Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?

Gestart door BlueTrain zaterdag 01 augustus 2020, 21:42:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
Stel, je bent een beginnende spoorweg-ondernemer en je wilt alles in eigen hand houden/je klant alles bieden. Nodig: een loc (kun je kopen of huren) en rollend materieel. Dat laatste is (nieuw) denk ik het meest prijzig. Dat moet goedkoper kunnen, dachten ze in de USA.
Mwah, je raadt het misschien al: een verzonnen verhaaltje om het volgende filmpje te introduceren.
Ik had er al eerder van gehoord, maar het nog nooit in werking gezien. Onlangs kwam ik dit tegen, en nu ik toch bezig ben, maar ff hier gepost. Ben wel benieuwd, wat jullie ervan vinden.
BTW: ik ben geen liefhebber van het Amerikaanse spoorwezen, het is allemaal gigantisch en kolossaal, de snelheid is nul, en het wagenpark super eentonig. Ik betreur de Amerikanen, die voor een spoorwegovergang moeten wachten, want dat duurt uuuuuuren! Bij het bekijken van een video moet ik al gauw een geeuw onderdrukken. Ik hoop niet, dat het in Europa ook deze kant op gaat, al vertonen goederentreinen hier tegenwoordig ook steeds meer eenvormigheid.
Maar goed, als je even tijd hebt, watch & wonder...

https://youtu.be/RQP_gD7GfDU

Mvg, Willem.
Re: Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
Heeft toch iets weg van de M* 48042
Re: Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
Hi, Dolf.

Klopt ja! Is exact hetzelfde. Ik kende deze set niet, het fenomeen is dus inmiddels ook doorgedrongen tot het Europese spoornet. Ik zie veel  goederentreinenvideo's, maar ben deze Europese versie nog niet tegengekomen...
Ik zal 's opletten.  Bedankt dat je me hierop attent hebt gemaakt.

Mvg, Willlem.
Re: Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
het Roadrailer systeem is idd ook in duitsland getest . is nooit echt van de grond gekomen ivm goede andere oplossingen ( containers en huckepackvervoer ) die er reeds waren
Re: Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
 @citaat Ik veronderstelde al iets dergelijks, omdat ik ze nog nooit gezien had. De Märklin-set is Zwitsers, is het daar wel een succes? Nu ik er over nadenk, lijkt het me een hele heisa om die opleggers op die bogies te krijgen. Dan is een Tasschenwagen een stuk efficiënter, dunkt me.

Mvg, Willem.
Re: Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
Die dubbele haakse kruising vond ik ook wel speciaal. Als ProRail zoiets zou zien, zouden ze er gelijk allerlei fly-overs e.d. bouwen.

Mvg, Willem.


Re: Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
Die dubbele kruising vond ik eigenlijk nog het meest opvallende in het filmpje.  :D
Re: Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
Ik vind het verrassend dat die 'standaard' opleggers de trekkracht van zo'n sleep aankunnen.
Of zouden die versterkt zijn?

Dennis
Re: Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
@Dennis: exact die vraag kwam ook bij mij op bij het zien van het filmpje. Meest kritieke moment lijkt me het optrekken vanuit stilstand, als het eenmaal rolt, rolt het wel door. Maar ja, als je bedenkt dat een "simpel" kettinkje (koppeling) soms 3000 à 4000 ton moet meezeulen, dan zal het stalen geraamte van een oplegger zeker sterk genoeg zijn om die trekkrachten te verdragen, zoals Zilte hierboven terecht opmerkt.
Overigens, de eerste oplegger ligt m.i. niet echt "lekker" op de eerste bogie, iemand opgevallen? Nog ietsje dieper, en de machinist heeft volgens mij een "probleem". Geen idee, of dat normaal is...

Mvg, Willem.
Re: Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
Citaat van: Zilte op maandag 03 augustus 2020, 15:38:44
@ Dennis: Hier gaat het om trekkrachten in de draagbalk van de trailer. Deze zijn meer dan sterk genoeg om deze trekkrachten aan te kunnen. Het zijn trekkrachten in de lengte van de draagbalken. Voor een 'roadtrain' worden ook geen speciale trailers gemaakt.

Er zal wel degelijk over het ontwerp moeten zijn nagedacht.
Een reguliere vrachtwagen trailer knoop je er niet zomaar tussen. Roadtrains zijn in volle lengte meestal 3 trailers gekoppeld, ook daar zal er naar krachten en laadvermogen zijn gekeken.

Als je drie trailers met mondkapjes achter elkaar koppelt dan levert dit geen problemen op als er nog een vierde aan vast wordt geknoopt.
Trailer met 30ton beladen en drie achter elkaar dan praat je over andere krachten.
Re: Iets voor een beginnende spoorweg-ondernemer?
 @citaat Dus toch speciaal geconstrueerde opleggers? Ik vraag het me af, de economische winst van alleen maar bogies gebruiken gaat dan teloor, omdat je speciale opleggers nodig hebt (lijkt me niet logisch). Ik heb het aantal opleggers niet geteld, maar het zijn er waanzinnig veel (50? 100?), en die zijn vast niet alleen gevuld met mondkapjes of pakken Brinta? :O :P

Vergis je je niet met de zgn. "Roadtrains", zoals die in Australië op de weg rijden: een truck met meerdere zware aanhangers?

Mvg, Willem.