Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)

Gestart door alois dinsdag 14 juli 2020, 12:43:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
wil zelf contactrails maken (5146) die werken in beiden richtingen maar zit met een zwaar proleem
wilde 2 zelfgemaakte contactrails achter elkaar zetten genummerd bv 1 en 2 een eindje verder nog
2contachtrails  nr 3 en 4
contactrail 1 en 3 zou dienen voor spoorspanning te zetten op tegenspoor als op het normaalspoor
het sein op rood staat( dan kan sein op normaal op rood blijven staan als trein op tegenspoor passeert)
contactrail 2 dient om op normaal spoor sein op rood te plaatsen
contactrail 4 zou dienen om een ander sein dat op rood stond terug open te zetten
heeft iemand daar een schema voor
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
Hallo Alois,

Ik kan wel zo'n schema maken, maar als ik je vraag lees, is het voor mij niet helemaal duidelijk wat de bedoeling is.

Zoals ik het begrijp gaat het om een spoor waar je van links naar rechts rijdt (= normaal spoor) en van rechts naar links (= tegenspoor).

Een trein, die van links naar rechts rijdt doet op contactrail 1 niets, op 2 zet hij een sein op hetzelfde spoor op rood, doet op 3 niets en zet op 4 een ander sein op groen.

Een trein, die van rechts naar links rijdt doet op 4 niets, zet op 2 spanning op een geïsoleerd stuk spoor (en kan dan tegen een rood sein in doorrijden), doet op 2 niets en zet op 1 de spanning weer uit.

Heb ik het zo goed begrepen?

Nog een opmerking: Als je de 5146 gebruikt dan kun je 1 en 2 combineren, want de schakelcontacten zijn rijrichting afhankelijk. Hetzelfde geldt voor 3 en 4. Om de schakeling te maken heb je wel een extra sein of tenminste een los relais nodig.

groet,
Roel
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
met het bovenstaande in beeld heb ik dit schema gemaakt. Ik heb een relais 7045 toegevoegd, maar je kunt daarvoor meerdere typen gebruiken, zolang je maar een aan/uit stand hebt.

1 - 2 - 3 - 4 zijn de schakelrails 5146, die je genoemd hebt.

Het rode spoor is het spoor gedeelte dat uitgeschakeld is als een trein van links naar rechts rijdt (dat gebeurt bij 2, waar sein 2 op rood gezet wordt). Als een trein van rechts naar links rijdt, rijdt hij op het spoor gewoon door. Bij 3 wordt namelijk het relais aan gezet, waardoor het rode spoor spanning krijgt. Bij 1 wordt dit relais weer uitgezet.

als je nog vragen hebt, of als je een ander schema voor ogen had, dan hoor ik het wel.

succes.

Roel
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
bedankt roel dat zou het moeten zijn ga uitproberen
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
Een sein welke op groen gaat, heeft 2 maakcontacten.
Normaal1 voor middenrail en 1 voor bovenleiding.
Als je er hier een van niet gebruikt kan je met die van de bovenleiding, het sein behorend bij het verkeerdspoor behorende blok van stroom voorzien als het sein zelf op rood staat. Zogauw het sein, behorend bij normaal spoor weer op rood gaat staat ook het andere sein ( bijbehorende stopsectie) weer stroomloos.

Mvg. Marcel
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
Citaat van: alois op dinsdag 14 juli 2020, 12:43:32
wil zelf contactrails maken (5146)
Je onderwerp is helder:  contactrail (5146), en daarom is het antwoord (en schema) van Roel dat ook.
Hoe maak je die zelf, daar ben ik wel nieuwsgierig naar, want dat  heb ik ook wel eens geprobeerd.

***edited op verzoek van Roel.
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
Citaat van: Jan22 op dinsdag 14 juli 2020, 18:17:28
In de 3railwiki zijn de namen schakelrails en contactrails [..] verwisseld

In de wiki staat het correct: 5146, 5147 en 5213 zijn schakelrails, 5115 en 5116 zijn contactrals.

En waarom schrijf je (7139) als je (7039) bedoelt? En 7142 idem 7042?
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
Citaat van: Erik Baas op dinsdag 14 juli 2020, 19:56:27
En waarom schrijf je (7139) als je (7039) bedoelt? En 7142 idem 7042?
Omdat het eten net op tafel stond  :D
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
Mede forumleden,

De vraagsteller had een simpele vraag. Ik heb geprobeerd een simpel antwoord in de vorm van een simpel schema te maken. Daarin ontbreken nog vele draden maar ik heb geprobeerd alleen de essentiële draden weer te geven om de vraagsteller het principe te laten begrijpen. Dan kan hij zelf de andere draden er wel bij bedenken. Net als de andere seinen, welk type en welk serienummer (oud of nieuw) dan ook. En eventuele bovenleiding.

Het valt mij vaker op dat een simpele vraag op dit forum leidt tot een uitgebreide discussie over een completer beeld en/of over heel veel, vaak zinnige, onderwerpen. Maar deze laatsten liggen voor de vraagsteller veelal buiten zijn directe probleem en kunnen voor onnodige mist of onduidelijkheden zorgen. Zeker als de vraagsteller niet erg ervaren is. Overigens weet ik niet of dit laatste ook geldt voor de vraagsteller zelf.

Mijn oproep is : probeer een simpele vraag simpel te beantwoorden en open desnoods een nieuw topic voor diepgaandere discussie.

Groet,
Roel



Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
@ Roel, ik heb een soortgelijke vraag. Met wat oude Märklin rails heb ik een treintafeltje gemaakt voor onze Kleinzoon die 3 jaar is. Ik wilde op dit baantje 2 treinen laten lopen . Een trein rijdt de andere staat stil. Wissels hoeven niet geschakeld te worden omdat de treinen in tegengestelde richtingen rijden. Ik dacht dit te kunnen oplossen om op de transfo een schakelaartje te plaatsen waar ik aan de 2 treinen mits een geïsoleerd stukje (waar de loc op staat) via de plus stroom kan geven mits en schakelaartje op de transfo. Concreet schakelaar naar voren rijdt de blauwe trein. Trein onderweg en schakelaar neutraal dan stopt de blauwe rijdt op de vertrekplaats, schakelaar naar achteren dan krijgt het zwarte lokje stroom en gaat rijden. Maar nu komt het, als ons kleinzoontje dan de schakelaar naar voren duwt, dan vertrekt ook de blauwe loc en komen ze zich onderweg tegen. Hoe kan ik nu op een simpele manier beletten dat een 2 trein geactiveerd wordt als er al een rijdt ?. Ik wil dat niet oplossen met seinen en ook niet automatiseren want dan kan er niet "gespeeld worden" In de bijlage vindt ge 2 foto's. Een van het baantje met de sporen die geïsoleerd stroom krijgen en een van de transfo met het schakelaartje.
Re: schema voor aansluiten van zelfgemaakte contactrail (5146)
Ik heb je een mailtje gestuurd.

Groet,
Roel