Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

tips en/of opmerkingen betreft layout

Gestart door Jannesvdijk woensdag 22 juli 2020, 22:46:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
tips en/of opmerkingen betreft layout
Ik heb een globale schets gemaakt van hoe ongeveer ik mijn baan in gedachten heb. (nog niet zo heel handig met de software)

Heeft iemand nog ideeën of opmerkingen
Het betreft een layout voor N-Scale
Re: tips en/of opmerkingen betreft layout
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: tips en/of opmerkingen betreft layout
Kan je ook met hoogtes werken. Zo ja dan moet je proberen om een schaduw station te maken.  Het is N scale dus aan max 10 cm ruimte heb je dan genoeg. TEvens zie ik aftakkingen die vrij lang zijn. Je kunt er geen wagons op stellen of locs. Ook die aftakking in het midden begint met een hele grote ronde.  Je hebt eigenlijk weinig opstel lengte om een trein goed te kunnen plaatsen. Dat is ten minste mijn gevoel.

En waar komt je station te liggen.

Qua baan en het feit dat je met N scale werkt moet hier meer uit te halen zijn. Echter als je geen rails meer kan kopen of de ruimte niet hebt dan zou ik voor iets langere opstel sporten gaan. Ook is dubbel spoor een optie zodat je met 2 treinen kan rijden met minimale technieken en aanpassingen.

Qua tip.
Het is en blijft zo een rondje. Wat ik zou doen met de onderste uitsparing, daar een rangeer gedeelte maken. Nog beter een draaischijf of iets met loodsen. Zo blijft het weer intresant om mee te spelen.
Re: tips en/of opmerkingen betreft layout
Met hoogte werken is wel de bedoeling idd
Maar 10 cm?
Langste kant in 2m
En met 3% kom je dan toch uit op ~6cm?
Re: tips en/of opmerkingen betreft layout
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: tips en/of opmerkingen betreft layout
Hoi Jannes,

Met het railplan bemoei ik me niet, maar in plaats van een tunnel in de "berg" zou je ook een insnede kunnen maken; hoef je niet opeens met een steile bergwand omhoog om ruimte voor de tunnel te maken. Ziet er een stuk realistischer en natuurlijker uit, met als extra voordeel, dat je makkelijk bij het spoor kunt  ;)

Grtz Tony
Re: tips en/of opmerkingen betreft layout
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: tips en/of opmerkingen betreft layout
 @citaat @citaat

Denk dat er bedoelt wordt dat in N-spoor 10cm voldoende is om je treinen te kunnen pakken of hersporen. Inderdaad heb je wel vier meter nodig om dat te bereiken. 3% is voor N-spoor al rijkelijk veel, 2,5% gaat goed. en dan heb je nog ruimte nodig voor de overgangsbogen. je kunt geen knik maken van 0 naar 2,5%, dat moet geleidelijk.
Re: tips en/of opmerkingen betreft layout
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: tips en/of opmerkingen betreft layout
Citaat van: Lobomotion69 op donderdag 23 juli 2020, 17:33:25
(...) dat in N-spoor 10cm voldoende is om je treinen te kunnen pakken of hersporen. Inderdaad heb je wel vier meter nodig om dat te bereiken. 3% is voor N-spoor al rijkelijk veel, 2,5% gaat goed (...)

Ik pak er even een draadje bij de buren bij:
Hellingen en Klimspiralen
CiteerMinimale hoogte
Rekening houdend met bovenstaande komt er een minimale hoogte uit.
De minimale hoogte voor schaal H0 is 75 mm voor gedeeltes zonder bovenleiding.
Voor schaal N geldt minimaal 45 mm.

Als je een N-spoor treintje niet hoeft te kunnen pakken om 'm te hersporen, volstaat 45 mm hoogte (en dat is al meer dan het normblad aangeeft voor treinen met bovenleiding), en heb je 2,25 meter nodig om die hoogte te bereiken bij een hellingshoek van ... %. Dus je overvraagt wel wat als je van het dubbele uit gaat. Een luxe-probleem.

Het is goed om de PVR voor schaal "N" in gedachten te houden.
Dan weet je ook de minimale afstanden waar je hand niet tussen past.
Handig, mocht je een spiraal overwegen, om de trein op te schroeven naar een afstand
waar wel een handje tussen past.