Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

S88 knippert op spookachtige wijze

Gestart door Marc en Joeri vrijdag 24 juli 2020, 19:58:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
S88 knippert op spookachtige wijze
Hallo! Wij hebben een probleempje met onze s88 melders.
Momenteel werken wij met 8 s88 terugmelders van geloof ik Conrad met een verloop adapter van Digikeijs. Vervolgens zit alles met netwerkkabel verbonden en hebben wij aan de eerste s88 de gezamelijke massa aangesloten. We gebruiken een Ecos en vervolgens iTrain. In de Ecos zijn ook alle 8 de melders te zien. Vorige week knipperde alle melders tegelijk. Door middel van de hulp van Robin alias Hero hebben wij dit opgelost door de adapters om te draaien. Nu een paar dagen verder is het vaak rustig (knippert niks) en kan ik gewoon in iTrain werken en testen met bijvoorbeeld snelheidsmetingen. Maar nu komt het.. na 2 uurtjes soms 4 gaat de boel weer knipperen en krijg ik dit dan ook niet meer uit. Dit is mij al 2 dagen achter elkaar gebeurt.

Heeft iemand nog tips? Zo valt namelijk niet echt te testen in iTrain :P

Alvast bedankt en hieronder een filmpje van het spookachtige knipperen:


Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Wat het voor mij merkwaardig maakt, is dat het enkele uren goed werkt en dan ineens niet meer. Kan het een probleem met warmte zijn?
Zouden de effecten direct optreden dan zou ik het zoeken in de aansluitingen. Zit de eerste module wel goed aan de massa? Zijn de andere stekkers en kabels goed verbonden?
Gebruiken jullie lange kabels (meer dan 3 meter) want dat kan toch wel eens storing geven, vanwege de grotere kans op storingen veroorzaakt door andere, vooral parallel lopende,  kabels of draden.
Maar in al die gevallen zou je direct storingen moeten hebben en niet pas na enige uren.
Niettemin toch deze vragen of suggesties voor nadere controle, want wie weet biedt het een aanknopingspunt.

Groet,

Peter
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Bij mij gebeurt dat ook wel eens een enkele keer.
Eenvoudige remedie: Ecos afsluiten, S88  netwerkkabel even verwijderen en opnieuw aansluiten, Ecos opstarten probleem opgelost.
Oorzaak weet ik ook niet. Waarschijnlijk niet de temperatuur. Waarschijnlijk "interferentie" tussen verschillende kabels/leidingen.
Alle ringleidingen (digitaal signaal, schakelspanning, verlichting) en netwerk-kabels zitten in éen bundel.
Er zijn enkele netwerk-kabels van 3 en 5 meter.

Cees
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Als het knippert.

Verwijder dan eens je locs uit de handregelaars op de Ecos. Ik had bij Arnold een soortgelijk probleem.
Niet uit te krijgen.
Bleek dat de locs wel in de Ecos bestuurd werden niet in de computer.


ik zie geen rand om spook meldingen in je filmpje.
Wel dat de data wegvalt en steeds hetzelfde setje melders bezet terug komt.

Zit er niet ergens een sluiting losse verbinding in een kabel tussen de s88 decoders.

Je zou er een paar los kunnen trekken als het mis is. Wordt t normaal zit de fout achter dat punt.

Succes.

Robin
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Ik heb dit probleem ook gehad.
Bleek niets anders op te zitten en voor reparatie naar Esu te sturen.
Is in mijn garantie periode gratis gerepareerd.
Grt,
Cor
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Marc en Joeri,

Als dit na een tijdje gebeurd, b.v. na 2 uur, dan zit het probleem in de ECoS zelf, dan deze even opsturen naar ESU en de klacht omschrijven, dan wordt hij hersteld.

Groetjes.
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Ik heb het ook gehad, dan niet na 2 uur, maar al vlot na het opstarten.
Weet je zeker, dat er maar één massa draad aan één S88 zit (Dat was bij mij het probleem, er bleek bij een andere S88 nog een massadraad aangesloten te zijn van een eerdere test).
Andere optie: sluit de massadraad eens niet aan de eerste maar bijv. aan de 4e S88 aan (op zich niet zo relevant, maar het zou toch kunnen helpen, wellicht een zwak contact in een van de netwerkkabels?).
Andere optie: volgorde van de S88's verwisselen (OK, dan moet je een hoop draadjes loshalen en weer vastmaken, maar als het niet allemaal hetzelfde merk S88 is, kan dat een oorzaak zijn - maak desnoods in de nieuwe volgorde eerst 1 draadje (dat nu knippert) vast, controller het op de ECoS en dan een voor een de volgende.

Succes, Paul
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
 @citaat

Aanvullend: de railmassa moet kei- en keihard zijn, dus nergens overgang weerstanden tussen rails

Groet, Anne W
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Citaat van: Sprinter op zaterdag 25 juli 2020, 10:58:25
Marc en Joeri,

Als dit na een tijdje gebeurd, b.v. na 2 uur, dan zit het probleem in de ECoS zelf, dan deze even opsturen naar ESU en de klacht omschrijven, dan wordt hij hersteld.

Groetjes.

Hoi! Ik vrees dat het een geval van overhit raken is. Vanmiddag heb ik er lang gebruik van kunnen maken maar na 3 uur ging hij weer knipperen en voelde de Ecos vrij warm. Toen even een uurtje af laten koelen en deed alles het weer. Heeft iemand hier ervaring mee, kan dat normaal zijn? Het is ook wel erg warm deze periode. In het uiterste geval moet hij inderdaad naar Esu maar daar ga ik hopelijk niet vanuit.
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Te warm worden was ook mijn eerste vermoeden. Maar wat de oorzaak daarvan is, behoudens hoge omgevingstemperatuur, durf ik niet te zeggen.
Van de CS2 weet ik dat je op een scherm temperatuur en stroomverbruik kunt aflezen. Heb je hoog stroomverbruik, doordat er veel treinen rijden en veel schakeldecoders zijn aangesloten, dan zal de temperatuur oplopen en zit daar de verklaring in.
Is er geen al te hoog stroomverbruik en loopt de temperatuur wel flink op, dan wordt het aannemelijker dat de Ecos een probleem heeft.

Succes met verder zoeken en meten.

Groet,

Peter
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
In je ECoS kun je zien:

Voltage op de baan
Stroom ( hoeveel ampere wordt er aan de baan geleverd )
Temperatuur.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Ik heb hier thuis voor mijn laptop een koel onderstel met twee ventilatoren.
Voor extra koeling.
Misschien is dat een oplossing voor je.

Maar bij een temp onder de 30 graden hoort een apparaat het gewoon te blijven doen.
Mischien het probleem eens neerleggen bij ESU ?
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Oververhitting onder zware last is een reden dat de ECOS vrij vlot weer afgeschoten is als vervanging van de IBII bij Tischbahning. Ergo, is een kwaal die helaas vaker voor komt.
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
 @citaat Is dat niet te ondervangen door (meer) boostersecties aan te brengen en de Ecos alleen de besturing te laten doen? Of moet de processor gewoon hard werken bij meer verkeer op een uitgebreide baan?
Ik probeer te bedenken waardoor het apparaat te warm wordt.

Ik heb ooit een pc gebouwd en kreeg de temperatuur van de processor nooit onder de 55 graden, zelfs idle niet. Was volgens velen niet OK maar het functioneerde wel. Sommige gebruikers hadden er ook 'last' van maar hadden geen problemen met de werking. Het heeft me altijd wat verbaasd. Een volgend project werkte wel volgens de algemene specificaties.
Ik wil ermee zeggen dat micro elektronica soms nogal eigenwijs lijkt te werken of juist niet te werken. Vaak een flinke puzzel..

Groet,

Peter
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Bij Tischbahning hangt de regelende eenheid niet het spoor. Nou is Tischbahning natuurlijk niet vergelijkbaar met een normaal thuisbaantje. Wie heeft er nou 6000 tot 8000 stukken C rail op zijn baan liggen? :P In mijn laatste baanplan had ik 50 tot 60 wissels zitten, was 1 enkel station. We waren nu bezig met een samenwerking tot ca. 100 slanke wissels. Overigens krijgen we de IBII ook over zijn toeren als het te druk is op de baan.
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Marc, joeri,
Zo te zien een grote baan. De voeding voor die s88 modules komt denk ik uit de ecos? Misschien te veel modules probeer eens de modules met een aparte voeding te voeden  wel de masa aan de massa van de s88 aansluiting...(dit alleen doen als je voldoende kennis hebt van electronica)
Succes rob
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Rob,

Hoe zou je dat willen aansluiten dan?
Op de terugmelddecoder zitten 17 aansluitingen; 16 voor de terugmelders en een voor de massa op de eerste decoder.
Daarnaast twee RJ45 aansluitingen voor de netwerkkabels en twee keer 6 pinnen voor de gewone kabels.
Decoders met de "diodetruuk", waaronder Rosoft, hebben nog een 18e massa-aansluiting voor de "diodetruuk".
En verder geen mogelijkheid om een voeding aan te sluiten.
De terugmelddecoder heeft namelijk geen voeding nodig om te kunnen functioneren.
In mijn baan heb ik heb twee strings met terugmelddecoders; een string van 11 terugmelddecoders en een van 5 terugmelddecoders.
Twee Littfinski- en de rest Rosoft terugmelddecoders en ik ondervind geen problemen.
3 à 4 netwerkkabels zijn 2 tot 3 meter lang, de rest 1 meter.

Ik onderschrijf de mening van o.a. Peter (Blikken Tinus) en Laurent dat de warmte van de Ecos2 de mogelijke oorzaak is.

Citaat van: Degeluidsman op woensdag 29 juli 2020, 19:00:41
In je ECoS kun je zien:

Voltage op de baan
Stroom ( hoeveel ampere wordt er aan de baan geleverd )
Temperatuur.

Ga met name de temperatuur monitoren en belast je Ecos door zoveel mogelijk treinen te laten rijden tot het probleem zicht weer voordoet.

Henk
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er mee aan de slag. Op dit moment stuurt de Ecos alleen maar de wissels en terugmeldingen aan. De boosters zorgen voor de rijstroom. Ik heb tot nu toe nog met maximaal 4 treinen gereden dus ik denk dat het dit niet is maar ik heb het nog niet gecheckt...
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Als het met extra koelen beter gaat. Weet je genoeg.
vandaag is een ideale testdag.
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Citaat van: Trainhenk op donderdag 30 juli 2020, 11:57:25
Rob,

De terugmelddecoder heeft namelijk geen voeding nodig om te kunnen functioneren.



Henk

De s88 modules hebben wel degelijk een voeding nodig, en de voeding krijgen deze nu via de s88 aansluiting, en de voedingspanning is 5V.

En alleen als je goed weet waar je mee bezig bent, kun je een externe 5V voeding gebruiken. Iets wat ik ten zeerste wil ontraden, voor de meesten onder ons.

Groetjes.
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Sprinter, ja dat bedoelde ik ook, alleen als je snapt wat je aan het doen bent moet je dit doen, anders ga je schade maken.
Denk wel dat dit best de oplossing kan zijn, als de voeding van die S88 schuifregistertjes onder een drempel komt dan gaan ze down, stroomafname gaat dan ook down en gaan ze weer aan.... zo kan een resonantie ontstaan.... maar zeker weet ik het ook niet hoor... Rob
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Ik heb ook last gehad van knipperen. Bij mij was het een netwerkkabel die niet lekker vast zat. Even "gerommeld" met de aansluiting en het probleem was over.

Bij mij knipperde het sneller en waren het een aantal modules die aan het knipperen waren, maar niet allemaal.

Meine



Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Citaat van: Sprinter op vrijdag 31 juli 2020, 13:38:48
De s88 modules hebben wel degelijk een voeding nodig, en de voeding krijgen deze nu via de s88 aansluiting, en de voedingspanning is 5V.

En alleen als je goed weet waar je mee bezig bent, kun je een externe 5V voeding gebruiken. Iets wat ik ten zeerste wil ontraden, voor de meesten onder ons.

Citaat van: RobGood op zaterdag 01 augustus 2020, 10:40:45
Sprinter, ja dat bedoelde ik ook, alleen als je snapt wat je aan het doen bent moet je dit doen, anders ga je schade maken.
Denk wel dat dit best de oplossing kan zijn, als de voeding van die S88 schuifregistertjes onder een drempel komt dan gaan ze down, stroomafname gaat dan ook down en gaan ze weer aan.... zo kan een resonantie ontstaan.... maar zeker weet ik het ook niet hoor... Rob

En zo bedoelde ik het ook maar ik had het misschien nog beter moeten omschrijven.
Er zitten geen aparte (specifieke) aansluitingen op voor een externe voeding.

Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels uitvoerig kunnen testen met dit tropisch klimaat. De Ecos wordt te warm. Ik heb er nu steeds een ventilator naast  gezet en ik kan er onbeperkt mee testen en de s88's blijven het doen. Zodra ik de ventilator uitzet gaat hij na een half uur knipperen. De rest van de besturing doet het dan wel nog. Misschien een idee mocht ik de Ecos willen inbouwen om er een ventilator in te maken. Voor nu is dit onderwerp opgelost :thumbup:
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Hoewel ik door een schouderprobleem de laatste tijd niet aan mijn baan heb kunnen werken en er nog wel enkele problemen in zitten, die op een geheel ander terrein liggen, onderschrijf ik het idee om een grote baan in een aantal modules op te delen met aparte boosters. Ik gebruik de booster van mijn Ecos uitsluitend voor de besturing van mijn wissels en seinen en aangezien dit altijd sequentieel gebeurt, heb ik nooit last van oververhitting van de Ecos door overbelasting en dus ook geen knipperende s88s, zelfs niet bij hogere omgevingstemperaturen. Dit lijkt me een beter idee, dan de Ecos inbouwen in een kast met ventilator (lastig voor de bediening). Digikeijs boosters zijn betaalbaar en betrouwbaar.
Mvrgr
Carel
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Citaat van: Carel Richters op zondag 09 augustus 2020, 13:29:21
Hoewel ik door een schouderprobleem de laatste tijd niet aan mijn baan heb kunnen werken en er nog wel enkele problemen in zitten, die op een geheel ander terrein liggen, onderschrijf ik het idee om een grote baan in een aantal modules op te delen met aparte boosters. Ik gebruik de booster van mijn Ecos uitsluitend voor de besturing van mijn wissels en seinen en aangezien dit altijd sequentieel gebeurt, heb ik nooit last van oververhitting van de Ecos door overbelasting en dus ook geen knipperende s88s, zelfs niet bij hogere omgevingstemperaturen. Dit lijkt me een beter idee, dan de Ecos inbouwen in een kast met ventilator (lastig voor de bediening). Digikeijs boosters zijn betaalbaar en betrouwbaar.
Mvrgr
Carel

Hoi Carel, Op de centrale zitten ook alleen maar de seinen en wissels. Hij geeft alleen aan dat hij met deze hittegolf zo'n 56 graden warm wordt. De boosters zitten op Max 50 graden vandaar. Heeft niemand hier last van dat de Ecos zo warm wordt? Anders moeten wij hem toch eens laten nakijken.
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Mijn Ecos ligt nog in de winkel. ;)

Maar meer serieus: het is niet goed, laten repareren dus. Of je meldt je bezetmelders rechtstreeks aan de PC/Laptop via een HSI-88: KLIK. Buiten de Ecos om dus want die doet er zelf niks mee behalve doorgeven.
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: S88 knippert op spookachtige wijze
ik heb 'm de laatste dagen met deze hitte niet aangehad, maar bij normaal warm weer wordt mijn ECoS zo'n 47 graden (ook alleen wissels etc. als last), mijn 2 boosters worden rond de 50-55 graden, waarbij de interne ventilator begint te ratelen (daar moet ik nog iets op verzinnen). De beide boosters geven in "rust" bij 18V zo'n 1,5A, bij rijdende treinen meer (max zo'n 2,5 met af en toe een piek naar 3A).
Groet, Paul