Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Dubbeldeks carsysteem

Gestart door digipeet zondag 26 juli 2020, 13:47:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dubbeldeks carsysteem
digipeet
gast

Dubbeldeks carsysteem
Hallo allemaal,
Mijn naam is Peter en ik denk al lang na over een baanontwerp.
Rijdende auto's is daarbij een mooie toevoeging.
Wat daarbij jammer is dat het toch een hele uitdaging, of zo niet onmogelijk, is om ook kleinere modellen (personen autos  / fiat 600) om te bouwen.
Daarom dacht ik aan een "dubbeldek" straat.
Op het onderste niet zichtbare dek een gemotoriseerde "trekker" die alleen functioneel hoeft te zijn.
Op het bovendek de modelauto zonder motor die met behulp van een magneet wordt gekoppeld aan de trekker die er onder rijdt.

Bestaan er zulke systemen, of is er iemand die zoiets gebouwd heeft en advies wil geven?

Met vriendelijke groet,
Peter van Wijk
Re: Dubbeldeks carsysteem
Blausee-Mitholz
gast

Re: Dubbeldeks carsysteem
Zo'n systeem bestaat voor fietsers.

Mvg, Johan
Re: Dubbeldeks carsysteem
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Dubbeldeks carsysteem
Magnorail.  Of zelf maken met ketting aandrijving zoals bijvoorbeeld Faller gevangenis en botsauto's. Zelf met behulp van kunststof ketting tbv scanners een haven met bootjes gemaakt. Zie zelfbouwprojecten op het forum.  Gr Matje
Re: Dubbeldeks carsysteem
Bedankt voor de reactie Johan en Matje,

Magnorail ziet er inderdaad heel leuk uit en ik ga er zeker verder naar kijken.
Ook de haven met bootjes:)
Of in ieder geval delen ervan gebruiken voor de magnetische koppeling.
Wel wil ik kijken of ik ipv de ketting toch iets met losse "trekkers" kan vinden of maken.
Je hebt daarmee dan extra mogelijkheden zoals wissels, onafhankelijk van elkaar stoppen en verschillende snelheden.

Ben benieuwd of dit al eens geprobeerd is.

Groet, Peter



Re: Dubbeldeks carsysteem
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dubbeldeks carsysteem
Ik herinner me een baantje bij Rijswijk (2020) ... Zat vol met zaken die zo werkten (o.a. een schip, een zwaan).
Re: Dubbeldeks carsysteem
Bedankt Jan,

Na wat googelen vond ik de maker van dit mooie diorama.
Het is Vincent de Bode, ik ga eens kijken of ik in contact kan komen met hem om te vragen hoe hij dit heeft gemaakt.

Groet, Peter