Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Railreiniging. Waar te koop?

Gestart door Maarten Marklin donderdag 09 juli 2020, 19:44:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Railreiniging. Waar te koop?
Ik heb onderhand 2 Roco  cleanwagens en 4 Marklin reinigingswagentjes. Nou begin ik te denken aan een railsstofzuigerwagen. Ik weet dat er wat wagens door Lux gemaakt worden. Maar een set kost 595 euro of alleen de stofzuiger 199 euro. Best wel aan de prijs. Ook zag ik Dapol, die kost rond de 70 euro. Echter ik zou niet weten waar je die nog kunt kopen. Iemand een idee?
Zijn er behalve deze twee merken nog andere?
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Voor +/- €130,- heb je een railreiniger van Mabartren.
Mooie wagon en voor bijna elk land hebben ze wel een model uit gebracht. Zelf voor de NS.

Zie hier een review:
https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/diversen-1/1403-maar

Heb er zelf geen ervaring mee omdat hier al een lux rond rijdt.

Gr Richard
Re: Railreiniging. Waar te koop?
 @citaat

Mabartren.
Kent u dat? Nee? Nou dat gaat tijd worden.
Voor een tijdje was deze schoonmaak wagen in Nederland alleen verkrijgbaar bij Modeltreinexpress te Vlaardingen.
Ondertussen zijn andere winkeliers ook wakker geschrokken en maken ze langszaam aan reclame voor deze fraaie digitale schoonmaakwagen.

Oja, belangrijk, deze wagen is er NIET voor het 3rail systeem.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Je zou hem dmv een stroomvoerende koppeling (en wat soldeerwerk) wel aan aan de praat krijgen denk ik?
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Ik heb geen idee.
Lijkt me dat ze dat er dan wel bij gezet zouden hebben?
Tenslotte zijn er genoeg bouw en ombouwverslagen daar te vinden.
Maar aan de andere kant, alles is om te bouwen lijkt me, alleen of iedereen dat zelf kan..... (ik niet)
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Ik heb er een paar maanden geleden bij een winkel uitdrukkelijk naar gevraagd.
Deze gaf zeer stellig aan dat deze wagons niet geschikt zijn (ook niet met ombouw, ik had hetzelfde idee)voor het 3 railsysteem.           
( jammer genoeg)

Ik heb deze maar laten staan, wellicht dat iemand anders het ooit wel gaat proberen.
Waar een Dapol te koop is , weet ik niet.

MVG Stephan
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Zeiden ze ook wat daar de reden van was?
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Citaat van: rscosworth op donderdag 09 juli 2020, 20:41:54
Je zou hem dmv een stroomvoerende koppeling (en wat soldeerwerk) wel aan aan de praat krijgen denk ik?

Citaat van: rscosworth op donderdag 09 juli 2020, 20:25:30
Voor +/- €130,- heb je een railreiniger van Mabartren.
Mooie wagon en voor bijna elk land hebben ze wel een model uit gebracht. Zelf voor de NS.

Zie hier een review:
https://www.hetgroterdamproject.nl/index.phpersen-1/1403-maar

Heb er zelf geen ervaring mee omdat hier al een lux rond rijdt.

Gr Richard

Nee, ik kende deze niet. Hartstikke mooie wagen!

Citaat van: Mark147 op donderdag 09 juli 2020, 20:45:26
Ik heb geen idee.
Lijkt me dat ze dat er dan wel bij gezet zouden hebben?
Tenslotte zijn er genoeg bouw en ombouwverslagen daar te vinden.
Maar aan de andere kant, alles is om te bouwen lijkt me, alleen of iedereen dat zelf kan..... (ik niet)

Lijkt mij 1 draadje verplaatsen naar een sleper of via de stroomvoerende koppeling van een aangekoppelde wagen met sleper. Als de decoder dcc is moet hij toch ook op Marklin kunnen rijden?
Misschien kunnen we wel ergens het stofzuigertje los kopen en dat in een rijtuig plaatsen, zelfbouw dus. De Dapol is nog het goedkoopste maar is nergens te koop. Er is nog een merk: Tomix maar die levert alleen in spoor N.

Re: Railreiniging. Waar te koop?
Het schijnt te maken te hebben met de roterende schijf onder de wagon, deze is niet geschikt voor het 3 rail systeem.
Ik heb niet verder gevraagd.

MVG Stephan
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Je kan die ronde schuurpad vervangen door een stofzuigmond. k Was er zelf van uit gegaan dat hij dan ook wel voor 3 rail geschikt was.

Deze wagon vind ik een stuk mooier dan de lux, dus hoop dat iemand er (ombouw-)ervaring mee heeft.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Citaat van: stephan op donderdag 09 juli 2020, 21:29:36
Het schijnt te maken te hebben met de roterende schijf onder de wagon, deze is niet geschikt voor het 3 rail systeem.
Ik heb niet verder gevraagd.

MVG Stephan

Het is dus geen electrisch maar een mechanisch probleem? Die slijpschijf vind ik het minst belangrijke, daarvoor heb ik de Roco clean en Markln slijpwagentjes.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
https://eyro.ch/onlineshop/product_info.php?cPath=52_0_21_27_666_927&products_id=13930&osCsid=f683a0160bb5bf6f8257cf47a88edf37

Ja ik denk het, het is voor mij al een tijd geleden.
Deze winkelier is er heel enthousiast over maar niet voor 3 rail.
Zojuist even gegoogled op Mabar, klik bovenstaande link, het lijkt te kunnen. :D
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Ik zag op de website van Mabartren dat ze wel een AC versie hebben. Eigenlijk wat ik al in gedachten had en eerder opmerkte. 1 wagen met de sleper verbonden met een stroomvoerende koppeling naar de stofzuigerwagen. Ik weet alleen de prijs nog niet.


(Fotograf\355a de p\341gina completa) by , on Flickr
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Hier een filmpje van de DAPOL




Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
En deze DAPOL in het rood.




Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Ik vond er nog eentje, van ATLAS


Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
> Mabartren reinigingswagen

Zie hier de directe link naar de DB AC versie op de site van Mabar Tren: https://mabar.es/es/a-2763/_/ Prijs is 170 - 180 euro (de DC versies zijn 125 - 135, zie bijvoorbeeld https://mabar.es/es/a-2314/_/)

Hier nog een goede foto van de onderzijde
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Kijk!, Dat ziet er mooi uit! Laat de recenties ook maar komen.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Ja, ik ben benieuwd. Het zal nog wel enkele maanden duren. Ik heb een mailtje gestuurd over de mogelijke leverdatum en ze geven aan om van het eind van het jaar uit te gaan.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
En dan nog de vraag wie hem gaat verkopen. Ik zag dat Valleitrein op Marktplaats de DC uitvoeringen verkoopt maar dat is de 1e versie met de sleepcontacten op de rails, later zijn die eraf gehaald omdat het problemen gaf op bepaalde wissels en zijn de wielen stroomvoerend gemaakt.
Ik heb Huider in Heerhugowaard gevraagd of ze het in het assortiment willen nemen maar kreeg een negatief antwoord. Zelfs de Lux hebben ze niet meer.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Citaat van: Maarten Marklin op vrijdag 10 juli 2020, 09:50:50

Kijk!, Dat ziet er mooi uit!


Past U maar op, het is niet wat het lijkt. U kunt er NIET mee poetsen ondanks dat het er wel bij staat. De Marklin pukkeltjes zitten in de weg immers die steken riant boven de spoorstaaf uit bij wissels en die vernaggelen de schijf. Ook het stukje foam is daardoor snel naar de knoppen en dus ook het nat reinigen is niet van toepassing. Blijft over de stofzuigfunctie en die is bij al die dingen matig......

Als U Uw behoefte om te stofzuigen niet kunt beteugelen koop dan een Dapol bij Hattons in de UK. Verzendkosten naar Holland vanaf £3.50 afhankelijk hoe snel U het ding in huis wilt hebben. En schroeft U er zelf even een skisleper onder voor de stroomafname. Ook voor de Dapol geldt: de pukkeltjes van de wissels zitten in de weg dus geen poetsfunctie.

https://www.hattons.co.uk/24836/dapol_b800_non_motorised_oo_track_cleaner_with_motorised_cleaning_heads_vacuum_in_blue/stockdetail.aspx

Mvrgr, N.Nessie.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
En als je het helemaal low-budget wil doen, dan kun je een klein ventilatortje van 4 bij 4 cm monteren onder een wagon.
Deze laat je stof en rommel van het spoor af blazen ipv opzuigen.

Voordeel is dat je geen stofreservoir hoeft te maken en je hoeft hem nooit te legen.

k Kan het topic niet zo snel vinden, maar iemand op dit forum heeft al zoiets in gebruik.

Of kijk anders hier:
https://hobbymodelbaan.nl/zelfbouw/techniek/poetstrein/

Je kan het zo mooi maken als je wil.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Tja blazen...... dat heeft weinig van doen met schoonmaken natuurlijk. Verder is het knap onzinnig: stof wat ligt te liggen doet weinig af aan de kwaliteit van stroomafname, het opnieuw verspreiden wel want dan kunt U weer met Uw poetskarretjes gaan rijden. Stof haalt U pas weg als het Uw spoor of scenery ontsiert en dat is alleen maar in het zicht. En dat gaat prima met een stofzuiger.......
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Citaat van: N.Nessie op zaterdag 11 juli 2020, 13:46:33
stof wat ligt te liggen doet weinig af aan de kwaliteit van stroomafname, .......

Oh.. als dat waar is, dan kan ik m'n lux ook wel verkopen :)
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
De Mabartren wordt zonder decoder geleverd.
Die zul je dus ook nog moeten kopen.
Let op dat je een lokdecoder koopt een geen functiedecoder want dat werkt niet.
Daar kwamen we op de club achter toen we de DC-versie aangeschaft hadden.

Hoe hij werkt? We weten het nog niet.
We zijn nog niet zo ver met de baan en we hebben op dit moment ook andere prioriteiten dus voorlopig ligt hij in de kast.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Wij hebben een dapol in het blauw.. nou! opzicht werkt hij prima maar mij ontspoort bij bijna iedere wissel dus dan heb je er nog weinig aan. Waarschijnlijk is deze wagon iets te licht.
Hebben meerdere mensen hier last van? Graag advies omdat wij wel echt een stofzuiger nodig hebben op de baan.

Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Beste Marc en Joeri,

Kijk eens in de wagon of er vrije ruimte is, zo ja ga dan naar een loodgieter/installateur met de vraag of hij een oud stukje lood voor je heeft...

Groet, Anne W
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Mijn Dapol rijdt prima over c rails.
wel de sleper niet te ver omlaag zetten. en wat daklood boven de wielstellen aangebracht.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2018

Groet, Pepijn

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 11 juli 2020, 15:20:51
De Mabartren wordt zonder decoder geleverd.
Die zul je dus ook nog moeten kopen.

Hij werkt ook zonder decoder. De 2rail versie zeker, en de 3rail versie lijkt ook een aan/uit schakelaar te hebben.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Hier rijd ook een DAPOL en geen problemen mee. Het was af fabriek al een drie rail versie met sleper.
Misschien dat de flenzen van de 2 rail te ondiep zijn voor je wissels?

Groet,
Willem
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Flensen te ondiep ,dat haalt het weer boven

Ik heb wel de wielen gewisseld voor 3 rail exemplaren.
Ik dacht Roco,s en boven de sleper exemplaren met aan tweee zijden geisoleerde wielen tov de plastic wielas.
Kan de sleper geen kortsluiting veroorzaken.

Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Dapol 00 versie ook te koop bij Amazon.co.uk
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Citaat van: rscosworth op zaterdag 11 juli 2020, 14:02:15
Citaat van: N.Nessie op zaterdag 11 juli 2020, 13:46:33
stof wat ligt te liggen doet weinig af aan de kwaliteit van stroomafname, .......

Oh.. als dat waar is, dan kan ik m'n lux ook wel verkopen :)

Dat is een keuze. Als U zo nodig wilt stofzuigen kunt U 'm inzetten en het is ook leuk voor de kinderen: beetje zaagsel op de rails strooien en kijken of het opgezogen wordt.  :thumbup:

Mijn punt is dat al het gestofzuig er niet zo veel toe doet, beter is de spoorstaven eenmalig schoon te poetsen met een railgum. Daarmee verwijdert U oxidatie en aanslag en voorts past U direct wat ATF of contactspray toe en U kunt weer een jaar of meer zorgeloos met Uw treinen rijden.

Mvrgr, N.Nessie.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
 @citaat stofzuigen doe je ook niet om het contact te verbeteren maar om de rommel/stof uit de drijfwerken van de motoren te houden.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Beste N.Nessie,

Gewoon je rails stofvrij houden met bijv. een stofzuiger, dan hoef je namelijk ook niet aan symptoombestrijding te doen zoals met ATF.

Bij mij op zolder staat een wasmachine en een droger (ik weet het, niet optimaal, maar heb geen andere keuze). Als ik alleen met ATF ga werken dan zitten straks al mijn loks vol met stof én met ATF.

Gr Richard
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Da's natuurlijk waar, zo'n wasdroger is een enorme stofverspreider. Het fijnstof circuleert nog uren rond, het Longfonds roept daar ook iets over maar dat voert te ver in deze discussie.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Afgelopen dinsdag kon ik een LUX stofzuiger overnemen van een vriend van een forumlid waarvoor uiteraard mijn hartelijke dank.
De stofzuiger getest op de baan en hij verzamelde al aardig wat vuil van een stukje van 3 meter.
De stofzuiger rijdt nu in een stammetje met twee Roco Clean wagens.
Mocht ik tegen de wagens van Mabertren oplopen dan zou ik die er wel bij willen hebben. Het zal nog wel even duren eer die in Nederland zullen verschijnen.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Heb ook lang van "alles" geprobeerd en uiteindelijk door de "zure" appel gebeten en voor de LUX gegaan: tjonge tjonge wat ben ik blij, heb nu de 3 types in huis, wat een verschil met al de rest ....
Niet "goedkoop ", maar mijn God echt echt de moeite waard
Mijn beste aankoop whatsoever in deze materie
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Voor diegene die aangaven dat DAPOL niet te koop is, zie  de webshop van Lippe.
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Andere/Functiemodel/nl/liste.html?spur=H0&hersteller=DAPOL&gattung=Reinigingswagon

Werner
Re: Railreiniging. Waar te koop?
@citaat die past wel in het rijtje bij de Fiat Multipla,dan gaat mijn keuze uit naar de Lux.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Railreiniging. Waar te koop?
hier rijden 3 sets lux rond.Super tevreden van en als je slim bent kan je ze goedkoop 2dehands kopen.Faulhaber motor railreiniger start/stop en de stofzuiger een gewone versie.Je kan dan gewoon die stofzuiger laten bedienen door een simpel 3 volt relais dat amper 75 cent kost.Zo heb ik het gedaan en koste een set de prijs van 1 wagon
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Ik ben heel blij dat ik dit topic gestart ben. Daardoor vele tips gehad omtrent de railreiniging!!! :thumbup:
Re: Railreiniging. Waar te koop?
En dan heb je nog dit: https://www.rail4you.ch/zubehoer/schienenreinigung/turbosauger
Allesbehalve goedkoop: 454.29€ voor de 3L versie analoog - decoder: 90€
Je kunt ook zelf aan de slag door de turbines apart te kopen (er zitten 3 turbines in het model): 61,90€
De moeite waard om hun website helemaal door te nemen, ze hebben ook nog andere interesante producten. Wel alles alleen in het Duits.
Bestellen, info en volledige prijslijst: info@rail4you.ch
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Veel geld voor iets wat er uit ziet alsof het in elkaar geknutseld is met artikelen uit de lokale bouwmarkt.

Hetzelfde kun je namaken voor een 1/10 deel van de prijs.
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Railreiniging. Waar te koop?
Citaat van: ib130258 op vrijdag 28 augustus 2020, 00:13:01
Je kunt ook zelf aan de slag door de turbines apart te kopen (er zitten 3 turbines in het model): 61,90€

Waar vindt ik deze turbines?
Welke specificaties hebben ze? (formaat/vermogen/ etc)
Re: Railreiniging. Waar te koop?
 @citaat Bestellen, info en volledige prijslijst: info@rail4you.ch
Op de website kon ik er geen informatie over vinden. Vragen staat vrij...via bovenstaand emailadres.