Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw 3415 Delta BR52

Gestart door Adjebelle vrijdag 10 juli 2020, 17:09:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3415 Delta BR52
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Ombouw 3415 Delta BR52
Ik heb nog nauwelijks ervaring met ombouwen, maar schrik er ook niet voor terug en heb al heel wat draadjes bekeken van mooie resultaten.
Ik heb ook de mfx uitvoering 37151 en die heb ik al even open geschroefd om daar ook eens naar te kijken, maar die kuiptender zit zo vol met mfx sound decoder, luidsprekers, etc....daar valt weinig aan te zien verder (tenzij je alles los gaat halen, maar dat is onzin natuurlijk).

Voor deze loc heb ik een ombouwset 60760 gekocht en ben net klaar met strippen van de decoder, lampjes, etc. Mooie kale loc nu.
Hoogvermogenmotor zit er al in en drijfwerk loopt probleemloos, maar toen kwamen de twijfels......... haha.....
Ik heb o.a. gelezen over aansluiting van de rookgenerator (zat direct op de sleper), maar wil deze toch liever met een functie op de decoder aan gaan sturen. De decoder die bij de set zat is een erg eenvoudige met max belasting aan de functieuitgang van 150 mA. Max totale decoderbelasting kortstondig is 1100 mA. Mij zegt het niet zoveel eerlijk gezegd.
Ik zit eraan te denken om toch een andere decoder te kopen, namelijk de 60975 msd3 voor stoomlocs. Wel een pittig prijskaartje voor alleen een decoder vind ik.

Ik heb op dit moment toch wel wat vragen voordat ik dingen ga doen die ik beter had kunnen laten......
1. Is de msd3 de meest geschikte decoder voor deze loc, met deze ombouw hoogvermogenmotor of zou ik het ook aanzienlijk goedkoper met bijv. de locpilot 4 (of 5?) kunnen doen? Kan ik de rookgenerator dan wel op de functieuitgang aansluiten?
2. De lampjes zijn nu nog gewone gloeilamp steeklampjes (61004) vermoed ik aangezien de retour naar de massa gaat. Ik begrijp dat ik met een decoder over moet schakelen naar led lampjes maar met of zonder voorschakelweerstand als ik voor de msd3 ga? Welke zou ik het beste kunnen kiezen?
3. Aan de Delta decoder zit een zwarte draad die naar het motorschild ging. Maar daar hangt nog iets tussen. Zie foto. Een of andere weerstand of is het een smoorspoel of zo? Weten jullie wat het precies is en moet ik die voor mijn nieuwe decoder ook weer gebruiken?



Re: Ombouw 3415 Delta BR52
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ombouw 3415 Delta BR52
1, een Lokpilot kan dat ook prima, een rookgenerator op een functieuitgang is dan ook geen probleem. Je hebt alleen geen sound dan, dat heeft een msd of loksound wel.
2, je kan de ene kant van het lampje loshalen van de massa en op de plus van de decoder aansluiten, een led kan ook ook maar dan moet je wel een weerstand gebruiken.
3, dat is een ontspoorspoel en die heb je nu niet meer nodig.
Re: Ombouw 3415 Delta BR52
Lid sinds: 2014

offline
Re: Ombouw 3415 Delta BR52
Een sounddecoder is ongeveer 2,5 x zo duur als een standaard decoder het is niet dat de decoder 2 x zo duur is om te maken,maar de soundfiles kosten wel tijd en dus geld om te maken.
Ik zou dan wel de keuze maken voor een mtc21 ESU/Marklin of plux22 ESU dan maak je gebruik van een dragerprint waar je de draden op soldeerd en ben je daar klaar mee druk je de decoder er zo in.
De dragerprint zijn los te koop bij ESU of bij een forum lid(er zijn er diverse die printen maken)behalve bij Marklin daar zit die gratis bij de decoder.