Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

ombouwen van marklin loc 3149

Gestart door brfire maandag 20 juli 2020, 11:50:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen van marklin loc 3149
Lid sinds: 2020

offline
ombouwen van marklin loc 3149
hallo iedereen,

ik heb een vraagje ik wil deze locomotief ombouwen naar digitaal alles is al veranderd alleen de locpilot nog aansluiten.
maar mijn vraag gaat over de verlichting, ik zou graag de gloeilampjes veranderen naar ledjes. maar weet niet welk ik heb beste neem.
de bijgevoegde fotos in van de loc zelf en de binnenkant van de kap. het gaat hier over een marklin 3149.


mvg ben
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Wil je ledjes ivm stroombesparing, of heb je andere redenen?
Je zal in iedergeval de aansluiting vrij van de massa moeten houden.
Je kan op de oude fitting op een stukje kunststof 3 smd-leds in U-vorm in serie aan elkaar solderen.
Die stralen dan licht uit naar opzij en naar boven naar de lichtgeleider.
Vergeet de voorschakelweerstand niet.
Mvg. Marcel
Re: ombouwen van marklin loc 3149
wil die vooral veranderen voor een deel stroombesparing maar ook mooier licht dan zo een gloeilampjes. ook deze zatten er niet meer bij als ik die 2e hands heb verkocht.
daar had ik nog niet aan gedacht om die op die plaats te zetten
smd ledjes in serie zetten is niet echt zo ideaal, als er eentje stuk is brand er niets meer.
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Ik, neem Marklin voetjes E604 180 en soldeer hier twee draadjes aan. (niet te lang verhitten de pootjes!!).
Met krimpkous om de draadjes voorkom ik later kortsluiting, draadje door de twee gaatjes naar boven doen.
Hierin stop ik een warmwit ledje waarvan ik de pootjes vrij kort afknip.
Weerstand van 1200 Ohm (ik weet het tekentje niet te vinden) in serie met elke ledje (op de +).
Haal het veertje, wat om de bestaande fitting zit eraf, bewaren voor later of zo.
Maak fitting "ietsje" ruimer met klein schroevendraaiertje welke je in de twee zijgleuven iets erin drukt.
Zitting van ledje met draadjes past nu perfect in de bestaande fitting (voor zekerheid beetje lijm, hoeft niet hoor!)
Ledjes geven genoeg licht om de drie punten van de verlichting licht te geven.

soms verstop ik ook een ledje in de "cabine" welke je op de locpilot bijv. door F2 laat schakelen....
Ik ga nog op zoek naar een paar foto's om e.e.a. toe te lichten (grappig in deze context)

groet,

Rob

Re: ombouwen van marklin loc 3149
Wat je laat zien is een mooie oplossing,alleen werkt het niet bij elk model even goed. Omdat de lichtgeleiders voor gloeilampjes zijn gemaakt welke een grote stralinghoek hebben,waar de meeste leds niet in de buurt komen.
Dus soms kan de werkwijze van Marcel(loc1200)een beter resultaat geven.
Maar wil je ook sluitlichten dan kun je beter even de topics van John(looney tunes)bekijken/lezen over dit of andere modellen.
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen van marklin loc 3149
 @citaat Marc, in het topic van John behandelt hij een V60/Br260 van een latere generatie, die twee opstaande piloontjes heeft, waartussen een steeklampvoet zat geklemd.
Daar kun je de printje van John in gebruiken, maar in deze oudere versies met schroeffitting is dat een stuk moeilijker.
Re: ombouwen van marklin loc 3149
@citaat dan kan het zijn dat ik 2 topics door elkaar heb gehaald,want mij staat bij dat er toen ook sprake was van een kale metalen fitting.
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Ik heb eens een ombouw gezien van iemand die had een gat in het frame geboord op de plek waar nu de fitting zit en er een schroefje/boutje van onderen in gestoken en met een moertje vast gezet.
Vervolgens had hij de schroef ope lengte gemaakt en drie ledjes er op gesoldeerd, één omhoog en twee naar opzij, één naar links en de ander naar rechts.
De drie ledjes in serie gesoldeerd en met een weerstand op de decoder aangesloten.
Ik kan het topic zo even snel niet vinden.
Je moet de natuurlijk het draadeind wel eerst goed isoleren, bijvoorbeeld een stukje krimpkous eroverheen doen en daar de ledjes op ljmen.
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Citaat van: brfire op maandag 20 juli 2020, 11:50:01
..... ik zou graag de gloeilampjes veranderen naar ledjes.......

Hi Ben,

Kijk eens bij mijn ombouw verslagen daar staan diverse manieren om smd-LED's te monteren b.v. op de lichtgeleider(s) lijmen of op een stukje print (witte en rode?).

groet
Harald
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Citaat van: hmmglaser op woensdag 22 juli 2020, 02:41:15
@citaat dan kan het zijn dat ik 2 topics door elkaar heb gehaald,want mij staat bij dat er toen ook sprake was van een kale metalen fitting.

Je bedoeld denk dit topic.
Re: ombouwen van marklin loc 3149
ik deed dit ooit zo:
de leds zijn op een plastic afstandsbus geplakt

Re: ombouwen van marklin loc 3149
Een 5mm led past precies in de lamphouder.
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Ik heb deze lok een paar jaar geleden omgebouwd en voor de lichtjes heb ik Fleischmann 6006, warmwit gebruikt. Uitstekende kleur voor dit soort doeleinden.
De leds staan op een klein printplaatje met de gepaste weerstand, diode en 2 draadjes die meer dan lang genoeg zijn. Bruine en gele draad laten geen twijfel wat + f - is.
De ledjes laten zich ook goed dimmen met de decoder. Voor deze lok heb ik 4 ledjes gebruik en ik heb ze met dubbelzijdige tape vastgekleeft op het chassis. Lukt aardig goed.
De foto's laten zien hoe ... niet helemaal super netjes, maar het werkt wel heel goed.
Ik heb een LokPilot 4 er in zitten, trouwens. en de lok rijdt heel goed daarmee.
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Ik heb ook een vraag over de ombouw. De koppeling is onbruikbaar met de Märklin kortkoppeling of de Esu universeel koppeling. Deze laatste ga ik gebruiken voor het automatisch koppelen van al mijn treinen. Het zou uiteraard geweldig zijn indien ik deze lok zou kunnen voorzien van een ESU teleckoppeling. Maar daarvoor mis ik hier de NEM schacht ... Ik heb gezocht, maar niet gevonden op welke manier je op deze lok een NEM schacht kunt aanbrengen.
Heeft hier iemand voorstellen? Of heeft iemand dit al gedaan met deze lok of gelijkaardig type koppeling. De foto laat zien om welke koppeling het hier gaat.

Vandaag heb ik wat zitten meten en passen en een mogelijkheid is om een deel van de bestaande koppeling te behouden (want die haakt vooraan in het chassis en daardoor blijft de koppeling mooi horizontaal hangen) door het voorste deel weg te frezen en in de pasvorm van wat over blijft een NEM schacht, bv Mä E274670 er aan vast te vijzen (dat kan met een kort M2 vijsje en door een gaatje te boren in de metalen beugel die over blijft. Daarmee zou de kortkoppeling ook iets korter zijn (2-3mm) waardoor de koppeling ook in zijn geheel korter blijft.
Maar deze ingreep is een beetje alles of niets. Werkt dit niet dan heb ik ook geen koppeling meer ... reserveonderdeel gebruiken als test? Zijn deze nog verkrijgbaar?
Mocht iemand hier ervaring mee hebben, dan hoor ik het graag.
Re: ombouwen van marklin loc 3149
 @citaat 'k Heb die haken eraf geknipt en de hoeken van het stootvlak ook afgerond.
Tevens het ding zodanig verbogen dat het koppelde/ontkoeppelde met de originele Märklin kortkoppelingen.
Dat heb ik bij meerdere oudere loconotieven met de oude telex koppelingen toegepast en dat functioneert.
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: ombouwen van marklin loc 3149
 @citaat Tja, gebruik ik ook wel, maar stralen niet genoeg naar verschillende zijkanten volgens sommige gebruikers! :idea:
Ik persoonlijk gebruik gewoon een warm/wit ledje + weerstand en dat ziet er prima uit....(met het bekende zwarte Märklin voetje)

groeten,

Rob
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Lid sinds: 2019

en op de lageboordwagon staat een kopje koffie

offline
Re: ombouwen van marklin loc 3149
 @citaat klopt!
Maar, ....... ik vind dat totaal geen probleem...de drie lichtpunten geven evenveel licht.
Ik zie het verschil niet....

Groet,

Rob
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ombouwen van marklin loc 3149
was gisteren nog aktief en zou inderdaad fijn en beleefd zijn als er geantwoord wordt
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Laatst actief:
    woensdag 26 augustus 2020, 20:04:34
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Sommige leden zijn nu eenmaal niet zo actief dan anderen, het is tenslotte maar hobbie.

De LED-lampjes met E5,5 draaifitting van Viessman (artikelnr 6019) stralen naar opzij door de conische reflector bovenin.

Zie https://www.conrad.be/p/viessmann-6019-led-lamp-wit-e55-16-v-707900
Re: ombouwen van marklin loc 3149
Citaat van: bellejt op donderdag 27 augustus 2020, 11:33:24
was gisteren nog aktief en zou inderdaad fijn en beleefd zijn als er geantwoord wordt

ik kom af en toe nog wel eens kijken, maar door het werk heb ik nog geen tijd gehad om verder te werken aan deze locomotief.
ben ook als ik even tijd heb om mijn spoorplan te tekenen.

mvg brfire