Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

welk besturings systeem?

Gestart door Jasperkc zondag 02 augustus 2020, 21:32:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
welk besturings systeem?
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
welk besturings systeem?
Hallo Allemaal,

Bij ons op de modelbaanvereniging gebruiken we op dit moment Modellstellwerk. Er zijn op dit moment maar 2 clubleden die er alles vanaf weten en het systeem al ongeveer 8 jaar operationeel proberen te krijgen, dit lukt niet altijd vlekkeloos. Onlangs hebben we besloten om het systeem tegen het licht te houden en na te gaan denken hoe we verder moeten. Er zijn al snel stemmen op gegaan om iTrain aan te schaffen omdat er ook 4 clubleden zijn die er verstand van hebben. Van de week heb ik met een vriend erover gesproken en die vertelde mij dat Koploper ook een heel erg goed systeem is. Nu zie ik op het internet weer wat info over Rocrail en weet ik het even helemaal niet meer. Ik heb helemaal geen verstand van welk besturingssysteem dan ook, maar zou het erg fijn vinden als er een systeem op de club is waar iedereen mee overweg kan. Thuis kan ik niet oefenen want ik heb geen modelbaan. We hebben laatst op de club er dus over gesproken en ook het bestuur heeft geen oplossing en heeft er ook geen verstand van. Graag zou ik wat meer info willen hebben van de diverse besturingssystemen. We gebruiken een Ecos 1 en we hebben een computer met windows 10 zonder internet aansluiting. Op dit moment springt dus iTrain erboven uit omdat het geschikt is om een faller car systeem ermee aan te sturen, we ook een gelijkstroombaan hebben die we op den duur willen digitaliseren, we een spoor 1 baan hebben welke we ook met iTrain willen aansturen en misschien dat we in de toekomst ook de spoor N baan willen digitaliseren. Met 1 licentie van iTrain kunnen we dus meerdere banen bedienen over meerdere computers. Maar nogmaals. Ik heb erg weinig verstand van de diverse systemen, dus kom maar op met de info!

Met vriendelijke groet,
Jasper
Re: welk besturings systeem?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: welk besturings systeem?
Hi Jasper,

Als ik jou was zou ik er rustig de tijd voor nemen en je goed inlezen voordat je een beslissing neemt.
Zelf heb ik een beetje met de door jou genoemde programma's gewerkt maar nadat ik
bij StOMM (en thuis) met Traincontroller werk, ga ik dat zeker gebruiken.

groet
Harald
Re: welk besturings systeem?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: welk besturings systeem?
Dag Jasper,

Een paar jaar geleden heb ik op de Belgische gastendag een presentatie over ontwerpsoftware gegeven.
Daarbij had ik een scherm met de volgende attentiepunten:
- Is de software (en website) in het Nederlands
- Is een demo of een proeflicentie mogelijk
- Biedt het pakket datgene wat ik nodig heb; bijv railbibliotheken
- Hoe is de ondersteuning/handleiding?
- Informatie op de website
- Is er een forum?
- Heb ik er een goed gevoel bij
- Kijk op het 3-railforum wat anderen vinden (let op: subjectief).

Zet een aantal pakketten naast elkaar en beantwoord de bovengenoemde vragen.
Betrek ook andere leden erbij.

En ik ondersteun de mening van Harald; neem er rustig de tijd voor.

Henk
Re: welk besturings systeem?
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: welk besturings systeem?
Hallo Henk,

Dat van die proeflicentie vind ik een hele goede. Ik ga deze zeker meenemen. Alvast bedankt. En ook Harald bedankt voor de tip om er rustig de tijd voor te nemen.

Groet, Jasper.
Re: welk besturings systeem?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welk besturings systeem?
Beste Jasper,

Hier komt geen éénduidig antwoord op, Koploper was populair (want gratis), maar verliest nu omdat de programmeur overleden is, iTrain wordt populairder, want Nederlands, er is nog een Nederlands gratis programma (vrijwillige bijdrage wordt gevraagd), RocRail, verder zijn er nog een aantal te betalen Duitse programma's, Traincontroller, Railware en Windigipet.

Ik denk dat je met allemaal alles wel zo'n beetje kunt, in ieder geval het gewone werk, maar let op: er is geen één programma wat makkelijk werkt, want je moet er altijd veel tijd in stoppen om het te leren en naarmate je wensen ingewikkelder worden, worden de programma's ook ingewikkelder, een maat is de dikte van de handleiding of de klaagzang dat de handleiding dingen niet beschrijft.

Bij "mijn" club, de MSG/Den Bosch, is iTrain het populairst, 2-rail baan, 3 rail baan, spoor 0 baan en Faller cars, dan is er Koploper bij de n-baan en Traincontroller op de grote 3-rail baan.

Groet, Anne W
Re: welk besturings systeem?
Het is inderdaad een lastige vraag. Net zoiets als: moet ik Apple, Windows of Linux? Of: gaan we 2- of 3-rail?  ;)
Het kostenaspect is ook belangrijk.
Koploper en Rocrail zijn gratis, althans, je bent niet verplicht te betalen. De keerzijde is dat je misschien meer zelf moet doen. De meeste betaalde pakketten zijn echt duur en feitelijk kunnen ze weinig tot niets meer dan de gratis pakketten, maar zijn ze (doorgaans) gebruiksvriendelijker en ze hebben misschien ook nog een helpdesk.
Je moet het tegen elkaar afwegen. En in de club aanwezige (voor)kennis helpt ook bij de keuze.
Misschien eens een matrix maken met gewogen plussen en minnen. Dan samen vergaderen en na een besluit een begin met een proeflicentie maken.

Groet en succes!

Peter
Re: welk besturings systeem?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: welk besturings systeem?
Hi Jasper,

Je kan ook overwegen om eens bij Forummers of clubs te gaan kijken naar de software die ze daar gebruiken.
Misschien helpt dat om een overzicht te krijgen (je bent welkom).

groet
Harald
Re: welk besturings systeem?
Lid sinds: 2007

offline
Re: welk besturings systeem?
Niet moeilijker maken dan het is. Itrain kan kennelijk wat je wil en er zijn dus al mensen op de club die er verstand van hebben. Kan je je nog lang verdiepen in de finesses van andere programma's, maar ik denk niet dat het de keuze beter gaat maken. De programma's kennen echt wel plussen en minnen, maar die zijn vaak heel persoonlijk en dus niet erg van belang in een groep. Ieder programma kost tijd om te leren. Als die kennis over Itrain toch al aanwezig is, wist ik het wel.

Zelf overigens Koplopergebruiker en geen enkele belang om Itrain te promoten. Wel ter correctie van Peter (Blikken Tinus). Koploper vergt niet meer of minder zelfwerkzaamheid dan de andere programma's en er is nog altijd uitstekende ondersteuning van de zeer ervaren gebruikersgroep op het Koploperforum.  :)
Re: welk besturings systeem?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: welk besturings systeem?
 @citaat

Voor alle programma's geldt: het is geen "plug and play", je moet wat logisch kunnen nadenken en begrijpen wat er, en hoe het, gebeurt op je baan, e.e.a. kost tijd en daar gaat het vaak fout mee bij een club, meestal is er één persoon echt geïnteresseerd en de anderen niet echt, dus weet niemand, behalve die ene persoon, echt hoe het werkt.

Groet, Anne W
Re: welk besturings systeem?
Hoi Jasper,
Zoals al aangegeven krijg je hier geen eenduidig antwoord op.
Ik heb op Youtube een serie video's gemaakt over de werking van Rocrail, te beginnen bij de installatie.
De index van deze video's vind je hier: https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0HmPHKLZR5aYpyBt5Hq8WI9QZixFLAa
Als je je er in wilt verdiepen raad ik je aan de video's 3 en 5 te bekijken.
Je kunt Rocrail gratis downloaden en installeren. Daarna heb je geen internet meer nodig.

Mocht je mijn baan van dichtbij willen bekijken, dan ben je van harte welkom. Stuur dan even een PB.
Overigens: plezier in de hobby staat voor mij bovenaan. Los van welk programma je ook gaat gebruiken. Ik probeer alleen te helpen een keuze te maken.

Groeten,
Albert.