Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Einde verhaal voor mijn 6021?

Gestart door RRvdBeek zondag 12 juli 2020, 12:27:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Einde verhaal voor mijn 6021?
Beste mensen,
Mijn baan bestaat elektronisch gezien uit 4 door aparte boosters en trafo's gevoede delen, aangestuurd door een 6021, een control f aangesloten op een PC met Koploper, 5 keyboards en de nodige K83 en S88-ers. Op het geheel rijden maximaal 10 treinen over 60 blokken.
De afgelopen dagen is er een probleem ontstaan wanneer ik spanning op de baan zet.
Dit gebeurt al jaren via een hoofdschakelaar die bij het omzetten alle apparatuur direct van spanning voorziet.

Maar nu gaan na het inschakelen van de spanning meerdere treinen spontaan op wereldreis zonder dat de aangesloten computer aan staat.
Als eerste de verbinding met de PC vanaf het interface losgemaakt. Dat maakt geen verschil. Daarna na het inschakelen van de spanning zo snel mogelijk de treinen die aan het rijden waren (3 stuks op dat moment) ingetoetst, waarna deze stopten. Toen een reset gegeven op de 6021 en weer gaan diverse treinen er vandoor.
Wanneer alles weer stil staat kan ik wel de diverse treinen aanroepen en apart bedienen en functies aan en afschakelen.

De diverse apparatuur is wel zo'n kleine 20 jaar oud, maar ik zit niet te wachten om alles te gaan vernieuwen uiteraard!
Herkend iemand dit probleem??

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Klinkt tamelijk bizar. Is er enige consistentie te ontdekken voor wat betreft de treinen die spontaan gaan rijden? Kan het (ook) aan de decoders liggen?
Misschien helpt het om een aantal apparaten afzonderlijk, achter elkaar in te schakelen. Er kan ook in een van de boostersecties een probleem zitten, wellicht.

En als de 6021 de geest geeft: er zijn er nog wel te koop. En anders is een Intellibox wellicht een optie. Dan hoeft niet alles vervangen te worden.

Groet,

Peter

Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
bij inschakelen een te hoge spanning mss waardoor een aantal decoders denkt dat ze analoog worden.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Gebeurt het in alle boostersecties?

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Heren,

De eerste keer gingen er zelfs locs aan de haal die op handmatig stonden, andere 'handmatige'bleven ongemoeid. Van de 6 die op dat moment -in principe in de automatische stand stonden waren er 4 die vertrokken. Wat aan de haal ging deed dat ook op volle snelheid.
Ook een blokprobleem of booster kan ik uitsluiten want het verschijnsel vond over de hele baan plaats.
Gelet op al deze verschijnselen kan ik dus decoderproblemen ook uitsluiten.

Ik ken de techniek achter de 6021 niet maar logischerwijs zou het toch in een stukje geheugen of de functieaansturing moeten zitten.
Maar goed, hij is bijna 20 jaar oud. Hoe lang de 6021 nog gemaakt is weet ik ook niet maar de kans dat er iets met een 2e-hands mis is, blijft uiteraard aanwezig.

Lastig verhaal dus!

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Jammer dat je zo ver weg zit.
Anders had je er van mij een kunnen lenen om wat uit te sluiten.
Maar het lijkt mij sterk dat het aan de 6021 ligt.
Kan het wezen dat je een slecht terugmeldcontact kan hebben bij de S 88 kabel, of kabel naar booster? Misschien even enkele keren los/vast maken om corrosie blank te schrapen?
Mvg. Marcel
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Beste René,

Inderdaad heel jammer dat je zo ver weg woont.........., het kan zijn dat er geen goede verbinding meer is tussen je boostercircuit en je 6021, als er geen goede verbinding is dan komt er gelijkspanning op de baan te staan, waardoor de loks die hun "analoog-herkenning" niet uit hebben staan, weg zullen sprinten.

Mijn advies is dan ook om het kabeltje tussen je 6021 en de eerste booster te controleren (doormeten) en daarna een andere booster als eerste aan te sluiten.

Natuurlijk is er de kans dat je 6021 de geest heeft gegeven, maar meestal geeft het "power" gedeelte de problemen.

Verder neem ik aan dat er niemand/geen bekende bij je in de buurt woont, ik heb wel een bekende van mij in het zuiden wonen, maar dat is aan de Algarve.....

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Marcel, Anne, Het weer is beter dan in Nederland, maar er zijn ook nadelen uiteraard. :)(: Modelbanen zijn in Spanje niet zo dik gezaaid als in Nederland. Maar gelukkig is er een Nederlands forum met hulp.
De komende dagen ga ik de verschillende verbindingen nakijken. Vochtinwerking kan ik praktisch uitsluiten, maar misschien zijn de spinnen in de garage, waar de baan staat, op de sabotagetoer gegaan.
Dank voor de adviezen, ik zal jullie op de hoogte houden.
Voor een sfeerbeeldje een plaatje van de baan.

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Hoi René.
Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat dit probleem door de 6021 centrale veroorzaakt wordt! 8o
Het lijkt mij eerder dat de Interface verbinding tussen PC (met Koploper) en de 6021 centrale dit probleem veroorzaakt.
Bij mij heeft de 6050 (6051) ooit ook eens een soortgelijk probleem veroorzaakt, na het vervangen hiervan heeft dit probleem zich nooit meer voor gedaan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Rene,

Welke decoders zitten er in die treinen die er spontaan van doorgaan, het is denk ik meer een decoder probleem dan een probleem in de centrale. De interface en Koploper hebben er al helemaal niets mee te maken.

Groetjes
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Indien de interface het probleem veroorzaakt dan is dat makkelijk te controleren, interface uit en los.....

Beste Wim, een decoder probleem wat ineens optreedt bij meerdere locomotieven tegelijk lijkt me ook een beetje sterk......wat doet een common-ground booster, die gevoed wordt met gelijkspanning, als zijn verbinding met de ground van de centrale verbroken is of als zijn verbinding met de data van de centrale verbroken is?

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Heren, even een update.

Gisteren met een losgekoppelde verbinding tussen de 6051 en de koploper PC weer even vanaf 0 begonnen.
Het contact van de treinen met de baan verbroken (de slepers van alle locs geïsoleerd van de rails). Spanning op de baan en een voor een de locs weer contact laten maken. Per loc het rijden en de functies uitgetest op de 6021. Geen probleem! Toen bij toeval een losgeraakt magneetje (welke onder mijn locs zitten voor de bezetmeldingen) ontdekt wat mogelijk een sluiting veroorzaakte, maar dat bleek verder niet van invloed.
Vandaag verder; geen problemen bij het op spanning brengen. Nogmaals een controle van de treinen op rijden en functies; geen problemen.
Toen de verbinding met de koploper-PC hersteld en het baanplan op orde gebracht en enkele treinen handmatig laten rijden. Ook daar de diverse functies gecontroleerd. Alles positief. Met die gedachte en het voornemen morgen weer verder te gaan in Koploper het rode spiegelei gebruikt om af te sluiten en helaas, toen ging het weer mis.
Alle treinen gingen op volle snelheid weer op weg en het verbreken van de spanning was de enige optie.

Wellicht heeft de discussie over een mogelijke oorzaak hier iets aan?

Bij voorbaat dank,

René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Beste René,

Dan kan ik me terug trekken, de oorzaak zit ergens in de combinatie 6021-6151-pc-koploper, daar heb ik geen kennis/ervaring mee, ik heb nog wel een wellicht raar vraagje aan de grote Koploper ervarings deskundige, "Wim-Sprinter", kan er iets uit het programma Koploper komen dat de 6051 een raar signaal aan de 6021 geeft?

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Anne W, voorlopig dank voor het meedenken.
Logisch gedacht, mede gezien deze laatste ervaring, moet het probleem inderdaad in het geheel 6021-6051-Koploper-PC zitten.
Hoewel, logisch denken mij ook wel eens op het verkeerde spoor heeft gezet :).

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
In de topicstart lees ik dat het probleem zich voor doet zonder dat de aangesloten computer aan staat. De conclusie van meneer Anne W. komt vooralsnog niet voort uit logisch denken.

Mvrgr, N.Nessie.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Het is fijn als we van jouw een bijdrage mogen lezen, waar we wel wat mee kunnen.
Zoals de topicstarter aan geeft gebeurde het euvel bij de 2e keer tijdens het afsluiten van verbinding van pc naar interface.
Misschien zag je dat tijdens het azijnpissen over het hoofd, maar ik denk dat het probleem toch ergens tussen de verbinding hardware/software ligt, zoals Anne suggereerde.
Ook met vriendelijke groet,
Marcel
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
 @citaat Het probleem deed zich al voor toen de PC UIT stond. Daarmee kun je dus Koploper en de interface UITSLUITEN. Ik bedenk het niet, het is wat geschreven wordt in de openingspost.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Anders afsluiten.

In koploper stoppen met rijden.
Eerst alle boosters op rood.  Volgens mij kun je dat op de 6021 doen.

Koploper volgt dan autom atisch.
Programma afsluiten.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

online
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Eigenlijk lijkt het mij onmogelijk, maar de treinen die er vandoor gaan...
Hebben die dezelfde types decoder? Bijvoorbeeld Moterola I ?
Of is de railaansluiting onlangs los geweest en ongemerkt omgedraaid? (bruin/rood)

Mvg. Marcel
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Heren,

Even wat toevoegingen n.a.v. jullie antwoorden (niet in dezelfde volgorde); er is niets veranderd in de afgelopen weken op rail- of aansluitingsgebied: de trinen zijn voorzien van verschillende decoders; Marklin, ESU, Roco -dus daar zou ik het zeker niet zoeken-
Morgen ga ik zeker uittesten wat er gebeurd wanneer ik op de 6021 eerst de spanning onderbreek met de rode knop (en daarna pas Koploper afsluiten). Uiteraard daarna ook weer kijken wanneer we weer opnieuw het geheel op spanning brengen.

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Mij lijkt het simpelste om te kijken of 6021 nog goed is,deze helemaal loskoppelen,
en deze dan alleen helemaal apart op een stuk rail aansluiten ,en dan met een lok testen of alles werkt.
Dan weet je of hij stuk is.

Grt. Jo
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Beste René,

Als ik bij mijn apparaat tijdens het automatische bedrijf één keer op de stop knop druk, dan krijgen o.a. alle loks een rijinstructie "0", je vertelt dat als je bij Koploper op het rode spiegelei drukt het fout gaat, ik ken Koploper niet goed genoeg, maar ik denk dat hetzelfde zou moeten gebeuren, alle loks een rijinstructie "0", maar het "klinkt" andersom, alle loks een rijinstructie "max".

Ik kan me niet voorstellen dat Koploper of de 6051 kunnen veroorzaken dat er een gelijkspanning op de baan komt te staan.

Je vertelde wat over het S88 systeem, dat komt ook van de 6051 vandaan dacht ik, kun je eens meten of er 5 volt staat op de bus, één kant van een reedschakelaar en of de massa verbonden is met de railmassa, de andere kant van die reedschakelaar, tenminste......ik ga er van uit dat ook de 6051 behoort tot de common ground familie.

Maar als alles op te lossen is met een andere manier van afsluiten en de rest werkt wel goed, dan is het natuurlijk ook goed.

En N. Nessie, ik heb al een paar keer uitgesproken dat ik denk dat je vanuit kennis spreekt, heel goed, alleen probeer het nu eens wat vriendelijker te zeggen, ik ben wellicht ouder dan jou, heb een dik pensioen overgehouden van een succesvolle carrière in de kapitaalgoederenhandel en mijn achternaam komt voor in het afstammelingen boek van Karel de Grote, maar ik ben voor jou geen "meneer".


Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Jo, dank voor het meedenken, maar zou dat iets toevoegen aan wat ik in mijn update heb gemeld van vanochtend (10.32 uur)?
Alle treinen kan ik met de 6021 bedienen inclusief de bijbehorende functies.
Daarom lijkt het mij dat de 6021 (ondanks mijn eerste bange vermoeden) wel goed functioneert.

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
koploper kan je uitsluiten want het rode spiegelei schakelt enkel de verbinding naar de centrale uit met commando afschakelen..Geeft dus geen commando's naar locs of andere dingen.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Johnny, dus op het moment dat ik Koploper afsluit, signaleert de 6021 dat er geen opdrachten meer komen van de 'Master' en weet niet meer wat er gedaan moet worden? Speelt het interface 6051 dan nog een rol in deze communicatie?

René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Anne W, ik ga morgen even meten (meten is weten tenslotte)!

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
de 6051 moet het commando afsluiten ontvangen (van koploper) en dus besluiten dat de 6021 de spanning naar de rails moet afschakelen.Hij geeft dus eigenlijk dat commando en vertaald het naar de 6021.Mss is je 6051 wel defekt en geeft hij het verkeerde commando.Ipv afschakelen nog een commando naar de locs.Of is er ergens een instelling veranderd.Kijk mss eens alles na in koploper zelf of er niks toevallig veranderd is in het globale en lokale instellingsmenu
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
OK Johnny, ik zal daar nog even naar kijken, maar de laatste wijziging dateert van maanden geleden, bedankt!
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Ik heb zo'n zelfde probleem gehad.
En alleen met de "oude"  marklin decoders en enkele cheap uhlenbrock decoders.
Haal je s-88ers eens los en probeer het nog eens.
Daarna 1 voor 1 weer aansluiten.
Bij mij zat daar het probleem, bleek er een niet 100% gezond meer te zijn.  :(

Groet, Marco
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Citaat van: Anne W op woensdag 15 juli 2020, 16:55:32

..... ik ben wellicht ouder dan jou, heb een dik pensioen overgehouden van een succesvolle carrière in de kapitaalgoederenhandel en mijn achternaam komt voor in het afstammelingen boek van Karel de Grote.......


Sorry maar op deze flauwekul reageer ik niet.

René,

Uw treinen schieten in de analoog stand. Er komt kennelijk "rommel" in Uw baanspanning. Dat kan van alles zijn maar als beredeneren lastig is komt het aan op uitsluiten van mogelijke oorzaken.

* Koploper en Uw PC kunt U vergeten, als op het rode spiegelei wordt gedrukt krijgen de loks geen rijinstructie "0" en ook niet "max". Ze staan allang stil anders kunt U niet op het spiegelei drukken. En ik blijf roepen dat het zich ook al voor deed toen de PC uit stond.
* Koppel uw S88 bus af en kijkt wat dit oplevert.
* Sluit de bus weer aan maar koppel de modulen één voor één af, uiteraard te beginnen bij de laatste.
* Idem: koppel de interface af.
* Idem: koppel de boosters stuk voor stuk af, eerst aan de datakant, voorts ook aan de baanvoeding kant.
Enz..

Mvrgr, N.Nessie.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Citaat van: bellejt op woensdag 15 juli 2020, 17:13:37
de 6051 moet het commando afsluiten ontvangen (van koploper) en dus besluiten dat de 6021 de spanning naar de rails moet afschakelen.Hij geeft dus eigenlijk dat commando en vertaald het naar de 6021.Mss is je 6051 wel defekt en geeft hij het verkeerde commando.Ipv afschakelen nog een commando naar de locs.Of is er ergens een instelling veranderd.Kijk mss eens alles na in koploper zelf of er niks toevallig veranderd is in het globale en lokale instellingsmenu

Dat commando wordt dus niet goed uitgevoerd.
Vandaar mijn suggestie het afsluit commando vanaf de centrale te geven.


Mvg Robin
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Als meneer Nessie maar wel reageert op: maar ik ben voor jou geen "meneer".

Verder, hij spreekt dus uit kennis, nu ook weer, als er een lok is met een Esu decoder, dan kun je bij die de analoog herkenning uit zetten en dan zou die lok niet weg moeten spuiten.

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Wat een kinderachtig gedoe allemaal hier..
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Allen dank!
Ik ga -wederom- puntsgewijs te werk en de verschillende probleembronnen uitsluiten.
Dat gaat even duren vrees ik, want in de Spaanse hitte hier moet je niet teveel achter elkaar willen doen.
Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden!

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Van die spaanse hitte kunnen wij nu dromen  :-). Hier amper 17gr vandaag
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Hierbij de beloofde update en ik besef dat ik jullie hiermee met een heel verhaal lastig val. Sorry.
Bij het zoeken naar de oorzaak van het probleem is een belangrijk gegeven de reproduceerbaarheid.
Gingen de treinen er in eerste instantie vandaar bij het op spanning zetten van de baan of het geven van een reset op de 6021, zo is daar nu geen sprake meer van.
Het ontkoppelen van de verbinding met de Koploper-Pc vanaf het interface (zonder dat de PC aanstond) had daar vanaf het begin af overigens geen invloed op.
Na zo'n spontane vertrekactie van meerdere treinen maakte het niet uit of zij bij het afsluiten van het systeem (voor het probleem ontstond) op handmatig of op automatisch stonden.

In de gegeven antwoorden werden diverse mogelijke oorzaken genoemd; decoders die zouden kunnen denken dat ze analoog waren door een te hoge aanvangsspanning, een boosterprobleem, een interface of een 6021 probleem, een slechte verbinding naar de boosters of de verbinding van het interface met de Koploper PC.

Hierna een eerste test uitgevoerd met een losgekoppelde PC; alle treinen stroomloos, spanning op de baan en de treinen een voor een weer spanning gegeven. Vanaf de 6021 alle treinen stuk voor stuk gecontroleerd en er werd zonder problemen gereden en alle functies konden bediend worden.
Alles uit, opnieuw weer aan en de verbinding met Koploper-PC hersteld. Ook daarin handmatig alle treinen laten rijden inclusief bedienbare functies e.e.a. geheel zonder problemen.
Op het moment van afsluiten met het rode spiegelei keerde echter het probleem terug en gingen diverse locs er weer vandoor. Verbreken van de totale spanning was de enige optie.

Enkele antwoorden raden aan alle apparatuur stuk voor stuk te testen. Gezien de opstelling van baan en de diverse onderdelen is het voor mij geen optie om S88-modules en/of boosters stuk voor stuk los te gaan koppelen, dat moet ik dus beperken tot het eventueel uitschakelen van het interface.

In een nieuwe poging tot testen en reproduceren in eerste instantie weer gestart met alle apparatuur aangesloten en op de koploper-PC 3 treinen automatisch laten rijden met beperkte spookdetectie.
Twee dagen een uurtje gereden, handmatig en met 3 locs op de automaat zonder problemen. De derde dag verliest Pikoloc 1145 zijn wagens en geef ik hem in Koploper een noodstop.
Op dat moment gaast het mis en gebeuren er verschillende dingen; de Pikoloc stopt, een wissel krijgt geen melding en loc 52 rijdt een verkeerd blok binnen waarna een spookmelding volgt, twee locs die op handmatig stonden gaan er spontaan vandoor, de Märklin V200 (welke een jaar terug is voorzien van een nieuwe Märklin Msd3 sounddecoder en het Koplopertreinstel dat recent voorzien is van een nieuwe ESU sounddecoder. Ook de ICE (voorzien van een nieuwe ESU sounddecoder) gaat er (op de automaat) stilstaand in een station spontaan vandoor.
Doordat de twee handmatige locs botsen ontstaat er een sluiting en stopt alles.
Met de hand de diverse locs op de juiste plaatsen teruggezet, spookdetectie uitgeschakeld, automatisch rijden uitgeschakeld en de juiste plaatsen van de treinen in Koploper ingevoerd.
Koploper uitgeschakeld en via de 6021 diverse treinen gecontroleerd op rijden en functies.
Geen probleem, echter de locs met de ESU sounddecoder blijken achteruit te rijden.
Spanning van de baan, spanning er op en voor alle zekerheid een reset op de 6021. Van alle treinen brandt de verlichting behalve de ICE en de Koploper met de ESU-decoder.
Koploper weer gestart en alles functioneer naar behoren; ook de ICE en het Koplopertreinstel.

Mijn voorlopige conclusie is dat er iets misgaat in de communicatie tussen Koploper en de 6021/Interface waarbij treinen met een ESU-sounddecoder een rol spelen.
Wellicht helpt dit in ieder geval bij het zoeken naar een oplossing.
Groeten René

Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Beste René,

Het gaat boven mijn kennis en ik heb de ervaring niet met dit soort systemen, maar één vraagje: wat gebeurt er als je de 6021 eerst uitzet en daarna pas de noodstop in Koploper geeft?

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Misschien even totaal even helemaal een andere richting maar murphys wet geld hier ook.

Wanneer is je baan voor het laatst schoongemaakt. Stof vrij en ook onder de baan even alles met een doekje er overheen. Ook de onderdelen even met een lucht spuitbus bij langs gaan.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
René,

Ik rij ook nog met de 6021, echter zonder koploper, dus manueel. Ik heb hierbij ook al opgemerkt dat 2 locs van mij , toevallig allebei uitgerust met een ESU Lokpilot4 decoder, er ook al eens "vandoor" zijn gegaan. Toeval ? Waarom doen de M- decoders dit niet ?
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Anne, zoals verwacht kan ik dan vanuit Koploper niets meer bedienen, echter ik kan wel het groene spiegelei activeren waarna ik de melding krijg dat de noodstop geactiveerd is. Die melding wordt dus vanuit de 6021 overgenomen door koploper.

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Tony, dank voor het meedenken en ik ben het zeker met je eens dat een schone baan minder problemen geeft dat een vuil exemplaar. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat mijn baan schoon is; staand in een garage en onderhevig aan behoorlijke temperatuurswisselingen vinden vele spinnen er een wel onderkomen. Die zorgen dan weer voor het opruimen van diverse andere insecten en zo nu en dan ruim ik wat overtollige spinnen op (maar dat terzijde).
Er wordt regelmatig schoongemaakt en alle trajecten worden regelmatig door de Lux reinigingswagons bereden. Gelet op mijnheer Murphy zou er een oorzaak kunnen liggen, maar ik zet die niet op de eerste plaats.

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Guy, het is zeker iets dat opvalt wanneer je de verschillende verschijnselen op een rijtje zet. Ik denk dat een decoderspecialist hier hopelijk iets meer over kan zeggen. Het was al een van de eerdere opmerkingen overigens. Wat dan echter de oplossing zou moeten zijn is voor mij nog even duister.
groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Citaat van: RRvdBeek op maandag 20 juli 2020, 14:33:09
Anne, zoals verwacht kan ik dan vanuit Koploper niets meer bedienen, echter ik kan wel het groene spiegelei activeren waarna ik de melding krijg dat de noodstop geactiveerd is. Die melding wordt dus vanuit de 6021 overgenomen door koploper.

groeten René

Beste René,

Als je bij een "ongeluk" op de baan, eerst de 6021 "uit zet", het ongeluk corrigeer en dan de 6021 weer "aan zet", wat gebeurt er dan?

Tweede vraag: kun jij in de Esu decoders DCC CV's programmeren?

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Anne, bij een ongeluk op de baan schakelt de 6021 automatisch af. Wanneer ik dan met de hand dat euvel ophef, schakel ik de 6021 weer aan en vervolgt alles (bij automatisch rijden via koploper) weer zijn weg.
Wat betreft programmeren, ik heb een ESU-programmer waarmee ik wel eens een decodernummer heb aangepast. Marklin-decoders heb ik er in ieder geval nog nooit op kunnen programmeren.

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Beste René,

Heel mooi, ben je verder als ik, ik moet gewoon CV's instellen, ik denk dat je er voor moet zorgen dat in de Esu decoders de volgende zaken uit staan:

analoog bedrijf

railcom

DCC

M4 (als je een M4 decoder hebt)

Selectrix

Märklin Delta Modus????

Uiteindelijk luistert je decoder dan alleen maar naar Motorola en dat is het enige wat je 6021 produceert.

Voor de duidelijkheid: ik praat niet uit ervaring, maar uit gewoon logisch denken.

Groet, Anne W
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Wat bedoel je met ' Märklin Delta Modus' ?
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
 @citaat Marklin Delta modus bestaat helemaal niet. Delta decoders luisteren gewoon Motorola.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2018

Opnieuw beginnen in land zonder modelbanen.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Anne, ik ga mij in het decoderverhaal verdiepen en proberen uit te vogelen op welke posities alles staat. Ongetwijfeld is daar op dit forum veel over te vinden. Vandaag staat als test op het programma het rijden met 3 originele Marklindecoders met alle andere treinen los van de baan.
Dank voor je hulp.

groeten René
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
René, we kunnen dit probleem helemaal terug voeren naar de Multi-Protocol decoders zoals de moderne decoders nu eenmaal uitgerust zijn.
ESU in het bijzonder, die reageert op een verkeerd idle signaal. Ziet dat als een analoge spanning en gaat er dan vandoor. Hele oude Märklin decoder uit de tweede en derde generatie hadden ook dit euvel. Zijn de baanspanning als een normale spanning.

Wat Koploper doet is het uit commando sturen. '97' uit het hoofd. Verder stuurt die niets meer en Koploper wacht op het aan commando '96' Meer kan het 6050 communicatie protocol niet.

Als het een probleem is tussen de Interface en de PC, dan zal dat daar niet zitten, maar meer tussen de aansluiting tussen de 6021 en 6051 oftewel de I2C verbinding.
Misschien is daar in de tijd wat corrosie ontstaan.

Maar ik zou me in eerste instantie maar concentreren op de decoders in de instellingen, met name het herkennen van analoog daar uitzetten.
Als ik dat aan laat staan en er ontstaat een kortsluiting op mijn DCC baan, gaan er ook treinen vandoor waarbij die herkenning nog aanstaat. Het er vandoor gaan is niet vreemd en niet nieuw.

Groetjes.
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Einde verhaal voor mijn 6021?
Beste Maarten en Ad,

Ik "lepel" mijn kennis uit de handleiding  van de Lokpilot V4.0 van Mei 2015, in CV49 wordt een Märklin Delta Modus vermeld......

Beste René,

Ik denk dat je nu op de goede weg bent, maar ik denk ook dat er een "ouderdomsfout" ergens zit, maar als je die kunt neutraliseren door het aanpassen van de CV's, dan is dat niet erg, maar wel een signaal om iets te gaan moderniseren, b.v. de 6021/6051 te vervangen door een Tams of een Roco centrale.

Groet, Anne W