Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

detectie/bezetmelding

Gestart door Paulwillem1982 dinsdag 07 juli 2020, 12:20:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
detectie/bezetmelding
Paulwillem1982
gast

detectie/bezetmelding
Hallo,

Ik heb nu een heel mooi schaduwstation opgebouwd en voordat ik verder ga met bouwen, wil ik op mijn zij/rangeersporen een bezemmelding maken. Heel veel hebben het over een lichtsluis, andere over bezemmelding dmv een digitaal systeem, maar ik wil alleen maar een lampje zien branden als er één of meer wagons staan. Ik heb al wel wat geprobeerd door een massarail te isoleren en te knippen maar op de een of andere manier krijg ik het niet werkend. Heeft iemand voor mij een makkelijk te volgen beschrijving hoe ik dit het beste kan doen? of is er een draadje die ik gemist heb?

gr.Paul
Re: detectie/bezetmelding
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: detectie/bezetmelding
Re: detectie/bezetmelding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: detectie/bezetmelding
Citaat van: Paulwillem1982 op donderdag 23 april 2020, 15:43:29
ditkeer de overstap gemaakt naar digitaal.
Kijk, dat verandert je vraagstelling voor mij 180 graden. Want ik rij analoog.
Dus is voor mij detectie en bezetmelding een analoog dingetje van prikkels doorgeven waarmee wat moet worden aangestuurd (oftewel spanning waarmee je iets kunt schakelen).

Als jij je vraag digitaal bedoelt, dan moet de bezetmeldingprikkel als bit-vlaggetje
doorgezet worden naar je centrale, en die bepaalt dan wat je ermee doet.

Dus gaat jouw vraag terug naar de kern: hoe maak ik een detectie/bezetmelder?

En mijn tegenvraag is dan: met welk type rails: M-rails, C-rails of K-rails.
Want dat is bepalend voor hoe je het doet. De rest is niet zo interessant (voor mij dan).

Dus kom op, en geef die info bij je vraag.  O:-D
Re: detectie/bezetmelding
Er bestaat ook detectie / bezetmelding via de middengeleider . Zie Viessmann 5206 en 5233 (digitaal).
Re: detectie/bezetmelding
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: detectie/bezetmelding
Citaat van: Paulwillem1982 op dinsdag 07 juli 2020, 12:20:30
maar ik wil alleen maar een lampje zien branden als er één of meer wagons staan. Ik heb al wel wat geprobeerd door een massarail te isoleren en te knippen maar op de een of andere manier krijg ik het niet werkend. Heeft iemand voor mij een makkelijk te volgen beschrijving hoe ik dit het beste kan doen? of is er een draadje die ik gemist heb?

Ik denk dat Paul Willem bedoelt wat Wimdouwe middels een wiki linkje aangeeft.

Dit wiki artikel kun je zowel in een digitale als analoog bestuurde baan gebruiken!
Re: detectie/bezetmelding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: detectie/bezetmelding
Citaat van: Paulwillem1982 op zaterdag 25 april 2020, 11:51:05
Ik heb hier een ib aangesloten op c-rails, en werkt op zich wel leuk, maar wil eigenlijk overstappen op iets wat makkelijker te bedienen is
Ik zie wat jullie bedoelen (ik had dus nog iets verder kunnen graven) ...

Maar richt z'n kernvraag zich dan niet op: C-rails Zelfmaken Contactrails, oftewel het "knippen" van C-rails?

Zijnde het draadje dat hij heeft gemist? Of bedoelt hij dat toch anders?
Re: detectie/bezetmelding
Simpeler dan dit zal het niet worden.
Re: detectie/bezetmelding
Paulwillem1982
gast

Re: detectie/bezetmelding
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het principe van het isoleren ban een spoorstaaf begrijp ik, en op welke punten hij geknipt moet worden. Het linkje dat jan22 stuurt is perfect, bedankt ervoor. Na het zien van deze link besef ik ook dat ik een heel klein foutje heb gemaakt. Dat massa bruggetje moet aan BEIDE kanten van het railstuk doorgeknipt worden en niet aan 1 kant. Ik ging uit van een andere beschrijving en die was niet compleet. Morgen ga ik met volle vertrouwen weer een poging wagen. Nu eerst maar mn dienst uitwerken 😉

Maar nogmaals bedankt iedereen!!!!!