Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verzwaren gewicht locomotief

Gestart door Nmbstracker dinsdag 21 juli 2020, 13:33:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verzwaren gewicht locomotief
Beste mensen,

Mijn locomotieven van Marklin, reeks 55 NMBS en 1800 CFL geven allen problemen bij het passeren van Engelse wissels van Marklin. Het voorste draaistel met sleepcontact gaat moeiteloos over het wissel. Het achterste draaistel met de aangedreven assen blijft op het wissel hangen. De assen blijven wel doordraaien op het wissel dus geen gebrek aan stroom/massacontact.
Als ik echter gewicht toevoeg op het achterste draaistel (circa 80 gram) rijdt de loc moeiteloos over het wissel.
Nu denk ik er dus aan gewicht toe te voegen en denk aan plakgewichten die gebruikt worden voor het balanceren van autobanden.
Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja, hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? Of zijn er andere/betere tips? Alvast bedankt.

Groet, Ron



Re: Verzwaren gewicht locomotief
Rol lood kopen, daar op maat plakjes uitsnijden?
Heb er zelf ook eentje liggen en dat werkt prima.
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Citaat van: Nmbstracker op dinsdag 21 juli 2020, 13:33:22
Het voorste draaistel met sleepcontact gaat moeiteloos over het wissel. Het achterste draaistel met de aangedreven assen blijft op het wissel hangen. De assen blijven wel doordraaien op het wissel dus geen gebrek aan stroom/massacontact.

Grappig: hoewel ik geen C-rails hebt, doet de observatie me ergens aan denken (M-rails?).

Vragen uit pure belangstelling:
1. alleen bij afbuigend spoor, of ook rechtdoor?
2. als het voorste draaistel achteraan zit, passeert het achterste draaistel (zonder sleper) dan moeiteloos?
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Sleper tilt draaistel op. Sleper veerspanning verminderen.
Re: Verzwaren gewicht locomotief
waar is goedkoop lood geschikt hiervoor te koop ?
de gamma ? of andere suggesties ?
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Verzwaren gewicht locomotief
blijkbaar is mij bijdrage hier plots weg : lood in winkel die visgerief verkoopt.Allerlei vormen en maten
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Dit kan óók ===> klik
             of ===> klak
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Jan,

Het betreft c-rail, en het doet zich met name voor bij het rechtdoor rijden. Afbuigend is een stuk minder.
Achteruit of vooruit maakt geen verschil. Blijft in beide gevallen met de aandrijfassen hangen op het wissel.

Groet,
Ron
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Wim , Mark, Johnny,

Bedankt voor de tips! Die gordijnloodjes lijken mij ook een prima oplossing. Waarschijnlijk makkelijk te bevestigen Ook denk ik (aan het dak).

Ron
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Ken het probleem ; ik gebruik lood uit de sportvisserij, blokjes van 30 gr en dit werkt goed
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Mocht je toevallig een aannemer, installateur, cv boer, dakbedekker in je kennissenkring hebben, die willen wel eens wat gebruikt/versleten lood overhouden.

Groet, Anne W
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Versleten ?  ;)
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Dat je loc blijft hangen met het motordraaistel is wel heel bijzonder.
Misschien moet je de antislipbandjes gewoon vervangen.
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Citaat van: 44er op dinsdag 21 juli 2020, 23:03:30
Versleten ?  ;)

Jawel, lood slabben kunnen op een vouw versleten raken, dan kan er een spleetje ontstaan en is de zaak niet waterdicht meer.

Groet, Anne W
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Word het niet veroorzaakt doordat de lok op deze punten op zijn flens rijd? En na veel gereden te hebben worden de asbjes wat dunner,dat kan mogelijk een oorzaak zijn dat er dan minder grip is.
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Inmiddels verder gekomen. Voor de zekerheid de antislipbandjes uitgewisseld maar dat maakte geen verschil. Uiteindelijk bleek het verzwaren met een paar gordijnloodjes beter uit te pakken. De locomotief rijdt nu op langzame snelheid redelijk goed over de Engelse wissel. Voor mij alleszins geslaagd.
Iedereen bedankt voor alle goede tips.
Groet, Ron
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Te laag gewicht! Daar hebben mijn oude, metalen Märklin locs nou nooit last van.
Toch eens met een plastic Roco-loc wat uit proberen ....
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Dit kan ook veroorzaakt worden als je engelse wissel niet helemaal haaks en/of vlak in lijn ligt met de voorgaande rail. Ik ben hier zeer alert op omdat ik zelf ook ontsporingsproblemen daarmee heb gehad. Gemakkelijk te controleren met een lang en recht stuk ijzer (waterpas, zelf gebruik ik een aluprofiel, etc.).
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Man o man.....
Lood kopen.....
Versleten daklood......
Alsof we 10-tallen kilo's lood nodig hebben.
Ga eens bij de plaatselijk kwik-fit langs (Die heet hier Norauto) en vraag of je bij hun in de vuilnisbak mag kijken.
Meer als een boterhamzakje vol heb je toch niet nodig?
En een pak stroopwafels voor in hun schafthoek...klaar!
Re: Verzwaren gewicht locomotief
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Verzwaren gewicht locomotief
 @citaat

Mijn "kennis met versleten lood" woont op no 18, ik op 20A (zitten 5 huizen tussen), dus voor mij was het geen "uitdaging".

Groet, Anne W