Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  PC Besturingsoftware
| | |-+  taakplanner in windows
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: taakplanner in windows  (gelezen 524 keer)

guyremgabdel

• Vaste Gast
taakplanner in windows
« Gepost op: maandag 13 juli 2020, 15:35:27 »

Misschien zijn er hier enkele slimmeriken die een oplossing hebben.
Ik heb een oude computer waar xp op stond en waar luidsprekers op aangesloten zijn. Met taakplanner in xp kan ik geluiden op bepaalde tijdstippen doen afspelen. Zo kan ik bvb om het half uur de kerkklokken laten slaan en aansluitend de beiaard. (allemaal wav-files)
Enkele maanden terug is er echter bij het opstarten van de pc iets fout gegaan en xp wilde niet meer opstarten.
ok, dan maar xp opnieuw geinstalleerd, maar ik moest mij binnen de 30d registreren. Helaas lukt dit niet meer bij Microsoft omdat xp te oud is, ook niet telefonisch. Ik heb hen gebeld maar toen ze hoorden van xp dachten ze wsch dat ik nog leefde in het romeinse tijdperk. Ik moest dus noodgedwongen overstappen op win10.
Dus alle geluidstaken terug aangemaakt in taakplanner van win10. Op het gekozen tijdsstip wil de pc de taak opstarten, doch ik moet kiezen tussen MediaPlayer of VLC MediaPlayer. En dan krijg ik een fout 0x800700, ttz taakplanner kan de wav-file niet vinden. Start ik het geluid manueel, dan werkt alles perfect, dus aan de codec kan het niet liggen.
Hetzelfde probleem heb ik op een oude win8 pc. Blijkbaar is er na xp, dus vanaf win7, een nieuwe taakplanner actief.
Heeft iemand al gelijkaardige problemen gehad en zo ja, hoe heb je het kunnen oplossen met taakplanner ?

Erik Baas

• Vaste Gast
Re: taakplanner in windows
« Reactie #1 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 15:55:07 »

Vul je in de taakplanner alleen de titel van het wav-bestand in? Probeer het dan eens met de complete pathname naar de te gebruiken applicatie gevolgd door een spatie en dan pas (ook het complete path naar) het geluidsbestand? Ik had onder Win 7 een vergelijkbaar probleem met het opstarten van radiostreams, vandaar.

Voorbeeld:
"C:\Windows\System32\mplayer.exe C:\Geluiden\x.wav"

Edit:

Beter voorbeeld (dit werkt ook als er een spatie in de pathname zit):
"C:\Windows\System32\mplayer.exe" "C:\Geluiden\x.wav"
« Laatst bewerkt op: maandag 13 juli 2020, 17:02:05 door Erik Baas »

guyremgabdel

• Vaste Gast
« Reactie #2 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 16:03:14 »

Bedankt voor de tip Eric. Ik zet er wel het volledige path in, maar niet het path naar mplayer zoals in je voorbeeld. Ga ik subiet ne keer proberen.

Eric-Paul

• Stamgast
  • Wiebe-Lok Nr. 4
« Reactie #3 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 16:10:54 »

Vergeet niet om de dubbele quotes te gebruiken bij spaties in de paden.

Bijvoorbeeld bij gebruik van de VLC player en een pad naar jouw geluiden met daarin spaties, dan gaat het mis wanneer je
"C:\Program Files\VideoLAN\VLC\vlc.exe C:\Mijn Geluiden\x.wav" zou ingeven.

"C:\Program Files\VideoLAN\VLC\vlc.exe" "C:\Mijn Geluiden\x.wav" werkt dan wel.

Zelf vind ik het dan prettiger om in de task de player bij Program/Script en het bestand bij Add arguments op te nemen, beide omgeven door dubbele quotes.

Filmpjes op YouTube     

Erik Baas

• Vaste Gast
« Reactie #4 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 17:00:04 »

Ik snap 'm: het is de spatie in "Program Files" die het 'm doet. Ik heb mijn bericht even aangepast.
« Laatst bewerkt op: maandag 13 juli 2020, 17:02:27 door Erik Baas »

Ludo1957

• Zeer Toffe Gast
  • Positief denken kan nooit kwaad ;-)
« Reactie #5 Gepost op: maandag 13 juli 2020, 20:31:02 »

Je kan de bestandsmap met de trein-wav's zodanig kan instellen dat de daarin opgeslagen geluiden altijd geopend worden met hetzelfde programma - in jouw geval Mediaplayer of VLC.

Zie Windows support.   https://support.microsoft.com/nl-be/help/4028161/windows-10-change-default-programs

Andere mogelijkeid:  1 van die 2 programma's verwijderen van de harde schijf.

Succes
« Laatst bewerkt op: maandag 13 juli 2020, 20:37:41 door Ludo1957 »

guyremgabdel

• Vaste Gast
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 14 juli 2020, 22:41:05 »

Het werkt. Ik heb alle spaties weggehaald in de path's en namen, alsook de " en eindelijk, de geluiden komen nu eruit.
Pagina's: [1]   Omhoog