Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bad Allesheim

Gestart door ernstcramer dinsdag 28 juli 2020, 10:27:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Bad Allesheim
Oh ja, de buitenmantel natuurlijk wel; ik dacht dat het ook om de aders ging.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Allesheim
Weet je wel zeker dat je de 'foute' kant eraf knipt. Anders kun je bezig blijven.

Buitenmantel strippen, aders strak naast elkaar leggen en helemaal in de connector invoeren. Goed opletten dat iedere ader in zijn eigen tunneltje ligt. Vastknijpen.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
 @citaat ha Henk, nee dat weet ik niet zeker. Ik heb een tester met twee rijtjes leds, ik ga ervan uit dat de ledjes per ingang corresponderen. En dat wanneer aan één zijde er gekke dingen gebeuren, die RJ12 niet goed zit... maar ja, dat is een aanname   ;)

@citaat Ha Peter, ik heb een "goede" die werkt met LocoNet en die doe ik dan soms wel eens even in de tester. En ja: die doet het altijd goed 😊
Re: Bad Allesheim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Allesheim
@citaat
Dan is de tester in orde  :)

Is de tester een model waarbij de zendende kant een standaard volgorde laat zien ook al hangt er niets aan de andere kant van de kabel?
Zo ja dan moet je altijd naar de ontvangende kant kijken of hij goed is aangesloten.

Als je wilt kunnen we hier eens afspreken om met mijn tang de connector eraan te krimpen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Allesheim
Dag Ernst.

Ik bedenk mij, dat bij RJ45-stekkers onderscheid gemaakt wordt wat voor type aders de kabel bevat: enkel- of meerdraads.
Wellicht geldt dat ook voor RJ12?

Groeten,

Erik.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Allesheim
Nee jongens, dat heeft er allemaal niks mee te maken. Die tester controleert alleen maar de verbinding tussen twee connectorpolen. Dus verbinding 1 naar 1, verbinding 2 naar 2 enzovoort. Bij een RJ12 stekker zijn dat in totaal zes verbindingen. Als die allemaal goed zijn krijg je op iedere verbinding een groen LEDje. Wanneer er één fout is wordt dat een rood LEDje. Maar die tester kan niet zien aan welke kant de verbinding fout is. Dat moet je zelf uitvogelen.
Re: Bad Allesheim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Allesheim
@citaat
Dat ligt aan het type tester.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Allesheim
Oh ja dat zal wel dan. Ik ken er maar één. Dus laat die andere maar zien dan.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Leuke discussie! Ik zal een foto van de tester plaatsen. Volgens mij geeft de tester geen rood of groen lampje (disclaimer: ik ben kleurenblind 🤓)
Ik heb twee rijen ledjes: voor elke kant van de kabel. En dan lichten ze beide op...of niet. Ik zal binnenkort even een opname maken en posten...
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Ik werk voor het belangrijkste deel op een aparte werkplek aan mijn modules. Maar dat is (relatief  8o ) ver van de plek waar ik de computer heb staan en de LocoBuffer die de computer met de baan verbindt. Hans Deloof heeft tegenwoordig een LocoBuffer die via bluetooth met de computer verbinden kan worden. En dat blijkt super handig te zijn. En werd het idee geboren om een "mobiel" station te bouwen wat ik bij mijn werkbankje kan plaatsen om zo de modules te testen, maar ook eventueel een treintje te kunnen laten rijden.


Hier is de eerste opzet. Belangrijk om LocoNet echt te kunnen testen Moet je dan ook de centrale koppelen; in mijn geval dus de IB Basic. Hoewel het best goed leek te werken ontdekte ik twee grote hobbels. De eerste was dat zowel de IB als de LocoBooster van Hans Deloof rare fouten vertoonde. En mijn wissels wilden helemaal niet goed schakelen. Dat laatste bleek te komen omdat ik ze met 12V= schakelde in plaats van de 16V~ wat Märklin biedt. Voor het eerste probleem is de oplossing dat ik zowel de IB als de Booster met een eigen voeding voedt; en voor de wissels heb ik een aparte 16V~ trafo aangeschaft.


En toen was het dus zaak het bord opnieuw in te delen, om alles een goede plek te geven. Dat is gelukt, en inmiddels heb de eerste modules ook alweer opnieuw onder handen genomen om ze definitief in te delen.

Onderaan het bord zie je de twee verbindingen naar de modules: een DIN25 connector (van Huib Maaskant) en de RJ12 verbinding van LocoNet. Via de DIN25 haal ik de 3 soorten spanningen van de éne naar de andere module en eventueel verbindingen die ik onderling nog wil leggen. Maar daar kom ik vast nog wel een keer op terug.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
ik heb geprobeerd twee video's te maken. De eerste is van de kabel die niet goed is: je ziet dat de leds niet synchroon lopen

En is de tweede test: hier lopen de leds keurig netjes samen op (tester is geschikt voor 8-polige stekkers; voor LocoNet gebruik je 6-Polig - dus leds van 2 t/m 7 moeten oplichten)

ik hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik gebruik.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Bad Allesheim
Wellicht :offtopic: maar scherm ook ajb die 230V-aansluiting van je schakelende voeding fatsoenlijk af!
Vroeg of laat ga je die een keer aanraken, of er bungelt een keer een draadje tegenaan :O ...
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Allesheim
Wat Hanzi zegt, over die aansluitingen behoort een transparant plastic afdekplaat aangebracht te worden. Als het goed is is die met het apparaat meegeleverd, gebruik hem dan ook!
Indien niet meegeleverd reklameren bij de verkoper, levensgevaarlijk zo.

Jou tester is zo te zien vandezelfde fabrikant al die van mij maar een iets ander model. Je hebt in je filmpje het basisstation en de remote aan elkaar geklikt. Daardoor is er niet te zien of er een elektrische verbinding tussen de twee modules is buiten de zwarte kabel met de RJ12 pluggen. Dat is handig om te weten.

Wat mij bij het bekijken van het filmpje opvalt is dat wanneer op het basisstation de LED 4 oplicht, bij de remote LEDS 4 en 5 flauw oplichten. Ook wanneer op het basisstation de LED 5 oplicht. Dit zou er op kunnen duiden dat er een (foute) verbinding bestaat tussen contact 4 en 5 van één van beide RJ12 connectoren. Bekijk dat eens goed onder een vergrootglas.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Allesheim
@citaat :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 04 mei 2023, 17:46:40Nee jongens, dat heeft er allemaal niks mee te maken.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Dank voor jullie reacties!
Citaat van: Hanzi op maandag 08 mei 2023, 06:23:32Wellicht :offtopic: maar scherm ook ajb die 230V-aansluiting van je schakelende voeding fatsoenlijk af!
Vroeg of laat ga je die een keer aanraken, of er bungelt een keer een draadje tegenaan :O ...
Ga ik doen!

Citaat van: Lobomotion69 op maandag 08 mei 2023, 11:20:06... Je hebt in je filmpje het basisstation en de remote aan elkaar geklikt. Daardoor is er niet te zien of er een elektrische verbinding tussen de twee modules is buiten de zwarte kabel met de RJ12 pluggen...
Er zit geen enkele elektrische verbinding tussen. Het is een kunststof zwaluwstaart waarmee ze aan elkaar geklikt kunnen worden.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Ik doe op dit moment niet zo heel veel op zolder; over het algemeen te warm, en ook best druk met werk.
toch een paar plaatjes van wat er de afgelopen weken gedaan is:


Als eerste een kippenren. een mooi lasercut pakketje van Faller; erg leuk om te maken.


Een stukje afewerken aan de voorkant op de eerste "stadmodule"


Op diezelfde bak ben ik ook weer een stukje moeras aan het maken. Ik heb eerst weer geprobeerd om daar een touwraster voor te gebruiken om het losse riet bij elkaar te houden. Maar dat lukte niet goed. nu een andere methode gebruikt: gaatjes boren van pakweg 4mm en daar een bosje riet tussen duim-en-wijsvinger gerold infrotten...


tot slot: mijn "oude" energiecentrale blijkt niet groot genoeg, en was te hoog voor het onderste niveau... 8o verkeerd ingeschat dus...
Daarom nu een nieuwe bak aan het maken die platter is, maar net zo breed als de modules erboven.

en dan nu weer ff pauze. Na de vakantie ga ik weer echt aan de slag is de bedoeling... ;)
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bad Allesheim
Leuk Ernst om je vorderingen te zien.was niet een van je voordelen van de modules dar je ze makkelijk kon verplaatsen, op zonder te warm, zijn in de schaduw vast betere plekjes.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Citaat van: erik01 op vrijdag 30 juni 2023, 23:09:22...dat je ze makkelijk kon verplaatsen...

 :D modules zijn te verplaatsen, maar makkelijk...nee. Je hebt een behoorlijke "spreid" nodig om een modulebak van een meter breed inclusief landschap zonder te kraken de trap af te sjouwen. Ik doe het dan wel eens en draag de module dan gewoon op zijn kant, in één hand, maar dat is ook nog een heel gewicht...

Maar ja, ik wil ze eigenlijk ook wel een keer meenemen naar de club, dus dan kan ik het weer eens proberen ;)
Bad Allesheim...zonder oude foto's...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim...zonder oude foto's...
Bericht:

geplaatste foto's

Ha forummers. Na het vorige debacle met de hostingsite voor het plaatsen van foto's ben ik overgestapt naar ImageShack. Probleem is dat ik die alleen kan betalen met behulp van een creditkaart. Ik kan het niet overzetten naar een NL rekening. Ik heb nu al een keer of 3 een bericht naar hun website gestuurd, maar krijg geen enkele reactie.
Ik ga mijn abonnement dan ook opzeggen, met als consequentie dat de foto's die ik al gepost had niet meer te zien zullen zijn.
Ik weet niet of ik de energie heb om alles weer te repareren. voorlopig doe ik dat niet.

vandaar deze waarschuwing: mijn foto's die geplaatst zijn voor vandaag zullen dus niet meer te zien zijn.
Sorry...
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Allesheim
Jammer Ernst heel jammer. :-(
Maar begrijpelijk.
Dit is één van de redenen dat ikzelf mijn foto's plaats ipv via zo een hostingsite.

Groet Michel
Bad Allesheim - voortgang van tijdens deze zomer
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim - voortgang van tijdens deze zomer
Dan nu eerst maar een bericht met foto's van de eerste module. Een sfeerimpressie van hoe het landschap eruit ziet,
231007 (2).jpg
231007 (5).jpg

en wat beelden met de ingeschakelde verlichting.
231007 (3).jpg
231007 (4).jpg

Ook de besturing op deze bak is nu herzien, en inmiddels geprogrammeerd.
Wat er nu gaat volgen is de volgende bak (dat is echt de allereerste die ik als module heb gebouwd, aanpassen en de LocoNet modules (van Hans Deloof) programmeren. Daarna is het de bedoeling dat ik ook voorzichtig de stap maak naar het aansluiten van het besturingsprogramma. Ik heb een licentie voor RailRoad. Ik ben wel bezig om dat te proberen in te voeren.
Maar op de Stamtafel Flevoand van de laatste keer was er een lid die JMRI toelichtte. En dat is misschien ook wel een oplossing. Afijn, genoeg te doen.

En @Michel: dat ga ik nu dus ook doen. Ik vind het alleen jammer dat je de foto's niet in de tekst kan opnemen om er dan wat over te vertellen. Maar goed... Dat gezeur met ImageShack ben ik zat  :-)
Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim
En nu ik toch lekker bezig ben, maar even een tweede bericht over de "electriciteitscentrale"
231007 (1).jpg
 
Ik bouw een modulebaan in verschillende niveau's. Voor ieder niveau maak ik een aparte voedingseenheid, bestaande uit een trafo voor de booster tbv de rijspanning, een trafo voor het schakelen van de wissels,eneen trafo voor de verlichting. Ik maak ze schakelbaar per laag: als ik dan moet klussen kan ik de bakken er makkelijker tussenuit halen.

Ik had al wel een vorige versie van de centrale gemaakt (al twee zelfs...) maar nu moet deze nieuwe geschikt zijn om 6 secties te kunnen bedienen
Hier de eerste drie secties: aangesloten op de trafo voor de wissels na; daar moet ik er nog van bijkopen. Ik heb alles aangesloten maar dat compartiment wordt helemaal afgesloten. en ik moet nog een afscherming maken bij de gelijkstroomtrafo's
231007 (6).jpg

op deze foto is te zien dat er drie lagen (de lampjes naast de horizontale schakelaars branden) ingeschakeld zijn...
231007 (8).jpg

...en op deze foto zie je op de gelijkstroomtrafo's een controle lampje branden.
231007 (7).jpg
 
Ik ben er blij mee, het was best een puzzel tocht,maar nu is het dan zover  :)   
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bad Allesheim
Mooie vorderingen en het gedane werk ziet er super strak uit Ernst. :thumbup:

Groet Michel
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bad Allesheim
Met Pay-Pal kun je Image Shack ook betalen.

Groet, Anne W
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Ha Anne, Dank je voor de tip. Ik heb echter op imageschack gezocht naar waar ik het überhaupt kan wijzigen en kan dat niet vinden.
Overigens ben ik ook van Paypal afgestapt omdat ik daarmee een paar vervelende ervaringen heb gehad. 
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Bad Allesheim
Sinds de nieuwe forum-software kan je gewoon foto's tussen de tekst zetten, Ernst.
voorbeeldplaatje:


Kwestie van bestanden toevoegen, vervolgens uploaden en daarna kiezen voor voeg toe. De foto komt dan als [attach] tussen je tekst te staan en is eventueel ook nog te slepen naar de juiste plek.

En ik lees nu net dat je tegenwoordig 10 foto's kan toevoegen :) (waren er 5):
Toegestane extensies: jpg, gif, png, tra, bck, ral, any, scarm, tcd, jpeg, tcdz
Beperkingen: 10 per bericht (9 bijlagen resterend), maximaal toegestane totale grootte 8,00 MB, maximaal toegestane individuele grootte 1 MB
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Dank jewel Hans!
Ik had inmiddels van Michel ook al een hint gekregen, en dat in post #72 ook al uitgeprobeerd.
Fijn dat dit inderdaad kan.

trouwens: ook een leuke foto die jij post  :thumbup:
Re: Bad Allesheim
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bad Allesheim
Citaat van: ernstcramer op zaterdag 07 oktober 2023, 20:55:54Ik ben er blij mee, het was best een puzzeltocht, maar nu is het dan zover  :)

B) Indrukwekkend om te zien hoe netjes je alles hebt aangesloten, petje af. :thumbup:
Re: Bad Allesheim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Allesheim
Hoi Ernst,

Indrukwekkende stapel techniek die je toepast, als ik een tip mag geven? Zorg dat je bij de euro-connectors niet in contact kunt komen met de 230V spanning, dat kan natuurlijk op diverse manieren, Krimpkous of een plaatje hout ervoor.

Foto's plaatsen is tegenwoordig een stuk makkelijker geworden op het forum, zelf heb ik een eigen website waar de foto's staan en via een link zijn ze hier zichtbaar, dat is niet gratis maar werkt voor mij erg fijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Bad Allesheim
Citaat van: Degeluidsman op zondag 15 oktober 2023, 06:04:08Zorg dat je bij de euro-connectors niet in contact kunt komen met de 230V

Dus zocht ik naar Euro connectors en vond apparaatstekkers op de laatste van je reeks foto's. Inderdaad net als Peter zeer terecht opmerkt. Zet daar een plaat hout of plastic omheen zodat je niet per ongeluk aan die contacten kunt komen. Elektrocutie is geen prettige ervaring.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
@citaat Henk en Peter

zeker, dat was ook in voorbereiding. Maar als je aan het aansluiten bent moet je er wel bijkomen. De afdekplaat lag in de schuur te drogen...
20231027 (1).jpg

Nu nog alleen plaatjes aanbrengen voor de gelijkstroomtrafo's. Want die zatene r echt niet bij (gekocht bij Conrad en niet eens alie...)
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Alweer een poosje geleden, maar ik heb zitten klussen aan de 3e module: wat aan het brughoofd gedaan,
20231111 (1).jpg

...en weer een stukje moeras...
20231111 (3).jpg
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
En eind vorig jaar een paar vrije uurtje gebruikt om een eerste module voor het onderste nivo te maken...
20231111 (2).jpg
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
In aanvulling op de vorige post een foto van de volgende module die in ruwbouw klaar is voor de onderste laag
2312 (2).jpg
 
En ik had ook een keertje laten zien dat ik bezig was met het landschap op de derde module in aanbouw. Na het bekleden van het landhoofd voor de brug naar het hoger gelegen stadsgedeelte bezig geweest met de kleuring van de muren
2312 (3).jpg
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
In deze post over de hoger gelegen stad heb ik verteld hoe ik dat deel los kan nemen van de module.
Op dit deel van de stad komen huizen, waar ik als het nodig is bij moet kunnen, en dan het liefst zonder dat ik de hele module los hoef te halen. Want dat maakt het hoe dan ook makkelijker.

Aan de achterkant van dit deel komen twee woningen die gehalveerd zijn, om ruite te winnen. Ik had deze al gemaakt voor een vorige baan. Hier zie je de woningen op de module:
2401 (5).jpg

Ik heb dezelfde verbinding gebruikt als voor de module, nl een 3mm pug-stekker verbinding. Aan het huis het ik de male-verbinding geplakt, en in de module de female verbinding:
2401 (3).jpg
2401 (2).jpg
Daarna heb ik de verlichting erin aangebracht, en de achterkant van dichtgeplakt met een karton:
2401 (1).jpg
2312 (1).jpg 

Dat zijn de eerste huizen die een vaste plek hebben gekregen.

Re: Bad Allesheim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Allesheim
Hoi Ernst,

Je baan wordt prachtig, hier kan ik erg van genieten  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Dank je Peter!!
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
In het stadsgedeelte komen uiteraard ook auto's en fietsers etc. Eerst maar eens aan de slag met een paar auto's. Stap 1: verouderen. Ik doe dat niet heel erg sterk, maar probeer er wel de "glans" vanaf te halen.
2401 (20).jpg

Daarna maar eens kijken welke ik makkelijk open kan maken om er een bestuurder en/of passagiers in te zetten, en kijken of ik er verlichting in kan krijgen.
Op de foto boven zie je rechts een grijze mercedes. Die heeft mooie koplampen om een ledje achter te plakken, maar ik kreeg 'm niet zomaar open.
Dus eerst de aandacht maar eens gevestigd op de Mercedes terreinwagen. En die wilde makkelijker open.
2401 (21).jpg

En dan vervolgens maar eens beginnen met ledjes erin te plakken. Ik heb nog een paar stuk van de Digikeys leds liggen. Deze ledjes van Digikeijs zijn voorzien van een voorschakelweerstand, dus makkelijk aan te sluiten. Helaas zijn deze zo niet meer te krijgen; ik moet dus op zoek naar een vervanging voor zulke ledjes.
Nadat de wagen open is blijkt de gril met de koplampen er makkelijk uit te halen. Daar heb ik nu twee gele ledjes op geplakt met een drupje Micro Kristal Clear.
2401 (22).jpg

En terwijl dat aan het drogen was, de passagiers erin gezet.
2401 (23).jpg

Dit is alweer van een week geleden...weer ff te druk met allerlei andere zaken 8)
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2023

offline
Re: Bad Allesheim
Och jee, ze zijn hun benen verloren! ;) Net je draadje doorgenomen, het ziet er allemaal heel mooi uit, dus ik zal hier zeker wel volgen :D
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
In het gedeelte van de hoog gelegen stad is eigenlijk een soort pleintje ontstaan
2402 (2).jpg

en zo zie je dat nog een beetje beter:
2402 (1).jpg

Van Faller een setje marktkraampjes gekocht en nu bezig om dat in elkaar te zetten. Een beetje pimpen met een scherp mes (want die bladen van een markttentje lopen altijd wel wat schade op, toch?)
2402 (3).jpg

en dan de artibuten klaar maken.
Op het kaaskraampje komen uiteraard allemaal kaasjes: wat een takkewerk om dat allemaal op elkaar geplakt te krijgen
2402 (5).jpg

en dan nu nog bezig met bloemenkraampje. ook een heel gedoe; alleen nog de bloemen in de potten als alles gedroogd is en de potten vazen op de tafel blijven staan...
2402 (4).jpg
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Na al het gepruts aan de verschillende autotjes,
2402 (11).jpg

en de marktkraampjes, begonnen met het aanbrengen van de verlichting. Moet je natuurlijk wel eerste de energiedistributie op orde brengen...
2402 (10).jpg 

Uiteraard moet de voeding van dit stadsdeel uit de onderliggende module komen. Ik denk er sterk over omdat via de stekerverbinding te laten lopen. maar dat ga ik nog testen...

Ik heb de huizen er eerst afgehaald: dan is er ruimte om de verschillende onderdelen te plaatsen, te lijmen, en het eerste deel van de verlichting aan te sluiten. De auto's, en de straatverlichting is het eerste aan de beurt. En dit zijn dan wat sfeerplaatjes:
2402 (14).jpg
2402 (13).jpg
2402 (12).jpg 

Nu kijken dat ik de huizen erop ga krijgen.
Bad Allesheim: stadsdeel staat weer op de bak - tijd om de brug af te gaan maken
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim: stadsdeel staat weer op de bak - tijd om de brug af te gaan maken
Het stadsdeel staat weer op de baan. Aan de rand gaat het "over" naar de begroeiing die moet doorlopen in de aangrenzende module. En als dat klaar is, is deze module zo goed als af.
2403 (16).jpg

Om aan de "andere kant" te komen, heb ik een brug gemaakt. Hier de afbeelding met et bruggehoofd in ruwbouw:
2403 (15).jpg

De brug voorzien van een auto. Ik heb geaarzeld of ik er verlichting in zou maken, maar dan moest ik een losneembare aansluiting voor de verlichting maken. En dat zag ik ff niet zitten. Wel een bestuurder erin, en nummerplaten natuurlijk
2403 (17).jpg

En daarna klussen om het brughoofd verder aan te kleden. Daar komt wel een lantarenpaal op:
2403 (18).jpg
2403 (19).jpg

   
Bad Allesheim: inrichting Muzikverein
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Bad Allesheim: inrichting Muzikverein
Als je Bad Allesheim vanaf de brug binnen rijdt, staat rechts de Musikverein.
2403 (20).jpg

Ik hou ervan om in de huizen en gebouwen een inrichting te maken...ook al kan je er straks niet veel van zien, het maken ervan is echt een heel leuke klus. Ik heb eerste van stevig karton de "binnenmuren" gemaakt. Dat heeft voor mij twee voordelen: je hoeft niet gekke dingen te doen om de boel te blinderen/zwart maken van binnen, en ik heb gelijk de mogelijkheid om een plafond aan te brengen met daarin de verlichting.
De ruimte heb ik opgedeeld in 3 zalen:
2403 (21).jpg

Éen van de ruimtes is het kantoor, kompleet met kasten, kapstok, en twee vrijwilligers
2403 (27).jpg
Een andere is de oefenruimte van de huisband. Hier met proefopstelling of je er wel wat van kan zien door de ramen:
2403 (24).jpg

Dan prutsen om de hele band erin te krijgen:
2403 (22).jpg

leuke opstelling maken:
2403 (26).jpg

posters aan de muur:
2403 (25).jpg

En dan nog een keer checken wat je er eigenlijk van ziet  :D
2403 (23).jpg

En nu er de verhalen over gaan schrijven...     
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bad Allesheim
Ziet er allemaal goed uit :thumbup:
Re: Bad Allesheim
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bad Allesheim
 :) Erg leuk er erg mooi gemaakt met veel details. :thumbup:
En de weathering is ook  :thumbup:
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bad Allesheim
inderdaad en ook sfeervol.  :thumbup:
Re: Bad Allesheim
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bad Allesheim
Het was weer genieten Ernst, erg leuke details op je baan  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bad Allesheim
Dank jullie wel voor je mooie opmerkingen!

En zonder anderen tekort te willen doen:
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 29 maart 2024, 14:58:00...
En de weathering is ook  :thumbup:
...vind ik deze heel fijn. Ik ben kleurenblind en dan is het toch altijd goed opletten hoe je het doet.

Maar het is vandaag ook Goede Vrijdag. Dus sluit ik af met twee beelden van de allereerste module die ik gebouwd heb:
2403 (30).jpg
2403 (31).jpg 
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bad Allesheim
Fraai gedetailleerd, Ernst :thumbup:
Leuke scènes, zeker niet te veel!

Groeten,

Erik.
Re: Bad Allesheim
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bad Allesheim
Prachtige beelden. Het is echt storytelling in H0. En voor vandaag een mooie afsluiter.