Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde

Gestart door tikker donderdag 30 juli 2020, 21:43:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Mijn koploper (de enige van de zeer vele treinen hier  :D :P) heeft dus aan de motorwagenzijde op alle 2 de assen 4 antislipbanden. Je zou zeggen "Chapeau Märklin, lekker veel trekkracht", maar...... bij het bezetmelden gaat het mis. Indien motorwagen voorraan, dan meldt de Koploper zich pas als het 2e wielstel op de stopmelder komt. Oeps, hij rijdt dus te ver door. (voorste wielstel staat dan al in het volgende blok)
Door te experimenteren: 2 bandjes om en om verwijderen, gaat niet zomaar, want dan heb je speciaal wielstel nodig, wel geprobeerd, maar werkt niet, 4 banden zijn ècht wel nodig, kom ik er toch niet achter hoe dit op te lossen. Jaa... de stopssecties vergroten, maar nee daar begin ik niet aan. Al mijn andere loks (100 wellicht?) geven geen problemen nl. Dus ja, hoe kan ik het voorste wielstel zich toch laten melden is de vraag. Heeft iemand daar eens over nagedacht, mee te maken gehad?
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Hier het zelfde probleem, bij mij rijd hij dus alleen maar "achteruit", dus met de motor achter.
Eigenlijk best jammer voor een treinstel.

Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Mijn DB 628 heeft dit ook.

Deze gebruik ik als pendel en bij het kopstation waar de motor(wagen) als eerste in rijdt, heb ik een klein lipje gemaakt die het wiel ietsje optilt. Dat is precies genoeg om de verbinding met de S88 te maken. (is heel betrouwbaar)

Dit lipje tilt 1 kant van het wiel ietsjes op. (zit dus ook aan 1 kant van de rails aan de binnenzijde)  Nadeel is dat je wel hoort dat de wielen over het lipje gaan. (ook de andere pendels gaan er over, maar voor hen is het niet noodzakelijk)

Misschien kun je er iets mee.

Meine
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Zelf had ik het probleem met een 6500 loc.
Die stopte ook heel vreemd, wat veroorzaakt werd door een kruislings voorzien zijn van antislipbandjes.
Ik was toen in een "leer"fase. Ik dacht toen tot op de mm te kunnen stoppen.
Nu neem ik mijn stopsecties wat ruimer.
Oplossing voor je probleem?:
Mogelijk kun je op de kritische punten een andersoortige massamelding maken?
Denk aan een magneetjes die dan reedcontacten bedienen.
En die contacten, ongeveer 1 cm groot, parallel aan de massadetectie.
Hieronder een afbeelding van zo'n reedcontact.
Succes!
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Dat is een bekend probleem, maar hoeft totaal geen belemmering te zijn, samen met mijn maatje Sander hebben wij in het verleden de workshop koploper gegeven.
Hierin hebben wij verteld dat je altijd twee stuken rails ( zo'n kleine 40 cm. ) als stopmelder moet gebruiken.

Vaak lees is ik hier op het forum een discussie over de lengte van een stopmelder, en wordt er gezocht dat een stuk rail voldoende is, en dan krijg je dit soort problemen.

Met twee stukken rail stoppen de treinen eerder ja, maar in het programma koploper en ik neem aan in iTrain ook heb je de mogelijkheid om een trein een aantal ( zelf in te stellen ) cm. Door te laten rijden als de trein de stopmelder heeft bereikt.
Op deze manier kun je iedere trein binnen het blok laten stoppen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Oh ja, dit onderdeel in koploper heet doorrijden in centimeters.

Voor de meeste treinen gebruikt hij deze ( ingestelde extra cm. bij zowel voor als achteruit rijden, maar je hebt ook de mogelijkheid om dit per rijrichting te doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Maar goed, vragensteller geeft aan dat alleen de Koploper problemen geeft en dat hij geen zin heeft alle meldpunten aan te gaan passen.

Hij geeft ook aan dat het echt wel nodig is dat het motordraaistel vier antislipbanden heeft. Dan ben ik wel benieuwd hoe hij dat heeft geprobeerd. De Trix-versie werd geleverd met op één as twee antislipbanden. Dat was te weinig, maar het kruislings plaatsen helpt goed. Nog twee asb'tjes voegen dan weinig trekkracht toe. De wielen zijn nogal standaard en de wielen met asb zijn goed te vervangen door wielen zonder asb-groef.

Misschien zijn drie wielen met asb genoeg? Je hebt alleen een stroomafnemend wiel aan de kant van het geïsoleerde stukje rail nodig. Massa is in het stel ook aanwezig. Moet je het stel bij het plaatsen op de baan wel juist neerzetten, maar bij een treinstel kan dat ook altijd. Gaat er wel vanuit dat de geïsoleerde stukjes rail altijd in dezelfde railstaaf zitten.

Als vier asb echt nodig is, kan je nog klassieke stroomafnemers van de railkop overwegen, zoals Trix-Express vroeger gebruikte.

Het meest vergaand is het fundamenteel aanpakken van het trekkrachtprobleem. Dat wordt vooral veroorzaakt door de zwaar lopende massacontacten. Die kan je vervangen door lichter lopende contacten.
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Het doorrijden is een bekend probleem bij treinstellen en sommige loc's.
Plaats een extra lichtsluisje op die locatie en die parallel aan die bezetmelder daar aansluiten.

groet
Harald
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Ik heb een as net een tikkie wijder gezet.
En heb gewoon detectie van het voorste draaistel.

Je zou ook nog wat vlekjes met stroomgeleidende verf over je asb kunnen proberen.

Mvg Robin
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Ik heb dezelfde koploper 37421, zelfs op mijn M-rail baan met contactrails als terugmelder eigenlijk hoegenaamd geen problemen.
De leren remmen functie is hier in dit geval prima geweest,

Nu een C-rail baan en zien hoe het daar gaat, maar verwacht hier weinig problemen te ervaren.
Re: Koploper 37421 bezetmelding met 4 antislipbanden motorwagenzijde
Na diverse overwegingen heb ik het achterste wielstel van de motorwagen aandrijfset vervangen door een wielstel zonder antislipbanden en (in mijn geval) ook zonder aandrijfkartelwieletje (of hoe heet zo'n ding). Ik heb ook geprobeerd dit om te wisselen, dus vóór zonder antislip, maar dan verlies ik teveel trekkracht en blijft de koploper staan op diverse plaatsen. Voorlopig rijdt het goed en massadectie is ook goed, maar ik ben niet tevreden. Bij bijvoorbeeld de Ludmilla (Märklin) zie ik dat er wielstellen bestaan met aan één zijde een antislipband. Dus ik heb geprobeerd om dat wielstel te plaatsen in die van Koploper, maar de diameters komen niet overeen.

Mijn vraag is of hier iemand is die dusdanig is ingevoerd, dat hij/zij mij kan zeggen welke diameter wielstel of onderdeelnummer ik moet hebben bij de Koploper, waarbij aan één zijde een antislipband zit. Zodat ik die kan bestellen en er dus 2 kan plaatsen.

Overigens valt mij op, dat bij de Ludmilla er slechts 2 assen zijn (één in de voorste set van 3 assen en één in de achterste) met aan één zijde een antislipband, terwijl er 4 assen worden aangedreven. Totaal zijn er 6 assen, de middelste van elk stel wordt niet aangedreven en draait vrij (en kan dus dienst doen voor massadetectie). Dan zou je toch zeggen, dat op z'n minst die 4 assen een antislip aan één zijde krijgen of nog beter alle aangedreven assen elk 2. Echter heb ik de ervaring, dat de trekkracht van de Ludmilla met deze (slechts) 2 antislipbanden uitstekend voldoet. Enfin.... dit even terzijde......

De diameter van de wielflens bij Koploper is ±13,8mm en die bij de Ludmilla ±14,8mm. Ik weet niet of dat gangbare maten zijn en of je die zo kunt bestellen?