Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ombouw BR 80

Gestart door Wim Linders vrijdag 17 juli 2020, 10:17:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw BR 80
Lid sinds: 2014

offline
Ombouw BR 80
Nadat ik vorig jaar op de beurs een mooie set gekocht had waarin deze lok zat, via John (johnsoldeert.nl) een adapter bestelt voor deze specifieke lok. Adapter dik in orde, geweldig gemaakt. Hiervoor ook al reclame gemaakt tijdens de workshop gisteren.
Gisteren eindelijk tijd gevonden om de draadjes op de juiste plaats aan de adapter te solderen, de aansluiting aan de sleper rechtstreeks van de adapter aangesloten op het contactplaatje.
Na alle netjes gemonteerd te hebben op en aan de motor en het frame, controle uitgevoerd met 9 volt batterij en het loopt.
Decoder geplaatst en toen op programmeer spoor gezet voor eerste rijtest.
Geen reactie, massa probleem. althans MS II stopt ermee.
Na gemeten te hebben bleek dat de sleper ook een massasignaal afgeeft, terwijl dat niet zou mogen.

Iemand enig idee waar het contactplaatje en/of de sleper massa maakt of is er een ander (door mij niet bekend) probleem?

Groet Wim
Re: Ombouw BR 80
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw BR 80
Hallo Wim,

Fijn dat de print bevalt.
Zelf ben ik momenteel niet in staat om te kijken hoe het met de loc is die ik heb omgebouwd, maar ik kwam hier op het forum 2 foto's tegen hoe het draadje van de sleper aan het contactplaatje zit. Daarboven zit een kleine ruimte voor de soldering, mocht die soldering te groot zijn dan kan deze sluiting maken met het frame, dat is helemaal massa.
Anders om te kijken of het daar sluiting maakt, even draadje loshalen van de adapter en met een multimeter meten tussen draadje en frame/massa terwijl je die contactplaat onder in het frame zet. Als het iets anders is (al zou ik zo 123 niet weten wat) sluit je dit op die manier ook gelijk uit. 
Re: Ombouw BR 80
Lid sinds: 2008

offline
Re: Ombouw BR 80
Kun je wat foto's plaatsen, Wim?
Re: Ombouw BR 80
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouw BR 80
Zijn de oude printbanen naar de verlichting ook vrij van de massa?

Mvg. Marcel
Re: Ombouw BR 80
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw BR 80
 @citaat De oude print haal je helemaal weg bij ombouwen met genoemde adapter, dus daar heb je geen last meer van.
Re: Ombouw BR 80
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw BR 80
Controleer voor de zekerheid ook even alle soldeerpads voor de zekerheid soms wil er wel eens een draadjes uit de bundel springen en contract maken waar je het niet wilt.
Re: Ombouw BR 80
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw BR 80
Heb je de solderingen niet te groot gemaakt, waardoor deze tegen de binnenkant van het chassis (bakje) valt en sluiting maakt?