Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Aansluiting Analoge M-rails

Gestart door WimFPU donderdag 16 juli 2020, 13:46:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting Analoge M-rails
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Aansluiting Analoge M-rails
Hallo Allen.

Sinds begin van dit jaar heb ik een nieuwe baan met M-rails gebouwd en ik ben nu bezig met de aansluiting van de rails op de trafo's.
Ik heb de baan in secties verdeeld waarbij elke sectie door een afzonderlijke trafo van stroom voorzien gaat worden. Ik heb eerst dat gedeelte van de baan op een ringleiding aangesloten waar de treinen vlot doorrijden. De schaduwstations, het station, het rangeergebied en de stopsecties volgen later op andere trafo's.
Het gedeelte dat ik nu op de ringleiding heb aangesloten bevat 34 aansluitpunten waarbij ik ongeveer om de 1,5 meter een aansluitrail heb geplaatst. Ik heb daarbij eerst alleen de stroom voerende draad op een ringleiding aangesloten en wil gaan beginnen met de aansluitingen van de massa. Dit zijn er ook 34.  :(
Voor dat ik hieraan begon wilde ik de stroomtoevoer testen en heb daarom slechts een van de 34 massadraden met de trafo verbonden.

Aan de ene kant tot mijn tevredenheid maar aan de andere kant tot mijn teleurstelling rijdt de trein moeiteloos over het hele traject.
Je voelt de vraag al aankomen. Moet ik nu toch een ringleiding voor de massa van alle 34 aansluitrails aanleggen? En hoe doen jullie dat. Een mens zit immers niet om werk verlegen. :D

Groet,
Wim
Re: Aansluiting Analoge M-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Aansluiting Analoge M-rails
Citeerif we don't try we will never know
Ik heb het nog nooit geprobeerd met M-rails.
Vroeger, toen ik nog op M-rails reed, had ik twee zware trafo's.
ik had stroomkringen gemaakt (met isolatielipjes middenrail), maar geen extra massadraden.
Massa was ook nooit een probleem (analoog), behalve bij kortsluiting.  :D

Je hebt elke anderhalve meter een massa-aansluiting, en een prik-aansluiting.
Zo te lezen zijn de spoorstaaf-lipjes gewoon van metaal, en niet per anderhalve meter geïsoleerd.
Oftewel er liggen elektrisch gezien twee baanlange spoorstaven over de hele baan.
Dus massa op 1 plek betekent in principe overal massa.

Dat is misschien een gekke aanname van mij,
maar bij K-rails gebruik ik isolatielipjes tussen de spoorstaven per pak 'm beet 2,5 meter.
Daar kan niet, wat bij jou wel kan.
Re: Aansluiting Analoge M-rails
 @citaat @citaat Hier staat vast wel iets tussen, waar je wat aan hebt ===> klik
Massa voor de gehele baan (alle massa's, bruine draad van alle trafo's, doorverbonden). Stroomsectie (aparte trafo, rode draad) op geïsoleerd deel (middenleider geïsoleerd).

'k Ben vergeten te vermelden, dat de trafo's in fase aangesloten moeten zijn aan het lichtnet. Zie hier ===> klak
Re: Aansluiting Analoge M-rails
Je kunt het zelf testen door met een losse dikke draad even contact te maken op de railstaven terwijl de trein er aan komt, op een punt van de baan zo ver mogelijk van de aansluitrail verwijderd. Als de loc iets harder gaat rijden (kun je vooral horen) en/of de lampjes iets feller gaan branden is het zeker de moeite waard om een paar extra massadraden te trekken. M-rails doen het wat dat betreft trouwens aanzienlijk beter dan C- en K-rails, is mijn ervaring.
Re: Aansluiting Analoge M-rails
Ik heb ook M-rails met 6 gescheiden stroomkringen en dito trafo's.

Elke trafo heeft tenminste 1 massa aansluitpunt en tenminste 2 stroomaansluitingen. Bij grotere lengten heb ik meerdere voedingspunten, maar niet elk voedingspunt heeft ook een massa aansluiting.

In de praktijk betekent dit ongeveer 2x zoveel voedingsaansluitingen dan massa aansluitingen.

Uiteraard heb ik bij alle trafo's de massa met elkaar verbonden, nadat ik de trafo's in fase gezet heb.

zie meerdere trafo's aansluiten en ook In fase zetten

Groet,
Roel


Re: Aansluiting Analoge M-rails
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re: Aansluiting Analoge M-rails
Bedankt allen voor advies en/of commentaar.
Het was voor mij zo vanzelfsprekend dat wanneer ik een aansluitrails maakte ik daar altijd twee draden aan soldeerde en met dit topic wilde ik dan ook alleen maar aangeven dat stroomtoevoer en massa dus niet altijd een op een aanwezig hoeven te zijn.

Het advies van jou Erik door op deze manier te bepalen waar er daadwerkelijk sprake moet zijn van de aanwezigheid van een massa aansluiting neem ik zeker mee. Over het doorverbinden van de massa van de trafo's twijfelde ik nog dus dank daarvoor Roel dat je het nog even noemde. En de opmerkingen van Wim en Roel over het belang van het in fase zetten van de trafo's kan niet genoeg herhaald worden.

groet,
Wim
Re: Aansluiting Analoge M-rails
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Aansluiting Analoge M-rails
Wel doe ik seinpalen en wissels voor zover mogelijk ook een directe aardverbinding geven. Een sein met bijgeleverde plaat heeft niet een echt betrouwbare contact verbinding
Cees