Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

hall sensor in plaats van contactrail5146

Gestart door alois woensdag 15 juli 2020, 11:19:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
hall sensor in plaats van contactrail5146
wil hall sensoren gebruiken is plaats van contactrail 5146
als goed ben ingelicht komt er een spanning aan tussen 3,5 en 5 volt dc
deze zal een kleine relais aansturen
voor aansluiten van die hall sensor  komt daar ook een stukje elektronica aan de pas
of mag ik die rechtstreeks aansluiten op 5v dc
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Hi ?  (alois)

Er zijn meerdere soorten Hall-sensoren.
Plaats het nummer en een schema wat en hoe je dat wilt doen.
Kunnen we gericht daarop antwoorden.
Overigens kan je bij Ali complete (en goedkope) printjes (ook magneetjes) aanschaffen, erg handig.

groet
Harald
Re: hall sensor in plaats van contactrail 5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail 5146
Citaat van: alois op woensdag 15 juli 2020, 11:19:30
voor aansluiten van die hall sensor  komt daar ook een stukje elektronica aan de pas
of mag ik die rechtstreeks aansluiten op 5v dc
Ja, je mag de hallsensor rechtstreeks aansluiten op 5 vdc.

Bijna alle types hallsensors functioneren tussen 3,5 en 5,5 volt.
Enkele types gaan tot 24 vDC, maar werken ook al bij 5 vDC, zoals TLE 4905 en HAL504.
Even op letten bij aanschaf. Voor jouw toepassing heb je een unipolaire hallsensor nodig.

Verstandig is om ook een 5 vdc relais te kiezen (want dan heb je geen extra transistor nodig).

Je hebt PB
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
word hier stilaan moe
vraag gewoon inlichtingen omdat niet op de hoogte ben
en als iemand mij inligt en goede raad geef moet hij dat van de een of ander  het bericht dat ik gelezen heb verwijderden
wilde het terug opvragen maar tis weg
waarom??????
heb hier al meermaals om hulp gevraagd en soms trek men mij voor het belachelijker
of men wijk van het onderwerp af
voor vele kan een vraag heeeeeeel simpel zijn maar voor degene die die vraag steld niet
antwoord dan godverdomme op een fatsoenlijke manier en lach mij niet uit
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Citaat van: alois op woensdag 15 juli 2020, 21:01:48
en als iemand mij inligt en goede raad geef moet hij dat van de een of ander
Ik word ook moe van alle commentaar op mijn info. Je vraag staat hier beantwoord, alle aanvullende info vind je in je inbox (pb). Als je aanvullende vragen hebt, dan graag hier of per PB.
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Sommige mensen denken dat je alles weet, en dat het luiheid is om er dan veel woorden aan vuil te maken.
Maar het is veel makkelijker om dingen te benoemen dan te tekenen als je daarvoor geen software beheerst.

Neem nou dit schema (gemaakt in Paint):
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Zo'n schema is altijd wel ergens te vinden, maar niet als je het nodig hebt,
en het doet ook iets anders dan ik zou willen, dus ik vind zoiets niet zo snel.
Dit schema doet niet wat ik wil, maar wel bijna.

Het schema maakt een paar dingen duidelijk:
Hallsensor TLE 4905L heeft een trapezium-vorm, met drie pootjes,
en daaruit valt af te leiden wat pootje 1, 2 en 3 is.

-pootje 1 is trafo-voltage IN (dus bijvoorbeeld +5 vdc).
-pootje 2 is trafo-voltage UIT (dus bijvoorbeeld - of 0 vdc)
-pootje 3 levert het signaal waarmee je iets kunt doen als er een magneetveld wordt waargenomen

Het schema schakelt een spoel of een relais via een PNP-transistor.
Om die te pnp-transistor te kunnen gebruiken,
moet er een weerstand tussen hallsensor en pnp-transitor.

Elke spoel of relais heeft een blusdiode (in het Duits Freilauf diode).
Staat getekend links van spoel (relais).

Je kunt de weerstand en de pnp-transistor weglaten (ander schema), indien:
1. het relais het zelfde voltage heeft als dat waarmee je de hallsensor voedt, én
2. het relais minder dan 100 mA gebruikt om te schakelen (maximale output van deze hallsensor)
Maar als je ze weglaat, dan kun je er niet rechtstreeks  Märklin spoel mee aansturen
(wel via de stroomkringen van het relais).

NB1: enkele hallsensors hebben een zwaardere output (b.v. 200mA), die zijn veel duurder.
NB2: veel hallsensors hebben een output van 30-50 mA bij een input voltage tot 5,5 vdc; die zijn veel goedkoper.
Je komt dan niet uit met een pnp-transistor (npn-transistor is noodzakelijk, dus ook een ander schema).

Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Goed, ander schema.
(ik bezit industriële monostabiele relais met 4 stroomkringen,
schakelend tussen 10 en 24 vdc, op maximaal 44 mA).
Mijn gebruikte voeding: 12 vdc
Ik wil KISS.

Hallsensor:
-Pootje 1 hangt aan de + van de dc-voeding.
-Pootje 2 hangt aan de rails (bij M-rails spoorbedding); daar hangt de min van de dc-voeding aan.
-Pootje 3 loopt rechtstreeks naar het relais (met blusdiode), en vandaar naar de + van de voeding.

Op de stroomkringen van het relais zit de sein/wissel spoel vast.
(Die stroomkringen zijn aan de Märklin trafo verbonden).
Als de hallsensor geleidt (er is een magnetisch veld), trekt het relais aan, en schakelt een Märklin spoel.
Als de hallsensor niet geleidt (er is geen magnetisch veld), valt het relais af.

Inkooptips nodig? Ik beperk me even tot Ali.
De nummers zijn als enige relevant. Je kunt het zelfde elders (duurder) kopen.
Overzicht TLE 4905L leveranciers
Datasheet Infineon TLE 49xx familie

Overzicht monostabiele relais voor een krats (deze relais bestaan ook voor 12 en voor 24 vdc).
Datasheet Tongling (Hongfa, Hongmei) JQC3FF-S-Z relais

Het grote voordeel van de TLE4905L is de ingebouwde  Schmitt-Trigger.
Die trekt het output-signaal glad (dat heet digitaal), en dat zorgt voor de-bouncing.
Als hij geleidt, dan geeft hij een ondubbelzinnig signaal.
Geen geflikker, geen getril, geen ruis, maar een korte, gladde puls.
Bij analoge aansturing ook erg betrouwbaar, dus.
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
bedankt jan 22 tekst en tekening zijn duidelijk  voor een leek als ik
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Maar er ontbreekt nog 1 ding.

Railstuk 5146 is een schakelrails die in 2 richtingen werkt.
Reedcontacten en hallsensoren werken niet in twee richtingen, of anders gezegd
ze geven (solitair gebruikt) ongeacht de rijrichting precies dezelfde puls.

PC-Digitaal is dat geen punt: de PC weet in welke richting de trein rijdt.
Analoog en ouderwets digitaal (bijvoorbeeld met besturingsunit 6021) is rijrichting wel een puntje om aan te denken.

Daarvoor zijn analoog diverse workaround verzonnen.


  • De simpelste is de positie van de sensor (reedcontact of hallsensor):
    leg sensor, evenwijdig, aan de buitenkant van de rails (of desnoods er net binnen,
    maar uit het midden), bijvoorbeeld in de rijrichting rechts.
    Nadeel: bij een keerlus in de baan zit op enkelspoor de magneet aan de loc soms aan de verkeerde kant.
    Voordeel: je hebt geen extra elektronica nodig, alleen extra magneten.
    Maar je moet bij een keerlus wel blijven nadenken over hoe je bepaalde situaties in dat geval anders oplost.
  • Met een (bistabiel) hulprelais en 2 sensors.
    Komend van rechts naar links gaat eerst sensor2 af en die schakelt het relais in stand B.
    Komend van links gaat eerst sensor1 af, en die schakelt het relais in stand A.
    De puls loopt via dit bistabiele relais naar de bedoelde sein- of wisselspoel.
    Nadeel: bistabiele relais nodig, en het mag maar 100 mA maximaal gebruiken bij een TLE4905L,
    en dat is weinig voor een bistabiel relais). Voordeel: een keerlus maakt niet uit.
  • Met flipflops, ic's en 2 sensors.  De treinelektronica boekjes van de Muiderkring stonden er vol mee, en de Duitstalige Miba vroeger ook.
    Nadeel: meer soldeerwerk, en gaatjesprintplaat absoluut nodig.
    Voordeel: een keerlus maakt niet uit, en relais zijn overbodig.

Voor 2 richtingen heb je 2 sensors nodig, voor 1 richting 1. Welke truc je ook kiest: de basis blijft gelijk.
Reedcontact of hallsensor activeert een monostabiel relais, en dat relais schakelt vervolgens wat je wilt.
Het is dan gewoon een kwestie van doorlussen van draadjes in de bedoelde richting.
Behalve bij truc3 (aanpassing nodig om toch een relais te gebruiken).

Daar is 1 uitzondering op, en dat is een truc die gebaseerd is op wat de 3railwiki een contactrails noemt (5115).
Je isoleert een klein stukje spoorstaaf. Als een wiel over de eerste keep in de spoorstaaf rijdt geeft dat een tik, en als dat wiel over de tweede keep in de spoorstaaf rijdt geeft dat weer een tik.
Als je die twee tikken vergelijkt (hetzij in de tijd, hetzij in stroomverbruik) dan kun je daarmee vast stellen wat de rijrichting is. Klinkt het zelfde als truc 2, maar pakt totaal anders uit, onder andere door de herhaling van de 2 tikken bij elk volgend wiel, en door het ontbreken van een bistabiel relais in die aanpak.
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Citaat van: Jan22 op donderdag 16 juli 2020, 21:54:21
wat de 3railwiki een contactrails noemt (5115).

Klopt. Omdat dat ding zo heet. Waarom suggereer je nu alweer dat dat niet zo is?

Citaat van: Jan22 op donderdag 16 juli 2020, 21:54:21
Je isoleert een klein stukje spoorstaaf. Als een wiel over de eerste keep in de spoorstaaf rijdt geeft dat een tik, en als dat wiel over de tweede keep in de spoorstaaf rijdt geeft dat weer een tik.

Nee. Het geïsoleerde stukje rail blijft met massa verbonden zolang als er ook maar één wiel overheen rijdt.

Citaat van: Jan22 op donderdag 16 juli 2020, 21:54:21
Als je die twee tikken vergelijkt (hetzij in de tijd, hetzij in stroomverbruik) dan kun je daarmee vast stellen wat de rijrichting is.

Ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt. Heb je een schema, of een sketch?
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Drie kritiekpunten maar? Dat valt me van je tegen. 
:idea: de overige punten ben je nog aan het uitwerken ....

ad 1. Ik suggereer niet dat het niet zo is.
Voor jou heet dat ding zo, voor mij niet.
Kijk naar het onderwerp "in plaats van contactrail5146".
Dat is het Märklin catalogus jargon zoals ik dat ken uit mijn jeugd.
Ik was 6 toen ik met Märklin begon.
Hoe iemand anders dat nu noemt, na decennia, moet hij/zij weten.
Daarom noem ik het catalogusnummer ook, dat zegt meer dan de naam voor het beestje.

ad 2: Er is meer onder de Märklin-zon dan 3-rail: minitrix (spoor N), spoor Z, spoor I. 
CiteerNee. Het geïsoleerde stukje rail blijft met massa verbonden zolang als er ook maar één wiel overheen rijdt.
Dat denk jij omdat je uitgaat van een andere meetmethode, gebaseerd op een ander soort meting, en op een ander soort rails. De oorspronkelijke methode werd ontwikkeld voor 2-rail. Bij 3-rail kan het ook.
Het leek me een te vergaand detail, maar als je er toch over begint, wil ik dat punt wel wat uitdiepen.

ad 3:
CiteerIk heb werkelijk geen idee wat je bedoelt. Heb je een schema, of een sketch?
Ik hou niet van die methode, die is niet KISS.
Maar als je geïnteresseerd bent, zoek ik 'm voor je terug.
Hij staat nog ergens op een van m'n externe schijven.
Deze methode staat in schema's uitgewerkt in een oude Duitse Miba van rond 1990
(elektronica, iets met inversie en zo).
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Citaat van: Jan22 op vrijdag 17 juli 2020, 00:11:31
ad 1. Ik suggereer niet dat het niet zo is.
Voor jou heet dat ding zo, voor mij niet.

Okee, dat mag, iets met democratie enzo... Je bent vrij om te negeren dat Märklin, Koll, Huider (om er maar een paar op te sommen) én alle Märklin-gebruikers die ik ooit ontmoet heb het wél zo noemen.

Citeer
Kijk naar het onderwerp "in plaats van contactrail5146".

Dat heb k gezien ja, en dat is ook fout: 5146 is een schakelrail.

Citeer
Dat is het Märklin catalogus jargon zoals ik dat ken uit mijn jeugd.
Ik was 6 toen ik met Märklin begon.
Hoe iemand anders dat nu noemt, na decennia, moet hij/zij weten.

Maar... er is wat dat betreft in 60 jaar niets veranderd! Nu snap ik je helemaal niet meer...

Citeer
ad 2: Er is meer onder de Märklin-zon dan 3-rail: minitrix (spoor N), spoor Z, spoor I. 
CiteerNee. Het geïsoleerde stukje rail blijft met massa verbonden zolang als er ook maar één wiel overheen rijdt.
Dat denk jij omdat je uitgaat van een andere meetmethode, gebaseerd op een ander soort meting, en op een ander soort rails. De oorspronkelijke methode werd ontwikkeld voor 2-rail. Bij 3-rail kan het ook.
Het leek me een te vergaand detail, maar als je er toch over begint, wil ik dat punt wel wat uitdiepen.

Hoezo "andere meetmethode"? Er is kontakt of niet, je hebt maar een lampje of een ohmmeter nodig om dat vast te stellen.

Citeer
Ik hou niet van die methode, die is niet KISS.
Maar als je geïnteresseerd bent, zoek ik 'm voor je terug.

Heel graag. Ik krijg - ook uit dit antwoord - de indruk dat jij het over onwijs gecompliceerde electronica hebt, terwijl er volgens mij alleen maar sprake is van een simpel aan/uit-contact.
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Dan zullen we daar een apart draadje aan wijden,
want anders dijt het onderwerp te ver uit. Duurt even voor ik dat kan uitwerken.

Alois vraagt (een manier) om een hallsensor te gebruiken in plaats van een 5146.
Alois startvraag: snap ik het zo goed, kan dit zo?
Hij noemt 5 volt, dus nam ik aan dat hij iets met Arduino wilde opzetten.

Na wat PB's over en weer, werd duidelijk dat Alois iets meer wil weten dan dat.
En dan kan dit beter op het forum, waar experts meekijken met ons leken.
En kunnen bijsturen, als dat nodig blijkt.

*** edited: rest van tekst
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
In mijn beleving stelt Alois een duidelijke en in de kern een eenvoudige vraag over het aansluiten van een hall-sensor op een 3,5 c.q. 5 volt dc=voeding.
Ziet de reacties die volgen: het heeft veel weg van universitaire colleges.
Zelfs ik kan het niet meer volgen.
Toch niet vreemd dat Alois nogal verbolgen reageert !

Cees
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
VRAAG:
Citaat van: alois op woensdag 15 juli 2020, 11:19:30
wil hall sensoren gebruiken is plaats van contactrail 5146
als goed ben ingelicht komt er een spanning aan tussen 3,5 en 5 volt dc
deze zal een kleine relais aansturen
voor aansluiten van die hall sensor  komt daar ook een stukje elektronica aan de pas
of mag ik die rechtstreeks aansluiten op 5v dc

ANTWOORD:
Ja hoor, dat kan rechtsreeks, mits de Halsensor de benodigde stroom (afhankelijk van type, vaak 100mA) kan leveren.
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Citaat van: Hanzi op vrijdag 17 juli 2020, 23:07:42
VRAAG:
Citaat van: alois op woensdag 15 juli 2020, 11:19:30
of mag ik die rechtstreeks aansluiten op 5v dc

ANTWOORD:
Ja hoor, dat kan rechtsreeks, mits de Halsensor de bendigde stroom (afhankelijk van type, vaak 100mA)
kan leveren.

Citaat van: Jan22 op woensdag 15 juli 2020, 14:45:42
Citaat van: alois op woensdag 15 juli 2020, 11:19:30
voor aansluiten van die hall sensor  komt daar ook een stukje elektronica aan de pas
of mag ik die rechtstreeks aansluiten op 5v dc
Ja, je mag de hallsensor rechtstreeks aansluiten op 5 vdc.

Bijna alle types hallsensors functioneren tussen 3,5 en 5,5 volt.
Precies, daar begon het allemaal mee.
Dus daar waren we allang uit.  :thumbup:

En dan graag het antwoord op de vraag hoe je dat rijrichting afhankelijk schakelt,
net als de 5146.

***edited: bezig tekst te verplaatsen
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Voor deze keer nog één kanttekening:
Na post 4 heeft Alois geen enkele inhoudelijke vervolgvraag gesteld.
Slechts een bedankje voor Jan22
Alles wat daarna komt is dan toch -althans in mijn beleving- volstrekt overbodig.

Cees
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Citaat van: Pt2/3 op zaterdag 18 juli 2020, 00:32:06
Na post 4 heeft Alois geen enkele inhoudelijke vervolgvraag gesteld.
Slechts een bedankje voor Jan22
Dat bedankje was in post #8.

Dus jouw bezwaar indachtig, kun je post #9 tot #17 schrappen, mits de vervolgvraag en de kritiek verplaatst worden naar een ander draadje: analoog rijrichting afhankelijk schakelen met rijrichting-ongevoelige sensors (contactrail, reedcontact, hallsensor, lichtsluis). te plaatsen in rubriek Analoge Besturing. Even wat commentaar ertussen eruit slopen, klaar?

Dat bedoel je toch?  :thumbup:

***edited: mee bezig
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
het is zeker een zware kost voor mij maar leuk om te lezen wat allemaal kan ik volg dit op
omdat ik al zwaar aangepakt ben hier op forum stel geen vragen en hou me wat afzijdig
iedereen al bedankt
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Soms reageren mensen wat raar hier, maar daar moet je boven staan.

Gewoon vragen wat je wil, en de antwoorden gebruiken die nuttig zijn, en de rest links laten liggen.
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Citaat van: Hanzi op vrijdag 17 juli 2020, 23:07:42
(...) (afhankelijk van type, vaak 100mA) kan leveren.
Nee, dus dat is niet zo. Dat is misinformatie. Afhankelijk van het type:
Vaak is de output <80mA. Vaak is een aangeboden hallsensor bipolair, latched of omnipolair,  vaak zit een hallsensor niet in een TO92 behuizing, maar heeft een smd-bouwvorm, en vaak is een hallsensor input beperkt tot een spanning van 5,5 volt of lager.
En dan heb je er voor dit KISS-doel niets aan. Die zijn handig voor andere schakelingen en plekken.
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
oeps jullie gaan wel heel snel over
heb een fiets nodig om te volgen (voor een beginneling als ik ni gemakkelijk)
5146 nu weet nog niet is dat een contactrail of een schakelrail
de een zeg dit de ander dat (maar is mijn ogen is dat hezelfde)

effen terug naar begin
als mij goed herinderd 7045 is een relais,als die een impuls
krijgt trek die aan en als de ander draad een impuls krijgt gaat
die uit
is er nog iets anders voor vervanging van de 7045
ben bezig met een grote baan te maken en heb er
een 20 tal van die relais nodig
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Alois,

Dat is dus niet hetzelfde
Zie hier onder "schakelrail" en contactrail" voor het verschil tussen beiden.
https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Bezetmelding#M.C3.A4rklin_contactrail.

Cees
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Mensen springen graag van de hak op de tak.

Citaat van: alois op zaterdag 18 juli 2020, 12:35:01
1. (...)5146
de een zeg dit de ander dat (maar is mijn ogen is dat hetzelfde)
(...)

2. 7045
als mij goed herinner 7045 is een relais, als die een impuls
krijgt trek die aan en als de ander draad een impuls krijgt gaat
die uit
is er nog iets anders voor vervanging van de 7045


OK:
1. 5146 is volgens Märklin catalogus 1967 een contactrails. Tegenwoordig (met dank aan Erik) noemen ze dat een schakelrails. Het is nog steeds het zelfde stukje rails. Andere naam, om een andere reden.
2. 7045 is een universeel relais. Andere naam daarvoor is bistabiel relais of signaal relais.

Een vervanger daarvan is de Hongfa HFD2 (2 stroomkringen, trekt circa 20 mA bij 12 vdc); dit is een link bij Ali, en dit is een link bij Reichelt.nl.
Uiteraard, in smaken verkrijgbaar 5vdc, 12 vdc, 24 vdc, 30 vdc, dus bedenk zelf waarmee je wilt gaan werken.
ESU heeft er ook eentje (iets duurder, veel kleiner, met maar 1 stroomkring, trekt wat meer stroom, max. 30 mA bij 12 vdc).

*** edited: link naar Ali aangepast
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Citaat van: Jan22 op zaterdag 18 juli 2020, 12:50:56
5146 is volgens Märklin catalogus 1967 een contactrails.
Dat klopt. Op blz. 50, van de Nederlandse uitgave,  staat de 5105 (met geïsoleerd railstuk) en de 5146 (met schakelcontact) en beiden worden contactrail genoemd.
Later werd de contactrail (met geïsoleerd railstuk) alleen nog gebruikt in combinatie met de automatische spoorwegovergang. En de 5146 werd schakelrail...
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
 :offtopic:
Zo zie je maar weer, sinds 1993 geen catalogus meer gekocht.
Dat wreekt zich direct.  :thumbup:
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
 @citaat Jan, heb je ook ervaring met een miniatuur bewegingssensor? Ben ik namelijk nog niet tegengekomen in het modelspoorgebeuren. B.v.d.  :exclaim:
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
 @citaat
Helaas, nee. Ik heb me beperkt tot techniek die ik kan begrijpen.
Veel bewegingssensoren reageren op warmte (van loc of treinverlichting?).
Geen idee of dat werkt. M.a.w. of treinwarmte voldoende verschilt van de omgeving.

Bij een lichtsluis is er een uitgezonden straal die onderbroken wordt of weerkaatst.
Dat werkt als de trein zich in die straal beweegt.
LDR kunt je onder bepaalde omstandigheden (ledje erboven hangen in het schaduwstation)
ook toepassen (dat werkt dan feitelijk ook op basis van straaldoorbreking, al heet het anders),
maar ik ben er nog niet aan begonnen. Een van de "buren" (in Delft) wel.

*** edited: tekst wordt verplaatst
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Veel bewegings melders werken idd alleen op IR(tenzij je duel detectors heb deze maken ook gebruik van radar)spiegels bepalen dan meestal het bereik,dus in theorie zou het wel gebruikt kunnen worden.
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
we beginnen stilaan eruit te geraken
5146 is een schakelrail

voor vervanging van 5146 stellen de meeste voor om hallsensor te gebruiken in
plaats van reedcontacht omdat hallsensor (4905L) kleine is dan reedswitsch
maar de sensor werkt op magnetischme
dus op een m baan gevaarlijk om heel de boel   een magneet te maken
(magneet mag dan niet te zwaar zijn
wil werken op 5volt dc
die sensor moet een relais met bistabiele  vergrendeling aantrekken van 5 voltdc
tussen de sensor en de relais zo dan een transistor en weerstand tussen moeten komen
en op de beide spoelen een sperkring met een diode (1n004)

NU WEET NOG NIET die transitor is dat een pnp of een npn
welke type bc........ en hoe zwaar moet die weerstand zijn
onder spannng van 5 volt dc
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: hall sensor in plaats van contactrail5146
Goed dat je bijstuurt want het is jouw draadje.

Citaat van: alois op zondag 19 juli 2020, 09:57:47
5146 is een schakelrail
1. voor vervanging van 5146 stellen de meeste voor om hallsensor te gebruiken in
plaats van reedcontacht omdat hallsensor (4905L) kleine is dan reedswitsch2.
2. maar de sensor werkt op magnetischme
dus op een m baan gevaarlijk om heel de boel   een magneet te maken
(magneet mag dan niet te zwaar zijn
3. wil werken op 5volt dc
3. die sensor moet een relais met bistabiele  vergrendeling aantrekken van 5 voltdc
4. tussen de sensor en de relais zou dan een transistor en weerstand tussen moeten komen
5. en op de beide spoelen een sperkring met een diode (1N4001)

6. NU WEET NOG NIET die transitor is dat een pnp of een npn
welke type bc........ en hoe zwaar moet die weerstand zijn
onder spannng van 5 volt dc

Ik pel ze even af:

  • Nee, veel mensen nemen een reedcontact in plaats van een hallsensor, omdat een reedcontact 5 ct kost en een hallsensor 12x zo duur is (bij Ali dan).
  • a. Nee, als je de sensor buiten de rails plaatst, dan heb je geen last van magnetisering van wissels.
    b. Als je de sensor binnen de rails plaatst maar uit het midden, dan heb je geen last van magnetisering van wissels.
    In beide gevallen mits je de magneet dan ook aan de zijkant van de loc plaatst en niet in het midden.
  • Dat kan op 5 volt, bijvoorbeeld met een hallsensor met het type TLE4905L, want die kan op 5 volt, is unipolair, en heeft voldoende output om zonder transistor een simpel monostabiel relais te schakelen.
  • Als je een unipolaire hallsensor neemt met een lager uitgangsvermogen, dan heb je wel een transistor nodig om de stroomsterkte op te peppen. Daar moet je dus op letten bij aanschaf. Welke dat is (jouw punt 6) weet je pas als je een hallsensor-keuze hebt gemaakt.
  • Er moet altijd een diode bij een relais/spoel; bijvoorbeeld 1N4001,
    de diode beschermt de elektronica bij het afschakelen van relais/spoel
  • Niet het voedingsvoltage is van belang maar het amperage (wattage) van de uitgang van het gekozen hallsensor-type, in combinatie met het amperage (mA) of wattage (mW) wat gekozen relais of spoel nodig heeft.
    In praktijk drukt men dat meestal uit in wattage (mW) omdat het gaat om het vermogen wat relais of spoel opvreet tijdens het schakelen. Dat vermogen is een combinatie van voltage en amperage. Daarom kun je benodigde volt, watt en ampere over en weer uitrekenen. Oudere datasheets noemen vaak het aantal mA, nieuwere altijd het aantal mW.

    Zolang we niet weten welke hallsensor jij kiest, en welk type relais of spoel daarmee moet worden geschakeld,
    kunnen wij niet verder helpen. Transistortype? Als de output van de door jouw gekozen hallsensor te laag is, dan heb je een NPN- transistor nodig (en dan kom je dus uit op een ander schema dan mijn eerste schema want die heeft een PNP-transistor), bijvoorbeeld een BC5x7, waarbij x staat voor een cijfer dat aangeeft hoe ver die stroomsterkte moet kunnen worden opgekrikt.
    En nogmaals: dat hangt af van jouw schema, jouw hallsensor-keuze en jouw relais/spoel-keuze.
    Jij bepaalt, jij moet kiezen.

Daarmee zijn we terug bij deze opmerking:
Citaat van: Haradigi op woensdag 15 juli 2020, 11:24:46
Er zijn meerdere soorten Hall-sensoren.
Plaats het nummer en een schema wat en hoe je dat wilt doen.
Kunnen we gericht daarop antwoorden.