Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

mDDM naar DDZ

Gestart door Ferdi maandag 06 juli 2020, 16:20:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
mDDM naar DDZ
Beste mensen,

De Rivarossi mDDM HR4138 is door opa Joop gespoten als DDZ. Ik heb de printjes van Tom van Weert voor front- en sluitlicht ingebouwd en de Märklin 73.401 warm witte binnenverlichting. Uiteraard ook de cabineverlichting van Digikeijs. Banken geschilderd, machinist en passagiers erin en rijden maar. Op de testbaan heeft het treinstel moeite met de K-rails. Bij de wissels wil de loc nog weleens ontsporen en de stroomafname is slecht, waardoor de verlichting niet werkt als de trein rijdt. Wel als hij stilstaat. Op de C-rails geen enkel probleem. Iemand een idee?
Prachtige set voor de Baan Woerden!

Filmpje:
https://youtu.be/ZNzrS_nNg8E

Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2014

offline
Re: mDDM naar DDZ
Ik had in mijn Plan-V ook problemen met de binnenverlichting leek meer op een disco,nadat ik de sleper had vervangen door een Marklin fluistersleper E144133 was dat voorbij.
Ik heb de hele sleper gedemonteerd alles zit in elkaar via klemmende verbindingen meestal zijn de voeten kwa bevestiging identiek en kun je de klikvoet zo verwisselen met de schroefvoet.
Einde resultaat bij mij was geen bijna geen knipperingen meer en ook minder geluid van de sleper.
Re: mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2007

offline
Re: mDDM naar DDZ
Hoi Ferdi,

Ik had ook problemen met ontsporingen of moeilijk nemen van wissels met mijn mDDM.
uiteindelijk bleek bij mij dat de sleper net de naastgelegen apparatenkast raakte.
Is heb in het midden hier met een vijltje net wat meer ruimte gecreeerd en alles loopt nu prima.

Groet, Marco.
Re: mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: mDDM naar DDZ
Citaat van: hmmglaser op maandag 06 juli 2020, 20:44:26
Ik had in mijn Plan-V ook problemen met de binnenverlichting leek meer op een disco.

Dag Mark,

Dank voor de reactie. Ik heb het niet goed uitgelegd. De verlichting werkt perfect, knippert ook niet. Alleen als hij op de K-rails rijdt, gaat de verlichting uit. Zet ik hem dan stil, dan gaat hij weer aan. Lijkt alsof de sleper de stroomafname van de puko's niet goed krijgt op snelheid, maar wel bij stilstand.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: mDDM naar DDZ
Citaat van: M.Schulte op maandag 06 juli 2020, 21:05:01
Is heb in het midden hier met een vijltje net wat meer ruimte gecreëerd en alles loopt nu prima.

Hallo Marco,

Dank! Ga ik eens proberen.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: mDDM naar DDZ
Ik heb de sleper onder het draaistel van het eerste rijtuig gezet en met een draadje de spanning naar de motorwagen gebracht.
Het middendraaistel van de motorwagen alleen maar voorzien van een plakje lood van de afmeting van de uitsparing die er is aan de onderzijde met dubbelzijdig tape.
Het stel rijdt bij mij probleemloos over mijn K-rail baan.
Re: mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: mDDM naar DDZ
Citaat van: Jakop op dinsdag 07 juli 2020, 13:30:46
Ik heb de sleper onder het draaistel van het eerste rijtuig gezet en met een draadje de spanning naar de motorwagen gebracht.

Dag Jakop,

Dank voor jouw reactie. Doe je dat dan met een stroomdoorvoerende koppeling? Het lijkt me wel een mooie oplossing!

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: mDDM naar DDZ
Hallo Ferdi,

Als ik je een aanvullende tip mag geven over stroomvoerende koppelingen:
REE (bijvoorbeeld xb-934) magnetische koppelingen werken erg prettig.

Succes!

Dennis
Re: mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: mDDM naar DDZ
Citaat van: d.vanaalst op dinsdag 07 juli 2020, 22:57:15
Als ik je een aanvullende tip mag geven over stroomvoerende koppelingen:
REE (bijvoorbeeld xb-934) magnetische koppelingen werken erg prettig.

Hallo Dennis,

Net even zitten kijken op de website van MTE. Ziet er aantrekkelijk uit! Ga ik ook eens proberen.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: mDDM naar DDZ
Citaat van: Ferdi op dinsdag 07 juli 2020, 22:11:09
Doe je dat dan met een stroomdoorvoerende koppeling? Het lijkt me wel een mooie oplossing!

Nee, maar ook dat kan natuurlijk, maar ik probeer dingen niet moeilijker te maken dan ze kunnen  ;)

Ik heb binnen in de buisbalg een ministekker gelijmd waarvan de draad meteen naar binnen gaat.
Bij het rijtuig komt de draad ook binnen de buisbalg naar buiten en zit dan met een boogje met een stekker in de andere gestoken.
Kan zo weer los getrokken worden en blijft in normaal bedrijf goed zitten en je ziet er ook nog nauwelijks iets van.

Oranje pijl: vastgelijmde stekker type vrouwtje
Gele pijl: ingestoken stekker type mannetje
Rode pijl: wat je nog ziet in gekoppeld toestand

Re: mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: mDDM naar DDZ
Dag Jakop,

Fantastisch! Ik heb het op precies dezelfde manier gedaan. Er zit geen Nem-schacht op het motorrijtuig. Dan is dit een goede oplossing. Ik heb de sleper op het eerste rijtuig aan de achterkant gezet, aan de voorkant ontspoort hij nog weleens. Het ontsporen is nu helemaal over.
Robin gaf mij ook nog de tip de headers met smeltlijm in de krimpkous te lijmen. Dat voorkomt breken van de soldeerverbinding.
Goed gelukt dus! Dank Jakop!

Ben er alleen nog niet achter waarom bij de achterste drie rijtuigen het front/sluit, cabine en binnenverlichting uitgaat op de K-rails (bij C-rails geen probleem) als hij rijdt. Zodra hij stilstaat, gaat het licht weer aan.

Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Re: mDDM naar DDZ
Lid sinds: 2008

offline
Re: mDDM naar DDZ
Mooi dat het gelukt is Ferdi.  :thumbup:

Vage klacht van dat licht...
Kan het zijn dat bij de K-rails 1 spoorstaaf geisoleerd is voor terugmelding?
Zitten er onder de bewuste rijtuigen soms geisoleerde assen?
Waar ik naar toe wil met deze vragen is dat misschien de massa van de verlichting via geïsoleerde assen verzorgd wordt en dat het bij de K-rail de geïsoleerde staaf is (en dus licht uit) en stom toevallig bij de C-rails wél de staaf die aan massa ligt en dus licht aan.
Mocht het dat zijn, dan de assen om en om plaatsen en en een stripje de assen elektrisch verbinden.