Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuwe start: Baroniebaan

Gestart door Markieboom zaterdag 25 juli 2020, 16:23:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Nieuwe start: Baroniebaan
Beste forumleden,

Na mijn verhuis heb ik de kans op helemaal opnieuw te beginnen met mijn baan. Marklin C-rails en digitaal met CS3. Afgelopen jaren had ik de beschikking over een baan van 3,6 x 1,20. Een grote rechthoek op wieltjes. Daarop was weinig mogelijk en toch een mooi baantje gemaakt. Met (bijna) automatische treinenloop. Je moet wel wat te doen hebben als verkeersleider tenslotte.
Nu ik de beschikking heb over de halve zolder is er veel meer mogelijk.
De ruimte die ik ongeveer heb ik 3,5mx4,0 meter. Wel moet ik rekening houden met schuin dak en een dakraam waar ik nog goed bij moet kunnen.
Ik ben aan het experimenteren met de ruimte die ik heb en mijn wensen. Daar is onderstaand eerste concept uitgekomen.

Wat ik graag wil:
Een berglandschap met lang doorgaand spoor. Veel bos en berg met enkele gebouwen en een kabelbaan naar de Baroniespitze: dat is linkse deel geworden
Een station met enkele opstelsporen. Geen enorm stationsgebied. Rangeren een beetje maar is niet mijn ding.
Ruimte voor een stad en eventueel een (faller) kermisterrein.
Een schaduwstation om al het materieel een plek te geven. Een vaste plek: elke trein/sleep zijn eigen spoor.

Hieronder zien jullie de conceptbaan. Daar is het station geel. De roze kleur is het bergspoor laag. Het blauwe deel is het bergspoor hoog.
De bruine sporen gaan naar het schaduwstation (waarschijnlijk worden het twee schaduwstations. Eentje onder de tafel rechts en de andere onder de tafel links.
Het groene deel heb ik de meeste twijfels over. Dat loopt niet lekker en is ook niet sluitend te krijgen nu.

Het deel links ben ik redelijk over uit. Rechts sta ik open voor suggesties. Daarnaast moet ik nog wat tunnels, bruggen en ook hoogtes intekenen. Zoals al gezegd is het blauwe deel links en onder het spoor dat hoger ligt en dus bovenlangs de andere sporen gaat. Soms met een brug eroverheen en op andere plekken gaat het onderliggende spoor door een tunnel.

Benieuwd welke opmerkingen/suggesties jullie hebben. Ik ga de vorderingen in ieder geval hier bijhouden en zal jullie tips met veel interesse lezen en waar mogelijk meenemen/verwerken.
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Dat groene deel sluitend krijgen zal geen enkel probleem vormen. Ik wil best wat ontwerpen dat past, maar vanaf een plaatje zonder railnummers gaat me dat niet lukken. Het makkelijkst is als je een .tra bestand post (dat kan als bijlage), dan heb ik het zo voor elkaar. Zo niet, dan maar een zo groot mogelijk plaatje mét railnummers.

Wat ik wel als probleem zie, is de bereikbaarheid van sommige delen van de baan. De grootste uitdaging zie ik in de rode sporen naar het schaduwstation en in de hoek rechtsvoor. Ga je met mangaten werken?
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Het rode spoor is qua bereikbaarheid ook wat mij betreft wel een probleem, zoals Rob stelt, maar ook het stijgingspercentage lijkt mij een punt. Het gaat nog eerst over de toegangssporen van je station en moet er uiteindelijk onder uitkomen in het schaduwstation. Ik denk dat het niet lukt met acceptabele stijgingspercentages.

Verder lijkt me de treinenloop niet echt logisch te organiseren. Het is het mooiste als je het schaduwstation station zo plant dat je het zichtbare station zo realistisch mogelijk kunt benaderen. Dus: een trein die uit het noorden komt, vertrekt in zuidelijke richting om in het schaduwstation te keren en uit het zuiden terug te komen. Ik heb de indruk dat dit niet gaat, in elk geval niet door ook de 'paradesporen' via het bergspoor te nemen.

Als je dat wilt, dan moet je nog even verder tekenen.

Groet,

Peter
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Hallo ?naam?,

Ik bouw mijn baan ook op zolder met schuine kanten en balken. Ik wilde ook een achtergrond en moest daarvoor ook ruimte inleveren aan de drie schuine kanten. Tip is dus: wil je ook een achtergrond bij jouw baan dan moet je daar nu al over nadenken!

Wat betreft het baanontwerp: Ga lekker klungelen in Wintrack (of ander programma) en probeer gewoon eens dingen uit. De beste ontwerpen houden het simpel, zoals ik dan aangeef: de kunst van het weglaten of minder is meer! Uiteraard allemaal afhankelijk van jouw wensen.

Succes!

Re: Nieuwe start: Baroniebaan
waarom heb je in het blauwe / bergspoor hoog overloopwissels geplaatst?
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Beste Hans,

Dank voor je reactie. Ik gebruik SCARM als programma dus een .tra zal niet lukken. Die nummer naar je toe krijgen wordt hem niet vrees ik.
De bereikbaarheid valt mee. Immers, rechts van mijn baan heb ik nog een smal stuk (hopelijk wordt ik niet snel dik) om tussen traphek en baan te komen. Zie plaatje.
Dus mangaten komen er niet. Alles is lopend te bereiken.

Beste Peter,
Bereikbaarheid: zie reactie hierboven.
Stijgingspercentage heb je een punt ja. En ook de treinenloop. Zou het een idee zijn om als je station noordwaarts uitrijdt, je dan gaat dalen richting schaduwstation? Dan verwissel ik de sporen rechts. Blauwe spoor van onderaan kan ik dan naar laten keren rechtsonder. Dan is dat het punt waar treinen keren

Beste Marcel,
Goed punt van die achtergrond. Ik heb er weinig ruimte voor denk ik maar goede tip. Neem ik mee

Beste Hans,
Die wissels had ik in een eerder schets getekend omdat toen de binnenbaan en buitenbaan nog volledig los van elkaar waren. Hier kon ik de treinen laten wisselen. Die staan er maar hebben in principe geen functie. 

Groeten,
Mark
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Hallo Mark,

Kun je het loopgedeelte (in de U) nog verschuiven zodat je twee benen krijgt waarbij de diepte kleiner kunt maken zodat je altijd tot de achterkant kunt reiken? (uiteraard past jouw huidige ontwerp dan niet...) Zo niet dan moet je ook nadenken over mangaten.

Heb je ook gedacht aan een werktafel voor de kleine (onderhoud- bouw- of knutselklusjes? Is handig dat naast de baan te kunnen doen.

Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Hoi Marcel,
Wat bedoel je met verschuiven? Dat het ipv een U een W wordt?

Hoi Gerrit,
Goede optie. Je bedoelt dat het ststion hoger komt dan het blauwe spoor. Interessante optie. Ga ik over nadenken.
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Hallo Mark,

Nee gewoon de U-vorm houden maar het loopgedeelte deel die nu tussen de sporen vrij ver naar links ligt naar rechts verschuiven. Maar er zijn natuurlijk meer opties. Eerst moet je maar eens bekijken wat je wilt! :D

Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Bedankt Gerrit en Marcel voor jullie suggesties. Waardevol. Voordat ik het loopgedeelte ga schuiven wil ik kijken of dit niet gaat werken. Reden daarvoor is dat ik de grote tafel rechts wil benutten voor veel scenery zoals een kermis en Amsterdamse gracht met bruggetjes etc. Die plek wil ik dus liefst in tact laten.

Ik heb zelf afgelopen dagen wat zitten stoeien. Met name over de plekken waar ik naar het schaduwstation kan en wil.
En bijgevoegd banenplan is wat ik daarvan heb gemaakt. Linkse deel intact gelaten. Rechts een stuk eenvoudiger. Met dank aan eerdere tips.
Immers, noordwaarts uit station ga je nu direct naar schaduwstation (level -1). Dat ontwerp volgt nog. En uiteindelijk kom je daar ook weer boven en komt trein van noord naar zuid station weer binnen.
Het gehele blauwe deel ligt op level +1 (stijgt vanaf linksboven via linksonder naar +1 en komt uiteindelijk rechtsonder in een lus weer terug. Daarmee kom je weer op het slingerend paradespoor links uit (roze) en daarna in het station (geel).

Midden onderin is er een escape om niet naar het schaduwstation te gaan. De trein kan hier rechtdoor. Rails versmalt van 2 naar 1 spoor (in tunnel dus uit het zicht) en gaat langs het dalende spoor (rechts) op level 0 via een boog weer naar het station. Buitenom met boogstraal R3. Daarmee kun je dus de trein op level 0 laten rijden. Als je dat zou willen. Voor bv. een regionale pendeltrein een mooi stuk spoor.

Benieuwd of jullie nog suggesties hebben. Ik heb het SCARM-banenplan toegevoegd aan dit bericht. En een pdf met railnummers. (correctie: pdf mag niet...)
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Misschien is het nog fraaier om het nieuwe bruin gekleurde traject deel te laten zijn van het station met overloopwissels naar alle gele sporen. Dan kun je nog meer keuzes maken.
Het blauwe traject heeft nu wel een heel krap keerlusje. Een lange trein kan zijn eigen staart zien en keert  sowieso direct weer terug. Ik vind dat wel wat jammer. Het is het fijnste als je altijd naar een schaduwstation kunt rijden in beide richtingen, maar het hoeft uiteraard niet.

Groet,

Peter
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Beste allemaal,

Afgelopen tijd zitten stoeien met de beschikbare ruimte en mijn wensen. Uiteindelijk kom ik toch op een ontwerp dat veel lijkt op het ontwerp dat ik hier weken geleden heb voorgelegd.
Wel wat verbeteringen, namelijk:
- Station voorzien van 2 kopsporen voor treinstellen met 2 stuurinrichtingen (treinstel of stuurstand-loc-combi)
- De sporen links eenvoudiger gemaakt voor mooie paradetrajecten in een berglandschap. Hier komt ook nog een klein station wellicht
- Het oranjebruine spoor takt af zodat je de rit naar het schaduwstation kunt voorkomen. Het komt bovenaan weer de tunnel uit waardoor je op maaiveldniveau blijft.
- De blauwe keerlus nu verlengt. Deze keert nu in een tunnel/berg die daar komt.
- Vertrekkend in noordelijke richting uit station rijd je naar schaduwstation.

Op enkele plekken sluiten de sporen nog niet 100%. Echter ga ik die nog corrigeren en/of tijdens het leggen sluitend maken.

Benieuwd naar jullie reacties.
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
En nog een aanvulling: de baan in 3d.
Het lege stuk in het midden is een loopgedeelte. Dat krijg ik er helaas niet uit.
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Nog steeds snap ik je gedachtegang niet helemaal voor wat betreft de blauwe keerlus en het.voor het station scherp afbuigende roodbruine spoor.
Als je het station in zuidelijke richting verlaat, rijdt de trein over het paarse paradespoor. Dat is mooi. Maar dan stijgt het dubbelspoor (druk bereden, belangrijke lijn) om rechts in een keerlus te eindigen. Dezelfde trein komt direct weer in het zicht. Zijn staart net verdwenen en daar komt-ie weer!
Ik zou aansluiting op je lager gelegen schaduwstation zoeken of een langer stuk  blauw spoor onzichtbaar laten met eventueel nog een onzichtbaar inhaalspoor. Dan heb je een tweede schaduwstation of stopplaats voor je treinen.
Enerzijds snap ik je wens om een keer niet naar het schaduwstation te rijden in noordelijke richting. Maar leg dat aftakkende spoor dan ook buiten het zicht. Want ook hier zie je de trein uit het zuiden het station naderen, schichtig afbuigen om ineens uit het noorden te komen... Niet logisch wat mij betreft.
Ik zou dat daarom nog even laten bezinken.

Groet,

Peter

   
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Hoi Peter,

Bedankt voor je reactie. Ik heb e.e.a. kritisch bekeken en met jouw opmerkingen een paar aanpassingen gedaan.
Het is er beter op geworden!

Ik heb het spoor rechts al vroeg in een tunnel laten verdwijnen. In de tunnel dan een opstelspoor/passeerspoor. Dan kun je daar treinen laten passeren.
Vervolgens wordt de trein weer zichtbaar en rijdt een stuk over enkelspoor terug. Ok, de andere treinen staan 10cm ernaast maar die zie je niet. Pas een stuk naar het zuiden wordt het weer dubbelspoor. Daardoor niet een trein die je na enkele seconden alweer ziet.

Daarnaast het spoor wat afbuigt en terugkomt aan noordzijde al eerder af laten buigen. Deze valt nu net buiten de baan onderin. Ik zou dat moeten uitmeten of dit past en anders ergens anders nog een concessie doen. Voor nu even illustratief hoe dat eruit zou zien. Ik heb daar te maken met wat dakspanten en dus zou het net wel of net niet moeten passen.

Zie ook de tekening.
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
En in 3d maar dan zonder landschap. Alleen hoogtes zichtbaar.
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Nou, dat bedoelde ik inderdaad.  :thumbup:
Ik heb het idee dat je zo een mooi treinbedrijf kan uitvoeren. Natuurlijk zie je op enig moment dezelfde trein wel weer een keer terug, maar op deze manier is het toch afwisselend en vrij realistisch.
Bouwen maar!
Tenzij er nog iemand is met ideeën die je goed zou kunnen toepassen.

Groet,

Peter
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Lid sinds: 2015

Nieuwe start, Markin HO baan digitaal gestuurd

offline
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Ben er ook blij mee. Hiermee is er veel plek voor lange paradesporen en scenery. In en rond station allerlei bedrijvigheid en in het schaduwstation op niveau -1 kunnen al mijn treinen (voorlopig) staan.
Re: Nieuwe start: Baroniebaan
Misschien, bij nader inzien is het visueel nog het mooist de hele blauwe keerlus inclusief het retourspoor in de tunnel te plaatsen. Optisch lijkt het dan alsof de dubbelsporige hoofdlijn in oostelijke richting verdwijnt en niet weer afbuigt naar het noorden. Dat laatste maakt de hele klim wat onlogisch. Waarom vrij dicht achter je station nog een enkelspoorll laten lopen?
Je kunt alles oostelijk van je station beter bestemmen voor een hoger gelegen stad, zonder dat die nog doorkruist wordt door treinen.

Groet,

Peter