Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zelf permanent magneet maken

Gestart door svvander woensdag 08 juli 2020, 10:09:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Zelf permanent magneet maken
Ik las ergen op het net een artikel over iemand (misschien wel iemand van dit forum), die zelf zijn permanent magneet had gemaakt om rond een SFCM motor te plaatsen. Zijn er nog mensen die dit geprobeerd hebben? En hoe is dit gegaan? Is dit moeilijk en vooral werkt dit?
Re: Zelf permanent magneet maken
Ik heb een DHG500 omgebouwd met permanentmagneetjes. Ik zaag een stuk van 10mm uit de veldspoel, en zet daar 2 5x5x5 neodynium magneetjes tussen.  Een krimpkous houdt de boel op zijn plek.  Zie https://photos.app.goo.gl/CBqc8qCLUBb5s4Zu7 .  Daarna is het een gewone gelijkstroom motor.

Ik heb laatst op de zelfde manier ook een HAG loc omgebouwd. De motor heb ik toen ook omgebouwd naar 5*, met Märklin motorschild.  Zie https://photos.app.goo.gl/p9WukUbhRLmWQJhT9

Hier nog een HAG ombouw : https://photos.app.goo.gl/gUeHaGgnRbsnMEDi7


Re: Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Dat is wat ik zocht! En rijdt deze een beetje goed? (Ik heb nog van die heel sterk neodymium magneten liggen... verschrikkelijk hoe sterk deze zijn (het zijn wel ronde). Ik veronderstel dat de koperdraad van het veldspoel er dan wel af moet?
Re: Zelf permanent magneet maken
Ik heb in de DHG500 een oude 6080 decoder ingebouwd, en dat rijdt best goed.  Bij de Hag heb ik er later een 10x10x10 magneet in gebouwd, omdat de decoder (ESU Lopi 4) in de war raakte.

De vorm van de magneet maakt niet zo veel uit, als hij maar past.  De pasvorm is wel belangrijk, een luchtspleet zorgt al gelijk voor minder trekkracht.  Ik klem de lamellen (het weekijzer) stevig in een bankschroefje, en zaag hem dan grof door.  Met een vijl maak ik hem dan weer mooi glad aan beide kanten.

De magneetjes kosten overigens maar 8 cent per stuk bij Ali (Zoek op   10/20/50pcs Powerful N35 Neodymium Magnets 5*5*5mm Super Strong Cuboid Cube Double Nickel Plated Rare Earth Magnets  ).
Re: Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Ik denk dat ik het maar eens ga proberen. Mislukt het, dan is het maar zo... dan kan ik nog altijd overschakelen naar een duurder ESU magneet. Weet er iemand eigenlijk of er van Märklin ook zulke magneten verkocht worden buiten een set?
Re: Zelf permanent magneet maken
1 vraagje Erik: Hoe doe je die krimpkous rond de magneten?
Die kan je toch niet open snijden, rond magneten leggen en dan opwarmen om te krimpen :help:
:thumbup: gedaan!
Re: Zelf permanent magneet maken
Op beurzen worden wel losse onderdelen van de ombouwsets verkocht.  Probleem is echter dat die onderdelen niet passen op de oude motordelen.  Het lamellenpakket is dunner, en de collector is van het drum-type wat ook een ander motorschild betekent.  Je zult dus altijd deze 3 onderdelen tegelijk moeten vervangen.
Re: Zelf permanent magneet maken
De krimpkous hoeft niet opengesneden te worden.  Die doe ik er omheen voor ik de magneten tussen de lamellen stop.  Daarna voorzichtig verwarmen met een soldeerbout.  Als je de lamellen een beetje in het midden doorzaagt hou je aan beide kanten een paar millimeter over.
Re: Zelf permanent magneet maken
 @citaat
Ja, natuurlijk, dom van mij dat ik dat niet had gezien  :thumbdown:
Bedankt voor de info  :thumbup:
Re: Zelf permanent magneet maken
Een goede avond,
Ik heb het even opgezocht, is al van 2003 geleden.
Ik heb het ijzer van de veldspoel in 2 houten latjes geklemd en dan doorgeslepen.
Gewoon daarna de magneet vastlijmen met seconden lijm.
Best wel een 5 polige anker gebruiken, met een 3 polige had ik een onrustige loop bij lage snelheid.
Mvg
Olivier 77
Re: Zelf permanent magneet maken
Daarna de snelheid wat naar beneden halen via de decoder.
Ik had echt TGV snelheden (350 km) na de ombouw.
Mvg
Olivier 77
Re: Zelf permanent magneet maken
Bij mijn weten heb je een 5 polige alleen in een DCM met veldspoel.
Maar waarom zou je dit willen maken de paar euro die je bespaard en je zit met een motor die een hoger verbruik heeft dan een nieuwe 5 polige ook is het maar de vraag hoe goed de motor loopt omdat de tolerantie die je hebt klein is.
Re: Zelf permanent magneet maken
 @citaat
tolerantie op wat ??
Re: Zelf permanent magneet maken
De grootte van de luchtspleet (afstand tussen anker en weekijzer) is van belang voor de trekkracht en het gedrag van de motor. 

Als je netjes werkt en het weekijzer sluit weer goed aan, dan zullen de rijeigenschappen zeker verbeteren ten opzichte van de veldspoel.
Re: Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Ik heb ook wat magneetjes 10x10x10 bij Vanallesenmeer besteld.
Ga dit ook maar eens uitproberen hoe dit werkt.
Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Zelf permanent magneet maken
Kijk ook ik heb zitten stoeien met zelfgemaakte permanent magneten.
Heb bij "vanallesenmeer" de Neodyium magneet 10x10x10 besteld.
Toen met hulp van mijn weekkern hulpstuk er 10mm stussen uit gezaagd.
Met 5 Sec.Fix het zaakje vast gelijmd.
Middels een regeltrafo even proefgedraaid. :thumbup:
Later moet ik dit nog ff testen met een decoder.
Re: Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Citaat van: GTIBert op vrijdag 17 juli 2020, 11:42:36
Heb bij "vanallesenmeer" de Neodyium magneet 10x10x10 besteld.
Toen met hulp van mijn weekkern hulpstuk er 10mm tussen uit gezaagd.
Bedankt voor de link, ik kende vanallesenmeer nog niet. Erg interessant.  :thumbup:

Dat weekkern hulpstuk, kan ik dat op een van de de foto's herkennen?
Re: Zelf permanent magneet maken
Goed bezig Bert  :thumbup:  Loopt de motor ook beter?

Ik maak overigens de collectoren schoon met contactspray, dat helpt ook om de motor beter te laten lopen.
Re: Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Jan.Willem

Ik heb de weekkern op een plankje geschroefd met 2 schroefjes
Zo kon ik het tussen mijn bankschroef vast zetten om die 10 mm er tussen uit te zagen.
Zie de onderste 2 foto's.
Re: Zelf permanent magneet maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Hey Bert,

Je hebt er een beste neodymium magneet in zitten.
Ik zou niet een te sterke magneet gebruiken, dan gaat ie bij lage snelheden meer stotteren.
Re: Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Hallo Ad.

Wat is een te sterke magneet..?
Ik moet er nog mee gaan rijden als er een decoder inzit.
Zelf heb ik nog geen ervaring met diverse magneten.
Wil alleen omdat het leuk werk is om te doen eens kijken wat er zoal gebeurd met kleine/grote vierkant/ronde magneten.
En dan niet te vergeten 3polig of 5polig oud schild of nieuw schild.
Re: Zelf permanent magneet maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Ik heb geen idee wat een te sterke magneet is, maar de magneet die je er nu in hebt gelijmd, is wel veel sterker dan een ESU magneet.
Je zal proefondervindelijke moeten bepalen welke magneet de beste resultaten geeft.
Re: Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Met een beetje geluk, kan ik volgend weekend ook aan de slag. Spannend!
Re: Zelf permanent magneet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Hoi Sven, hoe zijn de resultaten?

mvg
Jurrien
Re: Zelf permanent magneet maken
Waarschijnlijk tegen gevallen anders had die het hier wel gepost.
Verder ben ik van de mening dat dit meer noodoplossingen zijn voor als er geen permanent magneet leverbaar is in de benodigde maat,voor een nieuwe motor ben je tussen de 20 a 25 euro kwijt die werken altijd goed. Maar ga je zelf bezig en het is niet nauwkeurig genoeg dan zijn de rijeigenschappen er ook na.
Re: Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Nog veel erger... gewoon geen tijd gehad om het te proberen. Maar er is beterschap aan het komen. (Ik heb binnenkort nog eens enkele dagen verlof en dan ga ik toch eens testen).
Re: Zelf permanent magneet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Bij gebrek aan een magneet gisteren zelf maar eens wat geprobeerd, aan de hand van dit topic. Na een paar probeersels, ontstond de magneet van de onderstaande foto's.
Maar de motor geeft geen reactie.
Waar zou ik het probleem moeten zoeken? Het anker draait vrij binnen de magneet.
Re: Zelf permanent magneet maken
Ik heb nog een paar echte ESU veldmagneten liggen

Interesse?
Re: Zelf permanent magneet maken
Waarschijnlijk is de magneet te dun om het anker met gemonteerd schild vrij te laten draaien. Ik heb meerdere van dit soort constructies gemaakt en bij gebruik van passende onderdelen nooit problemen gehad. De magneet zou moeten werken. Doorgaan met experimenteren.
Re: Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Originele anker vervangen door een hoogvermogen anker?

Zo ja, probeer het even met het Originele anker.
Re: Zelf permanent magneet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
@ Wijbe. Dit is het originele anker. Zat in de locomotief, samen met een electronische omschakelaar.
Re: Zelf permanent magneet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Citaat van: hvanschaik op donderdag 16 november 2023, 10:14:51Waarschijnlijk is de magneet te dun om het anker met gemonteerd schild vrij te laten draaien. Ik heb meerdere van dit soort constructies gemaakt en bij gebruik van passende onderdelen nooit problemen gehad. De magneet zou moeten werken. Doorgaan met experimenteren.

Dat ga ik ook zeker doen. Ik vind dit ook veel te leuk om nu te stoppen. Maar wat bedoel je met dat de magneet te dun is om het anker vrij te te kunnen laten draaien. Als je de laatste foto bekijkt, dan lijkt het mij dat het nieuwe magneetje net zo dik is als het restant van de oorspronkelijke constructie.
Re: Zelf permanent magneet maken
Het is niet het dikke deel van het anker, maar het collectordeel dat klem loopt. Probeer maar eens voorzichtig of de motor vrij draait als alles gemonteerd is. Ik ben bang dat de combinatie van dun motorschild, oud vijfpolig anker (afkomstig van oude hoogvermogen serie) en dunne magneet niet zal passen.  :thumbup:
Re: Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
magneet verkeerd gebruikt in de langsrichting ipv dwarsrichting of te zwakke magneet ?

Re: Zelf permanent magneet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Het was even proberen, maar uiteindelijk is er beweging.


Als ik verder niets doe, denk ik wel dat Max verstappen zich in de bestuurderscabine bijzonder gaat thuis voelen. :)
Re: Zelf permanent magneet maken
Heel fijn, wat was de oplossing?
Re: Zelf permanent magneet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
De oplossing was opnieuw beginnen. Weer een oud exemplaar van koper ontdaan. Daarna goed vast gezet en precies in het midden met de dremel een snee gemaakt. Daarna aan beide kanten steeds wat afgeslepen tot dat het magneetje er precies tussen paste.
Vervolgens schild er weer op. Deed eerst niets. O ja, er horen ook nog koolborstels in. Daarna deed hij het.
Moet nu gaan uitzoeken met welke CV's ik de motorsnelheid kan verlagen. Maar dat zal ook wel goed komen. :)
Re: Zelf permanent magneet maken
Zonder vervelend of denigrerend te willen doen: ik vind het wel een hoop gepruts om een paar euri te besparen.
In elk geval wordt overtollige tijd nuttig besteed.

Cees
Re: Zelf permanent magneet maken
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Rust roest.
Het gaat toch ook om het zelf doen. dat is een onderdeel van onze hobby.
Tijd in overvloed, en ook leuk om te doen.




Mvg Bert
Re: Zelf permanent magneet maken
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Verschil met de DC motor van Märklin is dat de spleet tussen magneet en anker kleiner is en dat de magneet het anker meer omsluit.
Dit maakt dat de 60941 motor efficienter zal zijn dan een zelf omgebouwd DCM.
Maar feit blijft dat zelf knutselen natuurlijk leuk blijft om te doen. ;)
Re: Zelf permanent magneet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 17 november 2023, 16:08:51Zonder vervelend of denigrerend te willen doen: ik vind het wel een hoop gepruts om een paar euri te besparen.
In elk geval wordt overtollige tijd nuttig besteed.

Cees

In de afgelopen jaren heb ik een groot deel van mijn tijd besteed aan dingen doen, die anderen van mijn verlangden. Dat deed ik overigens met veel plezier. En daar stond een goed salaris tegen over. Nu ben ik baas over mijn eigen tijd. En ik kan daarin een hele hoop nuttige dingen doen.
Maar gewoon lekker bezig zijn met de hobby en een beetje dingetjes zelf maken vind ik gewoon leuk. En als het ook nog (een beetje) werkt, ben ik tevreden.

Citaat van: GTIBert op zaterdag 18 november 2023, 07:53:56Rust roest.
Het gaat toch ook om het zelf doen. dat is een onderdeel van onze hobby.
Tijd in overvloed, en ook leuk om te doen.

Mvg Bert

Jij snapt het :smile:

Citaat van: Kappa op zaterdag 18 november 2023, 09:03:46Verschil met de DC motor van Märklin is dat de spleet tussen magneet en anker kleiner is en dat de magneet het anker meer omsluit.
Dit maakt dat de 60941 motor efficienter zal zijn dan een zelf omgebouwd DCM.
Maar feit blijft dat zelf knutselen natuurlijk leuk blijft om te doen. ;)

Ik geloof dat direct. Denk dat je het bij zelf maken, nooit zo perfect krijgt als een magneet uit de fabriek. En dat is dan een keuze. Laat je het zo of ga je toch voor de perfectie?
En dat is nu de vraag.
De loc rijdt inmiddels. Kijk maar even naar het filmpje.


Het geluid is niet erg denderend, maar vooruit. De snelheid is ook erg hoog, dus de regelaar ver open draaien is niet nodig. Echter...... wanneer ik van richting wil veranderen doet hij dat wel, maar na een paar tellen stopt hij en de MS2 springt op rood. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
IK heb de Lopi5 nog niet ingesteld op deze motor, dus dat gaat nog gebeuren. Ben benieuwd of dat voor verbeteringen gaat zorgen.


Re: Zelf permanent magneet maken
Het oude hoogvermogen anker staat bekend als een stroomvreter, daarom loopt je lok ook zo hard. Hij komt uit de serie vijf-sterren motoren en die hadden niet het raffinement van de nieuwe sets. Het zal behelpen blijven in deze combinatie, maar het werkt als je de regelaar laag houdt.
Re: Zelf permanent magneet maken
Citaat van: Jurrien op zaterdag 18 november 2023, 11:37:12In de afgelopen jaren heb ik een groot deel van mijn tijd besteed aan dingen doen, die anderen van mijn verlangden. Dat deed ik overigens met veel plezier. En daar stond een goed salaris tegen over. Nu ben ik baas over mijn eigen tijd. En ik kan daarin een hele hoop nuttige dingen doen.
Herkenbaar...
Nu, inmiddeld 3 jaar later, vraag ik me af waar ik al die jaren de tijd vandaan heb gehaald om te gaan werken  :)
Re: Zelf permanent magneet maken
Citaat van: Jurrien op vrijdag 17 november 2023, 14:47:19Vervolgens schild er weer op. Deed eerst niets. O ja, er horen ook nog koolborstels in. Daarna deed hij het.

Beste wat ik hier heb gelezen  :D
Wat je zelf doet, doe je (meestal) beter  :thumbup:
Re: Zelf permanent magneet maken
Jurien,

Over al dan niet gedwongen maar wel betaalde werkzaamheden verrichten  wil ik niet debatteren.
Evenmin voor wat elkeen verstaat onder het fenomeen "lekker bezig zijn met de hobby".
Wanneer jij plezier beleeft aan en voldoening haalt uit het zalf maken van permanent magneten is je dat van harte gegund.

Cees
Re: Zelf permanent magneet maken
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: Zelf permanent magneet maken
Ben er de afgelopen dagen nog even mee doorgegaan. En een BR 74 onder handen genomen.
Hij/zij rijdt echt mooi.

Videolink