koll omschrijft ze gewoon. Zeker oude modellen kennen veel varianten/verschillen


Koll's boekies zijn slechts voer voor geneuzel op fora, in de echte wereld heerscht google......
Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: Zilte op zaterdag 08 augustus 2020, 09:46:46

Ik hoop, dat ik uw uitspraken iets te kort door de bocht mag vinden.


Prima hoor.  :)
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: Jimmy op vrijdag 07 augustus 2020, 15:28:27
Voor een bevriende relatie ben ik op zoek naar een taxateur voor een recent nagelaten Marklin erfenis, bestaande uit meer dan 30 locomotieven, tientallen personen- en goederenwagons en toebehoren. De collectie is opgebouwd van begin jaren 60 tot heden en is grotendeels gedigitaliseerd. Alles is uitgebreid gedocumenteerd. De collectie bevindt zich in Winsum (Groningen). Wie kan en wil helpen?
Om terug te komen op de originele vraag, antwoorden daarop zijn via Google te vinden, o.a.:

Een Koll zou ik daar inderdaad niet voor aanschaffen.
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Tja.
Een trein brengt pas wat op als je er een echte koper voor hebt gevonden, en geen tussenhandelaar.
En dan nog zal de prijs marktconform moeten zijn. Want iemand die te duur koopt is een dief van zijn eigen poromonee.
En marktconform is: waarvoor is de trein kort geleden verkocht; was die in hele goede staat; met verpakking enz..
En met partijen moeten de snoepjes de onverkoopbare rommel goed maken.
Ook iets om rekening mee te houden.

Mvg. Marcel
Re: zoektocht naar een taxateur
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Beetje negatief over koll. Niet de waarde die erin staat waar ik het mee eens ben dat dit soms een slechte afspiegeling is van de werkelijkheid, wel alle varianten en verschillen van modellen, omschrijvingen enzovoort. Die ga je er niet uit google-en.

Knappe jongen als je dat lukt  ;)

Dus zo slecht is de koll ook niet
Re: zoektocht naar een taxateur
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: svvander op zaterdag 08 augustus 2020, 09:15:17...............Volgens de erfgenaam was deze prijs helemaal niet correct en zeker 50% hoger. Hij ging mijn prijzen niet hanteren... Hij heeft ondertussen nog meer een stuk of 5 zaken verkocht (Bijna allemaal exact aan de vraagprijs die ik had vooropgesteld). Ik spreek van over meer dan 15 jaar geleden.   Toen zochten mensen nog achter specifieke Märklin modellen. Het vervelende is dat als ze bespeeld zijn, omgebouwd (in mijn specifiek geval reden alle e-loc's op bovenleiding) en van veel zaken geen originele verpakking meer is, dan heeft dit ook weer een enorme negatieve invloed op de prijs.

Weet dat veel mensen de waarde van hun eigen spullen vaak veel hoger inschatten en dat de verzamelwaarde van de gemiddelde loc, nu ook een pak lager ligt dan toen. (Dat is één van de redenen waarom ik Koll's niet meer gebruik). De tijd dat een treinenverzameling een investering was die opbracht op termijn, geldt helaas niet meer voor alle modellen (of nog sterker, veel van de nieuwe modellen halen de aankoopprijs ook niet meer bij verkoop). Vraag en aanbod speelt nu eenmaal ook mee. ..........

In elk geval: heel veel plezier met het uitzoeken van alles. Het is leuk om er mee bezig te zijn. Ik heb toen ook het één en ander geleerd over de modellen en over de denkwijze van mensen  :?

Helemaal mee eens. Dat zie je ook op marktplaats bijvoorbeeld. Voor een doos oude troep wordt een hoge vraagprijs ingegeven. En dan beledigd als je aangeeft dat dit echt teveel is. Ik heb het ook gezien bij iemand bij mij in het dorp. Vond mijn bod te laag, had nog aangeboden te helpen met verkoop op marktplaats, niets meer gehoord.

Vaak denkt men: het is oud en dus veel waard.

Mooi voorbeeld de northlander. Was ooit NLG 3000 en meer. Nu mag je blij zijn als je een euro of 800-900 vangt
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Idd. Koll is een goed naslagwerk, maar dekt ook wel eens niet de lading.
Maar dan heb je het over enkele procenten.
En er word ook vergeten dat de interesse verschuift, en daardoor ook het aantal kopers.
Daarnaast overlijden er meer treinenliefhebbers/verzamelaars dan dat er bij komen. En er wordt ook nog nieuw geproduceerd. Wie moet al dat aanbod kopen? Dus de vraag zakt, en daarmee ook de prijzen.
Wees realistisch.

Mvg. Marcel
Re: zoektocht naar een taxateur
Dank aan allen voor jullie input. Ik zal de resultaten met de erfgenaam gaan delen en hij mag de keuze maken hoe het verder gaat.
Top dat op dit forum zo snel gereageerd wordt!
Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: Olav op zaterdag 08 augustus 2020, 11:10:56

Knappe jongen als je dat lukt  ;)


Bedankt voor het compliment.

Vorig jaar kocht ik op dit forum via de achterdeur een Marklin verzameling, mix van net spul en oud, loks, rijtuigen, wagons, setjes, een CS3, rail, wissels, decoders, scenery, etc.. Met geduld, goed beschrijven, veel foto's, enz. verkocht ik de boel op 2 fora zelfs naar Marokko nadat ik de waarde had bepaald via google. Door gelijk een realistische vraagprijs te stellen en niet het onderste uit de kan te willen gaat het rap. Hoewel ik gelukkig niet mijn brood er mee hoef te verdienen zaten wij van de opbrengst 8 dagen in Zwitserland.  :)

Ik zie jouw spullen bij de buren te koop staan Olav, al sinds november vorig jaar.....

Succes Jimmy. :thumbup:
Re: zoektocht naar een taxateur
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
En wat wil je daarmee zeggen?

Staan ook hier voor wat van toepassing is.

En knappe jongen slaat op varianten. De kleine verschillen vindt je echt niet zo 123 als je die niet weet  ;)


Ps: toch wel leuk om gewoon je voornaam te weten  ;)
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
 @citaat @citaat
Daar vind ik niets mis mee, integendeel. De verkoper is in één keer van z'n verzameling af. De koper stopt er tijd in om het allemaal uit te zoeken en houdt er uiteindelijk wat aan over voor de moeite. En aangezien ACTS.zuid er niet van hoeft te leven, kan hij meer bieden dan een handelaar. Lijkt me een win-win gevalletje.
Re: zoektocht naar een taxateur
Kort gezegd, een handelaar moet alles nakijken of het werkt en eventueel repareren. Daar zijn kosten aan verbonden.

Dan moet de handelaar na de verkoop 21,5 % BTW afdragen. Plus dat het voor een normale prijs verkocht dient te worden. Er moet wel iets overblijven voor hem
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Klopt, bijkomend moet hij het ook verkocht krijgen... naar beurzen gaan, de kans op beschadiging dragen en wat indien hij er niet vanaf geraakt? Je kan beter niet aan een handelaar verkopen. Gulden regel.
Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: Zilte op zondag 09 augustus 2020, 12:06:36
ben ik hem nergens op fora tegengekomen.
En dat is maatgevend!!!
Re: zoektocht naar een taxateur
 :offtopic: Ben een paar uur wezen wandelen in Groesbeek en mis een bericht van mezelf, een reactie op hmmglaser. Er is geveegd hier kennelijk terwijl ik me van geen kwaad bewust ben.  :help:
Re: zoektocht naar een taxateur
 @citaat Dat gebeurt mij óók meermaals...
Re: zoektocht naar een taxateur
 @citaat, ik merkte ook dat er twee berichten zonder opgave van redenen verwijderd zijn.
Re: zoektocht naar een taxateur
Beste Jimmy,

Naar aanleiding van jouw bericht zou ik, als de verzameling uitgebreid is gedocumenteerd, deze hier publiceren Dan weten waar we het over kunnen hebben .
Bedenk dat de prijzen van Marklin items al jaren onder druk staan tengevolge van vergrijzing en overlijden van de eigenaren, en praktisch er geen opvolging meer is. Er komt dus veel op de markt en een oude economisch wet leert ons dat daar waar veel aanbod is, de prijzen zakken. Vraag en aanbod principe.
Uiteraard heb ik niet de wijsheid in pacht en ik ken de motivatie niet van de aanbieder en gaat mij verder ook niet aan .
Een taxateur heeft alleen zin als het echt zeldzame objecten zijn . Dan kom je dus bij Sotheby's en consorten uit.Voor de huis tuin en keuken dingen volstaat met de informatie die door andere al is verstrekt.
Een goede taxateur is onafhankelijk ( krijgt dus alleen commisie). Met name bij de grote taxatie bedrijven
Echter bij een zichzelf noemende 'taxateur" is deze vaak belanghebbende en als deze het getaxeerde zelf inkoopt, is er dus geen sprake van onafhankelijkheid.

Opmerking
Het beroep taxateur valt in Nederland niet onder de beschermde beroepen. Dit wil zeggen dat iedereen zich in feite taxateur mag noemen. Hierdoor loopt u het risico om in contact te komen met een ongekwalificeerde taxateur.


Met vriendelijke groet ,

Koos



Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: Zilte op zondag 09 augustus 2020, 12:06:36
@citaat

CiteerJe kan beter niet aan een handelaar verkopen. Gulden regel.

Waarschijnlijk zelf verzonnen, want tot dusver ben ik hem nergens op fora tegengekomen.  O:-D

Ik zal het anders verwoorden: weet dat je vermoedelijk meer gaat krijgen indien particulier verkocht. Een handelaar moet er ook nog aan verdienen.
Re: zoektocht naar een taxateur
 @citaat En dat is volgens mij helemaal juist. Het kost meer moeite om het zelf allemaal in kaart te brengen, foto's te maken, te onderhandelen en te versturen maar je opbrengst zal hoger zijn. Niet alleen in geld, want je hebt direct contact met de koper, een liefhebber die je blij maakt met een loc of wagon die hij op zijn verlanglijstje had staan.
Maar bij tijdgebrek of geen zin er energie in te steken, ga je naar een professionele in- en verkoper en doe je het van de hand. Simpel, snel maar tegen lage winst.

Succes met keuzes maken!

Peter

Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 09 augustus 2020, 16:02:53
tegen lage winst.
Toch beter dan de kliko. :D
Re: zoektocht naar een taxateur
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Dat klopt. Maar ik vrees dat voor m-rails dit wel de toekomst wordt.  :-(

Overigens huisjes gebouwd leveren in het algemeen ook niet veel op
Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: Olav op zondag 09 augustus 2020, 16:25:51
...
Overigens huisjes gebouwd leveren in het algemeen ook niet veel op

Niet de hoofdprijs, maar ik ben iedere keer weer verbaasd wat we op de jaarlijkse open dag vd club kunnen verkopen. Persoonlijk vind ik het 99 vd 100 keer rommel.

Groeten Maarten
Re: zoektocht naar een taxateur
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: lokje 23 op zondag 09 augustus 2020, 09:57:03
Wat betreft cc-rail. Maak je daar geen grote verwachting van.
Goed om te weten Lucien. :thumbup:
Re: zoektocht naar een taxateur
Het makkelijkste is om alles in de auto te laden en dan naar een handelaar te gaan om te laten taxeren en verkopen.

Het meeste krijg je als je alles zelf individueel op een website zoals Ebay zet en verkoopt maar dat is ook bij verre het meeste werk.

Als het materiaal is van de 60er jaren en gedigitaliseerd dan is het voor de echte hard core verzamelaars al niet meer interessant. Die will perfekte staat inclusief doos handleiding en geen tekenen van gebruik.

Wat het waard is is voor de familie altijd een teleurstelling.
Re: zoektocht naar een taxateur
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
 @citaat

Klopt dat laatste. Men denkt vaak dat omdat het oud is veel waarde heeft. Dat zie je goed op marktplaats wat daar aangeboden wordt in twijfelachtige staat en daarvoor een knap bedrag vragen
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Citaat van: svvander op zondag 09 augustus 2020, 15:00:16
Ik zal het anders verwoorden: weet dat je vermoedelijk meer gaat krijgen indien particulier verkocht. Een handelaar moet er ook nog aan verdienen.
Er is nog een derde weg: aanbod in commissie. De handel wordt geplaatst in een treinenwinkel, die vraagt 10% commissie, en adviseert over de vraagprijs. Een winkelier die dat zo doet, is b.v. Hobbyland (Amsterdam), maar er zijn er landelijk vast meer die voor deze formule gaan. Voordeel: geen btw,
geen controle, geen reparatie. What you see is what you get, take it or leave it. En dat werkt redelijk goed.

En er zijn meer opties (ben even de naam ervan kwijt, ik kom er wel weer op, zaken met marktkramen erin,  die heb ik vooral in Friesland en Groningen gezien, minder treinen, meer grammofoonplaten, en andere zooi)  :D
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Zelf proberen te verkopen op rommelmarkten of nog beter beurzen. (Maar die zijn nu even niet zo dik bezaaid omwille van de welgekende redenen). Dit werkte voor mij het beste. Hier komen de mensen samen die echt op zoek zijn naar zulke zaken. En in mijn geval werkte verkopen IRL beter dan online. Op de één of andere manier lukt het beter om iemand te overtuigen.

BTW: ik ga zaterdag, op herhaaldelijk aandringen van mijn vader, nog maar eens iemand zijn collectie gaan "taxeren". Ditmaal een collectie Lima en Märklin door elkaar (?). Ik vermoed heel veel M-sporen en oude huisjes. Volgens de dame voor meer dan €1.000 aan treinspul. Naar wat ik al op foto gezien heb... met moeite een 4de van de waarde. Niets in originele verpakken, niets uitzonderlijk, alles bespeelt. Lima leek op foto vooral Frans en Italiaans hobbyspul (Lucky Life, Hobby en toestanden, dus niet de "Golden Series").
Ik hoop de dame toch positief nieuws te kunnen geven en nog iets te vinden dat de prijs iets of wat hoger laat uitkomen, maar vrees dat ik weer iemand ga moeten teleurstellen.
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
 @citaat @citaat
Hobbyland valt af. Op de site staat al een tijdje
CiteerHobbyland is tijdelijk gesloten vanwege het Coronavirus

Ik hoop dat 'tijdelijk' uiteindelijk niet definitief wordt, ik heb er wel een keer wat gekocht.
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Zo, dat was weer eens een droevige bedoening. Ik had verwacht dat het over een aantal loc's ging waar ik moest naar gaan kijken. Welgeteld 3, waarvan er eentje zelf geen H0 was. Wel iets heel oud. Maar onvolledig. Toen ik de eerste doos vastnam dacht ik... misschien wordt het toch nog wel wat: een startset van Lima met de Belgische reeks 150 en een aantal wagonnetjes. Ik had deze set nog nooit zo gezien. Heel knappe doos, wel een beetje verweerd door de ouderdom, niets mis mee. Maar de inhoud... om te huilen. Van de loc zelf hing de kap los. Er zaten allerlei wagonnetjes in, die er niet bij hoorden, geen transfo, een Märklin kraanwagon en een een Märklin M-kruiswissel. Mijn advies, zoek alles bij elkaar, leg het mooi in de doos. De loc was niet meer te redden, de monteerpuntjes (haakjes) waren afgebroken. Enkel nog te lijmen. Spijtig: want had deze compleet geweest, denk ik wel dat 'm direct verkocht was voor €75. Ik schat dat ze voor de sporen, de wagons en misschien nog voor de verpakking samen, met heel veel geduld een goede €20 voor kan krijgen.
Doos 2: Märklin startset uit de jaren '60 met stoomlokje. Doos in slechte staat. Locje in goede tot zeer goede staat. Niet te bespeeld, zat nog los. Ik denk met een beetje liefde en olie, dat 'm zeker nog kon rondrijden. Wagons ontbraken, maar 2 sporen (maar in de andere doos lag ook nog een spoor). Transfo aanwezig. In deze staat €35... en dat is dan enkel voor het lokje. Compleet en in goede staat zou deze rond de €70 kunnen gaan.
Een doosje met rijhuisjes van Faller. Ook jaren '60. Half in elkaar gestoken en terug uit elkaar gehaald. Wel compleet. €5
Een tunnel... zelf gemaakt €0
En dan nog enkele losse wagonnetjes. Een Esso-ketelwagen van Lima, propere staat. Goh... €7
Een Italiaans wagon die ik nog nooit had gezien in een vies rood, zonder dak...  €0
Märklin blauwe kraanwagon 4611, zonder verpakking, zonder oplegblok, touwtje van de kraan ontbrak en de haak ook. Voor de rest redelijk mooie staat. In goede staat met doosje zou deze makkelijk €25 opbrengen. Nu €10?
En dan dat speciale lokje. Vol ijzer, groen beschilderd, kleiner dan H0 (ik denk ongeveer schaal N). Geen merk, geen koppelingen, aangedreven door een tandwiel... volgens mij zou je dit nog wel kunnen verkopen aan een speelgoed verzamelaar. Ik schat het op €10.
Ik schat het totaal, indien apart verkocht rond de €90... een heel pak lager dan de €1.000 die de dame in het achterhoofd had. "Kan je mij een bod doen?" Vond ik een hele moeilijke. Ik kon er niets van gebruiken en lager dan die €90 vond ik erg voor die kennis van mijn vader. Dus ik heb vriendelijk bedankt. Misschien dat ik wel iemand ken die er iets van kan gebruiken. Maar meer dan dit kan ik helaas niet meer betekenen voor deze dame.

Dit is nu de 3de maal op zeer korte tijd dat ik voor iemand (altijd wel kennissen, kennissen van of familie) ga kijken en dat ik ze heel zwaar moet teleurstellen. De eerste collectie dat ik moest gaan "bekijken" was echt wel meer dan de moeite waard. Meer dan 500 stuks, maar niets nog origineel. Allemaal Märklin met stroomafname via bovenleiding. (Op een paar stomers na, die al jaren niet meer gereden hadden). De 2de maal waren het losse curver-dozen, met allerlei losse onderdelen een 5-tal loc's. Waarvan 1 mooie Duitse Märklin diesel-loc, die helaas niet meer reed. En nu dit. Allemaal dachten ze een schat te hebben liggen en voorzagen ze bedragen die ver boven de realistische prijzen gaan.

Binnenkort ga ik op zolder bij de ouder van stiefvader zijn volledig collectie bij elkaar zoeken. Ook allemaal Lima. Mijn stiefvader had deze daar 40 jaar geleden achtergelaten en alles zou daar nog in dozen staan. Hij heeft kanker en hij had deze nog graag bovengehaald en opgezet. Ik kan dit niet weigeren. Hij had ook gevraagd om dan ineens te kijken wat de waarde hiervan nog is. Ik was 'm al een tijdje aan het overtuigen om alles te verkopen en een Miniclub baantje te maken. Maar door zijn ziekte, zal dit er misschien niet meer van komen.
Re: zoektocht naar een taxateur
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Zo zie je maar weer dat emotie niet in euro's is uit te drukken..... Modeltreinen is een hobby, het is emotie, iemand koopt treinen om nostalgie, speelt ermee, mijmert terug naar de tijd als klein jongetje/meisje. Verzamelaars zijn er natuurlijk ook en die bewaren alles keurig in doosjes, maar die praten er nooit/weinig over met zoveel "begeisterung" als een hobbyist.
Re: zoektocht naar een taxateur
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Tja wat mensen denken kan je toch niet veranderen. Je ziet een loc in een winkel of op de site die €200 is 2e hands. Je denkt mijne lijkt er op dus dan is die van mij ook wel 200 waard.
Tja, dan schrik je wel even als iemand meld dat 50 euro not te veel is.

Mensen kijken naar het model en naar winkel prijzen. Dan kom je altijd bedrogen uit.
Re: zoektocht naar een taxateur
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
En wat te denken van deze.

https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-overige-schalen/m1598072576-marklin-ho.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Initiële vraagprijs was 2000 euro. Maar berichtje gestuurd dat hij een erg hoog verwachtingspatroon heeft. Nu omlaag naar 1250, nog steeds veel te hoog.

Maar ja, misschien is er een liefhebber  8o
Re: zoektocht naar een taxateur
Waanzinnige vraagprijzen voor oude meuk vind je ook dichter bij huis, de gescheurde doos schreeuwt je tegemoet: KLIK.
Re: zoektocht naar een taxateur
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
 @citaat
Weet niet wat dat ding waard moet zijn, maar voor €700,- moet het wel heel erg speciaal zijn. Daarvoor heb ik zelf een schitterende loc met alle denkbare functies en ook rijtuigen er bij.

Wat ik er voor zou neer tellen.

3 locs: 25 euro voor 3000 en 40 tot max €50 voor die andere 2. Mits allemaal in goede conditie en geen beschadigingen etc. Dus max: €130
€10 per rijtuig is €60,-
11 wagons, ongeveer €65, Staat heeft er ook mee te maken. Gemiddeld €5,- per wagon.  Die met die 3 bakken schat ik op €10,-
Max €60, voor de  rails en transformator.  Heeft ook weer te maken met kwaliteit etc. Gemiddeld 25 ct per spoor.

Optelling: 130 + 60 + 65 + 60 = €198,-
Draden, lampjes en die zielige boompjes zijn niks waard. Hooguit 1 of 2 euro.
Huisjes lijken niet allemaal meer goed, dus ongeveer 5 Euro het stuk.  14 x 5 = €70 Is max prijs.

Bij elkaar max €300. Ik vraag mij dan af of ik dan niet te veel heb betaald.

Graag ontvang ik wel eventueel enige reactie. Misschien zit ik er wel naast.

Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
 @citaat
Zelfs bij een handelaar betaal je niet meer als 300 eurootjes, misschien dat deze mensen een keer naar een beurs moeten gaan. M-rails wordt nog net niet per kilo aangeboden en de rest van deze marktplaatsadvertentie is wel interessant maar totaal niet bijzonder.
Ik neem niet eens de moeite om op zo iets onredelijk te reageren.

Gelukkig zijn er ook verkopers die wel weten waar ze het over hebben. Die zetten een locomotief te koop voor 50 euro in de hoop er 40 voor te krijgen. En die worden wel verkocht. Gek hé  :D
Re: zoektocht naar een taxateur
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Ik zou Max 200 eu voor geven
Re: zoektocht naar een taxateur
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
 @citaat
Van waar je berekening. Hoe kom je uit op zo'n bedrag. Ben er wel benieuwd naar.
Re: zoektocht naar een taxateur
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
Ik heb een maand geleden belangeloos na inventarisatie een globale taxatie voor de belanghebbende gedaan.
Dit is aan de familie kenbaar gemaakt. Wat zij er mee doen is hun zaak. Iig is dit afgerond.

Mvg. Marcel
Re: zoektocht naar een taxateur
Bij zulk soort advertenties gaan mijn wenkbrauwen inderdaad ook wel omhoog.

Voor locs kan je nog wel wat krijgen. Maar die simpele wagonnetjes en zeker huisjes en scenery: je kan het beter weggeven aan wat jonge modelspoorders.

Ik was pas bij een modelspoorwinkel met m'n twee zoontjes. Daar kwam een echtpaar een verzameling verkopen. Was van haar overleden man uit een eerder huwelijk. Was echt een flinke verzameling. De winkelier was ook flink aan het schiften. Alle simpele wagonnetjes hoefde hij (logischerwijs) niet. Dus kregen m'n zoontjes ze in hun handen gedrukt :) Ik heb na ongeveer 15 wagonnetjes vriendelijk bedankt. Als we hadden blijven staan had het nog veel meer geworden. Maar mijn modelbaan is al niet zo groot. Wel leuk, nu een sleep van 10 bruine zelflossertjes en nog wat ander spul.

Koen
Re: zoektocht naar een taxateur
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: zoektocht naar een taxateur
 @citaat
Noem ik mazzel hebben. Op markten ben je er toch gouw 5 euro voor kwijt. En nu kost de glimlach van je zoontjes niks.