Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Schaduwstation? Wat houdt dat in?

Gestart door Aar donderdag 14 februari 2008, 19:41:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schaduwstation? Wat houdt dat in?
Kan iemand mij meer vertellen over wat ze met schaduwstation bedoelen?
Ik hoor die term vaker, maar wat is het eigenlijk. Een station met twee perrons minimaal of.....?
Re: Schaduwstation? Wat houdt dat in?
Dat is een plaats waar je treinen kan wegzetten en en een andere trein tevoorschijn kan toveren.

De meeste schaduwstations zijn onzichtbaar en kunnen het treinen aanbod op je baan en daarmee je plezier vergroten.

Re: Schaduwstation? Wat houdt dat in?


De gele sporen is het schaduwstation. 4 sporen per rijrichting. Princiepe is dat er 3 treinen staan en één spoor vrij is. De langst wachtede trein vertrekt bij binnenkomst van een trein. op het vrije spoor. In dit sporenplan wachten dus 6 treinen (3 per rijrichting) en rijden er twee treinen (in iedere rijrichting één). Totaal dus 8 treinen.

Duidelijk?

Mvg, Johan.
Re: Schaduwstation? Wat houdt dat in?
Een schaduwstation ligt meestal onder de baan, m.a.w. in de schaduw van..... 8)
Ik, zei de gek :lol:, heb m'n rangeerterrein op een plank BOVEN de baan, dus heb ik een ZICHTstation ipv een schaduwstation.

Mvg Gert
Re: Schaduwstation? Wat houdt dat in?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Schaduwstation? Wat houdt dat in?
De term zal wel komen van het feit dat het in de "Schaduw" van de echte baan ligt. Onzichtbaar, toch vaak een belangrijk onderdeel der eissenbahn. :P
Re: Schaduwstation? Wat houdt dat in?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Schaduwstation? Wat houdt dat in?
Citaat van: Freak op donderdag 14 februari 2008, 22:30:07
Omdat de trein hierdoor aan het zicht ontrokken is lijkt het of deze voor een langere tijd onderweg is.

...en dat niet alleen, je krijgt ook meer variatie op je baan als er steeds een andere trein uit het schaduwstation vertrekt: Je ziet niet steeds dezelfde trein het rondje rijden :-)
Re: Schaduwstation? Wat houdt dat in?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Schaduwstation? Wat houdt dat in?
Hoi Aar,

In mijn baan komen ook twee schaduwstations, zie foto's:


Dit de baan, dus het zichtbare deel.


En dit zijn de schaduwsporen, althans alleen de roodgestippelde delen.
Dat knalrode deel is wel zichtbaar, maar dan wel op het zelfde niveau van de schaduwsporen.