Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472

Gestart door josdemosselman donderdag 30 juli 2020, 11:16:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Hello all,
de wondere wereld van koploper! Ik hou ervan. Het is nog zoeken en ploeteren, but hey we're getting there.  :thumbup:
Ik heb hier een mooi locje staan, helaas nog analoog en overweeg het om te bouwen naar digitaal. (want in mijn geval, koploper FTW)
Ik zou dit hier niet posten, maar zoals je kan raden heb ik er nog geen kaas van gegeten.

Uiteraard 100-en vragen maar zal ik beginnen met een 2-3 stuks:
Het locje heeft 100 eur gekost, is het de moeite waard om dit om te bouwen naar digitaal? Kunnen jullie mij wegwijs maken?
Zoja, wat heb ik hiervoor nodig? Er mag gerust een ESU/Marklin lokpilot/decoder in. Ik ben niet zo merk gebonden.
En mijn derde vraag... uiteraard is dit een hele uitdaging, zeker omdat ik het nog nooit gedaan heb. Ga ik dit kunnen of zijn er medeforummers (in de buurt van het mechelse (BE)) die dit als hobby doen en mij kunnen helpen?

Uiteraard hangt alles af of het dit waard is natuurlijk. Als dit mij 100 a 150 eur gaat kosten, dan blijft ie analoog. Spreken we eerder over 60-70 eur, dan is dit al een hele andere situatie.
Hieronder 2 fotos van de binnenkant.

Alvast al 1000x dank voor de feedback!

grtz,
Jos
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Hallo Jos,

Deze locomotief is zeker het ombouwen waard. Reken op 50 tot 70 euro voor een ombouw, dan zijn er mooie resultaten te halen.
Als het je eerste ombouw is en je hebt weinig of geen ervaring met elektronica en solderen dan kan ik me voorstellen dat het een hele uitdaging wordt. Helaas woon ik niet in de buurt, het is wel aan te raden je eerste project met een ander te doen die ervaren is.
Voor de ombouw heb je een motor ombouwset nodig en een decoder. Wat hier in wijsheid is hebben vele mensen een mening over, ik heb zelf ombouwen gedaan met diverse Esu decoders maar ook met Märklin decoders. Met beide zijn goede resultaten haalbaar.
Eventueel kun je nog bezuinigen op de motor ombouw set door voor de motor een Esu magneet te nemen, alleen dan zal de locomotief niet zo langzaam kunnen kruipen.

Dit zijn even mijn gedachten, ik hoop dat je er wat aan hebt.  :)
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Hoi wim,
daar heb ik zeker wat aan. dankjewel!
50 a 70 eur heb ik er zeker voor over. Dus dat is dan het antwoord op men eerste vraag.
Solderen, ja, dat kan ik wel. Natuurlijk ben ik geen pro, maar het lukt me aardig. De draadjes zijn natuurlijk een pak kleiner dan die voor de baanstroom/terugmelders... Dus dat wordt pittig.

Een motor ombouw set en een decoder, ik zoek alvast eens op meneer google wat ik nodig heb. (moest jij of iemand partnumbers hebben, dat zou me al een stuk in de goede richting helpen)
En hopelijk leest er iemand van in de omstreken mee voor de hands-on-training ;-)
Het coronavirus bemoeilijkt de zaak wel een beetje, maar daar vinden we wel een oplossing voor.

alvast een dikke merci voor de info.

grtz, jos
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Als je de motor wil ombouwen en je neemt de vervangende 5 polige hoogvermogen motorset (wat ik zou aanraden) dan heb je Marklin 60944 nodig. Indien je alleen de ESU magneet wil gebruiken dan is het ESU 51960.
Voor de decoder zijn momenteel de meeste gebruikte de esu lokpilot 5, of de marklin mld/3.
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
 @citaat Let wel! De magneet van de 60944 past niet zonder freeswerk aan chassis en magneet zelf.
Ik heb er ooit twee van dit type omgebouwd met 60944 en nog met Lopi V3.
Ze rijden heel netjes, wel wat lawaaierig, maar het zijn oudere modellen en de kunststof kap werkt als akoestische versterker.
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Oei freezen in de loc, dat gaat men petje te boven.
Ik ga voor de veiligheid marklin eens contacteren... (niet dat ik jullie niet geloof, in tegendeel)
Ik ga er van uit dat zij toch weten wat past en niet past? Misschien is er ondertussen iets kleiner op de markt waar het freezen niet hoeft?

to be continued...
grtz,
Jos
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Succes....  :D
Dat 'kleinere' is die esu magneet.
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Ombouw met Esu magneet:
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_3072_Analoog_naar_Digitaal
Geen freeswerk nodig als ik het goed lees.
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Wat houd ik toch van dit forum en z'n leden!
Dat verslag op de wiki is subliem, mooi uitgelegd met duidelijke foto's. Ik had het zelf nog niet gevonden  :?
Ik ga aan het shoppen. Van zodra alles binnen is maak ik een foto verslagje... (al kan dat wel even duren, je kent het wel... vriendin, huis, bijna 7 maand oude baby. de tijd moet "eerlijk" verdeeld worden).

dank voor alle feedback en hopelijk tot snel!
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Succes  :thumbup:
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Met de ESU magneet is er inderdaad geen freeswerk nodig. Maar een 5 polige motor rijdt wel mooier.
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Hallo,

ik heb net een 3072 omgebouwd met 5 polige rotor en ESU Lokpilot 5, rijdt héél erg netjes.(zie ook mijn vraag over type motor, dezelfde als jij hebt, volgens mij)
Vrezen ect. valt wel mee hoor, ik heb stukje chassis moeten verwijderen (babyzaagje) en met Dremel wat metaal moeten weg slijpen voor onderste schroefje van motor deksel (waar de koolborstels zitten).
Dit onderste schroefje heb ik vervangen voor een exemplaar met verzonken kop. (beetje op lengte maken.....) Nu past alles perfect en netjes.

Is echt wel te doen hoor! :)

Success !


Rob
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
 @citaat Je moet ook aan de onderkant van de magneet wat materiaal wegfrezen, anders loopt het verhoogde deel van het draaistelframe tegen de magneet aan en kan deze in bogen ontsporen.

Correctie: Het waren niet de wielflenzen, maar het draaistelframe zelf.
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
 @citaat Was bij mijn 3072 niet van toepassing!
(kom ik later op terug!)
rob
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Rob, hier een 3072 en 3147 met LFCM destijds omgebouwd.
Kijk maar eens goed naar de onderkant van je 3072.
Alle 3072 met LFCM hebben dezelfde constructie.
Of je hebt een 3072 uit 1995-1999 met opschrift 212 258-8, die hadden al een DCM.
En daar moet je inderdaad niet frezen.
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Citaat van: josdemosselman op vrijdag 31 juli 2020, 14:30:04
Wat houd ik toch van dit forum en z'n leden!
Dat verslag op de wiki is subliem, mooi uitgelegd met duidelijke foto's. Ik had het zelf nog niet gevonden  :?
Ik ga aan het shoppen. Van zodra alles binnen is maak ik een foto verslagje... (al kan dat wel even duren, je kent het wel... vriendin, huis, bijna 7 maand oude baby. de tijd moet "eerlijk" verdeeld worden).

dank voor alle feedback en hopelijk tot snel!

Gelukkig noem je je vriendin als eerste! :D
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: Ombouw BR 2048 -> Marklin 3472
Citaat van: Kappa op zondag 09 augustus 2020, 15:08:27
Rob, hier een 3072 en 3147 met LFCM destijds omgebouwd.
Kijk maar eens goed naar de onderkant van je 3072.
Alle 3072 met LFCM hebben dezelfde constructie.
Of je hebt een 3072 uit 1995-1999 met opschrift 212 258-8, die hadden al een DCM.
En daar moet je inderdaad niet frezen.

Kappa,

Klopt op de mijne staat 212-258-8, wel met grote 3 polige grote rotor.
zie bijlage voor wat ik moest weghalen

(en nog wat wegslijpen voor boutje)

Rob