Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Märklin CS2 geluid DCC lok wijzigen & Märklin CS3 remgeluid wijzigen DCC lok

Gestart door ErwinLamens zaterdag 25 juli 2020, 11:22:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin CS2 geluid DCC lok wijzigen & Märklin CS3 remgeluid wijzigen DCC lok
hallo,

krijg vraag van iemand met CS2 (heb zelf CS3) die wil geluid van een DCC lokomotief wijzigen ... heeft iemand een stappenplan hoe dit moet, de handleiding van Märklin vindt ik erg summier ...

2de vraagje hier ikzelf heb CS3 waarop DCC lok Roco geprogrammeerd is met succes nu wil ik remdrempel CV 287 hoog instellen om remgeluid sneller te horen en ook de maximumsnelheid aanpassen ... heeft iemand ook een stappenplan bij voorkeur met screenshots om mij hierdoor te helpen ?

ik weet dat je eerst moet opslaan en dan pas in de decoder laden maar hoe doe je dit dan precies ?

de lokomotief staat uiteraard op programmeerspoor en niet op de baan  :)

spoorse groeten,

Erwin
Re: Märklin CS2 geluid DCC lok wijzigen & Märklin CS3 remgeluid wijzigen DCC lok
Maar wat wil je(hij) veranderen de positie van het geluid,functie toets veranderen of volume?
Verder kan ik je niet helpen met de CS2 heb er wel een maar doe aanpassimg met mijn MS2 of ESU programmer vind ik persoonlijk makkelijker.
Re: Märklin CS2 geluid DCC lok wijzigen & Märklin CS3 remgeluid wijzigen DCC lok
volume bedrijfsgeluid wijzigen  :)
Re: Märklin CS2 geluid DCC lok wijzigen & Märklin CS3 remgeluid wijzigen DCC lok
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Märklin CS2 geluid DCC lok wijzigen & Märklin CS3 remgeluid wijzigen DCC lok
Je hebt voor een loc 3 menu's. Het menu info, het menu installeren en het menu configureren. Van dat laatste menu zegt Märklin dat je dat alleen moet gebruiken als je echt weet wat je doet. Als je je verstand gebruikt, kan je dat menu probleemloos gebruiken. Als je je verstand niet gebruikt, kan je ook een hoop stuk maken. Je hebt in en via dit menu verschillende opties, waaronder ook functiemappen bij MFX loks. Ik ga het nu eenvoudig houden bij het CV's bewerken voor een DCC Lok.


Zoals je ziet, heb ik een DCC Testlok. Die staat nu niet op de baan, vandaar de errors. Is ook niet belangrijk. Je hebt 4 knoppen die belangirjk zijn:
1. Programmeer. Daarmee kan je een programmeerronde forceren. Werkt, bij mij althans, niet feilloos.
2. CV Toevoegen.
3. Template opslaan
4. Template inladen.

Als je een template opslaat, zou je dat als het goed is telkens terug moeten zien komen zodra je desbetreffende lok opent. Vandaar mijn testloc, daarin zet je zo'n template.

Je begint met de gewenste CV's toe te voegen door (2) te gebruiken. Er verschijnt een nieuwe regel onderin met CV 6.

Je hebt hier ook weer een aantal kolommen:
A: Het CV Nummer
B: De naam van desbetreffend CV
C: De uitgelezen waarde (bovenin) en de gewenste waarde (onderin)
D: Ieder van de 7 bitjes. Als je bijvoorbeeld alleen bitje 5 aan moet zetten, hoef je niet te rekenen, maar druk je simpelweg bitje 5 aan. Dat is handig bij CV's die meerdere configuraties bedienen, zoals bijvoorbeeld CV29 (wel/niet lang adres, wel/geen richting inversie, etc).
E: Hierin komt een vinkje als het programmeren gelukt is
F: Hiermee kan je een CV regel weggooien.

Jij wil CV287 veranderen. Dan maak je dus met knop (2) een nieuw CV aan. Vervolgens tik je in kolom (A) de CV die jij wilt veranderen, dat wordt hier dus 287. Bij B geef je hem een naam, bijvoorbeeld remgeluiddrempel. Nu hoop je dat hij hem gelijk uit leest. Als je snel genoeg bent, doet ie dat nog. Als je te traag bent, wordt het gokken. Vandaar dat ik een template maak. Alle CV's die je wilt veranderen of die je regelmatig gebruikt, voeg je toe. Hier kan je dus ook het volume toevoegen, bij Zimo zou dat CV266 moeten zijn. Daarna sla je met (3) de template op. Geef deze een duidelijke naam. Ik wil zelf nog wel eens een 0 vooraan zetten, dus als eerste teken, zodat hij bovenaan in de zoeklijst komt te staan.

Als je nu de configurator afsluit en weer opent, zou hij de template meteen moeten laden. Als het goed is, heeft de CS deze aan de testlok gekoppeld. Doet ie dat niet, niet paniek. Dan druk je simpelweg op (4) ga je het net door jezelf opgeslagen bestand laden. Als je deze hebt geselecteerd, zal de CS3 alle in de template opgeslagen CV's gaan uitlezen. Dus ook de door ons gewenste 287 en 266. Waarom is dat handig? Bepaalde CV's, zoals 29 en 49, hebben meerdere functies. Als je daarvan niet de exacte waarde weet, wil je niet alles opnieuw hoeven instellen. Door hem eerst te laten lezen, kan je alleen het bitje wijzigen dat jij wilt. Ook als je bijvoorbeeld je remdrempel wilt verhogen of je geluid wilt aanpassen, is het handig om te weten van welk niveau je af komt, zodat je hiermee nauwkeuriger kunt spelen.

Zodra je een nieuwe waarde intoetst, gaat het CS direct programmeren. Om hiermee effectief en doeltreffend te kunnen programmeren, moet je wat oefenen. Het zijn wat trucjes die je onder de knie moet krijgen. Oefenen is nodig.

Succes ermee!
Re: Märklin CS2 geluid DCC lok wijzigen & Märklin CS3 remgeluid wijzigen DCC lok
dag Laurent,

denk dat het gelukt is, remgeluid is nu vroeger hoorbaar en ook bij verminderen snelheid rijregelaar ...  :)

maar voor een sneltreinloc welke optrek en remvertraging zou jij gebruiken voor Taurus en BR 103 bijvoorbeeld ...

foto CS3 is 2000kb te groot om op te loaden hier, optrekvertraging 23 remvertraging 16, maximumsnelheid 235 lijkt me veel te hoog, rijstappen 14, volume 80

spoors groeten,

Erwin