Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Brawa 41509

Gestart door Jasperkc zondag 30 augustus 2020, 17:39:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Brawa 41509
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Brawa 41509
Hallo Allemaal,

Ik heb al sinds 2016 de br 291 van Brawa. In deze loc zit een D&H decoder. Het grootste probleem van deze loc is dat de decoder geen Railcom+ of MFX ondersteund. Om die reden heb ik besloten om de D&H decoder te vervangen. Ik heb een ESU sound V5.0 decoder aangeschaft en die in de loc geprikt. Helaas, maar deze decoder deed niets totdat mijn vriend Stephan er onlangs een dag mee bezig is geweest. Hij heeft het voor elkaar gekregen om alle functies aan te sturen met de ESU sounddecoder. Ook de koppelingen doen het nu en de ventilator en ook de cabineverlichting doet het. Er is alleen 1 ding wat mij aan de loc nog steeds stoort. De loc is uitgerust met telexkoppelingen. Deze koppelingen werken iets anders dan de koppelingen van Märklin. Bij deze koppelingen gaat het opstaande piefje naar beneden en dan is de koppeling los. Nou is dit piefje van plastic en niet stevig. Deze loc is hierdoor niet in staat zware treinen te trekken. Dit gaat niet omdat de koppeling niet stevig genoeg is. Eigenlijk zou ik de koppeling willen vervangen voor een andere versie, maar die is er niet. Zijn er meer mensen die hiermee problemen hebben en zijn er ook mensen die hiervoor een oplossing hebben gevonden. Ook vind ik de afstand tussen de loc en de wagons erg groot. Graag zou ik daar ook wat aan willen doen. Verder is het heel erg mooi dat de loc het eindelijk doet waar die voor ontworpen is. Ook heb ik nog een vraag over de ventilator. De ventilator werkt op het moment dat je hem activeert via de F toetsen. Graag wil ik deze ventilator zo schakelen dat ie aangaat als de loc gereden heeft en dus even de motor moet koelen. Of dat de ventilator op een toevalsfunctie zit. Dit kan op dit moment niet. Maar het belangrijkste van deze loc is dat ie zich eindelijk gewoon aanmeld aan een Railcom+ centrale of een MFX centrale. Dit is erg handig, daar ik nog wel eens met mijn treinen op de stamtafelbijeenkomsten wil rijden en op mijn vereniging.

Groet, Jasper