Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

aansluiten rookgenerator

Gestart door opawim dinsdag 21 juli 2020, 17:08:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiten rookgenerator
Lid sinds: 2009

offline
aansluiten rookgenerator
Hallo trein vrienden. Ik heb in mijn loc de decoder 60975 ingebouwd. Doet het prima. Maar nu wil ik ook graag mijn rookgenerator aansluiten.
Ik heb een rookgenerator van Seuthe nr 99. Deze heeft een gele en bruine draad . Maar op welke AUX uitgang ga ik dat aansluiten.En welke draden gebruik ik . Wie kan mij even helpen. Alvast bedankt.
Re: aansluiten rookgenerator
Voor welke lok is deze rookgenerator?
Nadeel van de seuthe 99 is dat deze gemaakt is voor analoog gebruik dus voor een lagere spanning 8/14 volt waar digitaal ongeveer 18 volt is.
Zelf zou deze dus niet gebruiken behalve voor een gebouw of ander voorwerp wat je kan voeden met 12 volt gelijkspanning.
Re: aansluiten rookgenerator
Lid sinds: 2009

offline
Re: aansluiten rookgenerator
Dag Mark.Dankt voor je reactie.Het is voor de loc 3085.
Ik heb ook nog een Seuthe 100 tot 16volt.
Maar er staat wel bij voor kuststof behuizing.
Als dit niet kan welke zou jij dan inbouwen.
Gr Wim
Re: aansluiten rookgenerator
De seuthe 100 zou eventueel kunnen maar dan moet je zeker weten dat er geen contact is tussen de behuizing en de plus/min van de rookgenerator ivm de massa van de kap.
Deze kun je dan op de oranje gemeenschappelijke plus en een vrije AUX bruin/rood,bruin/groen of bruin/geel kunnen aansluiten.
Re: aansluiten rookgenerator
De 3085 is een analoge serie 03 stoomloc.
Daarvoor is de Seuthe nr 10 (Märklin 7226) insteekbare generator bedoeld.
Re: aansluiten rookgenerator
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: aansluiten rookgenerator
 @citaat  Ik heb in mijn loc de decoder 60975 ingebouwd
Re: aansluiten rookgenerator
 @citaat Oei, had ik niet gelezen. De insteekgenerator Seuthe nr 10 is goed te gebruiken wanneer hij door de decoder gevoed wordt.
AUX1 (bruin/rode draad) of AUX2 (bruin/groene draad).
De nr 10 is ontworpen voor max 16 volt. Wanneer hij door Aux1 of Aux 2 wordt gevoed met één draad ligt de andere pool aan massa (lokschoorsteen).
Daardoor krijgt hij ongeveer halve digitale spanning voor zijn kiezen.
Een LED lampje zul je zien flikkeren, doch bij de generator valt er geen hapering te ontdekken omdat het gloeielement voldoende nagloeit.
Re: aansluiten rookgenerator
Lid sinds: 2009

offline
Re: aansluiten rookgenerator
dank je voor het antwoord.
Maar wat doen je met de draden die over zijn . de een zegt afknippen een ander zegt zitten laten en in pakken.

gr wim.
Re: aansluiten rookgenerator
 @citaat Laten zitten. Misschien heb je er in de toekomst tóch een functie voor...
Re: aansluiten rookgenerator
Ik heb het even nagezocht.

Bij een rookgenerotor aan de lokmassa werkt die wel maar niet optimaal.

Sluit je de rookgenerator aan op de decoder plus en min dan werkt die optimaal,alleen moet die dan geïsoleerd zijn van de lokmassa weet niet of dit makkelijk te realiseren is.
Re: aansluiten rookgenerator
Citaat van: hmmglaser op donderdag 30 juli 2020, 22:52:26
Bij een rookgenerotor aan de lokmassa werkt die wel maar niet optimaal.
Al m'm Seuthe generatoren zijn aangesloten op een Esu decoder en op lokmassa. Werkt prima. Afhankelijk van de instelling.
In stand, bij optrekken en bij rijsnelheid goede rook/stoom productie.

Edit nobody: "Seuthe" toegevoegd, daar m'n Roco BR 85 een pulserende generator heeft.
Re: aansluiten rookgenerator
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: aansluiten rookgenerator
@citaat én dankzij de wat lagere spanning minder kans op doorbranden.
Re: aansluiten rookgenerator
Helaas is de werkelijkheid wat anders ESU adviseerd een seuthe 10 120mA te gebruiken bij een contact via de lok massa.
Bij gebruik van een seuthe 11 70mA adviseren ze de massa te isoleren en de behuizing van de rook generator aan de blauwe draad te solderen het kan zijn dat de uitgang thermisch(uitgang van de lopi4 mag 250mA hebben)uitvalt dan zou je een relais kunnen gebruiken.
Dus de seuthe 100 120mA kan ook gebruikt worden via de lok behuizing,de losse draad kan dan verwijderd worden of geisoleerd worden.

@Wim de rook generator werkt wel maar niet optimaal

@Hans het doorbranden komt door droogvallen zolang er olie in zit zal een iets hogere spanning wel goed gaan.

Wat mij wel opvalt is dat er bijna geen info meer over spanning en max stroomverbruik bij decoders word gegeven.
Re: aansluiten rookgenerator
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: aansluiten rookgenerator
Het ligt denk ik vooral ook aan de decoder die ingebouwd is. Ik heb op mijn mSD3 die ik ingebouwd heb op een BR52 een 7226 rookgenerator en die was met de locmassa verbonden.
Niks aan gedaan. Roodbruine draad F1 van de decoder op de plus aangesloten en werkt nu schakelbaar als een tierelier.



Re: aansluiten rookgenerator
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 31 juli 2020, 13:59:41
@Wim de rook generator werkt wel maar niet optimaal
De generator werkt (volgens mij) wél optimaal...
Re: aansluiten rookgenerator
Lid sinds: 2009

offline
Re: aansluiten rookgenerator
Maar jullie hebben het steeds over de Esu decoder maar ik heb een marklin ingebouwd. maakt dat verschil.  met oog op de instellingen. 
Re: aansluiten rookgenerator
Ok, aanvullend 'mijn probleem/vraag':

Had wat hick-ups met het ombouwen van mijn BR 18.4 S 3/6 (Marklin 3673) met behulp van een Esu LocSound 5 decoder. Nu alles ok, rijdt als een zonnetje, mooi diep geluid, etc. op één ding na. Ik krijg de rookgenerator niet aan het werk. Voor de goede orde:
paarse functiedraad benut (aux 2)
F15 geactiveerd
gecheckt - staat 'prik' op als je de functie aanzet
rook generator apart getest (buiten de loc): omhulsel rookgenerator met krokodillenklem aan massa loc
Seuthe 24 lipje ietwat naar beneden gebogen
instelling in LocProgrammer Esu: FunctionMapping > F15 > aux 2 (1) > Esu smoke unit
WAT GAAT ER HIER (nog) NIET GOED?

OF: kan ik het volgende beter doen???

Ik heb dus nu een Seuthe 24 H0 Stoomgenerator (insteekmodel), maar zonder draden. Klopt het dat je beter een rookgenerator met draadaansluiting kan hebben, zodat je de paarse functie draad en de blauwe draad van een LocSound 5 decoder op elkaar kan aansluiten via de rookgenerator? Indien ja: welke type/merk rookgenerator moet ik dan precies hebben (die dus past in mijn BR 18.4 S 3/6 (Marklin 3673)??

(Last, but not least: is het aan te bevelen, als ik de massa van de rookgenerator tijdelijk even verbindt met de blauwe aansluiting van de LocSound 5 decoder, om het gewoon even te testen of het allemaal werkt? (Ik wil niets opblazen, want die ervaring heb ik al een keer achter de rug :-((