Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

voorschakelweerstand leds

Gestart door alois vrijdag 31 juli 2020, 10:18:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
voorschakelweerstand leds
Lid sinds: 2016

offline
voorschakelweerstand leds
heb bij ali dubbel leds gekocht in een omhulsel rood groen
de gegevens van deze leds zijn
2-2.2v(r) 3-3.2v(g)   20mA
als ik deze leds aansluit op een spanningvan 12 volt
zou dit
12v-2.2v :0,02a =490ohm voor rood led  eerstvolgend weerstand  is dan  560ohm
12v-3.2v: 0.02a=440ohm voor groen led eerstvolgend weerstand is dan 470 ohm
(er brand maar een led ofwel groen ofwel rood)
moet ik dan voor die led 2 weerstanden plaatsen of mag ik   een weerstand plaatsen
voor beiden van 560 ohm
men spreekt om ook een diode te plaatsen aan de anode(+) moet dat een diode
1n008 zijn of moet dat een zemer diode zijn van 2volt en een van 3 volt (aan de kathode)
voor beide kleuren een zemer
Re: voorschakelweerstand leds
Lid sinds: 2007

offline
Re: voorschakelweerstand leds
Wat je hebt berekend is de minimale waarde van de weerstanden, zodat er 20 mA gaat lopen. In de meeste gevallen zal de led dan veel te fel gaan branden. Bij 20 mA leds begin ik altijd bij 1000 ohm. Kijken of dat de gewenste lichtopbrengst geeft. Bij moderne leds brandt de led dan meestal nog te fel naar mijn zin. Brandt de led juist te flauw dan de weerstandwaarde verlagen, maar nooit minder dan de berekende weerstand.

De diode moet je plaatsen als je de led op wisselspanning wilt aansluiten. Een led gaat langer mee als hij op gelijkstroom brandt en met die diode verander je de wisselstroom in gelijkstroom.
Re: voorschakelweerstand leds
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: voorschakelweerstand leds
Gaat het om 2- of 3-pins bi-color leds? Bij 3 kun je zelf kiezen of je voor rood en groen elk een aparte weerstand gebruikt of één gemeenschappelijke, bij 2 kan alleen dat laatste. Een gemeenschappelijke weerstand moet ten minste groot genoeg zijn voor de led met de laagste spanningsval, oftewel de rode. Jouw berekeningen kloppen, de minimale gemeenschappelijke weerstand is 490 Ω.

Als het voor een electronische indicator is, wil ik duidelijkheid, daarom zou ik in jouw geval eerst 560 Ω proberen en daar laat ik het waarschijnlijk bij. Als het daarentegen voor verlichting op de modelbaan is, een sein bijvoorbeeld, gaat het om realisme en daarvoor brandt een led met 20 mA véél te fel. Zoals Henk al schrijft, kun je beginnen met 1000 Ω en dan maar uitproberen.

Voor een 2-pins rood/groene led hoef je geen diode te plaatsen, ook niet bij wisselspanning. Waarbij ik overigens niet zou weten waarom je een bi-color led op wisselspanning aan zou willen sluiten. Voor een 3-pins rood/groene led ligt het maar net aan hoe je hem gebruikt of een extra diode zinvol is. In veel schakelingen, waaronder alle waarbij de rode en groene led antiparallel staan, hoeft dat niet.
Re: voorschakelweerstand leds
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: voorschakelweerstand leds
Ik doe niet zoveel meer met leds. Ze zijn er. Ze bestaan. En blijf zo'n beetje steken bij dit kennispeil Wat is een led.
Henkv en Speeltmettreintjes weten er duidelijk meer van dan ik.

Waar zij het niet over hebben, en jij wel, is een zener diode.
Volstaat een "gewone" diode of moet het een "zener" zijn?
Ik heb geen idee. Ik denk van niet. Want wat zou het voordeel van een zener in dit geval?
Je gebruikt meestal al een gestabiliseerde dc-voeding om het geheel aan te hangen,
en dan is een zener, lijkt mij, volslagen overbodig.
Re: voorschakelweerstand leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voorschakelweerstand leds
als voorschakeldiode komt zener helemaal niet in aanmerking.Gewone diode of SMD brugje.Kost geen reet en is altijd beter.Voor de juiste stroomwaarde heb ik een led testertje hier.Kost je 1.50 euro max en je kan de led gewoon in verschillende gaatjes zetten en de juiste lichtsterkte door de stroomwaarde bepalen.Dan is het simpel aan de hand van volgende om de juiste weerstand te bepalen en geen geleuter met uitzoeken : https://www.eclecticsite.be/elec/ledserie.htm
Re: voorschakelweerstand leds
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: voorschakelweerstand leds
Citaat van: bellejt op vrijdag 31 juli 2020, 18:47:48
Voor de juiste stroomwaarde heb ik een led testertje hier.Kost je 1.50 euro max en je kan de led gewoon in verschillende gaatjes zetten en de juiste lichtsterkte door de stroomwaarde bepalen.
Linkje kan leerzaam zijn.  :thumbup:
Re: voorschakelweerstand leds
Lid sinds: 2008

offline
Re: voorschakelweerstand leds
De weerstandwaardes die je uitrekent zijn de minimale waarden die je nodig hebt.
Maar zoals al eerder gesteld is, branden de leds dan op volle sterkte.
Zelf neem ik dan 2 - 3 voudige waarde. Ik heb dan vaak 2K2 of nog hoger.
Gewoon even uitproberen wat bevalt
Koop bij diezelfde Ali, of Banggood, of Wish of...  een stel (paar honderd) weerstandjes en doe je lol.
Weerstandjes
Re: voorschakelweerstand leds
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: voorschakelweerstand leds
ledtester  linkje
Re: voorschakelweerstand leds
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: voorschakelweerstand leds
ALs je leds aansluit tussen decoder + en locmassa, dan kan een zenerdiode de hinderlijke flikkering wegnemen.
Re: voorschakelweerstand leds
Hoe vaak hebben we deze vraag nu al voorbij zien komen en beantwoord??? Staat het nu nog steeds niet in de Wiki!!!

Groetjes.
Re: voorschakelweerstand leds
 @citaat Ik zou zeggen, schrijf een artikel en bied het aan aan de wiki redactie.
Re: voorschakelweerstand leds
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: voorschakelweerstand leds
Citaat van: Sprinter op zondag 02 augustus 2020, 17:56:53
Hoe vaak hebben we deze vraag nu al voorbij zien komen
Welke vraag precies?