Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Einde verhaal voor mijn 6021?

Gestart door RRvdBeek zondag 12 juli 2020, 12:27:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
 @citaat Of een Intellibox (al dan niet tweede hands).
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
 @citaat Krek, wa'k zei op 12 juli... Is ook lekker compatibel met de oude Märklin spullen, toch?

Groet,

Peter
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
 @citaat

Als je Motorola rijder bent is de IB niet de beste keus, want kent slechts 14 stappen, daarnaast kent de IB nog wel eens wat problemen met de S88 en ook met de interface.

Als je gaat moderniseren dan echt moderniseren denk ik, ik sta wellicht voor dezelfde keus......

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?

Anne wat een geleuter weer.

De IB650 of de IB IR hebben helemaal geen problemen, als je die via een LocoNet-Interface aanstuurt en de s88 via een s88LN aansluit. Dat is al sinds 2008 beschikbaar en de manier om het eventuele probleem te omzeilen en op te lossen.

De Huidige Intellibox II heeft daar al helemaal geen problemen meer mee, omdat dit een LocoNet centrale is. Alleen de laatste heeft een ander probleem hij heeft geen I2C aansluiting, dus de keyboards en de Memories kun je niet meer aansluiten.

Een ander zeer goed alternatief of een vervanger van de 6021 is de Tams RedBOX.

Groetjes.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK

Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Wim,

Ik neem aan dat je de keyboards en memory nog wel kan aansluiten als je dit via de IB-I doet die aan de IB-II vastzit?
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Beste René,

In de ogen van Sprinter leuter ik altijd, inderdaad de IB met Loconet terugmelders werkt prima, moet je wel Loconet spullen er bij kopen, bij voorkeur bij........ Rosoft, maar dat zegt hij er niet bij.

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Heren, heren....  Soms is zo'n discussie nog het leukste!
Maar om mijn lange verhalen (en die van jullie erbij) kort te maken; het probleem van het wegsprinten van locs moet ik zoeken in de decoderinstellingen van met name de multiprotocoldecoders waarin de analoog optie moet verdwijnen!
Daarnaast nog even de aansluiting tussen de 6021 en de 6051 checken en mij dan gaan oriënteren op een mogelijke vervanging van de combi 6021-6051. Daarvoor zijn diverse opties genoemd. In principe wil ik wel vervangen maar dan bij voorkeur met het principe plug er uit, nieuwe plug er in.
Was ik nog 10 jaar jonger dan zou ik zeker loconet overwegen, maar helaas!

Allen hartelijk dank voor het meedenken en het aandragen van oplossingen en alternatieven!
groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
 @citaat

Beste René,

Goede volgorde, voor de goede orde, ik heb niks tegen loconet, als je alle bijkomende zaken maar weet.

De IB is een bekende centrale, één van de grondleggers van de digitale wereld, met wat nadelen en onhebbelijkheden, lang geleden was ik bij een Zwitserse modelspoorbaan in een plaats boven Rothenburg ob der Tauber (en vlak bij de fabriek van Preiser in Steinsfeld), de baan werd gereden met een IB, ik vroeg de bedienaar hoe het ging, het antwoord: we hebben een IB maar die valt wel eens uit), de IBII zal dat niet meer hebben, maar gebleven is de 14 stappen op Motorola, terwijl de Tams op Motorola 27 stappen kan doen en dat is niet ongewenst als je oudere Märklin decoders gebruikt.

Alsnog gevonden bij google: http://www.gotthard-modellbahn.de/

Plug uit, plug in zal niet helemaal mee vallen, er zal wel e.e.a. ingesteld moeten worden, de Tams en de Roco Z21 zijn eigenlijk doorgeefluiken, populair bij de moderne mens omdat je die met een app kunt aansturen.

Groet, Anne W

Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Hallo Anne,
Dank voor je nadere toelichting, na het decoderhoofdstuk, wat mij zeker nog de nodige moeite zal kosten; het is geen dagelijkse kost, zal ik mij zeker in de Tams gaan verdiepen. Wanneer ik die op de aanwezige apparatuur kan aansluiten is dat zeker al een pluspunt, zeker met de 28 decoderstappen.

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Citaat van: Olav op dinsdag 21 juli 2020, 12:37:40
Ik neem aan dat je de keyboards en memory nog wel kan aansluiten als je dit via de IB-I doet die aan de IB-II vastzit?

Dat durf ik zo niet te zeggen of als de IB als slaaf aan een andere LocoNet-centrale hangt de I2C-bus dan ook doorgeschakeld is. Dat zou je dan zelf moeten uitproberen.

Citaat van: Anne W op dinsdag 21 juli 2020, 13:35:49
was ik bij een Zwitserse modelspoorbaan in een plaats boven Rothenburg ob der Tauber (en vlak bij de fabriek van Preiser in Steinsfeld), de baan werd gereden met een IB, ik vroeg de bedienaar hoe het ging, het antwoord: we hebben een IB maar die valt wel eens uit),

Een paar jaar terug heb ik die beste man ook gesproken. Nog steeds met de oude IB, zie ook: Bezoek Faszination Gotthardbahn. Sommige mensen hebben leren leven met bepaalde onhebbelijkheden van hun digitale centrale.

Groet Ronald.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Citaat van: ronaldk op woensdag 22 juli 2020, 11:27:50


Citaat van: Anne W op dinsdag 21 juli 2020, 13:35:49
was ik bij een Zwitserse modelspoorbaan in een plaats boven Rothenburg ob der Tauber (en vlak bij de fabriek van Preiser in Steinsfeld), de baan werd gereden met een IB, ik vroeg de bedienaar hoe het ging, het antwoord: we hebben een IB maar die valt wel eens uit),

Een paar jaar terug heb ik die beste man ook gesproken. Nog steeds met de oude IB, zie ook: Bezoek Faszination Gotthardbahn. Sommige mensen hebben leren leven met bepaalde onhebbelijkheden van hun digitale centrale.

Nog maar eens in de herhaling, als je de oude IB via een aparte LocoNet-Interface aanstuurt, dus geen gebruik meer maakt van de RS232C aansluiting op de Intellibox, heb je een perfecte centrale, die niet meer spontaan uitvalt, oftewel reset.

Groetjes.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Klopt helemaal Wim. Die combinatie werkt hier ook gewoon goed.  :thumbup:
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Citaat van: Sprinter op woensdag 22 juli 2020, 12:20:40
Citaat van: ronaldk op woensdag 22 juli 2020, 11:27:50


Citaat van: Anne W op dinsdag 21 juli 2020, 13:35:49
was ik bij een Zwitserse modelspoorbaan in een plaats boven Rothenburg ob der Tauber (en vlak bij de fabriek van Preiser in Steinsfeld), de baan werd gereden met een IB, ik vroeg de bedienaar hoe het ging, het antwoord: we hebben een IB maar die valt wel eens uit),

Een paar jaar terug heb ik die beste man ook gesproken. Nog steeds met de oude IB, zie ook: Bezoek Faszination Gotthardbahn. Sommige mensen hebben leren leven met bepaalde onhebbelijkheden van hun digitale centrale.

Nog maar eens in de herhaling, als je de oude IB via een aparte LocoNet-Interface aanstuurt, dus geen gebruik meer maakt van de RS232C aansluiting op de Intellibox, heb je een perfecte centrale, die niet meer spontaan uitvalt, oftewel reset.

Groetjes.

Ik ga niet herhalen wat ik op 21 juli om 13.35 heb geschreven.

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Citaat van: Anne W op woensdag 22 juli 2020, 17:47:48
Ik ga niet herhalen wat ik op 21 juli om 13.35 heb geschreven.

Groet, Anne W

Dat hoef je ook niet te doen, maar in ieder geval bedankt voor het maken van de gratis reclame voor een product en een firma.

Groetjes.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
 @citaat

Geen dank, ik zal het nog wat versterken: de producten van die firma zijn prima, het ging mij ergens anders om, de boodschap is geland bij René.

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Voor diegenen die het interesseert, er is een topic gaande over de IB en Motorola bij Märklin decoders met MFX, https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80609.0

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Citaat van: Olav op dinsdag 21 juli 2020, 12:37:40
Wim,

Ik neem aan dat je de keyboards en memory nog wel kan aansluiten als je dit via de IB-I doet die aan de IB-II vastzit?

Wim,

Heb jij hier nog antwoord op?

Ben namelijk reuze benieuwd.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Citaat van: RRvdBeek op zondag 12 juli 2020, 22:28:50
misschien zijn de spinnen in de garage, waar de baan staat, op de sabotagetoer gegaan.
Als die foto de baan in de garage weergeeft, dan is het een joekel (van een garage en van een baan).
Succes ermee, en met de saboterende huisspinnen (of zijn ze daarginds wat groter?).

En geniet mee: op elk forum zijn er vraagstellingen die bezworen worden met vaste rondedansjes.
Je vraagstelling garandeerde succes, waarvoor dank.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
In de komende maanden zal de temperatuur hier in Spanje wat verder dalen zodat het in de garage wat werkzamer wordt. Dan pakken we de problemen weer op en zal ik uiteraard de voortgang melden.

groeten René