Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Schilderen van laser cut modellen

Gestart door Maarten woensdag 15 juli 2020, 16:11:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schilderen van laser cut modellen
Ik wil een laser cut model gemaakt van karton, papier en mdf schilderen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken zonder dat het geheel kromtrekt?
Ik had gehoopt dat tweezijdig schilderen het kromtrekken zou beperken, het effect is echter toch behoorlijk groot.
Wat voor ervaringen/tips hebben jullie?

Groeten Maarten
Re: Schilderen van laser cut modellen
Goed,

Ik heb er eigenlijk geen problemen mee gehad. Ik heb de verschillende modellen al geschilderd (en gemaakt). Al dan niet "enkelzijdig". Gaat het om lange lengtes en grote oppervlaktes? Het ligt mogelijk aan het materiaal wat gebruikt is. Als je kan aangeven met foto's wat je wil schilderen en wat het is dan kunnen we je mogelijk beter helpen.

Groet Ronald.
Re: Schilderen van laser cut modellen
Ik ben zelf begonnen met lasersnijden (zie draadje http://forum.3rail.nl/index.php?topic=45791.0 )





Ik gebruik MDF (3mm) https://www.laserbeest.nl/materialen/mdf-3-mm/ en
grijs karton (0,5mm) https://www.laserbeest.nl/materialen/karton-grijs-0-5-mm/ van Laserbeest

Zowel het MDF maar vooral het karton wil snel krom gaan staan. Zie de tussenwand in bovenstaande foto's. Zijn er mensen die eea eerst voorbehandelen met vernis of zo? (zonder dat dit natuurlijk weer eea krom doet trekken)

Op dit moment zijn het nog kleine delen, maar over enkele weken komen de hoofdwanden van locloods aan de beurt. Deze zijn 23x14 cm en zijn van 3mm mdf gemaakt.

Re: Schilderen van laser cut modellen
Ik worstel hier ook een beetje mee. Ik heb nu 1,5 en 1 mm dik grijs karton gebruikt. Daarbij probeer ik zo min mogelijk verf te gebruiken. Vallejo model air heb ik min of meer met drybrush techniek opgebracht en dat gaat redelijk goed. Ook heb ik een keer een laagje matte vernis aangebracht met de airbrush. Daarmee werd het toch wat vochtig. Krom trekken is wel een risico. Zolang ik losse onderdelen heb, kunnen die eerst nog even tussen een paar plankjes geklemd met gewicht erop.

Het lasersnijden gaat trouwens heel aardig maar door 3mm ben ik nog niet goed heen gekomen. Het werkt op 75% power (15 watt laser) met 250 mm per minuut met 3 passages om door het karton van 1mm te komen. Ik krijg dan een strakke uitsnijding maar met dikker karton vind ik de snijkanten nogal lelijk worden.

Groet,

Peter

Re: Schilderen van laser cut modellen
Het kromtrekken gebeurd nadat ik eea geschilderd heb, niet na of tijdens het snijden.
MDF behandel ik na het snijden met MDF grondverf, waterbasis. Dit zuigt de porieen dicht zodat het airbrushen zonder een enorme hoeveelheid verf gaat.

ik ga door (2.5 watt - 100%)
5x, MDF 3mm, 200mm/min.
1x, Karton 0.5mm 300gr, 300mm/min
1x, karton zwart 160gr, 1000mm/min


Re: Schilderen van laser cut modellen
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Schilderen van laser cut modellen
Als extra reactie op de zijsprong: Naar mijn ervaring scheelt het wel welke MDF het is (hoe stevig geperst/welke lijm).
Een stukje 4mm MDF van de ene bouwmarkt snij ik zonder problemen in 1x, maar een plaat van dezelfde dikte bij een andere bouwmarkt krijg ik met diezelfde instelling niet in 1x gesneden.

Kromtrekken zelf geen ervaring mee, heb nog geen verf gebruikt op gesneden onderdelen O:-D
Re: Schilderen van laser cut modellen
Ah, dat vermoedde ik al, dat het ene karton het andere niet is, net als MDF en triplex.
Dat zal ook voor het kromtrekken na het opbrengen van verf zo zijn. Het zal een kwestie van experimenteren worden, mannen. Eerst op een stukje restmateriaal wat proberen en dan kijken wat er kan.

En dank Maarten, voor jouw lijstje met getalletjes. Het is allemaal een nieuwe ervaring.

Oh, ik bedacht nog iets: kleurpotlood of pastelkrijt wellicht ook een optie, want niet nat, zoals verf.

Groet,

Peter
Re: Schilderen van laser cut modellen
hoi,

Citaat van: Looney Tunes op woensdag 15 juli 2020, 20:51:55
Een stukje 4mm MDF van de ene bouwmarkt snij ik zonder problemen in 1x, maar een plaat van dezelfde dikte bij een andere bouwmarkt krijg ik met diezelfde instelling niet in 1x gesneden.

Klopt inderdaad. Er zit nog wel wat verschil tussen. Dan zal het ook uitmaken of iets krom trekt of niet. Ik weet uit ervaring dat het testen blijft.

Citaat van: Maarten op woensdag 15 juli 2020, 20:33:03
MDF behandel ik na het snijden met MDF grondverf, waterbasis. Dit zuigt de porieen dicht zodat het airbrushen zonder een enorme hoeveelheid verf gaat.

Snij eens een MDF plaat in grondverf. Mogelijk kan dat wat effect geven. In mijn bouwdraadjes zie je ook wat MDF en ander gelaserd spul staan. Mijn bakken voor de diverse centrales zijn ook nog niet krom. Deze zijn aan één zijde gespoten met acrylverf. De latere heb ik zowel de binnenzijde als de buitenzijde voorzien van een laag.  Ik zorg er ook voor dat grote overspanningen ondersteund worden. Dan heb je de kans op doorbuigen of kromtrekken minder. Goed, dat moet dan wel mogelijk zijn in het ontwerp.

Groet Ronald.
Re: Schilderen van laser cut modellen
Kijk eens hier: https://www.youtube.com/c/JasonJensenTrains
Hij versterkt het houtwerk met latten en zijn schilderwerk is ook inspirerend.