Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Eerste echte diorama, graag meningen

Gestart door Dontor dinsdag 28 juli 2020, 11:35:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste echte diorama, graag meningen
Hallo spoorders,

Deze week verlof en mij eens neergezet om een eerste echte diorama te maken. Hij is nog niet volledig afgewerkt, maar ik wou toch al eens jullie idee vragen.
De bergrivier is net gemaakt en nog aan het drogen waardoor die nog wit toont  ;)
Voor de rotswanden ben ik nog aan het zoeken om ze een meer realistische uitstraling te geven, achteraf gezien had ik misschien beter wat steentjes kunnen verwerken in de gips.








Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Het "grind" van het voetpad lijkt me wat grof.
Geen pretje voor de Preiser wandelaars...
Kun je beter gezeefd vogelzand voor gebruiken.
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Bedankt voor deze eerste tip!
Zie, daarom ben ik lid van fora, om bruikbare tips te krijgen waar ik niet bij stil heb gestaan  B)
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Inderdaad wat Wim zegt. Persoonlijk vind ik het water ook vrij onnatuurlijk ogen en dan met name het wittige spul, ik neem aan golven, wat er op ligt.

Ff Googlen op "natuurlijk water maken modelbouw" en dan vind je meerdere manieren om het golvende effect en stroom versnellingen te maken die fijn werken en kun je zelf bepalen welke voor jou de voorkeur geniet :thumbup:
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Dag Dieter.
Bijzonder leuk om deze eerste stukjes scenery te kunnen bekijken! :thumbup:
In principe zeker al een hele mooie basis maar met wat kleine veranderingen, de eerste staan al vermeld, wordt het alleen maar mooier.
Het witte van het water trekt meestal na enige dagen nog weg en pas dan is het resultaat echt zichtbaar.
Er zijn ook hele mooie handboeken waar geweldige tips en voorbeelden in staan, o.a. de boeken van Bernd Schmidt zijn prachtig.

Veel succes en plezier met de scenery bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Voor een eerste echte diorama vind ik het er al goed uitzien hoor!
Met de hier aangedragen tips zul je zeker het resultaat nog kunnen verbeteren.
Vooral doorgaan zou ik willen zeggen.
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Citaat van: ks1985 op dinsdag 28 juli 2020, 12:14:47
Inderdaad wat Wim zegt. Persoonlijk vind ik het water ook vrij onnatuurlijk ogen en dan met name het wittige spul, ik neem aan golven, wat er op ligt.

Ff Googlen op "natuurlijk water maken modelbouw" en dan vind je meerdere manieren om het golvende effect en stroom versnellingen te maken die fijn werken en kun je zelf bepalen welke voor jou de voorkeur geniet :thumbup:

Het spul was nog aan het drogen op de eerste foto, waardoor het wit is. Ondertussen ziet het er zo uit:

Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Zo te zien op de laatste foto zijn de golfjes best wel "hoog".  Misschien moet je dan tegenaan de rotsen in de rivier
wat witte "golfslag" maken.
Afgezien van de wat grove korrel voor het grind, ligt het pad m.i. te hoog ten opzichte van het omringende grasland.
Als je over dit gras nog een extra laagje aanbrengt, denk ik dat dat het zicht aanmerkelijk zal verbeteren. Misschien
kunt je iets met middellange vezels? Of een aantal losse graspollen?

Verder vind ik het een leuk onderwerp.
Succes.

Wim
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
mijn ervaring is met landschapsbouw , dat als je de ogen eens goed naar de natuur laat kijken , waar je ook ben, je daar heel veel  van opsteken  kan . Je ga er anders  naar kijken , je let meer op vormen ,kleuren, diepte en  achtergronden. Deze informatie zie je ook op films en foto . Maak  er gebruik van er gaat een wereld voor je open. groeten  Klaas.
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Hoi,

Mooi dat je een proef diorama aan het maken bent1  :thumbup:  :thumbup: Dat is wel de manier om het te leren. Goed een aantal opmerkingen waren al gegeven.
- Grind voor het pad: Behoorlijk grof. Mogelijk dat je met zand het kan aanpassen;
- Water: De bodem is te blauw. De volgende keer meer een donkere kleur kiezen. Je kan ook iets doen met stenen en zand in de bedding;
- Gras: Misschien een idee om eens te kijken naar de methode van polletjes? Bijvoorbeeld door de matjes van Martin Welberg of Lars van 't Hof te gaan gebruiken? Dit is wel heel erg vlak zo.

En inderdaad kijk vooral naar de werkelijkheid. Maar ook naar de andere bouwers zoals Wim Wijnhout, Martin Welberg, Brandl bijvoorbeeld. Er is veel informatie te vinden over hoe je iets kan maken. Maar je doet het in ieder geval wel!  :thumbup:  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Citaat van: ronaldk op dinsdag 28 juli 2020, 14:37:07
Maar ook naar de andere bouwers zoals Wim Wijnhout, Martin Welberg, Brandl bijvoorbeeld. Er is veel informatie te vinden over hoe je iets kan maken. Maar je doet het in ieder geval wel!  :thumbup:  :thumbup:

Groet Ronald.

Bedankt Ronald, die mensen hun werk ga ik zeker eens van naderbij bekijken, bedankt voor de tip(s)!
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Prima eerste poging! Gewoon lekker kliederen en proberen.
Je schrijft over steentjes in het gips verwerken, maar dat gaat niet werken, denk ik. Als je rotsstructuur wilt maken, gebruik dan een (oude) beitel, een niet te scherp mes of iets anders waarmee je wat kunt beeldhouwen in de dolroge gipslaag. Kleine stukjes eraf hakken of snijden, totdat het er rotsachtig uitziet. Waar het gips wat afbreekt, krijgt het vanzelf een steenachtig oppervlak.
Leisteen ligt in horizontale lagen, graniet en basalt is blokkeriger qua vorm. Zand- of kalksteen is gevoeliger voor erosie en kan gladder zijn aan de buitenkant.
Als je tevreden bent over de structuur, kies je een kleur verf als basis. Niet te donker. Het beste is ook niet te verven met penseelstreken maar door het gips herhaaldelijk met de kwast aan te stippen. Dan krijg je een egaal oppervlak. Na droging kun je er overheen met sterk verdunde donkerbruinige verf, als een wash. Tot slot kun je met lichtgrijze, bijna witte verf wat drybrush toepassen. Het effect van deze behandeling in stappen is meestal supergoed.

Voor het water wil ik je aanraden een donkerbruine, donkergroene, drabbige kleur voor de bodem te kiezen. Water is zelden blauw. En golven komen ergens vandaan, stroming, wind, getij. Als er sprake van verval, ontstaat stroming naar het laagste punt. Het is niet makkelijk dat goed te realiseren. Goed kijken naar foto's en filmpjes, zal zeker helpen.

Succes en geef niet op!

Peter

Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Dontor,
mooi begin om eens iets te maken  daar leer je zoveel van en de uitgebreide tips ter hand nemen en proberen.
Mijn tip zou zijn wat struikgewas aanbrengen bij het grasveld dan is de vlakte gelijk gebroken.
Het is een waterrijk stukje dus struikjes groeien dan weelderig ,
Succes
Re: Eerste echte diorama, graag meningen
Citaat van: vriend op vrijdag 31 juli 2020, 15:16:21

Het is een waterrijk stukje dus struikjes groeien dan weelderig ,

Goeie opmerking, bedankt!