Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets

Gestart door Meine zondag 02 augustus 2020, 14:42:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Ik ben bezig mijn nr 120 om te bouwen met lesjes. Dit zijn duoleds.

Nu wil ik de mogelijkheid hebben om de rode verlichting uit te schakelen met 1 functietoets.

Van internet een schakeling geplukt en omgezet naar een voor mij bruikbare schakeling.

Mijn  vraag is. Klopt het zo? Rv wordt vermoedelijk 2k2 dan brandt het licht fel genoeg.

Meine
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
deze schakeling is alleen nodig als je nog maar 1 AUX vrij heb.
Nadeel is dat alleen de sluitlichten uit kunt zetten,zelf gebruik ik 4 of meer uitgangen voor de verlichting dan kan ik de complete verlichting per cabine zijde schakelen.
Je kunt het ook via een relais doen als je daar de ruimte voor hebt is simpeler.
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Mark,

Dat is de volgende stap. Als het schema klopt. Wil ik F2 gebruiken om ook de cabine verlichting te schakelen.

Ik gebruik een lopi 4 en die heeft alleen F1 en F2.

Ik heb ook een loksound 5. Deze heeft meer uitgangen en dan heb ik deze schakeling niet nodig.

Maar,... eerst dit project.

Meine
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Ik zou ook een decoder nemen met minimaal 2-4 aux-en
Bv een esu 4 met versterkte aux 3/4.
Een Br 120 wordt ook voor trek/duwverkeer gebruikt (sandwich en wendezug) en daarnaast voor goederenverkeer.
De F0 v/a voor warmwitte led
Aux 1/2 voor sluitlichten.
De overige aux kan je voor cabineverlichting oid gebruiken.

Mvg Marcel.
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Hier het schema met 2 auxen en  geschakelde sluitseinen.

Ik heb deze lopi 4 nog liggen. Vandaar dat ik het op deze manier wil doen.

Wat jullie voorstellen is mooier en flexibeler. Maar ik heb maar 2 auxen.

Blijft mijn vraag staan:

Klopt het schema?

Meine

Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Als je even op internet zoekt, gaan zie je dat je op jouw lopi 4 ook twee draden kan solderen voor twee extra aux uitgangen. Weliswaar logische uitgangen, maar met een klein versterkertje erachter goed te gebruiken.

Zelf regelmatig gedaan. Ik heb de losse versterkers wel voor je, stuur maar een pb.
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Is het niet simpeler om ze standaard uit te zetten en met een functie aan?  Meestal hangt er toch een sleep achter....
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Martin,

Ik heb even op internet gekeken.
Is dat met de IRF7103 ?

Deze heb ik hier nog liggen (2 stuks).

Schema is heel eenvoudig.

Meine
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Als je er 2 heb liggen kan je die mooi gebruiken voor de sluitseinen en/of cabine lichten.
Je zal de gates wel op een onversterkte aux moeten aansluiten. I.p.v. ground pak je dan aux 0, op die manier schakelt het gelijk richtingsafhankelijk mee.
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Citaat van: Looney Tunes op maandag 03 augustus 2020, 20:50:15
I.p.v. ground pak je dan aux 0, op die manier schakelt het gelijk richtingsafhankelijk mee.

Dit kan ik dan ook met de esu programmer instellen. (zonder de aux0) Ben ik helemaal flexibel

Meine
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Als je aux 3 en 4 versterkt wel. Maar dan heb je aux 1 en 2 ook erbij nodig voor sluitseinen en gezien in het onderwerp staat met 1 functietoets nam ik ook aan dat je maar 1 functieuitgang wilde gebruiken voor sluitseinen en 1 voor cabinelicht ;)
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Ik heb geen irf7103 gebruikt, iets anders. Maar werkt hetzelfde. Klein printje gemaakt.
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Meine,
Ik zag toevallig je schema, maar je hebt het nu als een emittervolger geschakeld. Dat betekent dat er een basisstroom door de rode led loopt (ook als F1 uit is), waardoor de Led zachtjes kan aangaan. Beter is om Rv + Led in de collector uitgang te zetten naar F1.

m.vr.gr.
Siebe
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
als je beide achterlichten op AUX1 en AUX2 zet kan je simpel mappen.Je behoud gewoon de frontlichten op geel en wit.Met een extra AUX3/4 kan je dan ook cabinelichten schakelen.
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Siebe,

Ik heb dit schema van internet geplukt en aangepast naar wat ik dacht dat goed was.

Als ik jou goed begrijp moet de transistor aan de + (de poot met het pijltje)

Je merkt al dat mijn kennis van elecronica niet heel goed is. Voldoende om dingen aan te passen te weinig om het goed te beredeneren.

Overigens ga ik de aux 3 en 4 gebruiken en dit schema verder (nog?) Niet gebruiken.

Als de led aan kan gaan moet er een stroom lopen. Is dat dan vanaf de "kraan" zijde.

Meine
Re: Schema voor uitschakelen van de achterlichten met 1 functietoets
Meine,
Dat klopt. Omdat je een zogenaamde PNP transistor gebruikt, is het beter om de "pijl" (emitter) aan de plus te doen. Lijkt het meeste op de figuur sluitverlichting2. Als je Rv en de Led aan de collector (andere zijde dan de pijl) aansluit en dan doorgaat naar F1 is dat goed.

m.vr.gr.
Siebe